SME

Z východu jazdite k moru jedine cez Maďarsko

Napriek novej rýchlostnej ceste do Nitry sa Košičanom neoplatí cestovať k Jadranu cez Slovensko. Stále je najvýhodnejšia a podstatne komfortnejšia cesta cez Budapešť.

Pre precízne porovnanie cesty sme si vybrali rovnaké autá a naraz vyštartovali z Košíc dvomi smermi do spoločného cieľa. Prestávky v jazde boli rovnako dlhé a rýchlosť presne podľa povolených limitov a možností premávky. Spojenie Košíc so Zvolenom rozhodlPre precízne porovnanie cesty sme si vybrali rovnaké autá a naraz vyštartovali z Košíc dvomi smermi do spoločného cieľa. Prestávky v jazde boli rovnako dlhé a rýchlosť presne podľa povolených limitov a možností premávky. Spojenie Košíc so Zvolenom rozhodl (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Napriek novej rýchlostnej ceste do Nitry sa Košičanom neoplatí cestovať k Jadranu cez Slovensko. Stále je najvýhodnejšia a podstatne komfortnejšia cesta cez Budapešť.

KOŠICE, ZÁHREB. S cieľom poradiť pri výbere dobrej, rýchlej a lacnej cesty z Košíc do Chorvátska sme tohto roku otestovali dve cesty, dvomi rovnakými autami a v reálnom čase. Pred Nitrou totiž pribudol významný úsek rýchlostnej komunikácie R1, ktorý spolu s rýchlostnou cestou okolo Žiaru nad Hronom zrýchlil cestu do Bratislavy o viac než pol hodinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ani podľa kalkulácie internetových programov nebola cesta cez Bratislavu rýchlejšia, ale šetrila peniaze za diaľnice v Maďarsku a tiež bola zaujímavá v spotrebe paliva, pretože väčšia časť išla mimo diaľnic a teda aj nižšou priemernou rýchlosťou.

Ani mierne vyššie cestovné náklady nás však vo finále nepresvedčili o tom, aby sme cestovali na dovolenku cez Slovensko. Ak nemáte skúsenosti s cestou k Jadranu, stačí zájsť na internet a pozrieť si všetky náležitosti potrebné na cestu autom. Napríklad na viamichelin.com alebo na maestraltravel.sk v sekcii cesta autom sú okrem informácií v slovenčine všetky potrebné linky, aby ste neblúdili internetom zbytočne dlho.

Záleží, kde kupujetePrvá vec, ktorou možno ušetriť na kávu, je diaľničná známka, resp. poplatok za maďarské diaľnice. Ak ju kúpite na pumpe v Košiciach-Barci alebo pred maďarskými hranicami, zaplatíte 13 eur. Preto sa oplatí kupovať až v Maďarsku na ceste pred Miškolcom.

SkryťVypnúť reklamu

Tradičná káva nesklamala ani od vlani nezdražela. Teda aspoň na prvej pumpe nie, lebo stála osem kún a s mliekom desať. V Brele pri mori a v hoteli už bola za 14 kún. Pre milovníkov dobrej kávy je práve tento bod na diaľnici začiatok. Kto potrebuje len kávu, aby bola, vystačí si s termoskou z domu.

Môžete zaplatiť aj v hotovosti eurami, ale potom bude desaťdňový kredit za použitie diaľnic stáť okolo 12 eur. Najlacnejšie ho kúpite za forinty alebo bankomatovou kartou, lebo nám po zaplatení z účtu odpísalo 10 eur a 24 centov.

V roku 2012 už Maďari neponúkajú štvordňový vstup na diaľnicu, ale len na desať dní, čo môže limitovať čas dovolenky. Ak zaplatíte za diaľnice napríklad prvého júla o 9:24 hodine tak úhrada platí v desiaty deň, teda 10. júla, ale až do polnoci 23:59:59 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Po mnohých hodinách strávených na diaľniciach u južných susedov môžeme potvrdiť, že video kontrola evidenčných čísel, na ktoré je kredit uhradený, funguje a kto nemá zaplatené, môže čakať hliadku.

Pre motoristov, ktorí ešte za maďarské diaľnice neplatili pripomíname, že nedostanú známku ale len blok a kontrolný ústrižok za zaplatenie diaľničného poplatku. Obsluhe čerpacej stanice treba nahlásiť evidenčné číslo. Ešte pred zaplatením ho uvidíte na displeji pokladne a odsúhlasíte, či je správne.

Ušetríte čas aj nervyCestu do Miškolca obyvatelia Košíc dobre poznajú, napriek tomu musíme upozorniť na krátky, asi kilometrový úsek s prepadnutým povrchom cesty a množstvom nerovností, ktorý ostal ešte stále neopravený. Ak uvidíte na pol ceste medzi hranicami a Miškolcom upozornenie na nerovnú cestu a zníženie rýchlosti, poslúchnite, lebo tam necháte predný spojler ešte na začiatku dovolenky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre sezónu 2012 sa ani po štyroch rokoch nemenia ceny poplatkov ani dĺžka diaľnic. Prvý úsek od hraníc s Maďarskom po Sv. Helenu stojí rovnakých 36 kún ako vždy , ale je to menej eur, kvôli lepšiemu kurzu. Už sme tu zažili 5 eur a 20 centov, teraz to je 4 eur 80 centov.

Pred mestom Miškolc je veľmi prehľadné značenie, čiže každý sa bez problémov vyhne mestu. Stačí sledovať diaľničný privádzač M30, ktorý sa po ani nie tridsiatich kilometroch prehľadne napojí na diaľnicu M3 smerom na Budapešť. Cesta Maďarskom začína byť od tohto momentu výhodnejšia, pretože kým dovtedy druhé auto ukrajovalo vzdialenosť z Košíc smerom na Zvolen rovnako rýchlo, teraz začalo zaostávať.

Budapešť ešte jednoduchšieNikto nemá jednoduchšiu cestu okolo hlavného mesta Maďarska ako motoristi z Košíc, pretože môžu od roku 2010 využiť diaľničnú skratku M31 z diaľnice M3 priamo na obchvat M0. Teraz už netreba ísť diaľnicou M3 až na kraj mesta a tam sa napojiť na obchvat, ale môžete ušetriť okolo 20 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V čase, keď stál na Slovensku liter benzínu 1,62 eur na chorvátskej diaľnici sme natankovali liter za 1,53 eura. Nafta tu bola oproti slovenskej lacnejšia približne o desať centov na liter.

Dopravné značenie na nových častiach obchvatu je výborné a pozorný motorista sa nemá ako pomýliť pri hľadaní cieľovej diaľnice M7, ktorá končí v Chorvátsku. Jediný bod, kde bol obchvat súčasťou diaľnice M5, je teraz lepšie označený a cestári tam pridali reflexne zvýraznené prvky M0, aby sa motoristom nestalo, že na tom kúsku M5 sa vyberú smerom na Szeged.

Na obchvate vždy sledujte M0, následne M7 a neľakajte sa, ak na každej tabuli neuvidíte M7 alebo M0. Dnes je možné Budapešť obísť sústavou diaľnic a rýchlostných ciest aj bez mapy a navigácie, len sledovaním tabúľ, ako sme to urobili v našom teste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyhrala južná trasaKým v aute idúcom Maďarskom sme mali Budapešť dávno za chrbtom, druhá posádka bola sotva v Nitre a čakala ju cesta do Bratislavy a potom Maďarskom dole do Chorvátska. Na dohodnutom mieste, prvej čerpacej stanici INA v Chorvátsku sme boli po necelých šiestich hodinách pohodovej jazdy z Košíc.

Na druhú posádku, ktorá išla Maďarskom cez Szombathely a musela obísť cíp Slovinska s ich nehoráznymi poplatkami, sme čakali vyše dvoch hodín. Táto časová strata absolútne nestojí za ušetrené peniaze, lebo cesta z Košíc Slovenskom je o 120 kilometrov dlhšia ako cez Miškolc.

Raztoke pri mestečku Slunj je náš tohtoročný tip na zastávku mimo diaľnice. Cestou z Karlovacu na Plitvice môžete vidieť netradičný sútok dvoch riek s veľkým výškovým rozdielom. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby v Raztoke netiekla voda rovno pomedzi domy. Okrem pohonu mlynov je fascinujúca celá scenéria. Najkrajšia terasa ale odutý čašník je v kafé bare Vodena ovca. Presso s mliekom tu stojí 8 kún a výhľad z terasy je na nezaplatenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto malo síce o necelý liter nižšiu spotrebu a neplatili 10 eur za diaľnice v Maďarsku ale o 20 kilometrov nižšiu priemernú rýchlosť a viac najazdených kilometrov. Cesta cez Budapešť je bez akýchkoľvek polemík výhodnejšia a komfortnejšia.

Užitočné linky pred cestou autom do Chorvátskawww.maestraltravel.sk

www.hac.hr

www.hak.hr

www.maps.google.sk

www.natankuj.sme.sk

Dovolenka v Chorvátsku

Stredomorská strava pod ochranou UNESCO

Nechajte chuťové bunky, aby sa stali vašimi sprievodcami po Chorvátsku.


SME Creative a 1 ďalší 4
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 000
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 190
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 545
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 335
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 154
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 594
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 444
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 428
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  2. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  3. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  4. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  5. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  6. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  7. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 418
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 005
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 949
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 936
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 681
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 933
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 696
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu