SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Púšťajú vás odbočiť vľavo? Radšej choďte vpravo a vyhnete sa problémom

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Najmä ak sa niekto na hlavnej rozhodne predbehnúť kolónu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Odbočujúci vľavo majú neľahkú úlohu. Vojsť na cestu alebo prejsť križovatkou tak, aby ste neohrozili či neobmedzili ani jedno vozidlo idúce v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. Čo ale v prípade, že niekto na hlavnej sa rozhodne predbehnúť kolónu?

Evah: "Akým spôsobom má vodič auta vychádzajúceho z objektu mimo cesty, alebo z vedľajšej cesty, odbočiť bezpečne na hlavnú cestu doľava? Napríklad v situácii, ak autá prichádzajúce zľava sú v dlhej kolóne avšak ohľaduplne vodiča z vedľajšej cesty púšťajú, zastavujú. Hrozí, že práve v tej chvíli celú zastavujúcu kolónu áut začne napríklad motocyklista predbiehať a kým vodič auta z vedľajšej cesty zabočí vľavo (obiehajúceho vodiča na motorke nemá ako vidieť), tak môže dôjsť ku kolízii.

V prípade takejto nehody, kto bude za ňu zodpovedný, kto urobil chybu? Má vodič auta prichádzajúceho na hlavnú cestu čakať, kým kolóna áut skončí, aj keď ho vodiči v kolóne púšťajú?."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Je rozdiel, či vozidlo odbočuje vľavo z vedľajšej cesty alebo z miesta mimo cesty (napríklad z dvora rodinného domu).

Ak vchádzate na hlavnú, nie je podstatné, odkiaľ idete. Musíte dať prednosť. Predpisy pritom nerozlišujú, odkiaľ a kam má ísť vozidlo na hlavnej, ktorému musíte dať prednosť. Dokonca, porušením dopravných pravidiel je aj nedanie prednosti v jazde autu, ktoré jazdí po diaľnici v protismere, pri vašom vchádzaní na diaľnicu.

Dať prednosť v jazde pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nie vždy je ale nedanie prednosti v jazde príčinou dopravnej nehody.

Zrážka po odbočení

Ak už vozidlo odbočí vľavo na hlavnú a až potom sa vozidlá zrazia, vina by mala byť jednoznačne na motorkárovi. Porušil by predpisy, podľa ktorých vodič nesmie predchádzať,

  • ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
  • ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Predchádzať kolónu je mimoriadne nebezpečné. Nielen pre autá ale aj pre motorkárov. Nikdy totiž neviete, či vám niekto nevbehne do cesty. Ponáhľanie sa vám veľa času neušetrí, pritom riziko ohrozenia vášho zdravia alebo života je veľmi veľké.

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z miesta mimo cesty

Ak by ste vychádzali na cestu z miesta mimo cesty a zrazili by ste sa akýmkoľvek vozidlom na hlavnej, viny by ste sa nezbavili. V zákone sa píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečný vjazd na cestu pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby."

Nech by vám ktokoľvek z vodičov v kolóne naznačoval, že môžete odbočiť vľavo na cestu, lebo vám nechá priestor, nemali by ste sa na neho spoliehať. Nedokáže totiž zabezpečiť, aby celý váš odbočovací manéver bol bez rizika.

Motorkár, ktorý by predbiehal kolónu, by však takisto nemal odísť bez spoluviny - pre porušenie pravidiel o predbiehaní.

Zrážka počas odbočovania pri výjazde z vedľajšej cesty na hlavnú

Každý vodič je povinný pribrať na cestu potrebný počet poučených osôb, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Zvyčajne sa ale ako vodič osobného auta dopredu nedozviete, že ich budete potrebovať na bezpečný výjazd z vedľajšej cesty na hlavnú.

Napriek tomu sa v zákone o cestnej premávke tiež píše: "Ak to vyžadujú okolnosti, najmä pri preprave dlhého nákladu, vodič musí zaistiť bezpečné odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby." Toto platí aj pre križovatky.

Na rozdiel od výjazdu z miesta mimo cesty, môžete spôsobiť kolónu v ďalšom smere, ak by ste sa pokúšali nájsť zákonom určenú osobu. Asi by ste nikoho takého v blízkosti križovatky, ktorú chcete prejsť, nenašli.

Zvyčajne sa tak križovatky s kolónou vozidiel na hlavnej dajú najbezpečnejšie prejsť len vtedy, keď sa kolóny na hlavnej rozpustia. To však môže trvať aj niekoľko hodín.

Keď agresívne jazdiaci vodič dostane do problémov šoféra z vedľajšej

V praxi to vyzerá tak, že vodič z vedľajšej sa obyčajne iba spoľahne, že niekomu v kolóne neprasknú nervy a nerozhodne sa ju predbiehať, keď ho niekto z kolóny pustí odbočiť.

Ak by platila spravodlivosť a stala by sa havária pri odbočovaní v križovatke vľavo, vodič vozidla z vedľajšej by nemal byť obvinený na rozdiel od toho, kto predchádza kolónu a v podstate jazdí v protismere. Veď si len predstavte, že vchádzate na diaľnicu, vždy je to z vedľajšej cesty, a oproti vám by sa vyrútilo vozidlo jazdiace v protismere. Dokonca, takéto vozidlo nemusí ani len predbiehať iné autá a je zrejmé, že by bolo nespravodlivé, ak by mal byť z nehody obvinený vodič vchádzajúci na diaľnicu.

Ak by predbiehajúci vodič nepredbiehal, odbočujúci by neporušil dopravné pravidlá. Opačne to neplatí a je to jeden z dôvodov, prečo sa objavuje pocit nespravodlivosti pri trestaní odbočujúceho.

Predbiehač kolóny by nemal byť zbavený viny predovšetkým pre porušenie zákazu predbiehať iné vozidlá v križovatke alebo v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá by vodičovi neumožnila vrátiť sa do svojho jazdného pruhu ešte pred križovatkou.

Spravodlivosť však v takomto prípade nie je to isté ako zákonnosť a zvyčajne sa trestu za haváriu nevyhne ani vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú. Veď si mal zabezpečiť náležite poučenú osobu. Prípadne úrady úplne zabudnú na zodpovednosť vozidla jazdiaceho v protismere.

Ideálne riešenie

Ak sa niekedy dostanete do situácie, že vchádzate na hlavnú a z pravej strany doľava sa tiahnu kolóny, bude lepšie, ak nebudete uvažovať o odbočení vľavo.

Bezpečnejšie je odbočiť vpravo, zaradiť sa do kolóny a nájsť si inú trasu, ktorou sa dostanete do cieľa. Možno budete meškať, možno budete musieť prejsť viac kilometrov, alebo vám to spôsobí komplikácie. Vyhnete sa ale havárii, prípadnému zraneniu a riešeniu, kto je za čo vinný.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 638
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 315
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 356
  4. Aká je chémia vôní 10 134
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 331
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 703
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 669
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 650
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80