SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Prečo sú fólie na predných sklách nebezpečné

Mnohí vodiči, najmä tí mladší, by chceli mať tmavé fólie na všetkých oknách auta. Predpisy však tónovacie fólie na predných a predných bočných sklách nedovoľujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tibor: "Dosť ma hnevá, že policajti veľmi radi a ochotne pokutujú vodičov, aj keď majú čo i len najslabší odtieň fólie na predných dverách. Keď si však pozrieme autá stojace na parkovisku krajského policajného riaditeľstva v ktoromkoľvek meste - ja som to kontroloval v Žiline - 60 percent súkromných áut patriacich policajtom, ktoré stoja na vyhradenom parkovisku pre zamestnancov polície fólie na predných dverách má. A je to najsilnejší odtieň. Podotýkam, že ide o súkromné auta, nie o služobné vozidlá, ktoré majú výnimku zo zákona.

Funguje to tak, že keď hliadka zastaví pre fólie kolegu, ten sa preukáže služobným preukazom, vetou "som kolega", a tým pádom je všetko v poriadku. Normálny človek v lepšom prípade odíde s pokutou, v horšom príde o papiere.

Niektoré krajiny v Európe máju fólie na predných dverách legalizované, napríklad aj Česko. Z môjho pohľadu šoféra naozaj nie je žiadny technický problém mať aspoň slabší odtieň fólie aj na predných dverách. Nebráni to vo výhľade na cestu, počas slnečných dní skôr napomáha tlmiť škodlivé UV lúče, žiarenie a teplotu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič musí mať počas jazdy za každého počasia a poveternostných podmienok dobrý výhľad a rozhľad na cestu, a to aj do strán, cez predné bočné sklá vozidla. Preto podľa ministerstva dopravy nie sú fólie na predných oknách povolené.

"Zastávame názor, že zásadným spôsobom by takáto montáž mohla mať negatívny vplyv na výhľad z miesta vodiča a to najmä pri vedení vozidla v noci alebo za šera. V súčasnosti máme celoročné povinné svietenie motorových vozidiel a prípadnou montážou fólií proti slnečnému žiareniu eliminujeme pozitívny efekt denného svietenia," informoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Pavel Scheber z Výskumného ústavu dopravného má podobný názor. Za šera a za tmy sú podľa neho ohrození pri použití tónovaných fólií najmä chodci a cyklisti. "Štatistka nič nehovorí o prípadoch, keď vodič stihol na poslednú chvíľu strhnúť riadenie a chodcovi sa tak vyhol. A takýchto prípadov je určite dosť. Keby boli fólie na predných sklách, takýchto nehôd by jednoznačne pribudlo," povedal.

Fólie sú po čase nekvalitné

Scheber upozorňuje, že niektoré fólie sú po čase nekvalitné, hoci majú príslušný atest. Po niekoľkých rokoch "zmliečnejú", a výhľad cez ne je rozmazaný. "Argumenty typu – ja jazdím len cez deň a vtedy by mi fólie vo výhľade nebránili, naopak oslepovalo by ma natoľko slnko – tiež neobstoja. Dotyčný vodič nech použije slnečné okuliare," radí Scheber.

Mnohým vozidlám už počas výroby upravia sklá tónovaním. Dovoľuje to medzinárodný predpis, až do 70 percent priepustnosti svetla.

"Ak sa na takéto tónované sklo použije tónovaná fólia, ktorá má priepustnosť 75 percent z hľadiska celkovej priepustnosti skla, výsledná hodnota je ďaleko nižšia a môže dosiahnuť úroveň priepustnosti svetla napríklad 50 percent,“ vysvetlil Kóňa.

Prečo sú fólie na predných bočných sklách nebezpečné

"Polícia v rámci dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky, ale aj ostatní účastníci cestnej premávky potrebujú, aby bol aj vodič vozidla cez predné bočné sklo dostatočne viditeľný," povedal Kóňa. Dajú sa tak podľa neho lepšie a včasnejšie spozorovať reakcie vodiča na situácie na cestách a ľahšie odhadnúť jeho konanie.

"Predstavme si situáciu: križovatka tvaru T, kde ide hlavná cesta rovno a ide po nej vozidlo. Z vedľajšej cesty prichádza vozidlo s tmavými prednými sklami. Vodič, ktorý je na hlavnej ceste nevidí, čo robí vodič v zatmavenom vozidle a či vôbec o ňom vie," dáva príklad Scheber. "Môže sa tak stať, že zneistí, pre istotu spomalí, čo môže vyvolať kolíznu situáciu na hlavnej ceste (najmä ak idú vozidlá príliš blízko za sebou). Ak by vodič na vedľajšej ceste nemal tmavé sklá, vodič na hlavnej by videl, že sa na neho pozerá, a teda že mu dá prednosť."

Aj policajti by mali dostať pokutu

K autám s tónovanými fóliami pred policajným riaditeľstvom sa polícia nevyjadrila.

"Ak vodič na jazdu použije vozidlo technicky nespôsobilé, je mu možné uložiť pokutu v blokovom konaní do výšky 60 eur a v správnom konaní do výšky 100 eur. Ustanovenie platí rovnako pre policajta, ako aj pre bežného človeka," povedala Jana Baloghová z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  3. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  5. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  6. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  7. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  8. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 491
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 296
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 216
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 725
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 334
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 597
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 467
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Unikajúci plyn v Baltskom mori.

Metán rýchlo otepľuje ovzdušie.


16 h
Peter Tkačenko

Pol druhej miliardy nájde minister financií hocikedy.


17 h
Odvolávanie ministra financií Matoviča.

Sedem výrokov Matoviča, ktorými sa obhajoval pred odvolaním.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo sa stalo na plynovodoch Nord Stream 1 a 2.


a 2 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  2. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  3. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  4. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  5. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  6. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 507
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 966
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 033
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 576
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 583
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 483
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 281
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 071
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu