Prečo sú fólie na predných sklách nebezpečné

Mnohí vodiči, najmä tí mladší, by chceli mať tmavé fólie na všetkých oknách auta. Predpisy však tónovacie fólie na predných a predných bočných sklách nedovoľujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tibor: "Dosť ma hnevá, že policajti veľmi radi a ochotne pokutujú vodičov, aj keď majú čo i len najslabší odtieň fólie na predných dverách. Keď si však pozrieme autá stojace na parkovisku krajského policajného riaditeľstva v ktoromkoľvek meste - ja som to kontroloval v Žiline - 60 percent súkromných áut patriacich policajtom, ktoré stoja na vyhradenom parkovisku pre zamestnancov polície fólie na predných dverách má. A je to najsilnejší odtieň. Podotýkam, že ide o súkromné auta, nie o služobné vozidlá, ktoré majú výnimku zo zákona.

Funguje to tak, že keď hliadka zastaví pre fólie kolegu, ten sa preukáže služobným preukazom, vetou "som kolega", a tým pádom je všetko v poriadku. Normálny človek v lepšom prípade odíde s pokutou, v horšom príde o papiere.

Niektoré krajiny v Európe máju fólie na predných dverách legalizované, napríklad aj Česko. Z môjho pohľadu šoféra naozaj nie je žiadny technický problém mať aspoň slabší odtieň fólie aj na predných dverách. Nebráni to vo výhľade na cestu, počas slnečných dní skôr napomáha tlmiť škodlivé UV lúče, žiarenie a teplotu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič musí mať počas jazdy za každého počasia a poveternostných podmienok dobrý výhľad a rozhľad na cestu, a to aj do strán, cez predné bočné sklá vozidla. Preto podľa ministerstva dopravy nie sú fólie na predných oknách povolené.

"Zastávame názor, že zásadným spôsobom by takáto montáž mohla mať negatívny vplyv na výhľad z miesta vodiča a to najmä pri vedení vozidla v noci alebo za šera. V súčasnosti máme celoročné povinné svietenie motorových vozidiel a prípadnou montážou fólií proti slnečnému žiareniu eliminujeme pozitívny efekt denného svietenia," informoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Pavel Scheber z Výskumného ústavu dopravného má podobný názor. Za šera a za tmy sú podľa neho ohrození pri použití tónovaných fólií najmä chodci a cyklisti. "Štatistka nič nehovorí o prípadoch, keď vodič stihol na poslednú chvíľu strhnúť riadenie a chodcovi sa tak vyhol. A takýchto prípadov je určite dosť. Keby boli fólie na predných sklách, takýchto nehôd by jednoznačne pribudlo," povedal.

Fólie sú po čase nekvalitné

Scheber upozorňuje, že niektoré fólie sú po čase nekvalitné, hoci majú príslušný atest. Po niekoľkých rokoch "zmliečnejú", a výhľad cez ne je rozmazaný. "Argumenty typu – ja jazdím len cez deň a vtedy by mi fólie vo výhľade nebránili, naopak oslepovalo by ma natoľko slnko – tiež neobstoja. Dotyčný vodič nech použije slnečné okuliare," radí Scheber.

Mnohým vozidlám už počas výroby upravia sklá tónovaním. Dovoľuje to medzinárodný predpis, až do 70 percent priepustnosti svetla.

"Ak sa na takéto tónované sklo použije tónovaná fólia, ktorá má priepustnosť 75 percent z hľadiska celkovej priepustnosti skla, výsledná hodnota je ďaleko nižšia a môže dosiahnuť úroveň priepustnosti svetla napríklad 50 percent,“ vysvetlil Kóňa.

Prečo sú fólie na predných bočných sklách nebezpečné

"Polícia v rámci dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky, ale aj ostatní účastníci cestnej premávky potrebujú, aby bol aj vodič vozidla cez predné bočné sklo dostatočne viditeľný," povedal Kóňa. Dajú sa tak podľa neho lepšie a včasnejšie spozorovať reakcie vodiča na situácie na cestách a ľahšie odhadnúť jeho konanie.

"Predstavme si situáciu: križovatka tvaru T, kde ide hlavná cesta rovno a ide po nej vozidlo. Z vedľajšej cesty prichádza vozidlo s tmavými prednými sklami. Vodič, ktorý je na hlavnej ceste nevidí, čo robí vodič v zatmavenom vozidle a či vôbec o ňom vie," dáva príklad Scheber. "Môže sa tak stať, že zneistí, pre istotu spomalí, čo môže vyvolať kolíznu situáciu na hlavnej ceste (najmä ak idú vozidlá príliš blízko za sebou). Ak by vodič na vedľajšej ceste nemal tmavé sklá, vodič na hlavnej by videl, že sa na neho pozerá, a teda že mu dá prednosť."

Aj policajti by mali dostať pokutu

K autám s tónovanými fóliami pred policajným riaditeľstvom sa polícia nevyjadrila.

"Ak vodič na jazdu použije vozidlo technicky nespôsobilé, je mu možné uložiť pokutu v blokovom konaní do výšky 60 eur a v správnom konaní do výšky 100 eur. Ustanovenie platí rovnako pre policajta, ako aj pre bežného človeka," povedala Jana Baloghová z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 655
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 559
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 105
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 632
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 279
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 923
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop