SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Správnym používaním smeroviek môžete odvrátiť nehodu v križovatke

Používanie smeroviek robí mnohým vodičom problém. Potom ich pre istotu nepoužijú vôbec alebo ich zapínajú nesprávne.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V niektorých situáciách pritom nesprávne použitie smeroviek môže skončiť nielen obmedzovaním plynulosti premávky. Za istých okolností sa pre smerovky môže stať aj havária.

Smerovky sú veľmi dôležitou súčasťou života vodiča. Ich použitie alebo nepoužitie informuje ostatných na cestách, ako sa vodič plánuje zachovať.

Stačí, aby do križovatky tvaru X vchádzali z opačných smerov dve vozidlá. Vodič jedného z nich má v úmysle ísť rovno, druhý chce odbočiť vľavo. Ich trasy sa križujú. Ak odbočujúci nezapne smerovky, kolízia je nevyhnutná.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kedy zapnúť smerovky

Zákon o cestnej premávke určuje, kedy je potrebné smerovky zapnúť:

  • pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu,
  • pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca,
  • pri vybočení zo smeru svojej jazdy v rámci predchádzania a pri zaraďovaní sa pred predchádzané vozidlo,
  • pred odbočovaním a počas odbočovania,
  • pri zachádzaní na okraj cesty alebo chodníka a aj pri vychádzaní späť na cestu,
  • pri zmene smeru jazdy,
  • pri vybočovaní zo smeru jazdy,
  • ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

"Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Predpisy poznajú aj jednu situáciu, kedy smerovky nesmiete zapínať: pri vjazde do kruhového objazdu.

Ako dávať znamenie o zmene smeru jazdy

V minulosti bolo bežné, že ľudia svoj úmysel odbočiť dávali rukou aj vtedy, ak jazdili na motorovom vozidle. Aj dnes môžete použiť ruky, ak vám smerovky nefungujú. Zvyčajne to však poznáme u cyklistov.

Ak máte smerovky a sú v poriadku, znamenie o zmene smeru jazdy dávajte nimi. V iných situáciách sa toto znamenie dáva upažením ruky. Rukou ohnutou v lakti smerom nahor sa dáva znamenie o zmene smeru jazdy na opačnú stranu.

"Ak to vyžadujú okolnosti, najmä ak znamenie dávané smerovými svietidlami alebo rukou nie je dostatočne viditeľné najmä pre šírku nákladu alebo za zníženej viditeľnosti, musí dávať znamenie spôsobilá a náležite poučená osoba alebo sa musí použiť iný zreteľný spôsob. Inak vodič smie zamýšľaný jazdný úkon uskutočniť len vtedy a takým spôsobom, aby neboli ohrození ani obmedzení iní účastníci cestnej premávky," dopĺňa zákon o cestnej premávke.

Nezabudnite na to, že smerovky smú byť zapnuté (okrem uvedeného vyššie) len v čase, kým meníte smer jazdy, vybočujete z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. Znamenie o zmene smeru jazdy rukou sa dáva len pred začatím jazdného úkonu.

Smerovky v križovaktách

Najväčšie problémy môžu robiť smerovky v križovatkách, keď je jedna z ciest hlavná. Niektorí vodiči totiž podľahli mýtu, že pri jazde po hlavnej ceste sa smerovky nezapínajú ani vtedy, ak hlavná cesta nepokračuje križovatkou rovno.

Najviac križovatiek má tvar písmen X, Y a T. Ak v križovatke tvaru X hlavná cesta nepokračuje rovno, nech sú uhly medzi vetvami križovatky akékoľvek, nezabúdajte zapínať príslušné smerovky.

Naopak, ak hlavná pokračuje rovno a vy sa nechystáte odbočiť na jednu z vedľajších ciest, zapnutie smeroviek môže spôsobiť komplikácie v premávke. Platí to aj pre križovatky tvaru X, kde síce hlavná cesta nekopíruje priamku, ale no v mieste ohnutia ju križuje vedľajšia cesta.

V prípade križovatky tvaru T nezapínajte smerovky len vtedy, ak idete po hlavnej, ktorá kopíruje priamku. Ak hlavná odbočuje, no vy sa chystáte ísť rovno na vedľajšiu, z hľadiska bezpečnosti premávky je lepšie smerovky zapnúť. To isté platí, ak by ste pokračovali po hlavnej, ktorej smer sa v križovatke tvaru T láme.

V križovatkách tvaru Y nezabúdajte na smerovky vždy. Nie je pritom dôležité, kadiaľ smeruje hlavná cesta. Zakaždým totiž pri prejazde takouto križovatkou odbočujete.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  7. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  8. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 455
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 300
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 254
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 728
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 349
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 661
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  2. Jozef Javurek: Kurátor
  3. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  4. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  7. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  8. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 463
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 863
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 143
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 636
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 484
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 298
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 121
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu