Jazda cez plnú čiaru je zvyčajne prejavom agresívneho šoférovania

V kruhových objazdoch s viacerými jazdnými pruhmi stačí, aby vodiči jazdili agresívne a neopatrne a môžu iných šoférov priviesť do nečakaných problémov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Fero: "Už viackrát som sa ocitol v nebezpečnej situácii na kruhovom objazde v Nitre (pri hypermarkete Tesco). Ide o veľký kruhový objazd s dvomi jazdnými pruhmi a predpísanou rýchlosťou 40 km/h. Prerušovaná čiara je iba na niektorých miestach objazdu.

Na priloženom obrázku som vyznačil šípkami dráhy troch áut. Čierne vychádza z Bratislavskej, červené ide po objazde a pokračuje rovno (prípadne môže odbočiť na Kynek), modré ide vo vnútornom pruhu a odbočuje na Kynek. Problémový je práve tento úsek vjazdu z Bratislavskej a výjazdu na Kynek (pokračovanie Štúrovej ulice).

kruhovy.jpg

Prichádza k nasledovným kolíznym situáciám:

1. situácia: červené a modré auto idú po objazde, červené pokračuje rovno a modré (vo vnútornom pruhu) chce odbočiť. Zakázané to nie je, lebo výjazd je dvojpruhový a navrhnutý tak, aby mohli obe vozidla odbočiť súčasne. Problém je, že vodiči na mieste modrého vozidla v 90 % zásadne ignorujú, čo sa deje v pravom pruhu a takmer vždy ohrozia vodičov pokračujúcich rovno (vysoké percento je spôsobené asi tým, že väčšinou sa do vnútorného pruhu preraďujú iba arogantní blbci, ktorí idú spravidla viac ako 40 a musia byť v cieli o 15 sekúnd skôr). Na opačnej strane - výjazd smerom do centra je táto situácia ošetrená fyzickou zábranou medzi jazdnými pruhmi.

2. situácia: vodič modrého auta prichádza k vjazdu z Bratislavskej, ide stále v ľavom pruhu, vodič čierneho auta v pohode vchádza do voľného pravého pruhu. V tom momente, tesne pred vjazdom, sa cez plnú čiaru vodič modrého vozidla preradí do pravého pruhu a vzniká opäť nebezpečná situácia.

Len by ma zaujímalo, či mám pravdu, že v prvej situácii je odbočujúci vodič vo vnútornom pruhu povinný dať prednosť tomu, čo pokračuje rovno vo vonkajšom a v druhej situácii je vinníkom prípadnej nehody ten, čo sa cez plnú čiaru preradil do voľného (resp. už obsadeného vchádzajúcim čiernym autom) pruhu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak je v kruhovom objazde viac jazdných pruhov, netreba zabúdať na pravidlá jazdy v nich. Jedným z nich je aj povinnosť vodiča pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého dať prednosť tomu, kto jazdí v pruhu, do ktorého sa chce vodič presunúť.

Dať prednosť v jazde pritom znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V prípade, že modrý vodič jazdiaci vo vnútornom jazdnom pruhu chce vyjsť z kruhového objazdu, nedokáže to inak, ako prejazdom cez vonkajší jazdný pruh. Musí teda dať prednosť červenému vozidlu. Ak by nedal a policajti by to zaznamenali, riskovali by nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Nehode by mali zabrániť plná čiara a povinnosť dať prednosť

Druhá situácia, o ktorej napísal Fero, má takisto súvislosť s prednosťou v jazde. Vodič čierneho vozidla musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde, pretože mu to prikazuje značka Daj prednosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či sa vozidlo nachádza v ľavom alebo pravom jazdnom pruhu kruháča.

Červené vozidlo idúce v ľavom jazdnom pruhu nesmie vojsť do pravého jazdného pruhu, pretože mu v tom bráni plná čiara. Môže tak spraviť až na mieste, kde plná čiara končí. To je však už za križovatkou. Áno, aj vjazd do kruhového objazdu je z hľadiska predpisov križovatkou.

Kto by bol vinný za nehodu?

Povinnosť čierneho vozidla dať prednosť v jazde končí až za hranicou križovatky, teda v mieste, kde začína medzi jazdnými pruhmi prerušovaná čiara. Ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky, jednoznačným vinníkom by bol vodič červeného auta.

Ak by sa havária stala v priestore plnej čiary, určite by sa viny nemohol zbaviť vodič červeného auta. Za akýchkoľvek okolností by jeho manéver smeroval k hrozbe havárie.

Plná čiara má zabezpečiť, aby sa minimalizovalo riziko dopravnej nehody. Niektorí vodiči to ale ignorujú a ohrozujú nielen seba. Lepším riešením by bolo, podobne ako na opačnom konci kruháča, umiestniť tam pevnú prekážku, ktorá neumožní vozidlám z vonkajšieho pruhu presunúť sa do pravého.

Vodiča čierneho vozidla by sa mohol stať spoluvinníkom vtedy, ak by pri vchádzaní do kruhového objazdu nebol dostatočne opatrný.

Pri pomalých rýchlostiach a sledovaniu situácie na ceste by vo väčšine prípadov mohol zabrániť prípadnej nehode aj vtedy, ak by vodič červeného vozidla porušil pravidlá. Ak by ale červené auto prešlo náhle a nečakane do pravého pruhu cez plnú čiaru s tým, že by nebolo v silách vodiča čierneho auta zabrániť nehode, vina by mala celá pripadnúť na vodiča červeného auta.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 145
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 585
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 236
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 130
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 938
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 531
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 721
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 427
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 066
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 702

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na ministerstve prežil Mečiara, Dzurindu aj Fica. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Aj keď ďalšie kauzy pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

SVET

Trump vymenil ľudské práva za vysnívaný múr

Prezident zakázal transrodovým ľuďom slúžiť v armáde.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce predstavil nový Phantom, najtichšie auto na svete

Ôsma generácia vlajkovej lode je tichšia, silnejšia, pohodlnejšia a drahšia. Palubná doska je vyrobená zo skla.

V Kvasinách spustili sériovú výrobu Škody Karoq

Výroba prebieha v Česku na jednej linke so Seatom Ateca.

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.