Jazda cez plnú čiaru je zvyčajne prejavom agresívneho šoférovania

V kruhových objazdoch s viacerými jazdnými pruhmi stačí, aby vodiči jazdili agresívne a neopatrne a môžu iných šoférov priviesť do nečakaných problémov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Fero: "Už viackrát som sa ocitol v nebezpečnej situácii na kruhovom objazde v Nitre (pri hypermarkete Tesco). Ide o veľký kruhový objazd s dvomi jazdnými pruhmi a predpísanou rýchlosťou 40 km/h. Prerušovaná čiara je iba na niektorých miestach objazdu.

Na priloženom obrázku som vyznačil šípkami dráhy troch áut. Čierne vychádza z Bratislavskej, červené ide po objazde a pokračuje rovno (prípadne môže odbočiť na Kynek), modré ide vo vnútornom pruhu a odbočuje na Kynek. Problémový je práve tento úsek vjazdu z Bratislavskej a výjazdu na Kynek (pokračovanie Štúrovej ulice).

kruhovy.jpg

Prichádza k nasledovným kolíznym situáciám:

1. situácia: červené a modré auto idú po objazde, červené pokračuje rovno a modré (vo vnútornom pruhu) chce odbočiť. Zakázané to nie je, lebo výjazd je dvojpruhový a navrhnutý tak, aby mohli obe vozidla odbočiť súčasne. Problém je, že vodiči na mieste modrého vozidla v 90 % zásadne ignorujú, čo sa deje v pravom pruhu a takmer vždy ohrozia vodičov pokračujúcich rovno (vysoké percento je spôsobené asi tým, že väčšinou sa do vnútorného pruhu preraďujú iba arogantní blbci, ktorí idú spravidla viac ako 40 a musia byť v cieli o 15 sekúnd skôr). Na opačnej strane - výjazd smerom do centra je táto situácia ošetrená fyzickou zábranou medzi jazdnými pruhmi.

2. situácia: vodič modrého auta prichádza k vjazdu z Bratislavskej, ide stále v ľavom pruhu, vodič čierneho auta v pohode vchádza do voľného pravého pruhu. V tom momente, tesne pred vjazdom, sa cez plnú čiaru vodič modrého vozidla preradí do pravého pruhu a vzniká opäť nebezpečná situácia.

Len by ma zaujímalo, či mám pravdu, že v prvej situácii je odbočujúci vodič vo vnútornom pruhu povinný dať prednosť tomu, čo pokračuje rovno vo vonkajšom a v druhej situácii je vinníkom prípadnej nehody ten, čo sa cez plnú čiaru preradil do voľného (resp. už obsadeného vchádzajúcim čiernym autom) pruhu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak je v kruhovom objazde viac jazdných pruhov, netreba zabúdať na pravidlá jazdy v nich. Jedným z nich je aj povinnosť vodiča pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého dať prednosť tomu, kto jazdí v pruhu, do ktorého sa chce vodič presunúť.

Dať prednosť v jazde pritom znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V prípade, že modrý vodič jazdiaci vo vnútornom jazdnom pruhu chce vyjsť z kruhového objazdu, nedokáže to inak, ako prejazdom cez vonkajší jazdný pruh. Musí teda dať prednosť červenému vozidlu. Ak by nedal a policajti by to zaznamenali, riskovali by nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Nehode by mali zabrániť plná čiara a povinnosť dať prednosť

Druhá situácia, o ktorej napísal Fero, má takisto súvislosť s prednosťou v jazde. Vodič čierneho vozidla musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde, pretože mu to prikazuje značka Daj prednosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či sa vozidlo nachádza v ľavom alebo pravom jazdnom pruhu kruháča.

Červené vozidlo idúce v ľavom jazdnom pruhu nesmie vojsť do pravého jazdného pruhu, pretože mu v tom bráni plná čiara. Môže tak spraviť až na mieste, kde plná čiara končí. To je však už za križovatkou. Áno, aj vjazd do kruhového objazdu je z hľadiska predpisov križovatkou.

Kto by bol vinný za nehodu?

Povinnosť čierneho vozidla dať prednosť v jazde končí až za hranicou križovatky, teda v mieste, kde začína medzi jazdnými pruhmi prerušovaná čiara. Ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky, jednoznačným vinníkom by bol vodič červeného auta.

Ak by sa havária stala v priestore plnej čiary, určite by sa viny nemohol zbaviť vodič červeného auta. Za akýchkoľvek okolností by jeho manéver smeroval k hrozbe havárie.

Plná čiara má zabezpečiť, aby sa minimalizovalo riziko dopravnej nehody. Niektorí vodiči to ale ignorujú a ohrozujú nielen seba. Lepším riešením by bolo, podobne ako na opačnom konci kruháča, umiestniť tam pevnú prekážku, ktorá neumožní vozidlám z vonkajšieho pruhu presunúť sa do pravého.

Vodiča čierneho vozidla by sa mohol stať spoluvinníkom vtedy, ak by pri vchádzaní do kruhového objazdu nebol dostatočne opatrný.

Pri pomalých rýchlostiach a sledovaniu situácie na ceste by vo väčšine prípadov mohol zabrániť prípadnej nehode aj vtedy, ak by vodič červeného vozidla porušil pravidlá. Ak by ale červené auto prešlo náhle a nečakane do pravého pruhu cez plnú čiaru s tým, že by nebolo v silách vodiča čierneho auta zabrániť nehode, vina by mala celá pripadnúť na vodiča červeného auta.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 657
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 256
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 145
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 058
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 948
  6. Kam do tepla v januári? 1 773
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 359
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 155
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 071
  10. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 908

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.