SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Na ceste do Chorvátska rýchlosťou veľa nezískate

Časovú stratu úspornejšieho tempa doženiete kratšími prestávkami. Vysoká rýchlosť sa zúročí iba na prázdnej a dlhej diaľnici na Makarsku.

Do 120 kilometrov za hodinu ešte odpor vzduchu nevytvára extrémny dopad na spotrebu. Potom to však prudko rastie. S bežnou väčšinou áut na základe nášho pokusu odporúčame držať rýchlosť okolo 125 kilometrov za hodinu. To bude aj čas dobrý aj spotreba normDo 120 kilometrov za hodinu ešte odpor vzduchu nevytvára extrémny dopad na spotrebu. Potom to však prudko rastie. S bežnou väčšinou áut na základe nášho pokusu odporúčame držať rýchlosť okolo 125 kilometrov za hodinu. To bude aj čas dobrý aj spotreba norm (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Časovú stratu úspornejšieho tempa doženiete kratšími prestávkami. Vyslovene pomalou jazdou neušetríte jeden nocľah navyše ale na kávu a dobrý obed áno. Výhoda vysokej rýchlosti sa v čase zúročí iba na prázdnej a dlhej diaľnici na Makarsku. V Chorvátsku sme testovali dopad rýchlosti na čas a peňaženku.

ŠIBENIK, ŠESTANOVAC. Jadranské more má príťažlivosť, ktorú si málokto odoprie a kým iné veci idú pri nedostatku financií bokom, mnohí merajú cestu k čírej vode a skalám aj za posledné peniaze. Dovolenka je síce od slova dovoliť si, avšak každý obráti euro dvakrát, pokiaľ ide o cestovné náklady.

Cena benzínu pri našom predsezónnom teste bola o skoro desať centov na liter nižšia než na Slovensku, ale celkovo vysoká. Dnes už nie je jedno, či dovolenkujete na severe alebo to potiahnete na juh, lebo rozdiely v nákladoch na cestu sú výrazné.

Po skúsenostiach s negatívnym pôsobením odporu vzduchu na spotrebu sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na chorvátskej diaľnici oplatí šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy. Ušetríte významne alebo za stratený čas na diaľnici vám ostane len na zmrzlinu?

Pred štartom sme obe autá doplna natankovali, obsadili rovnakým počtom osôb a vyrazili sme v rovnakom čase. Hybridné Toyoty dosiahli diaľničnú spotrebu 4,7 a 5,4 litra na sto kilometrov. Najpríjemnejšie prekvapil komfort hybridného auta.

Odpor vzduchu rozhoduje

Na experiment šetrenia paliva sme vybrali dve takmer identické Toyoty Prius s hybridnou technológiou a nízkou spotrebou benzínu. Obe sa vyznačujú extrémne nízkym súčiniteľom odporu vzduchu cx 0,25, čiže ak sa pri teste objaví rozdiel v spotrebe spôsobený vyššou rýchlosťou, pri ostatných bežných autách bude ešte vyšší.

Ak pôjdete do Chorvátska so strešným nosičom alebo inak zvýšeným odporom, nožnice horšej spotreby sa iba roztiahnu. Rozdiel v spotrebe medzi nižšou a vyššou rýchlosťou bude podstatne vyšší. Testovacie modely Priusu tretej generácie predstavujú pre pokus slušný základ so slušnou výpovednou hodnotou.

Nakoľko autá mali rozdielne pneumatiky a jedna verzia bola Plug-in hybrid a druhá klasický hybrid, najskôr sme ich kalibrovali súčasnou dlhou jazdou po diaľnici. Spotreba bola rovnaká, maximálne sa prejavil rozdiel jednej desatiny litra na sto kilometrov.

Aby nebrzdil premávku

Na pokus o ušetrenie peňazí znížením spotreby sme si vybrali úsek chorvátskej diaľnice od Šibeníka po Šestanovac čo je približne 140 kilometrov. Obe autá natankované doplna sme obsadili tromi cestujúcimi a batožinou.

Rozhodli sme sa pre 130 a 110 kilometrovú rýchlosť, pretože 130 je maximálny povolený limit a 110 je rýchlosť, pri ktorej ešte neprekážate na diaľnici, nemusíte veľa predbiehať a cesta ako-tak ubieha. Jeden šofér teda išiel na skoro prázdnej diaľnici stále 130 kilometrov za hodinu a uberal iba v pár krátkych tuneloch, kde bola rýchlosť obmedzená na stovku alebo osemdesiatku.

Druhé auto išlo stále 110 a teda v tuneloch nemuselo príliš spomaliť a potom zase zrýchľovať. Jazda mala byť úspornejšia a plynulejšia. Úsek diaľnice mal približne rovnaký počet stúpaní aj klesaní a naozaj málo vedľajších vplyvov. Do 150 kilometrov sme vydržali bez vystupovania a toalety.

