SME
reklama

Jazda cez plnú čiaru je zvyčajne prejavom agresívneho šoférovania

V kruhových objazdoch s viacerými jazdnými pruhmi stačí, aby vodiči jazdili agresívne a neopatrne a môžu iných šoférov priviesť do nečakaných problémov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Fero: "Už viackrát som sa ocitol v nebezpečnej situácii na kruhovom objazde v Nitre (pri hypermarkete Tesco). Ide o veľký kruhový objazd s dvomi jazdnými pruhmi a predpísanou rýchlosťou 40 km/h. Prerušovaná čiara je iba na niektorých miestach objazdu.

Na priloženom obrázku som vyznačil šípkami dráhy troch áut. Čierne vychádza z Bratislavskej, červené ide po objazde a pokračuje rovno (prípadne môže odbočiť na Kynek), modré ide vo vnútornom pruhu a odbočuje na Kynek. Problémový je práve tento úsek vjazdu z Bratislavskej a výjazdu na Kynek (pokračovanie Štúrovej ulice).

kruhovy.jpg

Prichádza k nasledovným kolíznym situáciám:

1. situácia: červené a modré auto idú po objazde, červené pokračuje rovno a modré (vo vnútornom pruhu) chce odbočiť. Zakázané to nie je, lebo výjazd je dvojpruhový a navrhnutý tak, aby mohli obe vozidla odbočiť súčasne. Problém je, že vodiči na mieste modrého vozidla v 90 % zásadne ignorujú, čo sa deje v pravom pruhu a takmer vždy ohrozia vodičov pokračujúcich rovno (vysoké percento je spôsobené asi tým, že väčšinou sa do vnútorného pruhu preraďujú iba arogantní blbci, ktorí idú spravidla viac ako 40 a musia byť v cieli o 15 sekúnd skôr). Na opačnej strane - výjazd smerom do centra je táto situácia ošetrená fyzickou zábranou medzi jazdnými pruhmi.

2. situácia: vodič modrého auta prichádza k vjazdu z Bratislavskej, ide stále v ľavom pruhu, vodič čierneho auta v pohode vchádza do voľného pravého pruhu. V tom momente, tesne pred vjazdom, sa cez plnú čiaru vodič modrého vozidla preradí do pravého pruhu a vzniká opäť nebezpečná situácia.

Len by ma zaujímalo, či mám pravdu, že v prvej situácii je odbočujúci vodič vo vnútornom pruhu povinný dať prednosť tomu, čo pokračuje rovno vo vonkajšom a v druhej situácii je vinníkom prípadnej nehody ten, čo sa cez plnú čiaru preradil do voľného (resp. už obsadeného vchádzajúcim čiernym autom) pruhu."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak je v kruhovom objazde viac jazdných pruhov, netreba zabúdať na pravidlá jazdy v nich. Jedným z nich je aj povinnosť vodiča pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého dať prednosť tomu, kto jazdí v pruhu, do ktorého sa chce vodič presunúť.

Dať prednosť v jazde pritom znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V prípade, že modrý vodič jazdiaci vo vnútornom jazdnom pruhu chce vyjsť z kruhového objazdu, nedokáže to inak, ako prejazdom cez vonkajší jazdný pruh. Musí teda dať prednosť červenému vozidlu. Ak by nedal a policajti by to zaznamenali, riskovali by nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Nehode by mali zabrániť plná čiara a povinnosť dať prednosť

Druhá situácia, o ktorej napísal Fero, má takisto súvislosť s prednosťou v jazde. Vodič čierneho vozidla musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde, pretože mu to prikazuje značka Daj prednosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či sa vozidlo nachádza v ľavom alebo pravom jazdnom pruhu kruháča.

Červené vozidlo idúce v ľavom jazdnom pruhu nesmie vojsť do pravého jazdného pruhu, pretože mu v tom bráni plná čiara. Môže tak spraviť až na mieste, kde plná čiara končí. To je však už za križovatkou. Áno, aj vjazd do kruhového objazdu je z hľadiska predpisov križovatkou.

Kto by bol vinný za nehodu?

Povinnosť čierneho vozidla dať prednosť v jazde končí až za hranicou križovatky, teda v mieste, kde začína medzi jazdnými pruhmi prerušovaná čiara. Ak by sa autá zrazili za hranicou križovatky, jednoznačným vinníkom by bol vodič červeného auta.

Ak by sa havária stala v priestore plnej čiary, určite by sa viny nemohol zbaviť vodič červeného auta. Za akýchkoľvek okolností by jeho manéver smeroval k hrozbe havárie.

Plná čiara má zabezpečiť, aby sa minimalizovalo riziko dopravnej nehody. Niektorí vodiči to ale ignorujú a ohrozujú nielen seba. Lepším riešením by bolo, podobne ako na opačnom konci kruháča, umiestniť tam pevnú prekážku, ktorá neumožní vozidlám z vonkajšieho pruhu presunúť sa do pravého.

Vodiča čierneho vozidla by sa mohol stať spoluvinníkom vtedy, ak by pri vchádzaní do kruhového objazdu nebol dostatočne opatrný.

Pri pomalých rýchlostiach a sledovaniu situácie na ceste by vo väčšine prípadov mohol zabrániť prípadnej nehode aj vtedy, ak by vodič červeného vozidla porušil pravidlá. Ak by ale červené auto prešlo náhle a nečakane do pravého pruhu cez plnú čiaru s tým, že by nebolo v silách vodiča čierneho auta zabrániť nehode, vina by mala celá pripadnúť na vodiča červeného auta.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 918
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 991
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 594
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 487
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 996
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 386
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 682
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 666
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 469
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 370
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 789
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu