Test: Mondeu sedí jednoduchosť a turbodúchadlo

Na pohľad jednoduché auto so základnou výbavou a malým benzínovým motorom dokáže očariť viac než ťažký diesel a komplikovaná výbava. Vyskúšali sme najlepšie Mondeo, aké tu kedy bolo.

Pri výbere modelu Mondeo odporúčame verziu 1,6 EcoBoost, ktorá zvládne dobre mesto aj dlhé cesty.(Zdroj: Peter Varga)

BRATISLAVA, KOŠICE. V jednoduchosti je krása alebo čím jednoduchšie , tým lepšie. Mondeo , ktoré sa už nejaký rôčik vyrába, teraz v druhej polovici svojho životného cyklu výrazne ožilo vďaka novému motoru. Áno, má LED diódy v prednom nárazníku, ale skutočný dôvod, prečo sa nám testovaný Ford páčil, je jednoduchosť a dobrý motor.

V akciovom „X“ cenníku, na ktorý sa Ford tradične spolieha, je motor 1,6 EcoBoost SCTi dostupný len so základnou výbavou Trend X a to je dobré, hoci sa to na prvý pohľad nezdá.

Nafťák si môžete kúpiť ešte s vyššími akciovými výbavami Business a Titanium, ale tá správna kombinácia je dole v základnom balíku. Presne takéto jednoduché Mondeo so základnými a nie displejmi komplikovanými prístrojmi sa nám páčilo. Prvé, čo urobilo dojem, bolo mechanické zladenie motora, prevodovky a podvozka.

Stabilizačný systém možno vypnúť cez palubný počítač.

Ľahší a lepší

Už len vďaka benzínovému motoru veziete vpredu o 120 kilogramov menej a to v zákrutách aj na nerovnostiach cítiť ako pozitívnu zmenu. Radenie a prevody šesťstupňovej mechanickej prevodovky sú výborne zladené s charakterom motora.

To znamená, že pri jazde v meste radenie neobťažuje a motor navyše obslúži od 1500 otáčok za minútu až po vyše 4000. Nevieme aký automat by musel Ford urobiť, aby nepokazil príjemne zladenú manuálnu kombináciu. Vo veľkom aute s rázvorom 285 centimetrov sa motor po stránke hluku doslova stratil. Je tichý v meste aj na diaľnici, ale dáva o sebe vedieť dynamikou.

Na teror maximálnych povolených rýchlostí bohato stačí a nezaostáva ani pri predbiehaní. Pre objektívnosť priznávame, že auto sme skúšali v najviac trojčlennom obsadení. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy možno nevyzerá tak vábne ako sa s motorom v skutočnosti jazdí.

Denné svetlá sú fajn ale LED v takejto podobe dizajn auta nevylepšili.

Za výkon veľa nechce

Keď Mondeo s turbom ženiete po diaľnici tesne nad tachometrových 130 km/h, spotreba neprekročí 6,7 litra. Štvorvalec s výkonom 118 kW (160 k) má vyšší zdvih piestov než vŕtanie valcov a kompresný pomer 11:1.

Možno by bolo lepšie, keby ventilový rozvod s variabilným časovaním ťahala reťaz než ozubený remeň ale práve vďaka remeňu je motor tichší.

V každom prípade je vstrekovacia riadiaca jednotka Bosch nastavená tak, že motor na plynový pedál reaguje bez väčšieho oneskorenia a v teste dosiahol spotrebu od 5,9 do 7,4 litra. Celkový priemer 6,7 litra nepotrebuje zvláštny komentár.

Najmä ak má agregát 240 Nm od 1600 do 4000 otáčok za minútu. Pre praktické jazdenie je dôležitý záťah od stredných otáčok.

Základná výbava chudobná nie je. Okrem vyhrievania sedadiel má Mondeo parkovacie senzory, tempomat, elektrické okná vpredu aj vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu a vyhrievané čelné sklo.

Bude chýbať navigácia

Trend X má v základnej výbave s daným motorom 16 palcové disky a pneumatiky 215/55 R16. Nie je to oslnivo krásna kombinácia k veľkému autu, ale úžasne komfortné riešenie na naše hrozné cesty. Navyše obúvať Mondeo do 16 palcových pneumatík je finančne iná káva, než hľadať v obchodoch lacné 17 palcové plášte.

Trend X má všetkých sedem airbagov aj ESP ako ostatné verzie a nemá bezkľúčový vstup. Našťastie, lebo Fordy so štartovaním tlačidlom treba pri odchode aj príchode zamykať vytiahnutím ovládača z vrecka. Jediné, čo tu môže trochu chýbať je navigácia, lebo základný panel na ňu nie je prispôsobený.

Kvalitne urobený, jednoduchý a priestranný kokpit. Miesto, z ktorého sa nám nechcelo vystúpiť ani po dlhšej jazde.

Podarilo sa

Znie to možno vystatovačne, ale za 22 000 eur lepšie auto strednej triedy nekúpite. BMW stojí totiž viac. K základnej cene si pripočítajte ešte pár eur za demontáž otrasne vyzerajúcich LED diód v prednom nárazníku. Vyskúšali sme mnoho verzií súčasného Mondea aj predchádzajúcich generácií vrátane šesťvalcov, verzií ST 220 a 2,5T ale také dobré ako 1,6 EcoBoost Titanium tu ešte nebolo.

Kupujem – nekupujem


Určite áno. Takto má vyzerať auto strenej triedy na každý deň. Dostatočne výkonné, úsporné a bez chrochtajúceho nafťáka. Jediné negatívum je, že musíte oželieť navigáciu a spoľahnúť sa na externý prístroj. Ale navigovať dnes dokáže už aj mobil. (Rasťo Chvála)

Technické údaje
Model Ford Mondeo 1,6 EcoBoost
Výbava Trend X
Cena modelu od 19 990 eur
Cena verzie od 21 990 eur
Motor 1,6 Turbo
Objem 1,596 l
Výkon

118 kW

Otáčky 5700 ot./min.
Litrový výkon 101,97 k/l
Krútiaci moment 240 Nm
Otáčky 1600 - 4000 ot./min.
Kompresný pomer 11:1
Vŕtanie 79 x 81,4 mm
Prevodovka manuálna, 6 stupňová
Stály prevod 4,07
1 3,73
2 2,05
3 1,36
4 1,03
5 0,82
6 0,69
Hmotnosť 1360 kg
Kilogramový výkon 8,5 kg/k
Dĺžka 4785 mm
Rázvor 2850 mm
Priemer otáčania 11,6 m
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Spotreba výrobca

6,4 l/100 km

Spotreba v teste

6,7 l/100 km

Nádrž 70 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 795
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 583
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 211
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 386
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 913
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 484
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 458
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 103
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 611
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 957

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.