Nezarobíte na nocľah

Do cieľa pretekov na diaľničné platidlo Šestanovac prišlo samozrejme rýchlejšie auto s dvanásť minútovým náskokom pred pomalším autom na dráhe dlhej 140 kilometrov. Pomalšie auto malo unavenejšieho šoféra, ale spotrebu nižšiu o 0,7 litra na 100 kilometrov. Čiže na danej dráhe to bolo za obetovaných 12 minút približne liter benzínu, čiže euro aj 50 centov.

Dvanásť minút je málo na 140 kilometrov stíhacej jazdy. V sezóne bude náskok ponáhľajúceho sa vodiča ešte menší.

Ak zoberiem do úvahy skutočnosť, že cestou na Makarsku prejdete po chorvátskych diaľniciach minimálne päťsto kilometrov dole a rovnaký úsek cestou domov, tak pomalou jazdou by ste v oboch smeroch stratili približne hodinu a pol.

Naopak na palive zase získate minimálne 10 eur. Ušetrené peniaze pri strešnom boxe by mohli byť aj 20 eur. Všetky úvahy o ušetrenom čase však stoja aj padajú na dĺžke prestávok a hustote dopravy, pretože v sezóne ťažko držať tempo 130 kilometrov za hodinu.

Tempo podľa nálady vyhráva

Robiť si z dovolenky stresový program za volantom sa nevypláca, rovnako ako sa neoplatí za každú cenu hnať vysokou rýchlosťou. Stačí jedna kolóna, trochu dlhšia zastávka na kávu a celý časový náskok je rýchlo preč.

Ak ste zvyknutí stáť každých tristo kilometrov na diaľnici, tak medzi pauzami môžete udržiavaním stotridsiatky nahnať dvadsať päť minút, ale to vám nikto nesmie stáť v ceste. Ideálne je podľa podmienok držať rýchlosť v intervale medzi 110 až 125 kilometrov za hodinu. Nad 130 riskujete za pokuty, veľa nezískate a začínate výraznejšie finančne strácať na palive.

Rýchlosť 130 km/h

- cesta pocitovo lepšie ubieha
- vodič je vybudený k vyššej pozornosti
- čím väčšie auto a viac nákladu na streche, tým viac paliva spálite
- vo vrchole sezóny ťažko udržateľné tempo
- časový zisk s ohľadom na pauzy v jazde minimálny

Rýchlosť 110 km/h


- vodiča môže tempo uspávať
- zaťažené auto menej trpí
- dosiahnete lepšiu spotrebu
- kratšie pauzy a menej zastávok hravo dobehnú časovú stratu

Hybrid nečakane zaujal

Tretia generácia hybridnej Toyoty Prius je na míle vzdialená minulej verzii. Silnejší a objemnejší motor spolu s lepším nastavením prevodovky zvláda diaľnicu podstatne istejšie a nezaostáva ani v dynamike , ani pri predbiehaní.

Prius sme považovali za veľké ale prioritne mestské auto. Po štyroch dňoch a 2500 kilometroch sa Toyota ukázala vhodná na cestovanie. Najmä priestor na zadných sedadlách poteší a spotreba tiež. Na diaľnici bola v závislosti od charakteru jazdy spotreba od 4,9 do 5,7 litra a na ceste cez Bosnu a po vidieckych komunikáciách od 3,9 do 4,2 litra.

Najviac fascinovala atmosféra na palube, pretože auto pôsobí na šoféra vyslovene upokojujúco. Toyota by mohla popracovať na výkone diaľkových svetiel a na tvare volantu. Mierne väčší batožinový priestor by sa tiež zišiel.

Každoročne dovolenkové štatistiky dopravných nehôd vykazujú aj tie, ktoré spôsobila únava za volantom a následná nepozornosť alebo až mikrospánok. Zvlášť dlhé monotónne chorvátske diaľnice, svitanie a únava z balenia môžu spôsobiť tragickú kombináciu.
Unavený vodič môže byť rovnako nebezpečný ako opitý pod vplyvom alkoholu, pretože začne byť apatický voči dianiu na ceste. Paradoxne dôvodom nepozornosti býva nízka monotónna rýchlosť. Ak plánujete šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy, ktorá nevybudí pozornosť tak ako svižné tempo 130 kilometrov za hodinu, dbajte na oddych pred cestou. Zvlášť svitanie po nočnej jazde býva na skalami a pustatinou ovenčenej diaľnici strednej Dalmácie poriadne zákerné. Škoda, že únavu za volantom nemožno merať tak ako alkohol v dychu. Potom by musela odovzdať vodičák veľká časť motoristov.

Náš tip

Ak ťaháte za volantom noc, nechajte spolujazdca najskôr oddýchnuť a pustite ho za volant práve na svitaní. Nenabádame jazdiť bezdôvodne rýchlo ale z hľadiska únavy je svižná jazda okolo povoleného limitu rozhodne bezpečnejšia ako slimačie tempo okolo stovky.

Ustálená Rýchlosť 110 kilometrov za hodinu, navyše bez zmeny rytmu jazdy, pôsobila extrémne únavne aj skoro popoludní.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 739
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 720
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 172
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 440
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 005
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 628
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 570
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 488
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 343
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 116
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric