Kritici ho kvôli motoru umiestnenému za zadnou nápravou spočiatku pokladali za nebezpečné. Dnes je Porsche 911 synonymom športového auta. Nečudo, že príchod každej jeho novej generácie je podrobne sledovaný verejnosťou i médiami.
BRATISLAVA. Stuttgartská automobilka otvorila novú kapitolu deväťstojedenástky vlani na frankfurtskom autosalóne, kde odhalila jej šieste vydanie s kódovým označením 991. Základné tvary karosérie, ktorých predobrazom bol kedysi Volkswagen Chrobák, zostali zachované. Dizajn sa dočkal skôr evolučných zmien. Novinka pôsobí štíhlejšie aj vďaka o 100 mm dlhšiemu rázvoru osí kolies (2450 mm) a kratším previsom. Z desiatich centimetrov navyše ťaží priestorová ponuka v kabíne. Porsche však k natiahnutiu rázvoru pristúpilo najmä preto, aby sa do útrob auta perspektívne zmestil hybridný poháňací systém. Hybridná deväťstojedenástka je zatiaľ pomerne vzdialenou budúcnosťou. Výrobca jej príchod avizuje na rok 2016.
Verné boxerom
Porsche zatiaľ odhalilo dve základné verzie novinky - 911 Carrera a Carrera S. Carreru poháňa zážihový šesťvalec boxer s objemom 3,4 litra (v predošlej generácii mal objem 3,6 l), dosahujúci výkon 258 kW (350 k). V kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou PDK akceleruje z pokoja na 100 km/h za 4,6 sekundy a v priemere spotrebuje 8,2 l/100 km. Carrera S má pod kapotou šesťvalec s objemom 3,8 litra (294 kW/400 k). S prevodovkou PDK jej zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,3 sekundy, kým priemerná spotreba má hodnotu 8,7 l/100 km.
Sedem nemá nik
Ani Porsche si dnes nedovolí hltať desiatky litrov benzínu a do ovzdušia vypúšťať kilogramy emisií. Medzi vrcholy snahy konštruktérov, znížiť spotrebu paliva a produkciu škodlivín, patria sedemstupňové prevodovky. Sedem stupňov má totiž nielen dvojspojkový automat PDK, ale aj klasická manuálna prevodovka.
Extrémne dlhý siedmy prevodový stupeň stlačí apetít motora pri jazde vysokými rýchlosťami po diaľnici. Porsche 911 tak je opäť o čosi použiteľnejšie v každodennej premávke. Zásluhou množstva ďalších úprav sa auto môže pochváliť o 12 až 15 percent nižšou spotrebou (v závislosti od verzie).
Väčší podiel vysokopevnostných ocelí v skelete karosérie prispelo k zvýšeniu jej tuhosti. Hliníková strecha, dvere či kapota majú za úlohu zredukovať hmotnosť vozidla.
Kabriolet s ľahšou strechou
Palubná doska modelu 911 991 dostala tvary podobné Panamere či SUV Cayenne. Premiéru v sériovej výbave absolvovala elektrická parkovacia brzda. Systém Launch Control bude v ponuke pre varianty s automatickou prevodovkou i manuálom a dovolí efektné i efektívne dynamické rozjazdy.
Milovníkom jazdy s nebom nad hlavou je určená verzia Cabriolet. Technici si dali záležať na tvare otváracej plátenej strechy, aby malo auto v uzavretej verzii čo najlepšiu aerodynamiku. Zároveň brali ohľad na čo najnižšiu hmotnosť. Samotnú konštrukciu strechy tvorí prevažne horčík. Strešný diel ovládajú elektromotory. Prechod z jednej koncovej polohy do druhej údajne trvá 11 sekúnd.
Prídu ďalšie verzie
Nový kabriolet je oproti predchodcovi ľahší v priemere o 50 kilogramov, pričom zo samotnej strechy medzigeneračne ubudlo päť kilogramov. Základné Porsche 911 Carrera Cabriolet váži 1450 kilogramov. Použitá technika pod kapotou je zhodná s kupé.
Kabrioletom počet variácií novej deväťstojedenástky rozhodne nekončí. Testovacie kilometre už hltá športový variant GT3, určený najmä priaznivcom jazdy na okruhoch. Špekuluje sa, že by toto takmer pretekárske náradie mohlo byť prvýkrát vybavené dvojspojkovou automatickou prevodovkou namiesto klasického „manuálu“. Automobilka to zatiaľ nepotvrdila a fanúšikov necháva v napätí.
Autor: fg