Štúdia, ktorú si Brusel objednal, zatiaľ rieši zavedenie čiernych skriniek len v taxíkoch či autobusoch. Neskôr môžu prísť aj do bežných áut.
BRATISLAVA. Akou rýchlosťou jazdíte? Ste počas jazdy pripútaní? Kedy ste pred nehodou stúpili na pedál? Na takéto otázky by mohli dať odpoveď čierne skrinky, ktoré by sa mohli v najbližších rokoch dostať do áut.
Brusel chce tento rok posúdiť, či povinné namontovanie čiernych skriniek zvýši bezpečnosť na cestách.
„V prvej fáze nepôjde o osobné autá, ale najmä o vozidlá určené na komerčné účely,“ hovorí Ingrid Ludviková zo zastúpenia Európskej komisie u nás.
Vodiči s čiernymi skrinkami sa správajú zodpovednejšie. Venujú väčšiu pozornosť šoférovaniu a spôsobujú menej nehôd. Tvrdí to portál Aktualne.cz, ktorý sa odvoláva na nemenované štúdie.
Odborníci návrh vítajú
Šéfovi žilinského Výskumného ústavu dopravného Ľubomírovi Palčákovi sa plán Bruselu pozdáva.
„Skrinky by prezradili detaily o príčinách dopravných nehôd a ľahšie by sa tak prijímali preventívne opatrenia,“ vraví.
Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že by malo ísť o čierne skrinky, ktoré čerpajú dáta z palubnej jednotky vozidla a zaznamenávajú tak správanie vodiča.
„Som za to, aby v autách boli, ale aby poskytovali pridanú hodnotu aj vodičom,“ vraví Drahovský. Mohli by napríklad upozorňovať vodičov, keď šoférujú v rozpore s predpismi.
Komerčne dostupné čierne skrinky majú kameru či GPS prijímač. Nejde však o plnohodnotné záznamníky, ktoré by monitorovali napríklad brzdy.
Už dnes sa dajú použiť pri objasňovaní nehôd.
TIP: Pozrite si recenzie na čierne skrinky do auta.
Už ich používajú
Autobusoví dopravcovia používajú rôzne záznamníky vrátane tých, ktoré sú najbližšie predstave Bruselu.
Jedným z nich je štandardný digitálny tachograf, ktorý podľa hovorkyne Slovak Lines Evy Vozárovej musia mať všetky autobusy vyrobené po roku 2006.
Tachografy zaznamenávajú len niektoré dáta, napríklad rýchlosť, čas či dodržiavanie povinných prestávok.
Okrem toho sú v autobusoch záznamníky, ktoré sledujú otáčky motora či použitie bŕzd. Veľkí dopravcovia majú tieto zariadenia prepojené s GPS a údaje z nich sledujú v reálnom čase na dispečingu.
„Napríklad rýchlosť vozidla, či ide autobus v súlade s cestovným poriadkom, ale zaznamenáva sa aj počet cestujúcich podľa vydaných cestovných lístkov,“ vyratúva hovorkyňa SAD Trenčín a SAD Žilina Ivana Strelcová.