Keď na emisnej kontrole na chvíľu vytočia vaše auto, je to v poriadku

Emisná kontrola dokáže vlastníka auta nepríjemne prekvapiť. Technik na chvíľu vytočí otáčky naftového motora veľmi vysoko. Doslova skočí na plynový pedál. Odborník tvrdí, že je to v poriadku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pavol: "Chcel by som vedieť, aký je pracovný postup emisnej kontroly. Ide o to, že s Octaviou TDI pri 58 000 km som mal prvú emisnú a nezdá sa mi postup technika. V určitej chvíli meral emisie pri vysokých otáčkach a to takým spôsobom, že doslova skočil na plynový pedál a to sa mi nezdá.

Motor vyletel do otáčok a samozrejme, ako každý diesel, zadymil. Nikdy som ho takto nevytáčal ako on. Mám možnosť skúšať aj nové autá a pri rovnakom zošliapnutí každé zadymilo. Je takýto postup správny? Za 20 eur na ruku už nedymilo. Postupoval správne alebo len chcel úplatok?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kontrola bola v poriadku, pýtanie si úplatku nie

Oslovili sme Petra Lenďáka, riaditeľa spoločnosti S-EKA, poverenej technickej služba pre emisné kontroly cestných motorových vozidiel.

K obvineniu z brania úplatku technikom stanice emisnej kontroly nám povedal, že je mu ľúto, ak takýto ľudia vykonávajú emisnú kontrolu. Práve preto podporuje zavedenie kamerového systému na staniciach emisných a technických kontrol, ktoré by mali znížiť korupciu tým, že odhalí úplatných technikov.

"Najdôležitejšie je, aby na cesty nevychádzali autá, ktoré znečisťujú prostredie a ohrozujú iných ľudí," povedal Lenďák.

Samotná kontrola, tak ako ju opísal Pavol, mohla byť podľa Lenďáka v poriadku. "Áno technik pravdepodobne postupoval v súlade s metodikou keď „doslova skočil na plynový pedál“ a tým vytočil v čo najkratšom možnom čase motor do maximálnych otáčok."

Lenďák ale upozornil, že predlžovaním času dosiahnutia maximálnych otáčok sa ovplyvňuje miera zaťaženia (preťaženia) motora a tým aj výsledná dymivosť. "To je samozrejme nekorektný spôsob merania a nie je v súlade s metodikou a je to dôvod na podnet pre štátny odborný dozor."

Cieľ emisnej kontroly

Primárnym cieľom emisnej kontroly je podľa Lenďáka kontrola emisného stavu motorových vozidiel v prevádzke tak, aby neprodukovali neprimerane veľké množstvo škodlivých emisií. Sekundárnym cieľom kontroly je, aby motor a príslušenstvo vozidla boli v dobrom technickom stave.

"Je potrebné si uvedomiť, že produkcia škodlivých emisií je priamo závislá na technickom stave motora a zhoršenie technického stavu motora a tým aj produkovanie zvýšeného množstva škodlivých emisií je spojené nielen s poškodzovaním životného prostredia, ale z pohľadu prevádzkovateľa predovšetkým so zvýšenými nákladmi na prevádzku vozidla," upozornil riaditeľ poverenej služby pre emisné kontroly.

Skoré odhalenie problému súvisiaceho s motorom môže predísť zvýšeným nákladom na prevádzku (napr. spotreba paliva, oleja a pod.), ale aj nákladným opravám, ak by sa prípadný problém neriešil.

Emisná kontrola u naftových motorov

Pri vozidlách so vznetovým motorom sa v rámci emisných kontrol zisťuje množstvo pevných častíc vo výfukovom plyne (dymovosť). Meria sa to prostredníctvom opacity výfukových plynov (pohltenie svetla) počas voľnej akcelerácie motora.

"Ide o meranie pevných častíc pri zmene otáčok motora z voľnobežných na maximálne pri plnej dodávke paliva (voľná akcelerácia), pričom v žiadnom prípade nesmú byť prekročené maximálne otáčky motora a motor musí byť pri takomto meraní zahriaty na prevádzkovú teplotu a samotné meranie musí byť rýchle," vysvetlil Lenďák s tým, že ak by sa prekročili maximálne otáčky motora, kontrola musí byť okamžite ukončená.

Pri vozidlách so vznetovým motorom je princípom merania akcelerácia motora na maximálne otáčky pri plnej dávke paliva. Plynový pedál musí byť podľa Lenďáka "na podlahe".

Keďže sa krátkodobo dosahujú otáčky, v ktorých sa bežne motor nepoužíva, motor je pri meraní výrazne hlučný a pre vlastníka auta to môže byť nepríjemné. Takéto meranie ale podľa riaditeľa poverenej služby neznamená pre motor žiadnu neprimeranú záťaž. Nemá žiadny negatívny vplyv na jeho technický stav, ak sa vykoná na zahriatom motore a ak motor nemá zjavné poruchy v regulácií otáčok, prípadne ak nie je mechanicky poškodený.

"Ak by som o tom nebol presvedčený, na školeniach a skúškach technikov emisnej kontroly by som nepoužíval často aj moje súkromné vozidlo, na ktorom je vykonané veľmi veľké množstvo takýchto meraní," upokojuje Lenďák.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 375
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 144
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 966
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 673
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 306
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 968
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 763
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 068
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 943