Na ceste do Chorvátska rýchlosťou veľa nezískate

Časovú stratu úspornejšieho tempa doženiete kratšími prestávkami. Vysoká rýchlosť sa zúročí iba na prázdnej a dlhej diaľnici na Makarsku.

Do 120 kilometrov za hodinu ešte odpor vzduchu nevytvára extrémny dopad na spotrebu. Potom to však prudko rastie. S bežnou väčšinou áut na základe nášho pokusu odporúčame držať rýchlosť okolo 125 kilometrov za hodinu. To bude aj čas dobrý aj spotreba norm(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Časovú stratu úspornejšieho tempa doženiete kratšími prestávkami. Vyslovene pomalou jazdou neušetríte jeden nocľah navyše ale na kávu a dobrý obed áno. Výhoda vysokej rýchlosti sa v čase zúročí iba na prázdnej a dlhej diaľnici na Makarsku. V Chorvátsku sme testovali dopad rýchlosti na čas a peňaženku.

ŠIBENIK, ŠESTANOVAC. Jadranské more má príťažlivosť, ktorú si málokto odoprie a kým iné veci idú pri nedostatku financií bokom, mnohí merajú cestu k čírej vode a skalám aj za posledné peniaze. Dovolenka je síce od slova dovoliť si, avšak každý obráti euro dvakrát, pokiaľ ide o cestovné náklady.

Cena benzínu pri našom predsezónnom teste bola o skoro desať centov na liter nižšia než na Slovensku, ale celkovo vysoká. Dnes už nie je jedno, či dovolenkujete na severe alebo to potiahnete na juh, lebo rozdiely v nákladoch na cestu sú výrazné.

Po skúsenostiach s negatívnym pôsobením odporu vzduchu na spotrebu sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na chorvátskej diaľnici oplatí šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy. Ušetríte významne alebo za stratený čas na diaľnici vám ostane len na zmrzlinu?

Pred štartom sme obe autá doplna natankovali, obsadili rovnakým počtom osôb a vyrazili sme v rovnakom čase. Hybridné Toyoty dosiahli diaľničnú spotrebu 4,7 a 5,4 litra na sto kilometrov. Najpríjemnejšie prekvapil komfort hybridného auta.

Odpor vzduchu rozhoduje

Na experiment šetrenia paliva sme vybrali dve takmer identické Toyoty Prius s hybridnou technológiou a nízkou spotrebou benzínu. Obe sa vyznačujú extrémne nízkym súčiniteľom odporu vzduchu cx 0,25, čiže ak sa pri teste objaví rozdiel v spotrebe spôsobený vyššou rýchlosťou, pri ostatných bežných autách bude ešte vyšší.

Ak pôjdete do Chorvátska so strešným nosičom alebo inak zvýšeným odporom, nožnice horšej spotreby sa iba roztiahnu. Rozdiel v spotrebe medzi nižšou a vyššou rýchlosťou bude podstatne vyšší. Testovacie modely Priusu tretej generácie predstavujú pre pokus slušný základ so slušnou výpovednou hodnotou.

Nakoľko autá mali rozdielne pneumatiky a jedna verzia bola Plug-in hybrid a druhá klasický hybrid, najskôr sme ich kalibrovali súčasnou dlhou jazdou po diaľnici. Spotreba bola rovnaká, maximálne sa prejavil rozdiel jednej desatiny litra na sto kilometrov.

Aby nebrzdil premávku

Na pokus o ušetrenie peňazí znížením spotreby sme si vybrali úsek chorvátskej diaľnice od Šibeníka po Šestanovac čo je približne 140 kilometrov. Obe autá natankované doplna sme obsadili tromi cestujúcimi a batožinou.

Rozhodli sme sa pre 130 a 110 kilometrovú rýchlosť, pretože 130 je maximálny povolený limit a 110 je rýchlosť, pri ktorej ešte neprekážate na diaľnici, nemusíte veľa predbiehať a cesta ako-tak ubieha. Jeden šofér teda išiel na skoro prázdnej diaľnici stále 130 kilometrov za hodinu a uberal iba v pár krátkych tuneloch, kde bola rýchlosť obmedzená na stovku alebo osemdesiatku.

Druhé auto išlo stále 110 a teda v tuneloch nemuselo príliš spomaliť a potom zase zrýchľovať. Jazda mala byť úspornejšia a plynulejšia. Úsek diaľnice mal približne rovnaký počet stúpaní aj klesaní a naozaj málo vedľajších vplyvov. Do 150 kilometrov sme vydržali bez vystupovania a toalety.

Nezarobíte na nocľah

Do cieľa pretekov na diaľničné platidlo Šestanovac prišlo samozrejme rýchlejšie auto s dvanásť minútovým náskokom pred pomalším autom na dráhe dlhej 140 kilometrov. Pomalšie auto malo unavenejšieho šoféra, ale spotrebu nižšiu o 0,7 litra na 100 kilometrov. Čiže na danej dráhe to bolo za obetovaných 12 minút približne liter benzínu, čiže euro aj 50 centov.

