Jazda cez plnú čiaru je zvyčajne prejavom agresívneho šoférovania

V kruhových objazdoch s viacerými jazdnými pruhmi stačí, aby vodiči jazdili agresívne a neopatrne a môžu iných šoférov priviesť do nečakaných problémov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Fero: "Už viackrát som sa ocitol v nebezpečnej situácii na kruhovom objazde v Nitre (pri hypermarkete Tesco). Ide o veľký kruhový objazd s dvomi jazdnými pruhmi a predpísanou rýchlosťou 40 km/h. Prerušovaná čiara je iba na niektorých miestach objazdu.

Na priloženom obrázku som vyznačil šípkami dráhy troch áut. Čierne vychádza z Bratislavskej, červené ide po objazde a pokračuje rovno (prípadne môže odbočiť na Kynek), modré ide vo vnútornom pruhu a odbočuje na Kynek. Problémový je práve tento úsek vjazdu z Bratislavskej a výjazdu na Kynek (pokračovanie Štúrovej ulice).

kruhovy.jpg

Prichádza k nasledovným kolíznym situáciám:

1. situácia: červené a modré auto idú po objazde, červené pokračuje rovno a modré (vo vnútornom pruhu) chce odbočiť. Zakázané to nie je, lebo výjazd je dvojpruhový a navrhnutý tak, aby mohli obe vozidla odbočiť súčasne. Problém je, že vodiči na mieste modrého vozidla v 90 % zásadne ignorujú, čo sa deje v pravom pruhu a takmer vždy ohrozia vodičov pokračujúcich rovno (vysoké percento je spôsobené asi tým, že väčšinou sa do vnútorného pruhu preraďujú iba arogantní blbci, ktorí idú spravidla viac ako 40 a musia byť v cieli o 15 sekúnd skôr). Na opačnej strane - výjazd smerom do centra je táto situácia ošetrená fyzickou zábranou medzi jazdnými pruhmi.

2. situácia: vodič modrého auta prichádza k vjazdu z Bratislavskej, ide stále v ľavom pruhu, vodič čierneho auta v pohode vchádza do voľného pravého pruhu. V tom momente, tesne pred vjazdom, sa cez plnú čiaru vodič modrého vozidla preradí do pravého pruhu a vzniká opäť nebezpečná situácia.

Len by ma zaujímalo, či mám pravdu, že v prvej situácii je odbočujúci vodič vo vnútornom pruhu povinný dať prednosť tomu, čo pokračuje rovno vo vonkajšom a v druhej situácii je vinníkom prípadnej nehody ten, čo sa cez plnú čiaru preradil do voľného (resp. už obsadeného vchádzajúcim čiernym autom) pruhu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak je v kruhovom objazde viac jazdných pruhov, netreba zabúdať na pravidlá jazdy v nich. Jedným z nich je aj povinnosť vodiča pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého dať prednosť tomu, kto jazdí v pruhu, do ktorého sa chce vodič presunúť.

Dať prednosť v jazde pritom znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V prípade, že modrý vodič jazdiaci vo vnútornom jazdnom pruhu chce vyjsť z kruhového objazdu, nedokáže to inak, ako prejazdom cez vonkajší jazdný pruh. Musí teda dať prednosť červenému vozidlu. Ak by nedal a policajti by to zaznamenali, riskovali by nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Nehode by mali zabrániť plná čiara a povinnosť dať prednosť

Druhá situácia, o ktorej napísal Fero, má takisto súvislosť s prednosťou v jazde. Vodič čierneho vozidla musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde, pretože mu to prikazuje značka Daj prednosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či sa vozidlo nachádza v ľavom alebo pravom jazdnom pruhu kruháča.

Červené vozidlo idúce v ľavom jazdnom pruhu nesmie vojsť do pravého jazdného pruhu, pretože mu v tom bráni plná čiara. Môže tak spraviť až na mieste, kde plná čiara končí. To je však už za križovatkou. Áno, aj vjazd do kruhového objazdu je z hľadiska predpisov križovatkou.

Kto by bol vinný za nehodu?

Povinnosť čierneho vozidla dať prednosť v jazde končí až za hranicou križovatky, teda v mieste, kde začína medzi jazdnými pruhmi prerušovaná čiara. Ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky, jednoznačným vinníkom by bol vodič červeného auta.

Ak by sa havária stala v priestore plnej čiary, určite by sa viny nemohol zbaviť vodič červeného auta. Za akýchkoľvek okolností by jeho manéver smeroval k hrozbe havárie.

Plná čiara má zabezpečiť, aby sa minimalizovalo riziko dopravnej nehody. Niektorí vodiči to ale ignorujú a ohrozujú nielen seba. Lepším riešením by bolo, podobne ako na opačnom konci kruháča, umiestniť tam pevnú prekážku, ktorá neumožní vozidlám z vonkajšieho pruhu presunúť sa do pravého.

Vodiča čierneho vozidla by sa mohol stať spoluvinníkom vtedy, ak by pri vchádzaní do kruhového objazdu nebol dostatočne opatrný.

Pri pomalých rýchlostiach a sledovaniu situácie na ceste by vo väčšine prípadov mohol zabrániť prípadnej nehode aj vtedy, ak by vodič červeného vozidla porušil pravidlá. Ak by ale červené auto prešlo náhle a nečakane do pravého pruhu cez plnú čiaru s tým, že by nebolo v silách vodiča čierneho auta zabrániť nehode, vina by mala celá pripadnúť na vodiča červeného auta.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 464
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 635
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 180
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 492
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 814
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 586
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 208
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 764
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 751

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.