SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Test: Aj športová Insignia BiTurbo potrebuje podradiť

Meraním sme zistili, že len na krútiaci moment sa pri predbiehaní nedá spoliehať. Neverte pocitom z dobrého zrýchlenia a radšej si podraďte.

Napriek obrovskej sile v nízkych otáčkach je motor Insignie BiTurbo najpružnejší po prekročení 2300 otáčok, ktoré sú pre zrýchlenie veľmi dôležité.Napriek obrovskej sile v nízkych otáčkach je motor Insignie BiTurbo najpružnejší po prekročení 2300 otáčok, ktoré sú pre zrýchlenie veľmi dôležité. (Zdroj: Autor)

BREZNO. Nedávno sa nám dostal do rúk nový Opel Insignia BiTurbo so silným naftovým štvorvalcom a ako z označenia modelu vyplýva, pod kapotou fučali dve turbodúchadlá.

Na jednej strane športová a na druhej úsporná verzia Insignie využíva vstrekovanie common rail tretej generácie, motor dosahuje výkon 143 kW (195 koní) a v priemere má spotrebovať len 4,9 litra nafty. K nášmu testu pružnosti motora, ktorý sme plánovali urobiť už skôr, nás inšpiroval mohutný záťah motora už od nízkych otáčok, pretože krútiaci moment 400 Nm vrcholí v rozpätí 1750 až 2500 otáčok za minútu.

Dokonca výrobca udáva, že 320 Nm, čo bol donedávna vrchol dvojlitrových dieselov, je k dispozícii už pri 1250 otáčkach za minútu. Prvé stovky kilometrov nás doslova nadchli, pretože Insignia BiTurbo CDTI so športovým podvozkom, tuhším riadením a lepším nastavením elektroniky motora je oproti klasickej dvojlitrovej Insignii ako z iného sveta. Priemerne vie jazdiť pri spotrebe šesť litrov avšak dynamická jazda zvýši spotrebu na 7,5 litra nafty.

chladic.jpg
Každé turbodúchadlo má vlastný medzichladič stlačeného vzduchu. Malý chladič má vlastný okruh chladiaceho média.

Vlajková loď značky Opel s označením BiTurbo môže mať pohon prednej alebo oboch náprav, športový podvozok SuperSport, brzdy Brembo a tiež súpravu OPC line. Aby Opel potvrdil postavenie modelu, ponúka vo výbave adaptívny tempomat a druhú generáciu čítania dopravných značiek špeciálnou kamerou Opel Eye. Nás najviac zaujímala jazda a potešenie za volantom, ktoré je na míle vzdialené bežnej Insignii.

Ťahá naozaj od začiatku

Motor ide rýchlo za plynom a auto na dvadsaťpalcových kolesách relatívne dobre znáša nerovnosti. Bežnému zrýchleniu stačia aj otáčky pod hranicou 2000 za minútu a podobne ako u konkurenčných motorov s dvomi turbodúchadlami, vodič má chuť opájať sa krútiacim momentom.

O takýto priebeh sa stará dvojica turbodúchadiel, pričom každé má akoby na starosti iné spektrum otáčok a každé disponuje vlastným chladičom stlačeného vzduchu. V praxi teda jedno turbo reaguje rýchlo v nízkych otáčkach, ale keďže nevie vo vysokých dodať potrebný objem vzduchu, nastupuje druhé a väčšie, ktoré sa stihlo roztočiť a veľkými lopatkami môže natlačiť aj podstatne väčší objem vzduchu.

ruka.jpg
Ovládač palubného systému má zlú polohu, pretože počas preraďovania sme nechtiac zmenili zobrazované údaje na displeji.

Podľa výrobcu v systéme je maximálny plniaci tlak okolo 2 barov. Malý kvapalinový chladič dokáže zraziť teplotu vzduchu tlačeného do sacieho potrubia zo 140 na 50 stupňov Celzia. Celý proces plnenia motora má vo výsledku spomenuté výborné parametre.

Krútiaci moment nestačí

A napriek tomu nám v hlave vŕtala otázka, či pri predbiehaní treba podradiť. Dokáže 400 Nm a samostatné turbo pre nízke otáčky nahradiť silu vyšších otáčok a kulminovanie výkonu? Preto sme urobili presné merania zrýchlenia na jednotlivých prevodových stupňoch.

Cesta bola priama a na dvesto metroch stúpla len o meter výšky, čiže išlo o veľmi jemné stúpanie. Zvolili sme rýchlostný rozdiel typický na predbiehanie pomalého auta, teda od 70 do 100 kilometrov za hodinu. Najskôr sme simulovali vodiča, ktorý si nepodradí ale spoľahne sa na fantastickú techniku a krútiaci moment motora.

Povie si, že predbiehanie kamiónu zvládne na piatom prevodovom stupni, kde má pri 70 kilometrovej rýchlosti a približne 1500 otáčkach už takmer plný krútiaci moment. Výsledok dokumentuje tabuľka. Auto zrýchľuje najlepšie tam, kde vrcholí krútiaci moment aj výkon zároveň a aj so silným autom treba podradiť.

Metre šokujú

Kým na piatom prevodovom stupni s výkonným motorom trvá zrýchlenie zo 70 na 100 km/h 6,10 sekundy, tak to isté na trojke zvládne Insignia BiTurbo za 3,85. Najviac šokuje však rozdiel v dráhe akú potrebuje auto ma zrýchlenie.

Na piatom prevodovom stupni je dráha o 53 metrov dlhšia. Vo vesmíre zanedbateľné hodnoty môžu mať pri predbiehaní cenu života. Preto ak vlastníte aj superdiesel a chcete rýchlo predbehnúť nespoliehajte sa iba na krútiaci moment, ale radšej podraďte hoci pocitovo sa vám to nezdá.

Náš diesel potreboval na najlepšie zrýchlenie aspoň 2400 otáčok a to patrí medzi špičku na trhu. Verzia BiTurbo je v modelovom rade Insignia z úplne iného cesta. v porovnaní s bežnou dieselovou jazdí ako z iného sveta a to od riadenia cez radenie až po reakcie na plynový pedál. Dobré ale aj podstatne drahšie auto.

seadla.jpg
Predné sedadlá verzie BiTurbo patria medzi špičku. Dobre držia telo a poskytujú dobrú oporu chrbtu.


interval rýchlosti prevodový stupeň čas vzdialenosť
(km/h) - (s) (m)
70-100 5 6,10 144
70-100 4 4,84 115
70-100 3 3,85 91

Opel Insignia BiTurbo - základné údaje

Motor naftový štvorvalec
Technika dvojité prepĺňanie, common rail
Objem (cm3) 1956
Výkon (kW(k)) 143 (195)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 400
Pri otáčkach (ot./min.) 1750 - 2500
Pohon kolies 2WD/4WD
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,7 - 9,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 230
Spotreba (l/100km) 4,9
Spotreba v teste (l/100 km) 6,5
Cena modelu BiTurbo od (eur) 33190
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 586
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 150
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 065
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 738
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 685
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 021
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 015
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


15 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  2. Miroslav Lukáč: Užitočný idiot /terminus technicus/ sa stáva nedostatkovým tovarom.
  3. Jana Melišová: Ten, kto koná dobro pre dobro
  4. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?
  5. Vladimír Krátky: Fico sa zrejme účelovo nechal od veľvyslancov prefackať .
  6. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  7. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  8. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 660
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 302
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 558
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 969
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 424
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu