SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Jazda cez plnú čiaru je zvyčajne prejavom agresívneho šoférovania

V kruhových objazdoch s viacerými jazdnými pruhmi stačí, aby vodiči jazdili agresívne a neopatrne a môžu iných šoférov priviesť do nečakaných problémov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Fero: "Už viackrát som sa ocitol v nebezpečnej situácii na kruhovom objazde v Nitre (pri hypermarkete Tesco). Ide o veľký kruhový objazd s dvomi jazdnými pruhmi a predpísanou rýchlosťou 40 km/h. Prerušovaná čiara je iba na niektorých miestach objazdu.

Na priloženom obrázku som vyznačil šípkami dráhy troch áut. Čierne vychádza z Bratislavskej, červené ide po objazde a pokračuje rovno (prípadne môže odbočiť na Kynek), modré ide vo vnútornom pruhu a odbočuje na Kynek. Problémový je práve tento úsek vjazdu z Bratislavskej a výjazdu na Kynek (pokračovanie Štúrovej ulice).

kruhovy.jpg

Prichádza k nasledovným kolíznym situáciám:

1. situácia: červené a modré auto idú po objazde, červené pokračuje rovno a modré (vo vnútornom pruhu) chce odbočiť. Zakázané to nie je, lebo výjazd je dvojpruhový a navrhnutý tak, aby mohli obe vozidla odbočiť súčasne. Problém je, že vodiči na mieste modrého vozidla v 90 % zásadne ignorujú, čo sa deje v pravom pruhu a takmer vždy ohrozia vodičov pokračujúcich rovno (vysoké percento je spôsobené asi tým, že väčšinou sa do vnútorného pruhu preraďujú iba arogantní blbci, ktorí idú spravidla viac ako 40 a musia byť v cieli o 15 sekúnd skôr). Na opačnej strane - výjazd smerom do centra je táto situácia ošetrená fyzickou zábranou medzi jazdnými pruhmi.

2. situácia: vodič modrého auta prichádza k vjazdu z Bratislavskej, ide stále v ľavom pruhu, vodič čierneho auta v pohode vchádza do voľného pravého pruhu. V tom momente, tesne pred vjazdom, sa cez plnú čiaru vodič modrého vozidla preradí do pravého pruhu a vzniká opäť nebezpečná situácia.

Len by ma zaujímalo, či mám pravdu, že v prvej situácii je odbočujúci vodič vo vnútornom pruhu povinný dať prednosť tomu, čo pokračuje rovno vo vonkajšom a v druhej situácii je vinníkom prípadnej nehody ten, čo sa cez plnú čiaru preradil do voľného (resp. už obsadeného vchádzajúcim čiernym autom) pruhu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak je v kruhovom objazde viac jazdných pruhov, netreba zabúdať na pravidlá jazdy v nich. Jedným z nich je aj povinnosť vodiča pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého dať prednosť tomu, kto jazdí v pruhu, do ktorého sa chce vodič presunúť.

Dať prednosť v jazde pritom znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V prípade, že modrý vodič jazdiaci vo vnútornom jazdnom pruhu chce vyjsť z kruhového objazdu, nedokáže to inak, ako prejazdom cez vonkajší jazdný pruh. Musí teda dať prednosť červenému vozidlu. Ak by nedal a policajti by to zaznamenali, riskovali by nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Nehode by mali zabrániť plná čiara a povinnosť dať prednosť

Druhá situácia, o ktorej napísal Fero, má takisto súvislosť s prednosťou v jazde. Vodič čierneho vozidla musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde, pretože mu to prikazuje značka Daj prednosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či sa vozidlo nachádza v ľavom alebo pravom jazdnom pruhu kruháča.

Červené vozidlo idúce v ľavom jazdnom pruhu nesmie vojsť do pravého jazdného pruhu, pretože mu v tom bráni plná čiara. Môže tak spraviť až na mieste, kde plná čiara končí. To je však už za križovatkou. Áno, aj vjazd do kruhového objazdu je z hľadiska predpisov križovatkou.

Kto by bol vinný za nehodu?

Povinnosť čierneho vozidla dať prednosť v jazde končí až za hranicou križovatky, teda v mieste, kde začína medzi jazdnými pruhmi prerušovaná čiara. Ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky, jednoznačným vinníkom by bol vodič červeného auta.

Ak by sa havária stala v priestore plnej čiary, určite by sa viny nemohol zbaviť vodič červeného auta. Za akýchkoľvek okolností by jeho manéver smeroval k hrozbe havárie.

Plná čiara má zabezpečiť, aby sa minimalizovalo riziko dopravnej nehody. Niektorí vodiči to ale ignorujú a ohrozujú nielen seba. Lepším riešením by bolo, podobne ako na opačnom konci kruháča, umiestniť tam pevnú prekážku, ktorá neumožní vozidlám z vonkajšieho pruhu presunúť sa do pravého.

Vodiča čierneho vozidla by sa mohol stať spoluvinníkom vtedy, ak by pri vchádzaní do kruhového objazdu nebol dostatočne opatrný.

Pri pomalých rýchlostiach a sledovaniu situácie na ceste by vo väčšine prípadov mohol zabrániť prípadnej nehode aj vtedy, ak by vodič červeného vozidla porušil pravidlá. Ak by ale červené auto prešlo náhle a nečakane do pravého pruhu cez plnú čiaru s tým, že by nebolo v silách vodiča čierneho auta zabrániť nehode, vina by mala celá pripadnúť na vodiča červeného auta.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Spánok – základ pevných vzťahov
  8. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  6. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  7. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  8. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  9. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  10. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 125
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 869
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 996
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 539
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 066
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 180
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 932
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 687
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 600
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Tretia vlna má prvé čierne okresy.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  2. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  5. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  6. Irena Šimuneková: Morské oko
  7. Štefan Vidlár: 1989 - 2021
  8. Jozef Drahovský: Bočný odstup 1,5 metra od cyklistov, návrh je už v parlamente, ale má nedostatky
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 191
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 051
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 090
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 064
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 506
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 097
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 587
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 399
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu