SME

Púšťajú vás odbočiť vľavo? Radšej choďte vpravo a vyhnete sa problémom

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Najmä ak sa niekto na hlavnej rozhodne predbehnúť kolónu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Vojsť na cestu alebo prejsť križovatkou tak, aby ste neohrozili či neobmedzili ani jedno vozidlo idúce v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. Čo ale v prípade, že niekto na hlavnej sa rozhodne predbehnúť kolónu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Evah: "Akým spôsobom má vodič auta vychádzajúceho z objektu mimo cesty, alebo z vedľajšej cesty, odbočiť bezpečne na hlavnú cestu doľava? Napríklad v situácii, ak autá prichádzajúce zľava sú v dlhej kolóne avšak ohľaduplne vodiča z vedľajšej cesty púšťajú, zastavujú. Hrozí, že práve v tej chvíli celú zastavujúcu kolónu áut začne napríklad motocyklista predbiehať a kým vodič auta z vedľajšej cesty zabočí vľavo (obiehajúceho vodiča na motorke nemá ako vidieť), tak môže dôjsť ku kolízii.

V prípade takejto nehody, kto bude za ňu zodpovedný, kto urobil chybu? Má vodič auta prichádzajúceho na hlavnú cestu čakať, kým kolóna áut skončí, aj keď ho vodiči v kolóne púšťajú?."

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Je rozdiel, či vozidlo odbočuje vľavo z vedľajšej cesty alebo z miesta mimo cesty (napríklad z dvora rodinného domu).

Ak vchádzate na hlavnú, nie je podstatné, odkiaľ idete. Musíte dať prednosť. Predpisy pritom nerozlišujú, odkiaľ a kam má ísť vozidlo na hlavnej, ktorému musíte dať prednosť. Dokonca, porušením dopravných pravidiel je aj nedanie prednosti v jazde autu, ktoré jazdí po diaľnici v protismere, pri vašom vchádzaní na diaľnicu.

Dať prednosť v jazde pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Nie vždy je ale nedanie prednosti v jazde príčinou dopravnej nehody.

Zrážka po odbočení

Ak už vozidlo odbočí vľavo na hlavnú a až potom sa vozidlá zrazia, vina by mala byť jednoznačne na motorkárovi. Porušil by predpisy, podľa ktorých vodič nesmie predchádzať,

  • ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
  • ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Predchádzať kolónu je mimoriadne nebezpečné. Nielen pre autá ale aj pre motorkárov. Nikdy totiž neviete, či vám niekto nevbehne do cesty. Ponáhľanie sa vám veľa času neušetrí, pritom riziko ohrozenia vášho zdravia alebo života je veľmi veľké.

SkryťVypnúť reklamu

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z miesta mimo cesty

Ak by ste vychádzali na cestu z miesta mimo cesty a zrazili by ste sa akýmkoľvek vozidlom na hlavnej, viny by ste sa nezbavili. V zákone sa píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečný vjazd na cestu pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby."

Nech by vám ktokoľvek z vodičov v kolóne naznačoval, že môžete odbočiť vľavo na cestu, lebo vám nechá priestor, nemali by ste sa na neho spoliehať. Nedokáže totiž zabezpečiť, aby celý váš odbočovací manéver bol bez rizika.

Motorkár, ktorý by predbiehal kolónu, by však takisto nemal odísť bez spoluviny - pre porušenie pravidiel o predbiehaní.

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z vedľajšej cesty na hlavnú

Každý vodič je povinný pribrať na cestu potrebný počet poučených osôb, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Zvyčajne sa ale ako vodič osobného auta dopredu nedozviete, že ich budete potrebovať na bezpečný výjazd z vedľajšej cesty na hlavnú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu sa v zákone o cestnej premávke tiež píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä pri preprave dlhého nákladu, vodič musí zaistiť bezpečné odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby." Toto platí aj pre križovatky.

Na rozdiel od výjazdu z miesta mimo cesty, môžete spôsobiť kolónu v ďalšom smere, ak by ste sa pokúšali nájsť zákonom určenú osobu. Asi by ste nikoho takého v blízkosti križovatky, ktorú chcete prejsť, nenašli.

Zvyčajne sa tak križovatky s kolónou vozidiel na hlavnej dajú najbezpečnejšie prejsť len vtedy, keď sa kolóny na hlavnej rozpustia. To však môže trvať aj niekoľko hodín.

Keď agresívne jazdiaci vodič dostane do problémov šoféra z vedľajšej

V praxi to vyzerá tak, že vodič z vedľajšej sa obyčajne iba spoľahne, že niekomu v kolóne neprasknú nervy a nerozhodne sa ju predbiehať, keď ho niekto z kolóny pustí odbočiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by platila spravodlivosť a stala by sa havária pri odbočovaní v križovatke vľavo, vodič vozidla z vedľajšej by nemal byť obvinený na rozdiel od toho, kto predchádza kolónu a v podstate jazdí v protismere. Veď si len predstavte, že vchádzate na diaľnicu, vždy je to z vedľajšej cesty, a oproti vám by sa vyrútilo vozidlo jazdiace v protismere. Dokonca, takéto vozidlo nemusí ani len predbiehať iné autá a je zrejmé, že by bolo nespravodlivé, ak by mal byť z nehody obvinený vodič vchádzajúci na diaľnicu.

Ak by predbiehajúci vodič nepredbiehal, odbočujúci by neporušil dopravné pravidlá. Opačne to neplatí a je to jeden z dôvodov, prečo sa objavuje pocit nespravodlivosti pri trestaní odbočujúceho.

Predbiehač kolóny by nemal byť zbavený viny predovšetkým pre porušenie zákazu predbiehať iné vozidlá v križovatke alebo v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá by vodičovi neumožnila vrátiť sa do svojho jazdného pruhu ešte pred križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spravodlivosť však v takomto prípade nie je to isté ako zákonnosť a zvyčajne sa trestu za haváriu nevyhne ani vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú. Veď si mal zabezpečiť náležite poučenú osobu. Prípadne úrady úplne zabudnú na zodpovednosť vozidla jazdiaceho v protismere.

Ideálne riešenie

Ak sa niekedy dostanete do situácie, že vchádzate na hlavnú a z pravej strany doľava sa tiahnu kolóny, bude lepšie, ak nebudete uvažovať o odbočení vľavo.

Bezpečnejšie je odbočiť vpravo, zaradiť sa do kolóny a nájsť si inú trasu, ktorou sa dostanete do cieľa. Možno budete meškať, možno budete musieť prejsť viac kilometrov, alebo vám to spôsobí komplikácie. Vyhnete sa ale havárii, prípadnému zraneniu a riešeniu, kto je za čo vinný.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 383
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 800
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 203
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 987
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 939
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 034
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu