SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Cúva vodič, pre ktorého je to ľahšie, alebo menej nebezpečné

V blízkosti obytných domov, kde nie je dosť parkovacích miest, nevzniká len problém s parkovaním. Autá často parkujú po okrajoch ciest a zhoršujú ich prejazdnosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Daniel: "V Bratislave je v mestskej časti Dlhé Diely na Beniakovej ulici cesta, pozdĺž ktorej denno-denne pre extrémne problémy s parkovaním v tejto štvrti parkujú autá po oboch stranách.

Cesta je potom zúžená a prejazdná naraz iba jedným autom respektíve jedným smerom. Ak sa tam stretnú dve protiidúce autá, jedno z nich musí cúvať. Cesta vedie navyše do celkom citeľného kopca (stúpania).

Kto má na tejto ceste prednosť v jazde? Auto prichádzajúce odspodu alebo zhora? Podľa mojej skúsenosti to tam funguje tak, že autá vždy na začiatku zastavia a keď nikto oproti nejde, pokračujú po tejto ceste. Často sa však stáva, že sa dve protiidúce autá stretnú v polovici cesty a nevedia sa dohodnúť, kto má prednosť."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Postupnosť je podľa pravidiel nasledovná:

  • Ak sa protiidúce vozidlá môžu vyhnúť, vyhýbajú sa vpravo, včas a v dostatočnej miere.
  • Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka.
  • Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné.

Nie je vôbec výnimočné na sídliskách miest nájsť ulice, kde autá stoja na oboch stranách cesty tak, že namiesto dvojpruhovej cesty s pruhom pre každý smer jazdy zostane len úzka cesta len pre jeden smer.

Je pochopiteľné, že vodiči takto parkujú, keďže v okolí bydliska majú problém nájsť parkovacie miesto. Porušujú však dopravné predpisy, podľa ktorých pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej tri metre pre každý smer jazdy. V opačnom prípade blokujú premávku, prípadne ju môžu za istých okolností aj ohroziť.

Pokuta za takéto parkovanie je pritom do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte. Po zavedení objektívnej zodpovednosti vám za každé nesprávne parkovanie môže prísť domov obálka so šekom na 78 eur.

Problém s parkovaním sa tak prenáša do premávky a dôsledky musia riešiť vodiči vo vozidlách v pohybe. Jedinou možnosťou je dohodnúť sa. Ak sa autá stretnú v blízkosti križovatky alebo miesta, kde sa autá môžu vyhnúť, cúvať by malo auto, ktoré musí cúvať kratšie. Ak sa stretnú v strede upchatej cesty, pomôže len dohoda, a samozrejme, posúdenie situácie, pre ktorého z vodičov bude cúvanie menej nebezpečné prípadne ľahšie.

Ak sa v oboch smeroch jazdy stretne viac áut, treba si zachovať chladnú hlavu, aby ste mali dosť síl dohodnúť so všetkými vodičmi, ktorí budú cúvať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 961
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 799
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 523
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 263
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 721
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 666
  7. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 601
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 388
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 239
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 10 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún