SME

TEST: Pajero dozrelo k lepšej spotrebe

Najvýraznejšou zmenou nového modelového roka je upravený motor s nižšou spotrebou. Okrem niekoľkých elektronických drobností ostalo všetko po starom ako pred rokmi. V teréne to prináša výhodu.

Výraz má stále ten istý, bez ohľadu na to, aký rok je. Drobné zmeny sú na prednej maske a nárazníku. Pokles spotreby je zásadný.Výraz má stále ten istý, bez ohľadu na to, aký rok je. Drobné zmeny sú na prednej maske a nárazníku. Pokles spotreby je zásadný. (Zdroj: Katarína Chválová)

Najvýraznejšou zmenou nového modelového roka je upravený motor s nižšou spotrebou. Okrem niekoľkých elektronických drobností ostalo všetko po starom ako pred rokmi. V teréne to prináša výhodu.

BREZNO. Existujú dva druhy „faceliftov“, teda zmien vykonaných približne v polovici životného cyklu modelu, s cieľom upriamiť pozornosť a samozrejme zvýšiť predaj. Niektoré radikálne zasiahnu do dizajnu čelnej masky, prípadne celého auta, ale vzápätí šofér zistí, že nič podstatné pre jazdu sa neudialo. V druhom prípade, a to je tiež príbeh Pajera, musíte mať geniálnu fotografickú pamäť na to, aby ste na ulici rozoznali pôvodný a vylepšený model. Keď sa však na konci cesty pozriete na palubný počítač, spoznáte rozdiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zmenu ukázala spotrebaPri pohľade na Pajero modelového roku 2012 sa asi každý zamyslí nad tým, že či sa tu vôbec niečo zmenilo. Nové detaily na maske a prednom nárazníku nám unikali. Pred nami stálo to staré známe Pajero, ktoré ako modelový rad na budúci rok oslávi tridsiatku a stále si drží vlastnú tvár.

Pajero má v danej kategórii veľa miesta na zadných sedadlách. Sedáky sú však veľmi rovné a operadlá nízke.

Prvé kilometre pôsobili, ako by sa čas vrátil späť, pretože jazda, zvuk motora, charakter automatu, pruženie a to všetko ostatné je iné od zvyšku sveta SUV, ktoré sa nazývajú offroadmi. Nevedno prečo, ale povedali sme si, že našťastie klasický šoférsky pocit ostal. Alebo inak: Kým tie ostatné autá sa nám zlievajú do jedného, tu aj so zatvorenými očami spoznáte Pajero.

SkryťVypnúť reklamu

Trochu sa kýva zo strany na stranu, má taký lenivejší automat oproti dnešným dvojspojkovým prevodovkám, ale je to Pajero. Viac hučí na diaľnici a v plytkých sedadlách sa šmýka zadok, ale podvozok je na ceste komfortnejší ako má Toyota Land Cruiser.

Menič automatickej prevodovky pri silnejšej akcelerácii šmýkal a otáčky motora výraznejšie narastali. To bol dôkaz, že sme sedeli v terénnom Mitsubishi. Prvú zmenu oproti minuloročnému modelu ukázal palubný počítač na diaľnici pri trnavskej odbočke na rýchlostnú cestu R1.

Spotreba 7,1 litra na sto kilometrov trochu vyrazila dych. Potom pri držaní poctivých 130 km/h až do Banskej Bystrice neprekročila 10 litrov a ustálila sa na 9,6 litra na 100 kilometrov. Veľký štvorvalec s objemom 3,2 litra a výkonom 147 kW (200 k) je teraz jednoducho úspornejší minimálne o liter na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli norme zlenivelStarší motor prešiel výraznou renováciou v roku 2009 a teraz dostal nový program riadiacej jednotky, zmenené časovanie ventilov, iné nastavenie turbodúchadla a výrobca okrem preprogramovania na emisnú normu Euro 5 znížil trecie straty.

Takto vyzeralo Pajero pri ostatnom teste v decembri 2007. Teraz má viac multimediálnej elektroniky a nižšiu spotrebu. Vtedy to bolo 10,1 litra.

Dosiahol tak citeľne nižšiu spotrebu, ale podľa našej skúsenosti otupil reakciu na plynový pedál. Normálne cítiť, akoby chvíľu rozmýšľal, či sú emisie v poriadku a až potom zrýchľuje. Automatická prevodovka však celkom umne narába s pomerne úzkym spektrom ideálnych otáčok.

