SME
reklama

TEST: Pajero dozrelo k lepšej spotrebe

Najvýraznejšou zmenou nového modelového roka je upravený motor s nižšou spotrebou. Okrem niekoľkých elektronických drobností ostalo všetko po starom ako pred rokmi. V teréne to prináša výhodu.

Výraz má stále ten istý, bez ohľadu na to, aký rok je. Drobné zmeny sú na prednej maske a nárazníku. Pokles spotreby je zásadný.Výraz má stále ten istý, bez ohľadu na to, aký rok je. Drobné zmeny sú na prednej maske a nárazníku. Pokles spotreby je zásadný. (Zdroj: Katarína Chválová)

Najvýraznejšou zmenou nového modelového roka je upravený motor s nižšou spotrebou. Okrem niekoľkých elektronických drobností ostalo všetko po starom ako pred rokmi. V teréne to prináša výhodu.

BREZNO. Existujú dva druhy „faceliftov“, teda zmien vykonaných približne v polovici životného cyklu modelu, s cieľom upriamiť pozornosť a samozrejme zvýšiť predaj. Niektoré radikálne zasiahnu do dizajnu čelnej masky, prípadne celého auta, ale vzápätí šofér zistí, že nič podstatné pre jazdu sa neudialo. V druhom prípade, a to je tiež príbeh Pajera, musíte mať geniálnu fotografickú pamäť na to, aby ste na ulici rozoznali pôvodný a vylepšený model. Keď sa však na konci cesty pozriete na palubný počítač, spoznáte rozdiel.

Zmenu ukázala spotreba

Pri pohľade na Pajero modelového roku 2012 sa asi každý zamyslí nad tým, že či sa tu vôbec niečo zmenilo. Nové detaily na maske a prednom nárazníku nám unikali. Pred nami stálo to staré známe Pajero, ktoré ako modelový rad na budúci rok oslávi tridsiatku a stále si drží vlastnú tvár.

Pajero má v danej kategórii veľa miesta na zadných sedadlách. Sedáky sú však veľmi rovné a operadlá nízke.

Prvé kilometre pôsobili, ako by sa čas vrátil späť, pretože jazda, zvuk motora, charakter automatu, pruženie a to všetko ostatné je iné od zvyšku sveta SUV, ktoré sa nazývajú offroadmi. Nevedno prečo, ale povedali sme si, že našťastie klasický šoférsky pocit ostal. Alebo inak: Kým tie ostatné autá sa nám zlievajú do jedného, tu aj so zatvorenými očami spoznáte Pajero.

Trochu sa kýva zo strany na stranu, má taký lenivejší automat oproti dnešným dvojspojkovým prevodovkám, ale je to Pajero. Viac hučí na diaľnici a v plytkých sedadlách sa šmýka zadok, ale podvozok je na ceste komfortnejší ako má Toyota Land Cruiser.



Menič automatickej prevodovky pri silnejšej akcelerácii šmýkal a otáčky motora výraznejšie narastali. To bol dôkaz, že sme sedeli v terénnom Mitsubishi. Prvú zmenu oproti minuloročnému modelu ukázal palubný počítač na diaľnici pri trnavskej odbočke na rýchlostnú cestu R1.

Spotreba 7,1 litra na sto kilometrov trochu vyrazila dych. Potom pri držaní poctivých 130 km/h až do Banskej Bystrice neprekročila 10 litrov a ustálila sa na 9,6 litra na 100 kilometrov. Veľký štvorvalec s objemom 3,2 litra a výkonom 147 kW (200 k) je teraz jednoducho úspornejší minimálne o liter na sto kilometrov.

Kvôli norme zlenivel

Starší motor prešiel výraznou renováciou v roku 2009 a teraz dostal nový program riadiacej jednotky, zmenené časovanie ventilov, iné nastavenie turbodúchadla a výrobca okrem preprogramovania na emisnú normu Euro 5 znížil trecie straty.

Takto vyzeralo Pajero pri ostatnom teste v decembri 2007. Teraz má viac multimediálnej elektroniky a nižšiu spotrebu. Vtedy to bolo 10,1 litra.



Dosiahol tak citeľne nižšiu spotrebu, ale podľa našej skúsenosti otupil reakciu na plynový pedál. Normálne cítiť, akoby chvíľu rozmýšľal, či sú emisie v poriadku a až potom zrýchľuje. Automatická prevodovka však celkom umne narába s pomerne úzkym spektrom ideálnych otáčok.

