Prečo sú fólie na predných sklách nebezpečné

Mnohí vodiči, najmä tí mladší, by chceli mať tmavé fólie na všetkých oknách auta. Predpisy však tónovacie fólie na predných a predných bočných sklách nedovoľujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tibor: "Dosť ma hnevá, že policajti veľmi radi a ochotne pokutujú vodičov, aj keď majú čo i len najslabší odtieň fólie na predných dverách. Keď si však pozrieme autá stojace na parkovisku krajského policajného riaditeľstva v ktoromkoľvek meste - ja som to kontroloval v Žiline - 60 percent súkromných áut patriacich policajtom, ktoré stoja na vyhradenom parkovisku pre zamestnancov polície fólie na predných dverách má. A je to najsilnejší odtieň. Podotýkam, že ide o súkromné auta, nie o služobné vozidlá, ktoré majú výnimku zo zákona.

Funguje to tak, že keď hliadka zastaví pre fólie kolegu, ten sa preukáže služobným preukazom, vetou "som kolega", a tým pádom je všetko v poriadku. Normálny človek v lepšom prípade odíde s pokutou, v horšom príde o papiere.

Niektoré krajiny v Európe máju fólie na predných dverách legalizované, napríklad aj Česko. Z môjho pohľadu šoféra naozaj nie je žiadny technický problém mať aspoň slabší odtieň fólie aj na predných dverách. Nebráni to vo výhľade na cestu, počas slnečných dní skôr napomáha tlmiť škodlivé UV lúče, žiarenie a teplotu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič musí mať počas jazdy za každého počasia a poveternostných podmienok dobrý výhľad a rozhľad na cestu, a to aj do strán, cez predné bočné sklá vozidla. Preto podľa ministerstva dopravy nie sú fólie na predných oknách povolené.

"Zastávame názor, že zásadným spôsobom by takáto montáž mohla mať negatívny vplyv na výhľad z miesta vodiča a to najmä pri vedení vozidla v noci alebo za šera. V súčasnosti máme celoročné povinné svietenie motorových vozidiel a prípadnou montážou fólií proti slnečnému žiareniu eliminujeme pozitívny efekt denného svietenia," informoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Pavel Scheber z Výskumného ústavu dopravného má podobný názor. Za šera a za tmy sú podľa neho ohrození pri použití tónovaných fólií najmä chodci a cyklisti. "Štatistka nič nehovorí o prípadoch, keď vodič stihol na poslednú chvíľu strhnúť riadenie a chodcovi sa tak vyhol. A takýchto prípadov je určite dosť. Keby boli fólie na predných sklách, takýchto nehôd by jednoznačne pribudlo," povedal.

Fólie sú po čase nekvalitné

Scheber upozorňuje, že niektoré fólie sú po čase nekvalitné, hoci majú príslušný atest. Po niekoľkých rokoch "zmliečnejú", a výhľad cez ne je rozmazaný. "Argumenty typu – ja jazdím len cez deň a vtedy by mi fólie vo výhľade nebránili, naopak oslepovalo by ma natoľko slnko – tiež neobstoja. Dotyčný vodič nech použije slnečné okuliare," radí Scheber.

Mnohým vozidlám už počas výroby upravia sklá tónovaním. Dovoľuje to medzinárodný predpis, až do 70 percent priepustnosti svetla.

"Ak sa na takéto tónované sklo použije tónovaná fólia, ktorá má priepustnosť 75 percent z hľadiska celkovej priepustnosti skla, výsledná hodnota je ďaleko nižšia a môže dosiahnuť úroveň priepustnosti svetla napríklad 50 percent,“ vysvetlil Kóňa.

Prečo sú fólie na predných bočných sklách nebezpečné

"Polícia v rámci dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky, ale aj ostatní účastníci cestnej premávky potrebujú, aby bol aj vodič vozidla cez predné bočné sklo dostatočne viditeľný," povedal Kóňa. Dajú sa tak podľa neho lepšie a včasnejšie spozorovať reakcie vodiča na situácie na cestách a ľahšie odhadnúť jeho konanie.

"Predstavme si situáciu: križovatka tvaru T, kde ide hlavná cesta rovno a ide po nej vozidlo. Z vedľajšej cesty prichádza vozidlo s tmavými prednými sklami. Vodič, ktorý je na hlavnej ceste nevidí, čo robí vodič v zatmavenom vozidle a či vôbec o ňom vie," dáva príklad Scheber. "Môže sa tak stať, že zneistí, pre istotu spomalí, čo môže vyvolať kolíznu situáciu na hlavnej ceste (najmä ak idú vozidlá príliš blízko za sebou). Ak by vodič na vedľajšej ceste nemal tmavé sklá, vodič na hlavnej by videl, že sa na neho pozerá, a teda že mu dá prednosť."

Aj policajti by mali dostať pokutu

K autám s tónovanými fóliami pred policajným riaditeľstvom sa polícia nevyjadrila.

"Ak vodič na jazdu použije vozidlo technicky nespôsobilé, je mu možné uložiť pokutu v blokovom konaní do výšky 60 eur a v správnom konaní do výšky 100 eur. Ustanovenie platí rovnako pre policajta, ako aj pre bežného človeka," povedala Jana Baloghová z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 590
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 835
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 476
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 095
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 999
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 485
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 305
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.