SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Keď na emisnej kontrole na chvíľu vytočia vaše auto, je to v poriadku

Emisná kontrola dokáže vlastníka auta nepríjemne prekvapiť. Technik na chvíľu vytočí otáčky naftového motora veľmi vysoko. Doslova skočí na plynový pedál. Odborník tvrdí, že je to v poriadku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pavol: "Chcel by som vedieť, aký je pracovný postup emisnej kontroly. Ide o to, že s Octaviou TDI pri 58 000 km som mal prvú emisnú a nezdá sa mi postup technika. V určitej chvíli meral emisie pri vysokých otáčkach a to takým spôsobom, že doslova skočil na plynový pedál a to sa mi nezdá.

Motor vyletel do otáčok a samozrejme, ako každý diesel, zadymil. Nikdy som ho takto nevytáčal ako on. Mám možnosť skúšať aj nové autá a pri rovnakom zošliapnutí každé zadymilo. Je takýto postup správny? Za 20 eur na ruku už nedymilo. Postupoval správne alebo len chcel úplatok?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kontrola bola v poriadku, pýtanie si úplatku nie

Oslovili sme Petra Lenďáka, riaditeľa spoločnosti S-EKA, poverenej technickej služba pre emisné kontroly cestných motorových vozidiel.

K obvineniu z brania úplatku technikom stanice emisnej kontroly nám povedal, že je mu ľúto, ak takýto ľudia vykonávajú emisnú kontrolu. Práve preto podporuje zavedenie kamerového systému na staniciach emisných a technických kontrol, ktoré by mali znížiť korupciu tým, že odhalí úplatných technikov.

"Najdôležitejšie je, aby na cesty nevychádzali autá, ktoré znečisťujú prostredie a ohrozujú iných ľudí," povedal Lenďák.

Samotná kontrola, tak ako ju opísal Pavol, mohla byť podľa Lenďáka v poriadku. "Áno technik pravdepodobne postupoval v súlade s metodikou keď „doslova skočil na plynový pedál“ a tým vytočil v čo najkratšom možnom čase motor do maximálnych otáčok."

Lenďák ale upozornil, že predlžovaním času dosiahnutia maximálnych otáčok sa ovplyvňuje miera zaťaženia (preťaženia) motora a tým aj výsledná dymivosť. "To je samozrejme nekorektný spôsob merania a nie je v súlade s metodikou a je to dôvod na podnet pre štátny odborný dozor."

Cieľ emisnej kontroly

Primárnym cieľom emisnej kontroly je podľa Lenďáka kontrola emisného stavu motorových vozidiel v prevádzke tak, aby neprodukovali neprimerane veľké množstvo škodlivých emisií. Sekundárnym cieľom kontroly je, aby motor a príslušenstvo vozidla boli v dobrom technickom stave.

"Je potrebné si uvedomiť, že produkcia škodlivých emisií je priamo závislá na technickom stave motora a zhoršenie technického stavu motora a tým aj produkovanie zvýšeného množstva škodlivých emisií je spojené nielen s poškodzovaním životného prostredia, ale z pohľadu prevádzkovateľa predovšetkým so zvýšenými nákladmi na prevádzku vozidla," upozornil riaditeľ poverenej služby pre emisné kontroly.

Skoré odhalenie problému súvisiaceho s motorom môže predísť zvýšeným nákladom na prevádzku (napr. spotreba paliva, oleja a pod.), ale aj nákladným opravám, ak by sa prípadný problém neriešil.

Emisná kontrola u naftových motorov

Pri vozidlách so vznetovým motorom sa v rámci emisných kontrol zisťuje množstvo pevných častíc vo výfukovom plyne (dymovosť). Meria sa to prostredníctvom opacity výfukových plynov (pohltenie svetla) počas voľnej akcelerácie motora.

"Ide o meranie pevných častíc pri zmene otáčok motora z voľnobežných na maximálne pri plnej dodávke paliva (voľná akcelerácia), pričom v žiadnom prípade nesmú byť prekročené maximálne otáčky motora a motor musí byť pri takomto meraní zahriaty na prevádzkovú teplotu a samotné meranie musí byť rýchle," vysvetlil Lenďák s tým, že ak by sa prekročili maximálne otáčky motora, kontrola musí byť okamžite ukončená.

Pri vozidlách so vznetovým motorom je princípom merania akcelerácia motora na maximálne otáčky pri plnej dávke paliva. Plynový pedál musí byť podľa Lenďáka "na podlahe".

Keďže sa krátkodobo dosahujú otáčky, v ktorých sa bežne motor nepoužíva, motor je pri meraní výrazne hlučný a pre vlastníka auta to môže byť nepríjemné. Takéto meranie ale podľa riaditeľa poverenej služby neznamená pre motor žiadnu neprimeranú záťaž. Nemá žiadny negatívny vplyv na jeho technický stav, ak sa vykoná na zahriatom motore a ak motor nemá zjavné poruchy v regulácií otáčok, prípadne ak nie je mechanicky poškodený.

"Ak by som o tom nebol presvedčený, na školeniach a skúškach technikov emisnej kontroly by som nepoužíval často aj moje súkromné vozidlo, na ktorom je vykonané veľmi veľké množstvo takýchto meraní," upokojuje Lenďák.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 963
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 118
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 200
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 601
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 379
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 670
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  8. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 325
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 217
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 184
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová dnes ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora, sledujte zjazdové lyžovanie - 2. kolo LIVE.

Koronavírus: Vláda je na postupe testovania dohodnutá, tvrdí Kollár (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračné foto.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.
Daniel Lipšic.