SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita
reklama

Púšťajú vás odbočiť vľavo? Radšej choďte vpravo a vyhnete sa problémom

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Najmä ak sa niekto na hlavnej rozhodne predbehnúť kolónu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Vojsť na cestu alebo prejsť križovatkou tak, aby ste neohrozili či neobmedzili ani jedno vozidlo idúce v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. Čo ale v prípade, že niekto na hlavnej sa rozhodne predbehnúť kolónu?

Evah: "Akým spôsobom má vodič auta vychádzajúceho z objektu mimo cesty, alebo z vedľajšej cesty, odbočiť bezpečne na hlavnú cestu doľava? Napríklad v situácii, ak autá prichádzajúce zľava sú v dlhej kolóne avšak ohľaduplne vodiča z vedľajšej cesty púšťajú, zastavujú. Hrozí, že práve v tej chvíli celú zastavujúcu kolónu áut začne napríklad motocyklista predbiehať a kým vodič auta z vedľajšej cesty zabočí vľavo (obiehajúceho vodiča na motorke nemá ako vidieť), tak môže dôjsť ku kolízii.

V prípade takejto nehody, kto bude za ňu zodpovedný, kto urobil chybu? Má vodič auta prichádzajúceho na hlavnú cestu čakať, kým kolóna áut skončí, aj keď ho vodiči v kolóne púšťajú?."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Je rozdiel, či vozidlo odbočuje vľavo z vedľajšej cesty alebo z miesta mimo cesty (napríklad z dvora rodinného domu).

Ak vchádzate na hlavnú, nie je podstatné, odkiaľ idete. Musíte dať prednosť. Predpisy pritom nerozlišujú, odkiaľ a kam má ísť vozidlo na hlavnej, ktorému musíte dať prednosť. Dokonca, porušením dopravných pravidiel je aj nedanie prednosti v jazde autu, ktoré jazdí po diaľnici v protismere, pri vašom vchádzaní na diaľnicu.

Dať prednosť v jazde pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nie vždy je ale nedanie prednosti v jazde príčinou dopravnej nehody.

Zrážka po odbočení

Ak už vozidlo odbočí vľavo na hlavnú a až potom sa vozidlá zrazia, vina by mala byť jednoznačne na motorkárovi. Porušil by predpisy, podľa ktorých vodič nesmie predchádzať,

  • ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
  • ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Predchádzať kolónu je mimoriadne nebezpečné. Nielen pre autá ale aj pre motorkárov. Nikdy totiž neviete, či vám niekto nevbehne do cesty. Ponáhľanie sa vám veľa času neušetrí, pritom riziko ohrozenia vášho zdravia alebo života je veľmi veľké.

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z miesta mimo cesty

Ak by ste vychádzali na cestu z miesta mimo cesty a zrazili by ste sa akýmkoľvek vozidlom na hlavnej, viny by ste sa nezbavili. V zákone sa píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečný vjazd na cestu pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby."

Nech by vám ktokoľvek z vodičov v kolóne naznačoval, že môžete odbočiť vľavo na cestu, lebo vám nechá priestor, nemali by ste sa na neho spoliehať. Nedokáže totiž zabezpečiť, aby celý váš odbočovací manéver bol bez rizika.

Motorkár, ktorý by predbiehal kolónu, by však takisto nemal odísť bez spoluviny - pre porušenie pravidiel o predbiehaní.

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z vedľajšej cesty na hlavnú

Každý vodič je povinný pribrať na cestu potrebný počet poučených osôb, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Zvyčajne sa ale ako vodič osobného auta dopredu nedozviete, že ich budete potrebovať na bezpečný výjazd z vedľajšej cesty na hlavnú.

Napriek tomu sa v zákone o cestnej premávke tiež píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä pri preprave dlhého nákladu, vodič musí zaistiť bezpečné odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby." Toto platí aj pre križovatky.

Na rozdiel od výjazdu z miesta mimo cesty, môžete spôsobiť kolónu v ďalšom smere, ak by ste sa pokúšali nájsť zákonom určenú osobu. Asi by ste nikoho takého v blízkosti križovatky, ktorú chcete prejsť, nenašli.

Zvyčajne sa tak križovatky s kolónou vozidiel na hlavnej dajú najbezpečnejšie prejsť len vtedy, keď sa kolóny na hlavnej rozpustia. To však môže trvať aj niekoľko hodín.

Keď agresívne jazdiaci vodič dostane do problémov šoféra z vedľajšej

V praxi to vyzerá tak, že vodič z vedľajšej sa obyčajne iba spoľahne, že niekomu v kolóne neprasknú nervy a nerozhodne sa ju predbiehať, keď ho niekto z kolóny pustí odbočiť.

Ak by platila spravodlivosť a stala by sa havária pri odbočovaní v križovatke vľavo, vodič vozidla z vedľajšej by nemal byť obvinený na rozdiel od toho, kto predchádza kolónu a v podstate jazdí v protismere. Veď si len predstavte, že vchádzate na diaľnicu, vždy je to z vedľajšej cesty, a oproti vám by sa vyrútilo vozidlo jazdiace v protismere. Dokonca, takéto vozidlo nemusí ani len predbiehať iné autá a je zrejmé, že by bolo nespravodlivé, ak by mal byť z nehody obvinený vodič vchádzajúci na diaľnicu.

Ak by predbiehajúci vodič nepredbiehal, odbočujúci by neporušil dopravné pravidlá. Opačne to neplatí a je to jeden z dôvodov, prečo sa objavuje pocit nespravodlivosti pri trestaní odbočujúceho.

Predbiehač kolóny by nemal byť zbavený viny predovšetkým pre porušenie zákazu predbiehať iné vozidlá v križovatke alebo v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá by vodičovi neumožnila vrátiť sa do svojho jazdného pruhu ešte pred križovatkou.

Spravodlivosť však v takomto prípade nie je to isté ako zákonnosť a zvyčajne sa trestu za haváriu nevyhne ani vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú. Veď si mal zabezpečiť náležite poučenú osobu. Prípadne úrady úplne zabudnú na zodpovednosť vozidla jazdiaceho v protismere.

Ideálne riešenie

Ak sa niekedy dostanete do situácie, že vchádzate na hlavnú a z pravej strany doľava sa tiahnu kolóny, bude lepšie, ak nebudete uvažovať o odbočení vľavo.

Bezpečnejšie je odbočiť vpravo, zaradiť sa do kolóny a nájsť si inú trasu, ktorou sa dostanete do cieľa. Možno budete meškať, možno budete musieť prejsť viac kilometrov, alebo vám to spôsobí komplikácie. Vyhnete sa ale havárii, prípadnému zraneniu a riešeniu, kto je za čo vinný.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  4. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  7. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  8. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  1. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  2. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  3. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  4. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  5. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  6. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  7. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  8. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 000
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 514
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 112
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 4 101
  5. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 626
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 604
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 669
  8. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 452
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Juraj Kumičák: Politikum I - Fico
  2. Vladimír Bilohuščin: Bitky v klietke si zaslúžia viac peňazí!
  3. Tupou Ceruzou: Progresívne Slovensko vs. Smer
  4. Ján Valchár: Načo je Rusku Sevastopol?
  5. Juraj Droba: Prečo voliť SASKU
  6. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin? (4/7)
  7. Radka Wagingerová: Približne 13% mladých ľudí trpí duševnými poruchami
  8. Lucia Nicholsonová: Toto sú 3 dôvody, prečo z volieb neodstúpime
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 357
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 163
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 201
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 34 804
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 741
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 431
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 626
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 225
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu