Brusel vidí čierne skrinky aj v autách

Európska komisia zvažuje, či zavedie povinné používanie zariadení, ktoré by sledovali brzdy či rýchlosť.

Autobusoví dopravcovia už používajú záznamníky, ktoré počas jazdy zapisujú niektoré dáta.(Zdroj: Ilustračné - SME/Ján Krošlák)

Štúdia, ktorú si Brusel objednal, zatiaľ rieši zavedenie čiernych skriniek len v taxíkoch či autobusoch. Neskôr môžu prísť aj do bežných áut.

BRATISLAVA. Akou rýchlosťou jazdíte? Ste počas jazdy pripútaní? Kedy ste pred nehodou stúpili na pedál? Na takéto otázky by mohli dať odpoveď čierne skrinky, ktoré by sa mohli v najbližších rokoch dostať do áut.

Brusel chce tento rok posúdiť, či povinné namontovanie čiernych skriniek zvýši bezpečnosť na cestách.

„V prvej fáze nepôjde o osobné autá, ale najmä o vozidlá určené na komerčné účely,“ hovorí Ingrid Ludviková zo zastúpenia Európskej komisie u nás.

Vodiči s čiernymi skrinkami sa správajú zodpovednejšie. Venujú väčšiu pozornosť šoférovaniu a spôsobujú menej nehôd. Tvrdí to portál Aktualne.cz, ktorý sa odvoláva na nemenované štúdie.

Odborníci návrh vítajú

Šéfovi žilinského Výskumného ústavu dopravného Ľubomírovi Palčákovi sa plán Bruselu pozdáva.

„Skrinky by prezradili detaily o príčinách dopravných nehôd a ľahšie by sa tak prijímali preventívne opatrenia,“ vraví.

Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že by malo ísť o čierne skrinky, ktoré čerpajú dáta z palubnej jednotky vozidla a zaznamenávajú tak správanie vodiča.

„Som za to, aby v autách boli, ale aby poskytovali pridanú hodnotu aj vodičom,“ vraví Drahovský. Mohli by napríklad upozorňovať vodičov, keď šoférujú v rozpore s predpismi.

Komerčne dostupné čierne skrinky majú kameru či GPS prijímač. Nejde však o plnohodnotné záznamníky, ktoré by monitorovali napríklad brzdy.

Už dnes sa dajú použiť pri objasňovaní nehôd.

TIP: Pozrite si recenzie na čierne skrinky do auta.

Už ich používajú

Autobusoví dopravcovia používajú rôzne záznamníky vrátane tých, ktoré sú najbližšie predstave Bruselu.

Jedným z nich je štandardný digitálny tachograf, ktorý podľa hovorkyne Slovak Lines Evy Vozárovej musia mať všetky autobusy vyrobené po roku 2006.

Tachografy zaznamenávajú len niektoré dáta, napríklad rýchlosť, čas či dodržiavanie povinných prestávok.

Okrem toho sú v autobusoch záznamníky, ktoré sledujú otáčky motora či použitie bŕzd. Veľkí dopravcovia majú tieto zariadenia prepojené s GPS a údaje z nich sledujú v reálnom čase na dispečingu.

„Napríklad rýchlosť vozidla, či ide autobus v súlade s cestovným poriadkom, ale zaznamenáva sa aj počet cestujúcich podľa vydaných cestovných lístkov,“ vyratúva hovorkyňa SAD Trenčín a SAD Žilina Ivana Strelcová.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop