SME

Test: Aj športová Insignia BiTurbo potrebuje podradiť

Meraním sme zistili, že len na krútiaci moment sa pri predbiehaní nedá spoliehať. Neverte pocitom z dobrého zrýchlenia a radšej si podraďte.

Napriek obrovskej sile v nízkych otáčkach je motor Insignie BiTurbo najpružnejší po prekročení 2300 otáčok, ktoré sú pre zrýchlenie veľmi dôležité.Napriek obrovskej sile v nízkych otáčkach je motor Insignie BiTurbo najpružnejší po prekročení 2300 otáčok, ktoré sú pre zrýchlenie veľmi dôležité. (Zdroj: Autor)

BREZNO. Nedávno sa nám dostal do rúk nový Opel Insignia BiTurbo so silným naftovým štvorvalcom a ako z označenia modelu vyplýva, pod kapotou fučali dve turbodúchadlá.

Na jednej strane športová a na druhej úsporná verzia Insignie využíva vstrekovanie common rail tretej generácie, motor dosahuje výkon 143 kW (195 koní) a v priemere má spotrebovať len 4,9 litra nafty. K nášmu testu pružnosti motora, ktorý sme plánovali urobiť už skôr, nás inšpiroval mohutný záťah motora už od nízkych otáčok, pretože krútiaci moment 400 Nm vrcholí v rozpätí 1750 až 2500 otáčok za minútu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dokonca výrobca udáva, že 320 Nm, čo bol donedávna vrchol dvojlitrových dieselov, je k dispozícii už pri 1250 otáčkach za minútu. Prvé stovky kilometrov nás doslova nadchli, pretože Insignia BiTurbo CDTI so športovým podvozkom, tuhším riadením a lepším nastavením elektroniky motora je oproti klasickej dvojlitrovej Insignii ako z iného sveta. Priemerne vie jazdiť pri spotrebe šesť litrov avšak dynamická jazda zvýši spotrebu na 7,5 litra nafty.

chladic.jpg
Každé turbodúchadlo má vlastný medzichladič stlačeného vzduchu. Malý chladič má vlastný okruh chladiaceho média.

Vlajková loď značky Opel s označením BiTurbo môže mať pohon prednej alebo oboch náprav, športový podvozok SuperSport, brzdy Brembo a tiež súpravu OPC line. Aby Opel potvrdil postavenie modelu, ponúka vo výbave adaptívny tempomat a druhú generáciu čítania dopravných značiek špeciálnou kamerou Opel Eye. Nás najviac zaujímala jazda a potešenie za volantom, ktoré je na míle vzdialené bežnej Insignii.

SkryťVypnúť reklamu

Ťahá naozaj od začiatku

Motor ide rýchlo za plynom a auto na dvadsaťpalcových kolesách relatívne dobre znáša nerovnosti. Bežnému zrýchleniu stačia aj otáčky pod hranicou 2000 za minútu a podobne ako u konkurenčných motorov s dvomi turbodúchadlami, vodič má chuť opájať sa krútiacim momentom.

O takýto priebeh sa stará dvojica turbodúchadiel, pričom každé má akoby na starosti iné spektrum otáčok a každé disponuje vlastným chladičom stlačeného vzduchu. V praxi teda jedno turbo reaguje rýchlo v nízkych otáčkach, ale keďže nevie vo vysokých dodať potrebný objem vzduchu, nastupuje druhé a väčšie, ktoré sa stihlo roztočiť a veľkými lopatkami môže natlačiť aj podstatne väčší objem vzduchu.

ruka.jpg
Ovládač palubného systému má zlú polohu, pretože počas preraďovania sme nechtiac zmenili zobrazované údaje na displeji.

Podľa výrobcu v systéme je maximálny plniaci tlak okolo 2 barov. Malý kvapalinový chladič dokáže zraziť teplotu vzduchu tlačeného do sacieho potrubia zo 140 na 50 stupňov Celzia. Celý proces plnenia motora má vo výsledku spomenuté výborné parametre.