Dvanásť minút je málo na 140 kilometrov stíhacej jazdy. V sezóne bude náskok ponáhľajúceho sa vodiča ešte menší.

Ak zoberiem do úvahy skutočnosť, že cestou na Makarsku prejdete po chorvátskych diaľniciach minimálne päťsto kilometrov dole a rovnaký úsek cestou domov, tak pomalou jazdou by ste v oboch smeroch stratili približne hodinu a pol.

Naopak na palive zase získate minimálne 10 eur. Ušetrené peniaze pri strešnom boxe by mohli byť aj 20 eur. Všetky úvahy o ušetrenom čase však stoja aj padajú na dĺžke prestávok a hustote dopravy, pretože v sezóne ťažko držať tempo 130 kilometrov za hodinu.

Tempo podľa nálady vyhráva

Robiť si z dovolenky stresový program za volantom sa nevypláca, rovnako ako sa neoplatí za každú cenu hnať vysokou rýchlosťou. Stačí jedna kolóna, trochu dlhšia zastávka na kávu a celý časový náskok je rýchlo preč.

Ak ste zvyknutí stáť každých tristo kilometrov na diaľnici, tak medzi pauzami môžete udržiavaním stotridsiatky nahnať dvadsať päť minút, ale to vám nikto nesmie stáť v ceste. Ideálne je podľa podmienok držať rýchlosť v intervale medzi 110 až 125 kilometrov za hodinu. Nad 130 riskujete za pokuty, veľa nezískate a začínate výraznejšie finančne strácať na palive.

Rýchlosť 130 km/h

- cesta pocitovo lepšie ubieha
- vodič je vybudený k vyššej pozornosti
- čím väčšie auto a viac nákladu na streche, tým viac paliva spálite
- vo vrchole sezóny ťažko udržateľné tempo
- časový zisk s ohľadom na pauzy v jazde minimálny

Rýchlosť 110 km/h


- vodiča môže tempo uspávať
- zaťažené auto menej trpí
- dosiahnete lepšiu spotrebu
- kratšie pauzy a menej zastávok hravo dobehnú časovú stratu

Hybrid nečakane zaujal

Tretia generácia hybridnej Toyoty Prius je na míle vzdialená minulej verzii. Silnejší a objemnejší motor spolu s lepším nastavením prevodovky zvláda diaľnicu podstatne istejšie a nezaostáva ani v dynamike , ani pri predbiehaní.

Prius sme považovali za veľké ale prioritne mestské auto. Po štyroch dňoch a 2500 kilometroch sa Toyota ukázala vhodná na cestovanie. Najmä priestor na zadných sedadlách poteší a spotreba tiež. Na diaľnici bola v závislosti od charakteru jazdy spotreba od 4,9 do 5,7 litra a na ceste cez Bosnu a po vidieckych komunikáciách od 3,9 do 4,2 litra.

Najviac fascinovala atmosféra na palube, pretože auto pôsobí na šoféra vyslovene upokojujúco. Toyota by mohla popracovať na výkone diaľkových svetiel a na tvare volantu. Mierne väčší batožinový priestor by sa tiež zišiel.

Každoročne dovolenkové štatistiky dopravných nehôd vykazujú aj tie, ktoré spôsobila únava za volantom a následná nepozornosť alebo až mikrospánok. Zvlášť dlhé monotónne chorvátske diaľnice, svitanie a únava z balenia môžu spôsobiť tragickú kombináciu.
Unavený vodič môže byť rovnako nebezpečný ako opitý pod vplyvom alkoholu, pretože začne byť apatický voči dianiu na ceste. Paradoxne dôvodom nepozornosti býva nízka monotónna rýchlosť. Ak plánujete šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy, ktorá nevybudí pozornosť tak ako svižné tempo 130 kilometrov za hodinu, dbajte na oddych pred cestou. Zvlášť svitanie po nočnej jazde býva na skalami a pustatinou ovenčenej diaľnici strednej Dalmácie poriadne zákerné. Škoda, že únavu za volantom nemožno merať tak ako alkohol v dychu. Potom by musela odovzdať vodičák veľká časť motoristov.

Náš tip

Ak ťaháte za volantom noc, nechajte spolujazdca najskôr oddýchnuť a pustite ho za volant práve na svitaní. Nenabádame jazdiť bezdôvodne rýchlo ale z hľadiska únavy je svižná jazda okolo povoleného limitu rozhodne bezpečnejšia ako slimačie tempo okolo stovky.

Ustálená Rýchlosť 110 kilometrov za hodinu, navyše bez zmeny rytmu jazdy, pôsobila extrémne únavne aj skoro popoludní.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 496
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 889
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 135
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 290
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 401
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 895
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 852
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 815
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 728
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 443

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.