SME

Test: Mondeu sedí jednoduchosť a turbodúchadlo

Na pohľad jednoduché auto so základnou výbavou a malým benzínovým motorom dokáže očariť viac než ťažký diesel a komplikovaná výbava. Vyskúšali sme najlepšie Mondeo, aké tu kedy bolo.

Pri výbere modelu Mondeo odporúčame verziu 1,6 EcoBoost, ktorá zvládne dobre mesto aj dlhé cesty.Pri výbere modelu Mondeo odporúčame verziu 1,6 EcoBoost, ktorá zvládne dobre mesto aj dlhé cesty. (Zdroj: Peter Varga)

BRATISLAVA, KOŠICE. V jednoduchosti je krása alebo čím jednoduchšie , tým lepšie. Mondeo , ktoré sa už nejaký rôčik vyrába, teraz v druhej polovici svojho životného cyklu výrazne ožilo vďaka novému motoru. Áno, má LED diódy v prednom nárazníku, ale skutočný dôvod, prečo sa nám testovaný Ford páčil, je jednoduchosť a dobrý motor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V akciovom „X“ cenníku, na ktorý sa Ford tradične spolieha, je motor 1,6 EcoBoost SCTi dostupný len so základnou výbavou Trend X a to je dobré, hoci sa to na prvý pohľad nezdá.

SkryťVypnúť reklamu

Nafťák si môžete kúpiť ešte s vyššími akciovými výbavami Business a Titanium, ale tá správna kombinácia je dole v základnom balíku. Presne takéto jednoduché Mondeo so základnými a nie displejmi komplikovanými prístrojmi sa nám páčilo. Prvé, čo urobilo dojem, bolo mechanické zladenie motora, prevodovky a podvozka.

Stabilizačný systém možno vypnúť cez palubný počítač.

Ľahší a lepší Už len vďaka benzínovému motoru veziete vpredu o 120 kilogramov menej a to v zákrutách aj na nerovnostiach cítiť ako pozitívnu zmenu. Radenie a prevody šesťstupňovej mechanickej prevodovky sú výborne zladené s charakterom motora.

To znamená, že pri jazde v meste radenie neobťažuje a motor navyše obslúži od 1500 otáčok za minútu až po vyše 4000. Nevieme aký automat by musel Ford urobiť, aby nepokazil príjemne zladenú manuálnu kombináciu. Vo veľkom aute s rázvorom 285 centimetrov sa motor po stránke hluku doslova stratil. Je tichý v meste aj na diaľnici, ale dáva o sebe vedieť dynamikou.

SkryťVypnúť reklamu

Na teror maximálnych povolených rýchlostí bohato stačí a nezaostáva ani pri predbiehaní. Pre objektívnosť priznávame, že auto sme skúšali v najviac trojčlennom obsadení. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy možno nevyzerá tak vábne ako sa s motorom v skutočnosti jazdí.

Denné svetlá sú fajn ale LED v takejto podobe dizajn auta nevylepšili.

Za výkon veľa nechce Keď Mondeo s turbom ženiete po diaľnici tesne nad tachometrových 130 km/h, spotreba neprekročí 6,7 litra. Štvorvalec s výkonom 118 kW (160 k) má vyšší zdvih piestov než vŕtanie valcov a kompresný pomer 11:1.

Možno by bolo lepšie, keby ventilový rozvod s variabilným časovaním ťahala reťaz než ozubený remeň ale práve vďaka remeňu je motor tichší.

V každom prípade je vstrekovacia riadiaca jednotka Bosch nastavená tak, že motor na plynový pedál reaguje bez väčšieho oneskorenia a v teste dosiahol spotrebu od 5,9 do 7,4 litra. Celkový priemer 6,7 litra nepotrebuje zvláštny komentár.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä ak má agregát 240 Nm od 1600 do 4000 otáčok za minútu. Pre praktické jazdenie je dôležitý záťah od stredných otáčok.

Základná výbava chudobná nie je. Okrem vyhrievania sedadiel má Mondeo parkovacie senzory, tempomat, elektrické okná vpredu aj vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu a vyhrievané čelné sklo.

Bude chýbať navigácia Trend X má v základnej výbave s daným motorom 16 palcové disky a pneumatiky 215/55 R16. Nie je to oslnivo krásna kombinácia k veľkému autu, ale úžasne komfortné riešenie na naše hrozné cesty. Navyše obúvať Mondeo do 16 palcových pneumatík je finančne iná káva, než hľadať v obchodoch lacné 17 palcové plášte.

Trend X má všetkých sedem airbagov aj ESP ako ostatné verzie a nemá bezkľúčový vstup. Našťastie, lebo Fordy so štartovaním tlačidlom treba pri odchode aj príchode zamykať vytiahnutím ovládača z vrecka. Jediné, čo tu môže trochu chýbať je navigácia, lebo základný panel na ňu nie je prispôsobený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kvalitne urobený, jednoduchý a priestranný kokpit. Miesto, z ktorého sa nám nechcelo vystúpiť ani po dlhšej jazde.

Podarilo sa Znie to možno vystatovačne, ale za 22 000 eur lepšie auto strednej triedy nekúpite. BMW stojí totiž viac. K základnej cene si pripočítajte ešte pár eur za demontáž otrasne vyzerajúcich LED diód v prednom nárazníku. Vyskúšali sme mnoho verzií súčasného Mondea aj predchádzajúcich generácií vrátane šesťvalcov, verzií ST 220 a 2,5T ale také dobré ako 1,6 EcoBoost Titanium tu ešte nebolo.

Kupujem – nekupujem

Určite áno. Takto má vyzerať auto strenej triedy na každý deň. Dostatočne výkonné, úsporné a bez chrochtajúceho nafťáka. Jediné negatívum je, že musíte oželieť navigáciu a spoľahnúť sa na externý prístroj. Ale navigovať dnes dokáže už aj mobil. (Rasťo Chvála)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické údaje Model Ford Mondeo 1,6 EcoBoost

Výbava Trend X

Cena modelu od 19 990 eur

Cena verzie od 21 990 eur

Motor 1,6 Turbo

Objem 1,596 l

Výkon 118 kW

Otáčky 5700 ot./min.

Litrový výkon 101,97 k/l

Krútiaci moment 240 Nm

Otáčky 1600 - 4000 ot./min.

Kompresný pomer 11:1

Vŕtanie 79 x 81,4 mm

Prevodovka manuálna, 6 stupňová

Stály prevod 4,07

1 3,73

2 2,05

3 1,36

4 1,03

5 0,82

6 0,69

Hmotnosť 1360 kg

Kilogramový výkon 8,5 kg/k

Dĺžka 4785 mm

Rázvor 2850 mm

Priemer otáčania 11,6 m

Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s

Maximálna rýchlosť 215 km/h

Spotreba výrobca 6,4 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba v teste 6,7 l/100 km

Nádrž 70 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 144
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 912
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 526
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 105
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 104
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 393
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 322
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 319
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Tanec inkvizítorov
  2. Daniel Bíro: Ladislav Lahoda zo spoločnosti CMA sa podelil o jeho skúsenosti z prieskumov podzemných priestorov. Na čo všetko si musíme dávať pozor?
  3. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  4. Štefan Šturdzík: Vykašlite sa na politiku a šašov okolo nej.
  5. Miroslav Ferkl: Rehot Richtera
  6. Peter Martinkovič: Zažil som goraikō na Fujisane
  7. Jozef Foltýn: Koniec demokracie v USA?!
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 16 984
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 135
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 959
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 862
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 384
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 653
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 443
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 8 383
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
SkryťZatvoriť reklamu