Keď na emisnej kontrole na chvíľu vytočia vaše auto, je to v poriadku

Emisná kontrola dokáže vlastníka auta nepríjemne prekvapiť. Technik na chvíľu vytočí otáčky naftového motora veľmi vysoko. Doslova skočí na plynový pedál. Odborník tvrdí, že je to v poriadku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pavol: "Chcel by som vedieť, aký je pracovný postup emisnej kontroly. Ide o to, že s Octaviou TDI pri 58 000 km som mal prvú emisnú a nezdá sa mi postup technika. V určitej chvíli meral emisie pri vysokých otáčkach a to takým spôsobom, že doslova skočil na plynový pedál a to sa mi nezdá.

Motor vyletel do otáčok a samozrejme, ako každý diesel, zadymil. Nikdy som ho takto nevytáčal ako on. Mám možnosť skúšať aj nové autá a pri rovnakom zošliapnutí každé zadymilo. Je takýto postup správny? Za 20 eur na ruku už nedymilo. Postupoval správne alebo len chcel úplatok?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kontrola bola v poriadku, pýtanie si úplatku nie

Oslovili sme Petra Lenďáka, riaditeľa spoločnosti S-EKA, poverenej technickej služba pre emisné kontroly cestných motorových vozidiel.

K obvineniu z brania úplatku technikom stanice emisnej kontroly nám povedal, že je mu ľúto, ak takýto ľudia vykonávajú emisnú kontrolu. Práve preto podporuje zavedenie kamerového systému na staniciach emisných a technických kontrol, ktoré by mali znížiť korupciu tým, že odhalí úplatných technikov.

"Najdôležitejšie je, aby na cesty nevychádzali autá, ktoré znečisťujú prostredie a ohrozujú iných ľudí," povedal Lenďák.

Samotná kontrola, tak ako ju opísal Pavol, mohla byť podľa Lenďáka v poriadku. "Áno technik pravdepodobne postupoval v súlade s metodikou keď „doslova skočil na plynový pedál“ a tým vytočil v čo najkratšom možnom čase motor do maximálnych otáčok."

Lenďák ale upozornil, že predlžovaním času dosiahnutia maximálnych otáčok sa ovplyvňuje miera zaťaženia (preťaženia) motora a tým aj výsledná dymivosť. "To je samozrejme nekorektný spôsob merania a nie je v súlade s metodikou a je to dôvod na podnet pre štátny odborný dozor."

Cieľ emisnej kontroly

Primárnym cieľom emisnej kontroly je podľa Lenďáka kontrola emisného stavu motorových vozidiel v prevádzke tak, aby neprodukovali neprimerane veľké množstvo škodlivých emisií. Sekundárnym cieľom kontroly je, aby motor a príslušenstvo vozidla boli v dobrom technickom stave.

"Je potrebné si uvedomiť, že produkcia škodlivých emisií je priamo závislá na technickom stave motora a zhoršenie technického stavu motora a tým aj produkovanie zvýšeného množstva škodlivých emisií je spojené nielen s poškodzovaním životného prostredia, ale z pohľadu prevádzkovateľa predovšetkým so zvýšenými nákladmi na prevádzku vozidla," upozornil riaditeľ poverenej služby pre emisné kontroly.

Skoré odhalenie problému súvisiaceho s motorom môže predísť zvýšeným nákladom na prevádzku (napr. spotreba paliva, oleja a pod.), ale aj nákladným opravám, ak by sa prípadný problém neriešil.

Emisná kontrola u naftových motorov

Pri vozidlách so vznetovým motorom sa v rámci emisných kontrol zisťuje množstvo pevných častíc vo výfukovom plyne (dymovosť). Meria sa to prostredníctvom opacity výfukových plynov (pohltenie svetla) počas voľnej akcelerácie motora.

"Ide o meranie pevných častíc pri zmene otáčok motora z voľnobežných na maximálne pri plnej dodávke paliva (voľná akcelerácia), pričom v žiadnom prípade nesmú byť prekročené maximálne otáčky motora a motor musí byť pri takomto meraní zahriaty na prevádzkovú teplotu a samotné meranie musí byť rýchle," vysvetlil Lenďák s tým, že ak by sa prekročili maximálne otáčky motora, kontrola musí byť okamžite ukončená.

Pri vozidlách so vznetovým motorom je princípom merania akcelerácia motora na maximálne otáčky pri plnej dávke paliva. Plynový pedál musí byť podľa Lenďáka "na podlahe".

Keďže sa krátkodobo dosahujú otáčky, v ktorých sa bežne motor nepoužíva, motor je pri meraní výrazne hlučný a pre vlastníka auta to môže byť nepríjemné. Takéto meranie ale podľa riaditeľa poverenej služby neznamená pre motor žiadnu neprimeranú záťaž. Nemá žiadny negatívny vplyv na jeho technický stav, ak sa vykoná na zahriatom motore a ak motor nemá zjavné poruchy v regulácií otáčok, prípadne ak nie je mechanicky poškodený.

"Ak by som o tom nebol presvedčený, na školeniach a skúškach technikov emisnej kontroly by som nepoužíval často aj moje súkromné vozidlo, na ktorom je vykonané veľmi veľké množstvo takýchto meraní," upokojuje Lenďák.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 073
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 784
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 472
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 448
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 667
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 606
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 464
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 748
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 665
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 813

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

KOMENTÁRE

V krajine, kde vás pre farbu pleti neobslúžia

Pre SaS je spoločenské vylúčenie vždy výsledkom nedostatku snahy.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce Sweptail je historicky najdrahšie nové auto

Vyrobený je len jeden kus a jeho cena sa vyšplhala až na 13 miliónov dolárov.

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.