SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Púšťajú vás odbočiť vľavo? Radšej choďte vpravo a vyhnete sa problémom

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Najmä ak sa niekto na hlavnej rozhodne predbehnúť kolónu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Vojsť na cestu alebo prejsť križovatkou tak, aby ste neohrozili či neobmedzili ani jedno vozidlo idúce v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. Čo ale v prípade, že niekto na hlavnej sa rozhodne predbehnúť kolónu?

Evah: "Akým spôsobom má vodič auta vychádzajúceho z objektu mimo cesty, alebo z vedľajšej cesty, odbočiť bezpečne na hlavnú cestu doľava? Napríklad v situácii, ak autá prichádzajúce zľava sú v dlhej kolóne avšak ohľaduplne vodiča z vedľajšej cesty púšťajú, zastavujú. Hrozí, že práve v tej chvíli celú zastavujúcu kolónu áut začne napríklad motocyklista predbiehať a kým vodič auta z vedľajšej cesty zabočí vľavo (obiehajúceho vodiča na motorke nemá ako vidieť), tak môže dôjsť ku kolízii.

V prípade takejto nehody, kto bude za ňu zodpovedný, kto urobil chybu? Má vodič auta prichádzajúceho na hlavnú cestu čakať, kým kolóna áut skončí, aj keď ho vodiči v kolóne púšťajú?."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Je rozdiel, či vozidlo odbočuje vľavo z vedľajšej cesty alebo z miesta mimo cesty (napríklad z dvora rodinného domu).

Ak vchádzate na hlavnú, nie je podstatné, odkiaľ idete. Musíte dať prednosť. Predpisy pritom nerozlišujú, odkiaľ a kam má ísť vozidlo na hlavnej, ktorému musíte dať prednosť. Dokonca, porušením dopravných pravidiel je aj nedanie prednosti v jazde autu, ktoré jazdí po diaľnici v protismere, pri vašom vchádzaní na diaľnicu.

Dať prednosť v jazde pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nie vždy je ale nedanie prednosti v jazde príčinou dopravnej nehody.

Zrážka po odbočení

Ak už vozidlo odbočí vľavo na hlavnú a až potom sa vozidlá zrazia, vina by mala byť jednoznačne na motorkárovi. Porušil by predpisy, podľa ktorých vodič nesmie predchádzať,

  • ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
  • ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Predchádzať kolónu je mimoriadne nebezpečné. Nielen pre autá ale aj pre motorkárov. Nikdy totiž neviete, či vám niekto nevbehne do cesty. Ponáhľanie sa vám veľa času neušetrí, pritom riziko ohrozenia vášho zdravia alebo života je veľmi veľké.

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z miesta mimo cesty

Ak by ste vychádzali na cestu z miesta mimo cesty a zrazili by ste sa akýmkoľvek vozidlom na hlavnej, viny by ste sa nezbavili. V zákone sa píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečný vjazd na cestu pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby."

Nech by vám ktokoľvek z vodičov v kolóne naznačoval, že môžete odbočiť vľavo na cestu, lebo vám nechá priestor, nemali by ste sa na neho spoliehať. Nedokáže totiž zabezpečiť, aby celý váš odbočovací manéver bol bez rizika.

Motorkár, ktorý by predbiehal kolónu, by však takisto nemal odísť bez spoluviny - pre porušenie pravidiel o predbiehaní.

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z vedľajšej cesty na hlavnú

Každý vodič je povinný pribrať na cestu potrebný počet poučených osôb, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Zvyčajne sa ale ako vodič osobného auta dopredu nedozviete, že ich budete potrebovať na bezpečný výjazd z vedľajšej cesty na hlavnú.

Napriek tomu sa v zákone o cestnej premávke tiež píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä pri preprave dlhého nákladu, vodič musí zaistiť bezpečné odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby." Toto platí aj pre križovatky.

Na rozdiel od výjazdu z miesta mimo cesty, môžete spôsobiť kolónu v ďalšom smere, ak by ste sa pokúšali nájsť zákonom určenú osobu. Asi by ste nikoho takého v blízkosti križovatky, ktorú chcete prejsť, nenašli.

Zvyčajne sa tak križovatky s kolónou vozidiel na hlavnej dajú najbezpečnejšie prejsť len vtedy, keď sa kolóny na hlavnej rozpustia. To však môže trvať aj niekoľko hodín.

Keď agresívne jazdiaci vodič dostane do problémov šoféra z vedľajšej

V praxi to vyzerá tak, že vodič z vedľajšej sa obyčajne iba spoľahne, že niekomu v kolóne neprasknú nervy a nerozhodne sa ju predbiehať, keď ho niekto z kolóny pustí odbočiť.

Ak by platila spravodlivosť a stala by sa havária pri odbočovaní v križovatke vľavo, vodič vozidla z vedľajšej by nemal byť obvinený na rozdiel od toho, kto predchádza kolónu a v podstate jazdí v protismere. Veď si len predstavte, že vchádzate na diaľnicu, vždy je to z vedľajšej cesty, a oproti vám by sa vyrútilo vozidlo jazdiace v protismere. Dokonca, takéto vozidlo nemusí ani len predbiehať iné autá a je zrejmé, že by bolo nespravodlivé, ak by mal byť z nehody obvinený vodič vchádzajúci na diaľnicu.

Ak by predbiehajúci vodič nepredbiehal, odbočujúci by neporušil dopravné pravidlá. Opačne to neplatí a je to jeden z dôvodov, prečo sa objavuje pocit nespravodlivosti pri trestaní odbočujúceho.

Predbiehač kolóny by nemal byť zbavený viny predovšetkým pre porušenie zákazu predbiehať iné vozidlá v križovatke alebo v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá by vodičovi neumožnila vrátiť sa do svojho jazdného pruhu ešte pred križovatkou.

Spravodlivosť však v takomto prípade nie je to isté ako zákonnosť a zvyčajne sa trestu za haváriu nevyhne ani vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú. Veď si mal zabezpečiť náležite poučenú osobu. Prípadne úrady úplne zabudnú na zodpovednosť vozidla jazdiaceho v protismere.

Ideálne riešenie

Ak sa niekedy dostanete do situácie, že vchádzate na hlavnú a z pravej strany doľava sa tiahnu kolóny, bude lepšie, ak nebudete uvažovať o odbočení vľavo.

Bezpečnejšie je odbočiť vpravo, zaradiť sa do kolóny a nájsť si inú trasu, ktorou sa dostanete do cieľa. Možno budete meškať, možno budete musieť prejsť viac kilometrov, alebo vám to spôsobí komplikácie. Vyhnete sa ale havárii, prípadnému zraneniu a riešeniu, kto je za čo vinný.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 246
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 391
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 076
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 770
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 381
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 253
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 960
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


13 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


8 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Dušan Kováčik dostal osem rokov natvrdo.


a 3 ďalší 21m

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


10 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  2. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  3. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  4. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  5. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  6. Anna Miľanová: Moja prerušená pieseň... 2020
  7. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  8. Lukáš Ochaba: Niečo, čo sme nikdy nevideli
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 283
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 895
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 095
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 451
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 870
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 700
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 137
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu