Napriek novej rýchlostnej ceste do Nitry sa Košičanom neoplatí cestovať k Jadranu cez Slovensko. Stále je najvýhodnejšia a podstatne komfortnejšia cesta cez Budapešť.
KOŠICE, ZÁHREB. S cieľom poradiť pri výbere dobrej, rýchlej a lacnej cesty z Košíc do Chorvátska sme tohto roku otestovali dve cesty, dvomi rovnakými autami a v reálnom čase. Pred Nitrou totiž pribudol významný úsek rýchlostnej komunikácie R1, ktorý spolu s rýchlostnou cestou okolo Žiaru nad Hronom zrýchlil cestu do Bratislavy o viac než pol hodinu.
Ani podľa kalkulácie internetových programov nebola cesta cez Bratislavu rýchlejšia, ale šetrila peniaze za diaľnice v Maďarsku a tiež bola zaujímavá v spotrebe paliva, pretože väčšia časť išla mimo diaľnic a teda aj nižšou priemernou rýchlosťou.
Ani mierne vyššie cestovné náklady nás však vo finále nepresvedčili o tom, aby sme cestovali na dovolenku cez Slovensko. Ak nemáte skúsenosti s cestou k Jadranu, stačí zájsť na internet a pozrieť si všetky náležitosti potrebné na cestu autom. Napríklad na viamichelin.com alebo na maestraltravel.sk v sekcii cesta autom sú okrem informácií v slovenčine všetky potrebné linky, aby ste neblúdili internetom zbytočne dlho.
Záleží, kde kupujete
Prvá vec, ktorou možno ušetriť na kávu, je diaľničná známka, resp. poplatok za maďarské diaľnice. Ak ju kúpite na pumpe v Košiciach-Barci alebo pred maďarskými hranicami, zaplatíte 13 eur. Preto sa oplatí kupovať až v Maďarsku na ceste pred Miškolcom.

Môžete zaplatiť aj v hotovosti eurami, ale potom bude desaťdňový kredit za použitie diaľnic stáť okolo 12 eur. Najlacnejšie ho kúpite za forinty alebo bankomatovou kartou, lebo nám po zaplatení z účtu odpísalo 10 eur a 24 centov.
V roku 2012 už Maďari neponúkajú štvordňový vstup na diaľnicu, ale len na desať dní, čo môže limitovať čas dovolenky. Ak zaplatíte za diaľnice napríklad prvého júla o 9:24 hodine tak úhrada platí v desiaty deň, teda 10. júla, ale až do polnoci 23:59:59 hodiny.
Po mnohých hodinách strávených na diaľniciach u južných susedov môžeme potvrdiť, že video kontrola evidenčných čísel, na ktoré je kredit uhradený, funguje a kto nemá zaplatené, môže čakať hliadku.
Pre motoristov, ktorí ešte za maďarské diaľnice neplatili pripomíname, že nedostanú známku ale len blok a kontrolný ústrižok za zaplatenie diaľničného poplatku. Obsluhe čerpacej stanice treba nahlásiť evidenčné číslo. Ešte pred zaplatením ho uvidíte na displeji pokladne a odsúhlasíte, či je správne.
Ušetríte čas aj nervy
Cestu do Miškolca obyvatelia Košíc dobre poznajú, napriek tomu musíme upozorniť na krátky, asi kilometrový úsek s prepadnutým povrchom cesty a množstvom nerovností, ktorý ostal ešte stále neopravený. Ak uvidíte na pol ceste medzi hranicami a Miškolcom upozornenie na nerovnú cestu a zníženie rýchlosti, poslúchnite, lebo tam necháte predný spojler ešte na začiatku dovolenky.

Pred mestom Miškolc je veľmi prehľadné značenie, čiže každý sa bez problémov vyhne mestu. Stačí sledovať diaľničný privádzač M30, ktorý sa po ani nie tridsiatich kilometroch prehľadne napojí na diaľnicu M3 smerom na Budapešť. Cesta Maďarskom začína byť od tohto momentu výhodnejšia, pretože kým dovtedy druhé auto ukrajovalo vzdialenosť z Košíc smerom na Zvolen rovnako rýchlo, teraz začalo zaostávať.
Budapešť ešte jednoduchšie
Nikto nemá jednoduchšiu cestu okolo hlavného mesta Maďarska ako motoristi z Košíc, pretože môžu od roku 2010 využiť diaľničnú skratku M31 z diaľnice M3 priamo na obchvat M0. Teraz už netreba ísť diaľnicou M3 až na kraj mesta a tam sa napojiť na obchvat, ale môžete ušetriť okolo 20 kilometrov.

Dopravné značenie na nových častiach obchvatu je výborné a pozorný motorista sa nemá ako pomýliť pri hľadaní cieľovej diaľnice M7, ktorá končí v Chorvátsku. Jediný bod, kde bol obchvat súčasťou diaľnice M5, je teraz lepšie označený a cestári tam pridali reflexne zvýraznené prvky M0, aby sa motoristom nestalo, že na tom kúsku M5 sa vyberú smerom na Szeged.
Na obchvate vždy sledujte M0, následne M7 a neľakajte sa, ak na každej tabuli neuvidíte M7 alebo M0. Dnes je možné Budapešť obísť sústavou diaľnic a rýchlostných ciest aj bez mapy a navigácie, len sledovaním tabúľ, ako sme to urobili v našom teste.
Vyhrala južná trasa
Kým v aute idúcom Maďarskom sme mali Budapešť dávno za chrbtom, druhá posádka bola sotva v Nitre a čakala ju cesta do Bratislavy a potom Maďarskom dole do Chorvátska. Na dohodnutom mieste, prvej čerpacej stanici INA v Chorvátsku sme boli po necelých šiestich hodinách pohodovej jazdy z Košíc.
Na druhú posádku, ktorá išla Maďarskom cez Szombathely a musela obísť cíp Slovinska s ich nehoráznymi poplatkami, sme čakali vyše dvoch hodín. Táto časová strata absolútne nestojí za ušetrené peniaze, lebo cesta z Košíc Slovenskom je o 120 kilometrov dlhšia ako cez Miškolc.

Auto malo síce o necelý liter nižšiu spotrebu a neplatili 10 eur za diaľnice v Maďarsku ale o 20 kilometrov nižšiu priemernú rýchlosť a viac najazdených kilometrov. Cesta cez Budapešť je bez akýchkoľvek polemík výhodnejšia a komfortnejšia.