Krútiaci moment 440 Nm kulminuje až pri 2000 otáčkach a dlhozdvihový štvorvalec má maximum výkonu už pri 3800 otáčkach. To je spektrum pre ideálne dynamickú jazdu. Dnes majú podobné výkonové parametre už štvorvalce o liter nižšieho objemu, trojlitrové šesťvalce sú tichšie a ťahajú viac odspodu.



Toto je klasika, ktorú možno v prípade Pajera akceptovať. Napríklad aj preto, že v teréne vie motor pekne dávkovať silu bez prudkého nábehu krútiaceho momentu.

Pre Američanov

Upravené Mitsubishi Pajero dostalo nový systém Brake Override System, ktorý má zabezpečiť nadvládu brzdy nad plynovým pedálom. Inak povedané, ak sú oba pedále stlačené súčasne, prednosť má brzda. V podstate mnohé autá to dnes majú a je to celkom prirodzené riešenie.

Elektronika zasahuje do riadenia v teréne len nevyhnutne. Ak treba k brodeniu v hlbokom jarnom snehu rozbeh a ťah s vypnutým stabilizačným systémom, ide to výborne.



Upozorňovanie na systém znie americky. Každý však pocíti, že asistent núdzového brzdenia je v Pajere aktívnejší a podrží pri panickom brzdení tlak aj vtedy, keď vodič už trochu poľaví tlak nohy na pedál.

Informácia o tom, ako pracuje Super Select 4 druhej generácie, má vyslovene klasickú grafiku.



Pajero so svojou, nazvime to nie starou, ale klasickou koncepciou, je skvelým príkladom postupného domontovávania toho, čo sa nosí ale v pôvodnom koncepte auta nebolo. Napríklad parkovacia kamera našla miesto v spätnom zrkadle, k stredovej časti volantu výrobca pridal ovládače pre hands free bluetooth sadu a dnes dokáže multimediálny systém okrem listovania v zozname telefónu prehrávať cez bluetooth aj hudbu.

Ostal pracantom

Priemerné správanie na ceste sa ukazuje ako výhoda v teréne. Hoci s nezávislým zavesením kolies to už nie je ten typický offroad, integrovaný rám predsa len vystužuje karosériu. Vo zvyškoch snehu, ľadu ale už aj na blate sme si potvrdili, prečo si lesníci vyberajú Pajero na prácu. Elektronika zasahuje do riadenia primerane a necháva voľnosť aj surovšiemu rozbehu.

O rozdeľovanie sily medzi nápravy sa stará Super Select 4 druhej generácie a pokiaľ sa auto aj v zlej situácii aspoň trochu pohne pridaním plynu, vždy je šanca, že sa vysekáte, bez redukcie alebo s ňou. Až v teréne si šofér uvedomí, kde má tá až prílišná hrubosť alebo neohrabanosť na ceste svoj domov. Pajero ostalo samo sebou, akurát je teraz úspornejšie, a to je dobrá správa.

Kupujem – nekupujem

Chápem známeho, ktorý pracuje v oblasti lesných prác, momentálne derie druhé sedemmiestne Pajero a iné auto ani nechce. Aby dostal modelový rok 2012 nálepku „kupujem“, musel by ponúknuť agilnejší automat.

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D – základné údaje

Cena modelu od (eur) 33 900
Cena testovanej verzie Instyle (eur) 45 500
Motor naftový štvorvalec
Objem (cm3) 3200
Výkon (kW(k)) 147(200)
Pri otáčkach (ot./min.) 3800
Krútiaci moment (Nm) 441
Pri otáčkach (ot./min.) 2000
Emisná norma Euro5
Prevodovka automatická
Počet stupňov 5
Poháňané kolesá zadné (2WD),všetky(4WD)
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové
Dĺžka(mm) 4900
Šírka (mm) 1875
Výška (mm) 1890
Rázvor (mm) 2780
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2385
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) 3300 - 3500
Zrýchlenie z 0 na 100km/h(s) 11,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Priemerná spotreba (l/100km) 8,1
Spotreba v teste (l/100km) 8,8
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 765
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 074
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 922
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 627
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 340
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 117
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 068
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 387
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 690
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 599
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 438
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 348
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu