SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Prečo sú fólie na predných sklách nebezpečné

Mnohí vodiči, najmä tí mladší, by chceli mať tmavé fólie na všetkých oknách auta. Predpisy však tónovacie fólie na predných a predných bočných sklách nedovoľujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tibor: "Dosť ma hnevá, že policajti veľmi radi a ochotne pokutujú vodičov, aj keď majú čo i len najslabší odtieň fólie na predných dverách. Keď si však pozrieme autá stojace na parkovisku krajského policajného riaditeľstva v ktoromkoľvek meste - ja som to kontroloval v Žiline - 60 percent súkromných áut patriacich policajtom, ktoré stoja na vyhradenom parkovisku pre zamestnancov polície fólie na predných dverách má. A je to najsilnejší odtieň. Podotýkam, že ide o súkromné auta, nie o služobné vozidlá, ktoré majú výnimku zo zákona.

Funguje to tak, že keď hliadka zastaví pre fólie kolegu, ten sa preukáže služobným preukazom, vetou "som kolega", a tým pádom je všetko v poriadku. Normálny človek v lepšom prípade odíde s pokutou, v horšom príde o papiere.

Niektoré krajiny v Európe máju fólie na predných dverách legalizované, napríklad aj Česko. Z môjho pohľadu šoféra naozaj nie je žiadny technický problém mať aspoň slabší odtieň fólie aj na predných dverách. Nebráni to vo výhľade na cestu, počas slnečných dní skôr napomáha tlmiť škodlivé UV lúče, žiarenie a teplotu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič musí mať počas jazdy za každého počasia a poveternostných podmienok dobrý výhľad a rozhľad na cestu, a to aj do strán, cez predné bočné sklá vozidla. Preto podľa ministerstva dopravy nie sú fólie na predných oknách povolené.

"Zastávame názor, že zásadným spôsobom by takáto montáž mohla mať negatívny vplyv na výhľad z miesta vodiča a to najmä pri vedení vozidla v noci alebo za šera. V súčasnosti máme celoročné povinné svietenie motorových vozidiel a prípadnou montážou fólií proti slnečnému žiareniu eliminujeme pozitívny efekt denného svietenia," informoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Pavel Scheber z Výskumného ústavu dopravného má podobný názor. Za šera a za tmy sú podľa neho ohrození pri použití tónovaných fólií najmä chodci a cyklisti. "Štatistka nič nehovorí o prípadoch, keď vodič stihol na poslednú chvíľu strhnúť riadenie a chodcovi sa tak vyhol. A takýchto prípadov je určite dosť. Keby boli fólie na predných sklách, takýchto nehôd by jednoznačne pribudlo," povedal.

Fólie sú po čase nekvalitné

Scheber upozorňuje, že niektoré fólie sú po čase nekvalitné, hoci majú príslušný atest. Po niekoľkých rokoch "zmliečnejú", a výhľad cez ne je rozmazaný. "Argumenty typu – ja jazdím len cez deň a vtedy by mi fólie vo výhľade nebránili, naopak oslepovalo by ma natoľko slnko – tiež neobstoja. Dotyčný vodič nech použije slnečné okuliare," radí Scheber.

Mnohým vozidlám už počas výroby upravia sklá tónovaním. Dovoľuje to medzinárodný predpis, až do 70 percent priepustnosti svetla.

"Ak sa na takéto tónované sklo použije tónovaná fólia, ktorá má priepustnosť 75 percent z hľadiska celkovej priepustnosti skla, výsledná hodnota je ďaleko nižšia a môže dosiahnuť úroveň priepustnosti svetla napríklad 50 percent,“ vysvetlil Kóňa.

Prečo sú fólie na predných bočných sklách nebezpečné

"Polícia v rámci dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky, ale aj ostatní účastníci cestnej premávky potrebujú, aby bol aj vodič vozidla cez predné bočné sklo dostatočne viditeľný," povedal Kóňa. Dajú sa tak podľa neho lepšie a včasnejšie spozorovať reakcie vodiča na situácie na cestách a ľahšie odhadnúť jeho konanie.

"Predstavme si situáciu: križovatka tvaru T, kde ide hlavná cesta rovno a ide po nej vozidlo. Z vedľajšej cesty prichádza vozidlo s tmavými prednými sklami. Vodič, ktorý je na hlavnej ceste nevidí, čo robí vodič v zatmavenom vozidle a či vôbec o ňom vie," dáva príklad Scheber. "Môže sa tak stať, že zneistí, pre istotu spomalí, čo môže vyvolať kolíznu situáciu na hlavnej ceste (najmä ak idú vozidlá príliš blízko za sebou). Ak by vodič na vedľajšej ceste nemal tmavé sklá, vodič na hlavnej by videl, že sa na neho pozerá, a teda že mu dá prednosť."

Aj policajti by mali dostať pokutu

K autám s tónovanými fóliami pred policajným riaditeľstvom sa polícia nevyjadrila.

"Ak vodič na jazdu použije vozidlo technicky nespôsobilé, je mu možné uložiť pokutu v blokovom konaní do výšky 60 eur a v správnom konaní do výšky 100 eur. Ustanovenie platí rovnako pre policajta, ako aj pre bežného človeka," povedala Jana Baloghová z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 535
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 036
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 527
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 608
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 915
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 819
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 020
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 977
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: V testovacích tímoch budú zdravotníci, vojaci aj policajti (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Cyklisti počas 16. etapy na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric