Keď na emisnej kontrole na chvíľu vytočia vaše auto, je to v poriadku

Emisná kontrola dokáže vlastníka auta nepríjemne prekvapiť. Technik na chvíľu vytočí otáčky naftového motora veľmi vysoko. Doslova skočí na plynový pedál. Odborník tvrdí, že je to v poriadku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pavol: "Chcel by som vedieť, aký je pracovný postup emisnej kontroly. Ide o to, že s Octaviou TDI pri 58 000 km som mal prvú emisnú a nezdá sa mi postup technika. V určitej chvíli meral emisie pri vysokých otáčkach a to takým spôsobom, že doslova skočil na plynový pedál a to sa mi nezdá.

Motor vyletel do otáčok a samozrejme, ako každý diesel, zadymil. Nikdy som ho takto nevytáčal ako on. Mám možnosť skúšať aj nové autá a pri rovnakom zošliapnutí každé zadymilo. Je takýto postup správny? Za 20 eur na ruku už nedymilo. Postupoval správne alebo len chcel úplatok?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kontrola bola v poriadku, pýtanie si úplatku nie

Oslovili sme Petra Lenďáka, riaditeľa spoločnosti S-EKA, poverenej technickej služba pre emisné kontroly cestných motorových vozidiel.

K obvineniu z brania úplatku technikom stanice emisnej kontroly nám povedal, že je mu ľúto, ak takýto ľudia vykonávajú emisnú kontrolu. Práve preto podporuje zavedenie kamerového systému na staniciach emisných a technických kontrol, ktoré by mali znížiť korupciu tým, že odhalí úplatných technikov.

"Najdôležitejšie je, aby na cesty nevychádzali autá, ktoré znečisťujú prostredie a ohrozujú iných ľudí," povedal Lenďák.

Samotná kontrola, tak ako ju opísal Pavol, mohla byť podľa Lenďáka v poriadku. "Áno technik pravdepodobne postupoval v súlade s metodikou keď „doslova skočil na plynový pedál“ a tým vytočil v čo najkratšom možnom čase motor do maximálnych otáčok."

Lenďák ale upozornil, že predlžovaním času dosiahnutia maximálnych otáčok sa ovplyvňuje miera zaťaženia (preťaženia) motora a tým aj výsledná dymivosť. "To je samozrejme nekorektný spôsob merania a nie je v súlade s metodikou a je to dôvod na podnet pre štátny odborný dozor."

Cieľ emisnej kontroly

Primárnym cieľom emisnej kontroly je podľa Lenďáka kontrola emisného stavu motorových vozidiel v prevádzke tak, aby neprodukovali neprimerane veľké množstvo škodlivých emisií. Sekundárnym cieľom kontroly je, aby motor a príslušenstvo vozidla boli v dobrom technickom stave.

"Je potrebné si uvedomiť, že produkcia škodlivých emisií je priamo závislá na technickom stave motora a zhoršenie technického stavu motora a tým aj produkovanie zvýšeného množstva škodlivých emisií je spojené nielen s poškodzovaním životného prostredia, ale z pohľadu prevádzkovateľa predovšetkým so zvýšenými nákladmi na prevádzku vozidla," upozornil riaditeľ poverenej služby pre emisné kontroly.

Skoré odhalenie problému súvisiaceho s motorom môže predísť zvýšeným nákladom na prevádzku (napr. spotreba paliva, oleja a pod.), ale aj nákladným opravám, ak by sa prípadný problém neriešil.

Emisná kontrola u naftových motorov

Pri vozidlách so vznetovým motorom sa v rámci emisných kontrol zisťuje množstvo pevných častíc vo výfukovom plyne (dymovosť). Meria sa to prostredníctvom opacity výfukových plynov (pohltenie svetla) počas voľnej akcelerácie motora.

"Ide o meranie pevných častíc pri zmene otáčok motora z voľnobežných na maximálne pri plnej dodávke paliva (voľná akcelerácia), pričom v žiadnom prípade nesmú byť prekročené maximálne otáčky motora a motor musí byť pri takomto meraní zahriaty na prevádzkovú teplotu a samotné meranie musí byť rýchle," vysvetlil Lenďák s tým, že ak by sa prekročili maximálne otáčky motora, kontrola musí byť okamžite ukončená.

Pri vozidlách so vznetovým motorom je princípom merania akcelerácia motora na maximálne otáčky pri plnej dávke paliva. Plynový pedál musí byť podľa Lenďáka "na podlahe".

Keďže sa krátkodobo dosahujú otáčky, v ktorých sa bežne motor nepoužíva, motor je pri meraní výrazne hlučný a pre vlastníka auta to môže byť nepríjemné. Takéto meranie ale podľa riaditeľa poverenej služby neznamená pre motor žiadnu neprimeranú záťaž. Nemá žiadny negatívny vplyv na jeho technický stav, ak sa vykoná na zahriatom motore a ak motor nemá zjavné poruchy v regulácií otáčok, prípadne ak nie je mechanicky poškodený.

"Ak by som o tom nebol presvedčený, na školeniach a skúškach technikov emisnej kontroly by som nepoužíval často aj moje súkromné vozidlo, na ktorom je vykonané veľmi veľké množstvo takýchto meraní," upokojuje Lenďák.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 728
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 820
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 112
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 993
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 306
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 151
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 677
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 673
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 409
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 405

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.