SkryťVypnúť reklamu

Krútiaci moment nestačí

A napriek tomu nám v hlave vŕtala otázka, či pri predbiehaní treba podradiť. Dokáže 400 Nm a samostatné turbo pre nízke otáčky nahradiť silu vyšších otáčok a kulminovanie výkonu? Preto sme urobili presné merania zrýchlenia na jednotlivých prevodových stupňoch.

Cesta bola priama a na dvesto metroch stúpla len o meter výšky, čiže išlo o veľmi jemné stúpanie. Zvolili sme rýchlostný rozdiel typický na predbiehanie pomalého auta, teda od 70 do 100 kilometrov za hodinu. Najskôr sme simulovali vodiča, ktorý si nepodradí ale spoľahne sa na fantastickú techniku a krútiaci moment motora.

Povie si, že predbiehanie kamiónu zvládne na piatom prevodovom stupni, kde má pri 70 kilometrovej rýchlosti a približne 1500 otáčkach už takmer plný krútiaci moment. Výsledok dokumentuje tabuľka. Auto zrýchľuje najlepšie tam, kde vrcholí krútiaci moment aj výkon zároveň a aj so silným autom treba podradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Metre šokujú

Kým na piatom prevodovom stupni s výkonným motorom trvá zrýchlenie zo 70 na 100 km/h 6,10 sekundy, tak to isté na trojke zvládne Insignia BiTurbo za 3,85. Najviac šokuje však rozdiel v dráhe akú potrebuje auto ma zrýchlenie.

Na piatom prevodovom stupni je dráha o 53 metrov dlhšia. Vo vesmíre zanedbateľné hodnoty môžu mať pri predbiehaní cenu života. Preto ak vlastníte aj superdiesel a chcete rýchlo predbehnúť nespoliehajte sa iba na krútiaci moment, ale radšej podraďte hoci pocitovo sa vám to nezdá.

Náš diesel potreboval na najlepšie zrýchlenie aspoň 2400 otáčok a to patrí medzi špičku na trhu. Verzia BiTurbo je v modelovom rade Insignia z úplne iného cesta. v porovnaní s bežnou dieselovou jazdí ako z iného sveta a to od riadenia cez radenie až po reakcie na plynový pedál. Dobré ale aj podstatne drahšie auto.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
seadla.jpg
Predné sedadlá verzie BiTurbo patria medzi špičku. Dobre držia telo a poskytujú dobrú oporu chrbtu.
interval rýchlosti prevodový stupeň čas vzdialenosť
(km/h) - (s) (m)
70-100 5 6,10 144
70-100 4 4,84 115
70-100 3 3,85 91

Opel Insignia BiTurbo - základné údaje

Motor naftový štvorvalec
Technika dvojité prepĺňanie, common rail
Objem (cm3) 1956
Výkon (kW(k)) 143 (195)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 400
Pri otáčkach (ot./min.) 1750 - 2500
Pohon kolies 2WD/4WD
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,7 - 9,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 230
Spotreba (l/100km) 4,9
Spotreba v teste (l/100 km) 6,5
Cena modelu BiTurbo od (eur) 33190

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 386
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 447
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 347
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 980
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 077
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 669
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 554
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 552
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zora Horská: Čo sa môžu muži naučiť od žien
  2. Martin Fronk: Szentendre – umelecký poklad neďaleko Budapešti, ktorý si zamilujete na prvý pohľad
  3. Irena Šimuneková: Chátrajúce pamiatky Spiša
  4. Ján Valchár: Nanovo nahraný blog
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LI.
  6. Irena Šimuneková: Kvetnica
  7. Daniel Bíro: Kaštieľ v Seredi je prestavaný pozostatok Šintavského hradu. Medzi vlastníkmi boli napríklad Thurzovci a Esterházyovci
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 882
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 285
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 14 592
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 828
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 792
  6. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 9 456
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 716
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 069
  1. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  2. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  3. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  4. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  5. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  6. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  7. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  8. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
SkryťZatvoriť reklamu