SME

Keď na emisnej kontrole na chvíľu vytočia vaše auto, je to v poriadku

Emisná kontrola dokáže vlastníka auta nepríjemne prekvapiť. Technik na chvíľu vytočí otáčky naftového motora veľmi vysoko. Doslova skočí na plynový pedál. Odborník tvrdí, že je to v poriadku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pavol: "Chcel by som vedieť, aký je pracovný postup emisnej kontroly. Ide o to, že s Octaviou TDI pri 58 000 km som mal prvú emisnú a nezdá sa mi postup technika. V určitej chvíli meral emisie pri vysokých otáčkach a to takým spôsobom, že doslova skočil na plynový pedál a to sa mi nezdá.

Motor vyletel do otáčok a samozrejme, ako každý diesel, zadymil. Nikdy som ho takto nevytáčal ako on. Mám možnosť skúšať aj nové autá a pri rovnakom zošliapnutí každé zadymilo. Je takýto postup správny? Za 20 eur na ruku už nedymilo. Postupoval správne alebo len chcel úplatok?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kontrola bola v poriadku, pýtanie si úplatku nie

Oslovili sme Petra Lenďáka, riaditeľa spoločnosti S-EKA, poverenej technickej služba pre emisné kontroly cestných motorových vozidiel.

K obvineniu z brania úplatku technikom stanice emisnej kontroly nám povedal, že je mu ľúto, ak takýto ľudia vykonávajú emisnú kontrolu. Práve preto podporuje zavedenie kamerového systému na staniciach emisných a technických kontrol, ktoré by mali znížiť korupciu tým, že odhalí úplatných technikov.

"Najdôležitejšie je, aby na cesty nevychádzali autá, ktoré znečisťujú prostredie a ohrozujú iných ľudí," povedal Lenďák.

SkryťVypnúť reklamu

Samotná kontrola, tak ako ju opísal Pavol, mohla byť podľa Lenďáka v poriadku. "Áno technik pravdepodobne postupoval v súlade s metodikou keď „doslova skočil na plynový pedál“ a tým vytočil v čo najkratšom možnom čase motor do maximálnych otáčok."

Lenďák ale upozornil, že predlžovaním času dosiahnutia maximálnych otáčok sa ovplyvňuje miera zaťaženia (preťaženia) motora a tým aj výsledná dymivosť. "To je samozrejme nekorektný spôsob merania a nie je v súlade s metodikou a je to dôvod na podnet pre štátny odborný dozor."

Prečítajte si metodiku merania na emisných kontrolách (pdf)

Cieľ emisnej kontroly

Primárnym cieľom emisnej kontroly je podľa Lenďáka kontrola emisného stavu motorových vozidiel v prevádzke tak, aby neprodukovali neprimerane veľké množstvo škodlivých emisií. Sekundárnym cieľom kontroly je, aby motor a príslušenstvo vozidla boli v dobrom technickom stave.

SkryťVypnúť reklamu

"Je potrebné si uvedomiť, že produkcia škodlivých emisií je priamo závislá na technickom stave motora a zhoršenie technického stavu motora a tým aj produkovanie zvýšeného množstva škodlivých emisií je spojené nielen s poškodzovaním životného prostredia, ale z pohľadu prevádzkovateľa predovšetkým so zvýšenými nákladmi na prevádzku vozidla," upozornil riaditeľ poverenej služby pre emisné kontroly.

Skoré odhalenie problému súvisiaceho s motorom môže predísť zvýšeným nákladom na prevádzku (napr. spotreba paliva, oleja a pod.), ale aj nákladným opravám, ak by sa prípadný problém neriešil.

Prečítajte si aj:
Denné svetlá môžu slúžiť aj ako náhrada predných obrysových

Emisná kontrola u naftových motorov

Pri vozidlách so vznetovým motorom sa v rámci emisných kontrol zisťuje množstvo pevných častíc vo výfukovom plyne (dymovosť). Meria sa to prostredníctvom opacity výfukových plynov (pohltenie svetla) počas voľnej akcelerácie motora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Ide o meranie pevných častíc pri zmene otáčok motora z voľnobežných na maximálne pri plnej dodávke paliva (voľná akcelerácia), pričom v žiadnom prípade nesmú byť prekročené maximálne otáčky motora a motor musí byť pri takomto meraní zahriaty na prevádzkovú teplotu a samotné meranie musí byť rýchle," vysvetlil Lenďák s tým, že ak by sa prekročili maximálne otáčky motora, kontrola musí byť okamžite ukončená.

Pri vozidlách so vznetovým motorom je princípom merania akcelerácia motora na maximálne otáčky pri plnej dávke paliva. Plynový pedál musí byť podľa Lenďáka "na podlahe".

Keďže sa krátkodobo dosahujú otáčky, v ktorých sa bežne motor nepoužíva, motor je pri meraní výrazne hlučný a pre vlastníka auta to môže byť nepríjemné. Takéto meranie ale podľa riaditeľa poverenej služby neznamená pre motor žiadnu neprimeranú záťaž. Nemá žiadny negatívny vplyv na jeho technický stav, ak sa vykoná na zahriatom motore a ak motor nemá zjavné poruchy v regulácií otáčok, prípadne ak nie je mechanicky poškodený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Ak by som o tom nebol presvedčený, na školeniach a skúškach technikov emisnej kontroly by som nepoužíval často aj moje súkromné vozidlo, na ktorom je vykonané veľmi veľké množstvo takýchto meraní," upokojuje Lenďák.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  5. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  6. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  7. Takto chutí zlato
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 974
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 842
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 165
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 896
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 711
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 395
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 253
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 165
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Pollák: Machalatello
  2. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  3. Michaela Witters: Ženy, ktoré obhajujú svoj tvrdý odchov, sú často vulgárne a agresívne.
  4. Miroslav Daniš: 17. november – ZABUDNITE !
  5. Branislav Gröhling: Ústavná liečba Robertom Ficom
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Matúš Radusovsky: Medobranie – Oslava získavania čerstvého medu
  8. Daniel Rabina: Kultúra na povel. Čo sa stane, keď ústava začne diktovať umeniu?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 44 641
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 18 558
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 610
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 10 895
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 466
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 7 923
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 774
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 610
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu