Europarlament: Uhlíková daň sa môže zaviesť

Nová daň môže zvýšiť ceny palív, schváliť ju musia európski ministri.

Motoristi si môžu za benzíny či autoplyn priplatiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FOTOLIA)

Uhlíková daň má znížiť produkciu emisií, zdražieť môže uhlie či autoplyn. Naftu europoslanci od novej dane uchránili.

ŠTRASBURG, BRATISLAVA. Domácnosti si môžu v nasledujúcich rokoch priplatiť za kúrenie uhlím či koksom. Vodiči môžu platiť viac za autoplyn či benzíny.

Európsky parlament totiž súhlasil so zavedením uhlíkovej dane. Od budúceho roka by sa v dôsledku nej mohol zmeniť spôsob výpočtu spotrebných daní na fosílne palivá.

Uhlíková daň má zohľadňovať, aké množstvo emisií vyprodukuje zdaňované palivo a koľko energie z neho spotrebiteľ získa.

Autoplyn by mohol zdražieť o sedem až 19 centov za liter. Dnes u nás stojí asi 71 centov. Cena čierneho uhlia by sa mohla zvýšiť asi o 40 eur na tonu.

Naftu vynechali

Európsky parlament prijal viaceré pozmeňujúce návrhy. Včera ešte nebolo známe konečné znenie celého návrhu.

Poslanci však jednoznačne odmietli, aby sa po novom počítala aj spotrebná daň na naftu.

„Podporujem boj proti klimatickým zmenám, no daňová neutralita by viedla k zvyšovaniu cien nafty,“ argumentovala spravodajkyňa návrhu Astrid Lulling, ktorá patrí do kresťanskodemokratickej frakcie.

„Odmietnutie vyrovnaného zdaňovania motorových palív je pre mňa veľkým sklamaním,“ reagoval na hlasovanie eurokomisár Algirdas Šemeta, ktorý v Bruseli zodpovedá za dane a clá.

Stanovisko europarlamentu pritom nie je záväzné. O uhlíkovej dani definitívne rozhodne až Rada Európskej únie, v ktorej sedia ministri členských krajín únie.

Poslanci Európskeho parlamentu sa postavili aj proti sadzbe, ktorú Brusel navrhol.

Tona emisií oxidu uhličitého sa mala podľa Európskej komisie zdaňovať 20 eurami. Poslanci ministrom odporučili len 12 eur za tonu.

Obavy zo zdražovania

Z trinástich slovenských europoslancov boli proti celému návrhu zavedenia uhlíkovej dane Monika Flašíková-Beňová a Monika Smolková (obe Smer). Obe už v minulosti kritizovali návrh.

Beňová pochybuje, či nový spôsob zdaňovania pomôže znížiť emisie oxidu uhličitého.

„Hlasovala som proti, pretože návrh môže mať priame dosahy na spotrebiteľov, pričom o jeho účinnosti nie som presvedčená.“

Kresťanský demokrat Miroslav Mikolášik síce hlasoval za, no na návrh sa pozerá kriticky. „Prešlo však viacero dobrých pozmeňovacích návrhov, a preto som návrh ako celok podporil,“ vysvetlil.

Medzi nimi je napríklad aj možnosť, aby nové členské štáty ako Slovensko požiadali o prechodné obdobia. Nové pravidlá by tak u nás mohli platiť až v roku 2020.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 984
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 783
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 657
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 256
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 764
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 433
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 884
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 881
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 842

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.