Europarlament: Uhlíková daň sa môže zaviesť

Nová daň môže zvýšiť ceny palív, schváliť ju musia európski ministri.

Motoristi si môžu za benzíny či autoplyn priplatiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FOTOLIA)

Uhlíková daň má znížiť produkciu emisií, zdražieť môže uhlie či autoplyn. Naftu europoslanci od novej dane uchránili.

ŠTRASBURG, BRATISLAVA. Domácnosti si môžu v nasledujúcich rokoch priplatiť za kúrenie uhlím či koksom. Vodiči môžu platiť viac za autoplyn či benzíny.

Európsky parlament totiž súhlasil so zavedením uhlíkovej dane. Od budúceho roka by sa v dôsledku nej mohol zmeniť spôsob výpočtu spotrebných daní na fosílne palivá.

Uhlíková daň má zohľadňovať, aké množstvo emisií vyprodukuje zdaňované palivo a koľko energie z neho spotrebiteľ získa.

Článok pokračuje pod video reklamou

Autoplyn by mohol zdražieť o sedem až 19 centov za liter. Dnes u nás stojí asi 71 centov. Cena čierneho uhlia by sa mohla zvýšiť asi o 40 eur na tonu.

Naftu vynechali

Európsky parlament prijal viaceré pozmeňujúce návrhy. Včera ešte nebolo známe konečné znenie celého návrhu.

Poslanci však jednoznačne odmietli, aby sa po novom počítala aj spotrebná daň na naftu.

„Podporujem boj proti klimatickým zmenám, no daňová neutralita by viedla k zvyšovaniu cien nafty,“ argumentovala spravodajkyňa návrhu Astrid Lulling, ktorá patrí do kresťanskodemokratickej frakcie.

„Odmietnutie vyrovnaného zdaňovania motorových palív je pre mňa veľkým sklamaním,“ reagoval na hlasovanie eurokomisár Algirdas Šemeta, ktorý v Bruseli zodpovedá za dane a clá.

Stanovisko europarlamentu pritom nie je záväzné. O uhlíkovej dani definitívne rozhodne až Rada Európskej únie, v ktorej sedia ministri členských krajín únie.

Poslanci Európskeho parlamentu sa postavili aj proti sadzbe, ktorú Brusel navrhol.

Tona emisií oxidu uhličitého sa mala podľa Európskej komisie zdaňovať 20 eurami. Poslanci ministrom odporučili len 12 eur za tonu.

Obavy zo zdražovania

Z trinástich slovenských europoslancov boli proti celému návrhu zavedenia uhlíkovej dane Monika Flašíková-Beňová a Monika Smolková (obe Smer). Obe už v minulosti kritizovali návrh.

Beňová pochybuje, či nový spôsob zdaňovania pomôže znížiť emisie oxidu uhličitého.

„Hlasovala som proti, pretože návrh môže mať priame dosahy na spotrebiteľov, pričom o jeho účinnosti nie som presvedčená.“

Kresťanský demokrat Miroslav Mikolášik síce hlasoval za, no na návrh sa pozerá kriticky. „Prešlo však viacero dobrých pozmeňovacích návrhov, a preto som návrh ako celok podporil,“ vysvetlil.

Medzi nimi je napríklad aj možnosť, aby nové členské štáty ako Slovensko požiadali o prechodné obdobia. Nové pravidlá by tak u nás mohli platiť až v roku 2020.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 109
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 654
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 650
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 980
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 722
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 579
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 737

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.