Krútiaci moment 440 Nm kulminuje až pri 2000 otáčkach a dlhozdvihový štvorvalec má maximum výkonu už pri 3800 otáčkach. To je spektrum pre ideálne dynamickú jazdu. Dnes majú podobné výkonové parametre už štvorvalce o liter nižšieho objemu, trojlitrové šesťvalce sú tichšie a ťahajú viac odspodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto je klasika, ktorú možno v prípade Pajera akceptovať. Napríklad aj preto, že v teréne vie motor pekne dávkovať silu bez prudkého nábehu krútiaceho momentu.

Pre AmeričanovUpravené Mitsubishi Pajero dostalo nový systém Brake Override System, ktorý má zabezpečiť nadvládu brzdy nad plynovým pedálom. Inak povedané, ak sú oba pedále stlačené súčasne, prednosť má brzda. V podstate mnohé autá to dnes majú a je to celkom prirodzené riešenie.

Elektronika zasahuje do riadenia v teréne len nevyhnutne. Ak treba k brodeniu v hlbokom jarnom snehu rozbeh a ťah s vypnutým stabilizačným systémom, ide to výborne.

Upozorňovanie na systém znie americky. Každý však pocíti, že asistent núdzového brzdenia je v Pajere aktívnejší a podrží pri panickom brzdení tlak aj vtedy, keď vodič už trochu poľaví tlak nohy na pedál.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Informácia o tom, ako pracuje Super Select 4 druhej generácie, má vyslovene klasickú grafiku.

Pajero so svojou, nazvime to nie starou, ale klasickou koncepciou, je skvelým príkladom postupného domontovávania toho, čo sa nosí ale v pôvodnom koncepte auta nebolo. Napríklad parkovacia kamera našla miesto v spätnom zrkadle, k stredovej časti volantu výrobca pridal ovládače pre hands free bluetooth sadu a dnes dokáže multimediálny systém okrem listovania v zozname telefónu prehrávať cez bluetooth aj hudbu.

Ostal pracantomPriemerné správanie na ceste sa ukazuje ako výhoda v teréne. Hoci s nezávislým zavesením kolies to už nie je ten typický offroad, integrovaný rám predsa len vystužuje karosériu. Vo zvyškoch snehu, ľadu ale už aj na blate sme si potvrdili, prečo si lesníci vyberajú Pajero na prácu. Elektronika zasahuje do riadenia primerane a necháva voľnosť aj surovšiemu rozbehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O rozdeľovanie sily medzi nápravy sa stará Super Select 4 druhej generácie a pokiaľ sa auto aj v zlej situácii aspoň trochu pohne pridaním plynu, vždy je šanca, že sa vysekáte, bez redukcie alebo s ňou. Až v teréne si šofér uvedomí, kde má tá až prílišná hrubosť alebo neohrabanosť na ceste svoj domov. Pajero ostalo samo sebou, akurát je teraz úspornejšie, a to je dobrá správa.

Kupujem – nekupujem

Chápem známeho, ktorý pracuje v oblasti lesných prác, momentálne derie druhé sedemmiestne Pajero a iné auto ani nechce. Aby dostal modelový rok 2012 nálepku „kupujem“, musel by ponúknuť agilnejší automat.

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D – základné údajeCena modelu od (eur)

33 900

Cena testovanej verzie Instyle (eur)

45 500

Motor

naftový štvorvalec

Objem (cm3)

3200

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon (kW(k))

147(200)

Pri otáčkach (ot./min.)

3800

Krútiaci moment (Nm)

441

Pri otáčkach (ot./min.)

2000

Emisná norma

Euro5

Prevodovka

automatická

Počet stupňov

5

Poháňané kolesá

zadné (2WD),všetky(4WD)

Brzdy vpredu

kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu

kotúčové

Dĺžka(mm)

4900

Šírka (mm)

1875

Výška (mm)

1890

Rázvor (mm)

2780

Pohotovostná hmotnosť (kg)

2385

Hmotnosť brzdeného prívesu (kg)

3300 - 3500

Zrýchlenie z 0 na 100km/h(s)

11,1

Maximálna rýchlosť (km/h)

180

Priemerná spotreba (l/100km)

8,1

Spotreba v teste (l/100km)

8,8

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 965
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 495
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 348
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 869
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 309
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 994
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 77 585
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 782
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 168
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 049
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 302
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 996
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 787
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu