Test: Aj športová Insignia BiTurbo potrebuje podradiť

Meraním sme zistili, že len na krútiaci moment sa pri predbiehaní nedá spoliehať. Neverte pocitom z dobrého zrýchlenia a radšej si podraďte.

Napriek obrovskej sile v nízkych otáčkach je motor Insignie BiTurbo najpružnejší po prekročení 2300 otáčok, ktoré sú pre zrýchlenie veľmi dôležité.(Zdroj: Autor)

BREZNO. Nedávno sa nám dostal do rúk nový Opel Insignia BiTurbo so silným naftovým štvorvalcom a ako z označenia modelu vyplýva, pod kapotou fučali dve turbodúchadlá.

Na jednej strane športová a na druhej úsporná verzia Insignie využíva vstrekovanie common rail tretej generácie, motor dosahuje výkon 143 kW (195 koní) a v priemere má spotrebovať len 4,9 litra nafty. K nášmu testu pružnosti motora, ktorý sme plánovali urobiť už skôr, nás inšpiroval mohutný záťah motora už od nízkych otáčok, pretože krútiaci moment 400 Nm vrcholí v rozpätí 1750 až 2500 otáčok za minútu.

Dokonca výrobca udáva, že 320 Nm, čo bol donedávna vrchol dvojlitrových dieselov, je k dispozícii už pri 1250 otáčkach za minútu. Prvé stovky kilometrov nás doslova nadchli, pretože Insignia BiTurbo CDTI so športovým podvozkom, tuhším riadením a lepším nastavením elektroniky motora je oproti klasickej dvojlitrovej Insignii ako z iného sveta. Priemerne vie jazdiť pri spotrebe šesť litrov avšak dynamická jazda zvýši spotrebu na 7,5 litra nafty.

chladic.jpg
Každé turbodúchadlo má vlastný medzichladič stlačeného vzduchu. Malý chladič má vlastný okruh chladiaceho média.

Vlajková loď značky Opel s označením BiTurbo môže mať pohon prednej alebo oboch náprav, športový podvozok SuperSport, brzdy Brembo a tiež súpravu OPC line. Aby Opel potvrdil postavenie modelu, ponúka vo výbave adaptívny tempomat a druhú generáciu čítania dopravných značiek špeciálnou kamerou Opel Eye. Nás najviac zaujímala jazda a potešenie za volantom, ktoré je na míle vzdialené bežnej Insignii.

Ťahá naozaj od začiatku

Motor ide rýchlo za plynom a auto na dvadsaťpalcových kolesách relatívne dobre znáša nerovnosti. Bežnému zrýchleniu stačia aj otáčky pod hranicou 2000 za minútu a podobne ako u konkurenčných motorov s dvomi turbodúchadlami, vodič má chuť opájať sa krútiacim momentom.

O takýto priebeh sa stará dvojica turbodúchadiel, pričom každé má akoby na starosti iné spektrum otáčok a každé disponuje vlastným chladičom stlačeného vzduchu. V praxi teda jedno turbo reaguje rýchlo v nízkych otáčkach, ale keďže nevie vo vysokých dodať potrebný objem vzduchu, nastupuje druhé a väčšie, ktoré sa stihlo roztočiť a veľkými lopatkami môže natlačiť aj podstatne väčší objem vzduchu.

ruka.jpg
Ovládač palubného systému má zlú polohu, pretože počas preraďovania sme nechtiac zmenili zobrazované údaje na displeji.

Podľa výrobcu v systéme je maximálny plniaci tlak okolo 2 barov. Malý kvapalinový chladič dokáže zraziť teplotu vzduchu tlačeného do sacieho potrubia zo 140 na 50 stupňov Celzia. Celý proces plnenia motora má vo výsledku spomenuté výborné parametre.

Krútiaci moment nestačí

A napriek tomu nám v hlave vŕtala otázka, či pri predbiehaní treba podradiť. Dokáže 400 Nm a samostatné turbo pre nízke otáčky nahradiť silu vyšších otáčok a kulminovanie výkonu? Preto sme urobili presné merania zrýchlenia na jednotlivých prevodových stupňoch.

Cesta bola priama a na dvesto metroch stúpla len o meter výšky, čiže išlo o veľmi jemné stúpanie. Zvolili sme rýchlostný rozdiel typický na predbiehanie pomalého auta, teda od 70 do 100 kilometrov za hodinu. Najskôr sme simulovali vodiča, ktorý si nepodradí ale spoľahne sa na fantastickú techniku a krútiaci moment motora.

Povie si, že predbiehanie kamiónu zvládne na piatom prevodovom stupni, kde má pri 70 kilometrovej rýchlosti a približne 1500 otáčkach už takmer plný krútiaci moment. Výsledok dokumentuje tabuľka. Auto zrýchľuje najlepšie tam, kde vrcholí krútiaci moment aj výkon zároveň a aj so silným autom treba podradiť.

Metre šokujú

Kým na piatom prevodovom stupni s výkonným motorom trvá zrýchlenie zo 70 na 100 km/h 6,10 sekundy, tak to isté na trojke zvládne Insignia BiTurbo za 3,85. Najviac šokuje však rozdiel v dráhe akú potrebuje auto ma zrýchlenie.

Na piatom prevodovom stupni je dráha o 53 metrov dlhšia. Vo vesmíre zanedbateľné hodnoty môžu mať pri predbiehaní cenu života. Preto ak vlastníte aj superdiesel a chcete rýchlo predbehnúť nespoliehajte sa iba na krútiaci moment, ale radšej podraďte hoci pocitovo sa vám to nezdá.

Náš diesel potreboval na najlepšie zrýchlenie aspoň 2400 otáčok a to patrí medzi špičku na trhu. Verzia BiTurbo je v modelovom rade Insignia z úplne iného cesta. v porovnaní s bežnou dieselovou jazdí ako z iného sveta a to od riadenia cez radenie až po reakcie na plynový pedál. Dobré ale aj podstatne drahšie auto.

seadla.jpg
Predné sedadlá verzie BiTurbo patria medzi špičku. Dobre držia telo a poskytujú dobrú oporu chrbtu.


interval rýchlosti prevodový stupeň čas vzdialenosť
(km/h) - (s) (m)
70-100 5 6,10 144
70-100 4 4,84 115
70-100 3 3,85 91

Opel Insignia BiTurbo - základné údaje

Motor naftový štvorvalec
Technika dvojité prepĺňanie, common rail
Objem (cm3) 1956
Výkon (kW(k)) 143 (195)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 400
Pri otáčkach (ot./min.) 1750 - 2500
Pohon kolies 2WD/4WD
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,7 - 9,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 230
Spotreba (l/100km) 4,9
Spotreba v teste (l/100 km) 6,5
Cena modelu BiTurbo od (eur) 33190

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 111
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 277
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 147
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 053
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 803
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 558
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 381
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 152
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 851
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 629

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.