BRATISLAVA, KOŠICE. V jednoduchosti je krása alebo čím jednoduchšie , tým lepšie. Mondeo , ktoré sa už nejaký rôčik vyrába, teraz v druhej polovici svojho životného cyklu výrazne ožilo vďaka novému motoru. Áno, má LED diódy v prednom nárazníku, ale skutočný dôvod, prečo sa nám testovaný Ford páčil, je jednoduchosť a dobrý motor.
V akciovom „X“ cenníku, na ktorý sa Ford tradične spolieha, je motor 1,6 EcoBoost SCTi dostupný len so základnou výbavou Trend X a to je dobré, hoci sa to na prvý pohľad nezdá.
Nafťák si môžete kúpiť ešte s vyššími akciovými výbavami Business a Titanium, ale tá správna kombinácia je dole v základnom balíku. Presne takéto jednoduché Mondeo so základnými a nie displejmi komplikovanými prístrojmi sa nám páčilo. Prvé, čo urobilo dojem, bolo mechanické zladenie motora, prevodovky a podvozka.

Ľahší a lepší
Už len vďaka benzínovému motoru veziete vpredu o 120 kilogramov menej a to v zákrutách aj na nerovnostiach cítiť ako pozitívnu zmenu. Radenie a prevody šesťstupňovej mechanickej prevodovky sú výborne zladené s charakterom motora.
To znamená, že pri jazde v meste radenie neobťažuje a motor navyše obslúži od 1500 otáčok za minútu až po vyše 4000. Nevieme aký automat by musel Ford urobiť, aby nepokazil príjemne zladenú manuálnu kombináciu. Vo veľkom aute s rázvorom 285 centimetrov sa motor po stránke hluku doslova stratil. Je tichý v meste aj na diaľnici, ale dáva o sebe vedieť dynamikou.
Na teror maximálnych povolených rýchlostí bohato stačí a nezaostáva ani pri predbiehaní. Pre objektívnosť priznávame, že auto sme skúšali v najviac trojčlennom obsadení. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy možno nevyzerá tak vábne ako sa s motorom v skutočnosti jazdí.

Za výkon veľa nechce
Keď Mondeo s turbom ženiete po diaľnici tesne nad tachometrových 130 km/h, spotreba neprekročí 6,7 litra. Štvorvalec s výkonom 118 kW (160 k) má vyšší zdvih piestov než vŕtanie valcov a kompresný pomer 11:1.
Možno by bolo lepšie, keby ventilový rozvod s variabilným časovaním ťahala reťaz než ozubený remeň ale práve vďaka remeňu je motor tichší.
V každom prípade je vstrekovacia riadiaca jednotka Bosch nastavená tak, že motor na plynový pedál reaguje bez väčšieho oneskorenia a v teste dosiahol spotrebu od 5,9 do 7,4 litra. Celkový priemer 6,7 litra nepotrebuje zvláštny komentár.
Najmä ak má agregát 240 Nm od 1600 do 4000 otáčok za minútu. Pre praktické jazdenie je dôležitý záťah od stredných otáčok.

Bude chýbať navigácia
Trend X má v základnej výbave s daným motorom 16 palcové disky a pneumatiky 215/55 R16. Nie je to oslnivo krásna kombinácia k veľkému autu, ale úžasne komfortné riešenie na naše hrozné cesty. Navyše obúvať Mondeo do 16 palcových pneumatík je finančne iná káva, než hľadať v obchodoch lacné 17 palcové plášte.
Trend X má všetkých sedem airbagov aj ESP ako ostatné verzie a nemá bezkľúčový vstup. Našťastie, lebo Fordy so štartovaním tlačidlom treba pri odchode aj príchode zamykať vytiahnutím ovládača z vrecka. Jediné, čo tu môže trochu chýbať je navigácia, lebo základný panel na ňu nie je prispôsobený.

Podarilo sa
Znie to možno vystatovačne, ale za 22 000 eur lepšie auto strednej triedy nekúpite. BMW stojí totiž viac. K základnej cene si pripočítajte ešte pár eur za demontáž otrasne vyzerajúcich LED diód v prednom nárazníku. Vyskúšali sme mnoho verzií súčasného Mondea aj predchádzajúcich generácií vrátane šesťvalcov, verzií ST 220 a 2,5T ale také dobré ako 1,6 EcoBoost Titanium tu ešte nebolo.
Kupujem – nekupujem
Určite áno. Takto má vyzerať auto strenej triedy na každý deň. Dostatočne výkonné, úsporné a bez chrochtajúceho nafťáka. Jediné negatívum je, že musíte oželieť navigáciu a spoľahnúť sa na externý prístroj. Ale navigovať dnes dokáže už aj mobil. (Rasťo Chvála)
Technické údaje
Model | Ford Mondeo 1,6 EcoBoost |
Výbava | Trend X |
Cena modelu od | 19 990 eur |
Cena verzie od | 21 990 eur |
Motor | 1,6 Turbo |
Objem | 1,596 l |
Výkon | 118 kW |
Otáčky | 5700 ot./min. |
Litrový výkon | 101,97 k/l |
Krútiaci moment | 240 Nm |
Otáčky | 1600 - 4000 ot./min. |
Kompresný pomer | 11:1 |
Vŕtanie | 79 x 81,4 mm |
Prevodovka | manuálna, 6 stupňová |
Stály prevod | 4,07 |
1 | 3,73 |
2 | 2,05 |
3 | 1,36 |
4 | 1,03 |
5 | 0,82 |
6 | 0,69 |
Hmotnosť | 1360 kg |
Kilogramový výkon | 8,5 kg/k |
Dĺžka | 4785 mm |
Rázvor | 2850 mm |
Priemer otáčania | 11,6 m |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h |
Spotreba výrobca | 6,4 l/100 km |
Spotreba v teste | 6,7 l/100 km |
Nádrž | 70 l |