SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Test: Mondeu sedí jednoduchosť a turbodúchadlo

Na pohľad jednoduché auto so základnou výbavou a malým benzínovým motorom dokáže očariť viac než ťažký diesel a komplikovaná výbava. Vyskúšali sme najlepšie Mondeo, aké tu kedy bolo.

Pri výbere modelu Mondeo odporúčame verziu 1,6 EcoBoost, ktorá zvládne dobre mesto aj dlhé cesty.Pri výbere modelu Mondeo odporúčame verziu 1,6 EcoBoost, ktorá zvládne dobre mesto aj dlhé cesty. (Zdroj: Peter Varga)

BRATISLAVA, KOŠICE. V jednoduchosti je krása alebo čím jednoduchšie , tým lepšie. Mondeo , ktoré sa už nejaký rôčik vyrába, teraz v druhej polovici svojho životného cyklu výrazne ožilo vďaka novému motoru. Áno, má LED diódy v prednom nárazníku, ale skutočný dôvod, prečo sa nám testovaný Ford páčil, je jednoduchosť a dobrý motor.

V akciovom „X“ cenníku, na ktorý sa Ford tradične spolieha, je motor 1,6 EcoBoost SCTi dostupný len so základnou výbavou Trend X a to je dobré, hoci sa to na prvý pohľad nezdá.

Nafťák si môžete kúpiť ešte s vyššími akciovými výbavami Business a Titanium, ale tá správna kombinácia je dole v základnom balíku. Presne takéto jednoduché Mondeo so základnými a nie displejmi komplikovanými prístrojmi sa nám páčilo. Prvé, čo urobilo dojem, bolo mechanické zladenie motora, prevodovky a podvozka.

Stabilizačný systém možno vypnúť cez palubný počítač.

Ľahší a lepší

Už len vďaka benzínovému motoru veziete vpredu o 120 kilogramov menej a to v zákrutách aj na nerovnostiach cítiť ako pozitívnu zmenu. Radenie a prevody šesťstupňovej mechanickej prevodovky sú výborne zladené s charakterom motora.

To znamená, že pri jazde v meste radenie neobťažuje a motor navyše obslúži od 1500 otáčok za minútu až po vyše 4000. Nevieme aký automat by musel Ford urobiť, aby nepokazil príjemne zladenú manuálnu kombináciu. Vo veľkom aute s rázvorom 285 centimetrov sa motor po stránke hluku doslova stratil. Je tichý v meste aj na diaľnici, ale dáva o sebe vedieť dynamikou.

Na teror maximálnych povolených rýchlostí bohato stačí a nezaostáva ani pri predbiehaní. Pre objektívnosť priznávame, že auto sme skúšali v najviac trojčlennom obsadení. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy možno nevyzerá tak vábne ako sa s motorom v skutočnosti jazdí.

Denné svetlá sú fajn ale LED v takejto podobe dizajn auta nevylepšili.

Za výkon veľa nechce

Keď Mondeo s turbom ženiete po diaľnici tesne nad tachometrových 130 km/h, spotreba neprekročí 6,7 litra. Štvorvalec s výkonom 118 kW (160 k) má vyšší zdvih piestov než vŕtanie valcov a kompresný pomer 11:1.

Možno by bolo lepšie, keby ventilový rozvod s variabilným časovaním ťahala reťaz než ozubený remeň ale práve vďaka remeňu je motor tichší.

V každom prípade je vstrekovacia riadiaca jednotka Bosch nastavená tak, že motor na plynový pedál reaguje bez väčšieho oneskorenia a v teste dosiahol spotrebu od 5,9 do 7,4 litra. Celkový priemer 6,7 litra nepotrebuje zvláštny komentár.

Najmä ak má agregát 240 Nm od 1600 do 4000 otáčok za minútu. Pre praktické jazdenie je dôležitý záťah od stredných otáčok.

Základná výbava chudobná nie je. Okrem vyhrievania sedadiel má Mondeo parkovacie senzory, tempomat, elektrické okná vpredu aj vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu a vyhrievané čelné sklo.

Bude chýbať navigácia

Trend X má v základnej výbave s daným motorom 16 palcové disky a pneumatiky 215/55 R16. Nie je to oslnivo krásna kombinácia k veľkému autu, ale úžasne komfortné riešenie na naše hrozné cesty. Navyše obúvať Mondeo do 16 palcových pneumatík je finančne iná káva, než hľadať v obchodoch lacné 17 palcové plášte.

Trend X má všetkých sedem airbagov aj ESP ako ostatné verzie a nemá bezkľúčový vstup. Našťastie, lebo Fordy so štartovaním tlačidlom treba pri odchode aj príchode zamykať vytiahnutím ovládača z vrecka. Jediné, čo tu môže trochu chýbať je navigácia, lebo základný panel na ňu nie je prispôsobený.

Kvalitne urobený, jednoduchý a priestranný kokpit. Miesto, z ktorého sa nám nechcelo vystúpiť ani po dlhšej jazde.

Podarilo sa

Znie to možno vystatovačne, ale za 22 000 eur lepšie auto strednej triedy nekúpite. BMW stojí totiž viac. K základnej cene si pripočítajte ešte pár eur za demontáž otrasne vyzerajúcich LED diód v prednom nárazníku. Vyskúšali sme mnoho verzií súčasného Mondea aj predchádzajúcich generácií vrátane šesťvalcov, verzií ST 220 a 2,5T ale také dobré ako 1,6 EcoBoost Titanium tu ešte nebolo.

Kupujem – nekupujem


Určite áno. Takto má vyzerať auto strenej triedy na každý deň. Dostatočne výkonné, úsporné a bez chrochtajúceho nafťáka. Jediné negatívum je, že musíte oželieť navigáciu a spoľahnúť sa na externý prístroj. Ale navigovať dnes dokáže už aj mobil. (Rasťo Chvála)

Technické údaje
Model Ford Mondeo 1,6 EcoBoost
Výbava Trend X
Cena modelu od 19 990 eur
Cena verzie od 21 990 eur
Motor 1,6 Turbo
Objem 1,596 l
Výkon

118 kW

Otáčky 5700 ot./min.
Litrový výkon 101,97 k/l
Krútiaci moment 240 Nm
Otáčky 1600 - 4000 ot./min.
Kompresný pomer 11:1
Vŕtanie 79 x 81,4 mm
Prevodovka manuálna, 6 stupňová
Stály prevod 4,07
1 3,73
2 2,05
3 1,36
4 1,03
5 0,82
6 0,69
Hmotnosť 1360 kg
Kilogramový výkon 8,5 kg/k
Dĺžka 4785 mm
Rázvor 2850 mm
Priemer otáčania 11,6 m
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Spotreba výrobca

6,4 l/100 km

Spotreba v teste

6,7 l/100 km

Nádrž 70 l
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 652
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 755
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 741
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 713
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 578
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 607
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 423
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 310
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 168
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 080
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.