SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Test: Aj športová Insignia BiTurbo potrebuje podradiť

Meraním sme zistili, že len na krútiaci moment sa pri predbiehaní nedá spoliehať. Neverte pocitom z dobrého zrýchlenia a radšej si podraďte.

Napriek obrovskej sile v nízkych otáčkach je motor Insignie BiTurbo najpružnejší po prekročení 2300 otáčok, ktoré sú pre zrýchlenie veľmi dôležité.Napriek obrovskej sile v nízkych otáčkach je motor Insignie BiTurbo najpružnejší po prekročení 2300 otáčok, ktoré sú pre zrýchlenie veľmi dôležité. (Zdroj: Autor)

BREZNO. Nedávno sa nám dostal do rúk nový Opel Insignia BiTurbo so silným naftovým štvorvalcom a ako z označenia modelu vyplýva, pod kapotou fučali dve turbodúchadlá.

Na jednej strane športová a na druhej úsporná verzia Insignie využíva vstrekovanie common rail tretej generácie, motor dosahuje výkon 143 kW (195 koní) a v priemere má spotrebovať len 4,9 litra nafty. K nášmu testu pružnosti motora, ktorý sme plánovali urobiť už skôr, nás inšpiroval mohutný záťah motora už od nízkych otáčok, pretože krútiaci moment 400 Nm vrcholí v rozpätí 1750 až 2500 otáčok za minútu.

Dokonca výrobca udáva, že 320 Nm, čo bol donedávna vrchol dvojlitrových dieselov, je k dispozícii už pri 1250 otáčkach za minútu. Prvé stovky kilometrov nás doslova nadchli, pretože Insignia BiTurbo CDTI so športovým podvozkom, tuhším riadením a lepším nastavením elektroniky motora je oproti klasickej dvojlitrovej Insignii ako z iného sveta. Priemerne vie jazdiť pri spotrebe šesť litrov avšak dynamická jazda zvýši spotrebu na 7,5 litra nafty.

chladic.jpg
Každé turbodúchadlo má vlastný medzichladič stlačeného vzduchu. Malý chladič má vlastný okruh chladiaceho média.

Vlajková loď značky Opel s označením BiTurbo môže mať pohon prednej alebo oboch náprav, športový podvozok SuperSport, brzdy Brembo a tiež súpravu OPC line. Aby Opel potvrdil postavenie modelu, ponúka vo výbave adaptívny tempomat a druhú generáciu čítania dopravných značiek špeciálnou kamerou Opel Eye. Nás najviac zaujímala jazda a potešenie za volantom, ktoré je na míle vzdialené bežnej Insignii.

Ťahá naozaj od začiatku

Motor ide rýchlo za plynom a auto na dvadsaťpalcových kolesách relatívne dobre znáša nerovnosti. Bežnému zrýchleniu stačia aj otáčky pod hranicou 2000 za minútu a podobne ako u konkurenčných motorov s dvomi turbodúchadlami, vodič má chuť opájať sa krútiacim momentom.

O takýto priebeh sa stará dvojica turbodúchadiel, pričom každé má akoby na starosti iné spektrum otáčok a každé disponuje vlastným chladičom stlačeného vzduchu. V praxi teda jedno turbo reaguje rýchlo v nízkych otáčkach, ale keďže nevie vo vysokých dodať potrebný objem vzduchu, nastupuje druhé a väčšie, ktoré sa stihlo roztočiť a veľkými lopatkami môže natlačiť aj podstatne väčší objem vzduchu.

ruka.jpg
Ovládač palubného systému má zlú polohu, pretože počas preraďovania sme nechtiac zmenili zobrazované údaje na displeji.

Podľa výrobcu v systéme je maximálny plniaci tlak okolo 2 barov. Malý kvapalinový chladič dokáže zraziť teplotu vzduchu tlačeného do sacieho potrubia zo 140 na 50 stupňov Celzia. Celý proces plnenia motora má vo výsledku spomenuté výborné parametre.

Krútiaci moment nestačí

A napriek tomu nám v hlave vŕtala otázka, či pri predbiehaní treba podradiť. Dokáže 400 Nm a samostatné turbo pre nízke otáčky nahradiť silu vyšších otáčok a kulminovanie výkonu? Preto sme urobili presné merania zrýchlenia na jednotlivých prevodových stupňoch.

Cesta bola priama a na dvesto metroch stúpla len o meter výšky, čiže išlo o veľmi jemné stúpanie. Zvolili sme rýchlostný rozdiel typický na predbiehanie pomalého auta, teda od 70 do 100 kilometrov za hodinu. Najskôr sme simulovali vodiča, ktorý si nepodradí ale spoľahne sa na fantastickú techniku a krútiaci moment motora.

Povie si, že predbiehanie kamiónu zvládne na piatom prevodovom stupni, kde má pri 70 kilometrovej rýchlosti a približne 1500 otáčkach už takmer plný krútiaci moment. Výsledok dokumentuje tabuľka. Auto zrýchľuje najlepšie tam, kde vrcholí krútiaci moment aj výkon zároveň a aj so silným autom treba podradiť.

Metre šokujú

Kým na piatom prevodovom stupni s výkonným motorom trvá zrýchlenie zo 70 na 100 km/h 6,10 sekundy, tak to isté na trojke zvládne Insignia BiTurbo za 3,85. Najviac šokuje však rozdiel v dráhe akú potrebuje auto ma zrýchlenie.

Na piatom prevodovom stupni je dráha o 53 metrov dlhšia. Vo vesmíre zanedbateľné hodnoty môžu mať pri predbiehaní cenu života. Preto ak vlastníte aj superdiesel a chcete rýchlo predbehnúť nespoliehajte sa iba na krútiaci moment, ale radšej podraďte hoci pocitovo sa vám to nezdá.

Náš diesel potreboval na najlepšie zrýchlenie aspoň 2400 otáčok a to patrí medzi špičku na trhu. Verzia BiTurbo je v modelovom rade Insignia z úplne iného cesta. v porovnaní s bežnou dieselovou jazdí ako z iného sveta a to od riadenia cez radenie až po reakcie na plynový pedál. Dobré ale aj podstatne drahšie auto.

seadla.jpg
Predné sedadlá verzie BiTurbo patria medzi špičku. Dobre držia telo a poskytujú dobrú oporu chrbtu.


interval rýchlosti prevodový stupeň čas vzdialenosť
(km/h) - (s) (m)
70-100 5 6,10 144
70-100 4 4,84 115
70-100 3 3,85 91

Opel Insignia BiTurbo - základné údaje

Motor naftový štvorvalec
Technika dvojité prepĺňanie, common rail
Objem (cm3) 1956
Výkon (kW(k)) 143 (195)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 400
Pri otáčkach (ot./min.) 1750 - 2500
Pohon kolies 2WD/4WD
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,7 - 9,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 230
Spotreba (l/100km) 4,9
Spotreba v teste (l/100 km) 6,5
Cena modelu BiTurbo od (eur) 33190
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 798
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 187
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 321
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 114
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 183
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 191
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 124
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 895
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 360
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 517
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.