Nafta z Izraela alebo Indie?
Nedávno sa na juhu Ukrajiny objavila nafta, ktorú vyrobila najväčšia izraelská rafinéria Oil Refineries Limited v Haife. Svedčí o tom technická špecifikácia, ktorá sa dostala do rúk novinárom z OilNews.
Diesel putoval tankermi po mori do prístavu vo Feodosii v polovici apríla. Odtiaľ sa vyvážal k zákazníkom v Nikolajevskej, Chersónskej, Záporožskej a Doneckej oblastí. Jeho cena v priemere dosahovala 11 000 ukrajinských hrivien za tonu (cca 1030 eur/t). Je to vlastne náhrada za zastavenú výrobu v Lisičanskej rafinérii.
Dodávka izraelského dieselu však nie je ojedinelým prípadom netradičných zdrojov pohonných látok na Ukrajine. Na jeseň minulého roku sa cez prístav vo Feodosii prečerpával diesel indického ropného giganta Reliance Industries Limited.
Väčšinu pohonných látok pašujú
Viacerí odborníci si myslia, že dodávka exotických tovarov je možná len v dôsledku existencie pašeráckych kanálov v prístave. Veď len za obdobie júl až september 2011 odborníci „Konzultačnej skupiny A-95“ zistili značné rozdiely medzi preclenými objemami svetlých ropných produktov a skutočne vyvezenými podľa údajov železníc.
Dospeli k záveru, že sa preclieva zhruba 50% objemov benzínov a len 30% objemov importovanej nafty.
Spoločnosť, ktorá na území prístavu vo Feodosii zabezpečuje skladovanie a prečerpávanie ropných produktov, existuje od roku 1937 a celá patrí štátu. Je to posledné štátne aktívum v oblasti prekládky ropných produktov a nesmie byť privatizované. Jej hlavným správcom je Ministerstvo energetiky a uhoľného priemyslu Ukrajiny.
Zdroj: OilNews
Autor je vedúci obchodného zastúpenia slovenskej spoločnosti v Moskve.