BRATISLAVA. Krátko po spustení predajov nového malého Peugeotu si na svoje prídu aj vyznavači automobilových súťaží. Športová divízia Peugeot Sport odhalila dvestoosmičku určenú pre automobilové súťaže.
V historických farbách
Ako napovedá názov špeciálu - Peugeot 208 R2 - vozidlo je určené pre kategóriu R2, v ktorej bojujú cenovo relatívne dostupné autá s vycibrenou technikou. Pravidlá zakazujú akékoľvek rozširovanie blatníkov, preto karoséria zostala na pohľad sériová. Je však odľahčená od všetkých tlmiacich materiálov a vystužená dodatočnými zvarmi i bezpečnostným rámom.
Pribudli také detaily, ako lapač vzduchu na streche alebo bezpečnostné zámky na kapote či tretích dverách. Samotná karoséria je vraj asi o 40 kilogramov ľahšia než karoséria predchodcu - Peugeotu 206 RC Rallye.
Peugeot odel prezentačný exemplár do farieb, aké kedysi zdobili legendárnu dvestopäťku Turbo16 alebo štyristopäťku Turbo16, bojujúcu na Rely Dakar.
Atmosférická „jedna-šestka“
Na pohon novinky slúži atmosférický zážihový agregát s objemom 1,6 litra. Technicky vychádza zo sériového motora 1,6 Vti a údajne nejde o rovnakú jednotku, akú používa koncernový súrodenec Citroën C2 R2.
Technici sa namiesto dosiahnutia čo najvyššieho výkonu (ten sa pohybuje okolo 136 kW/185 k), ktorý v rely býva málokedy využitý, sústredili na čo najväčšiu pružnosť motora. K nej im pomohol aj systém variabilného časovania ventilov.
Poháňacia jednotka roztáča predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej sekvenčnej prevodovky a samosvorného diferenciálu. Jazdec radí pákou, ukotvenou na stĺpiku riadenia. Radiaci modul pochádza z Peugeotu 207 S2000.
Nastaviteľné tlmiče dodal špecialista Öhlins, k dispozícii je asfaltová i šotolinová špecifikácia podvozka. Brzdový systém pochádza od spoločnosti Alcon.
Za 57 500 eur
Peugeot 208 R2 je možné kúpiť hotový za 57 500 eur bez DPH alebo ako sadu so všetkými potrebnými dielmi, vrátane motora za 37 500 eur bez dane. K druhej čiastke si však treba prirátať náklady na kúpu sériového auta a jeho prestavbu na špeciál.
Peugeot Sport avizuje prvé dodávky na november. To znamená, že sa s novinkou na tratiach zrejme stretneme až v sezóne 2013. Dovtedy budú prebiehať testy a predvádzacie akcie pre potenciálnych záujemcov. Prvý skúšobný štart dvestoosmičky prebehne už počas budúceho víkendu na legendárnej korizickej rely. Za jej volantom sa objaví skúsený Stéphane Sarrazin, ktorý bude plniť úlohu predjazdca.
Francúzi pripravujú aj ďalšiu športovú novinku - Peugeot 208 R5. Špičkový špeciál novej kategórie nahradí dosluhujúci model 207 S2000. Jeho premiéra sa uskutoční v septembri tohto roku.
Autor: fg