Platí značka zákazu vjazdu aj na ľavej strane cesty?

Na druhom konci jednosmerky je značka zakazujúca vjazd na ľavej strane cesty. Platí? A prečo chodci majú zelenú práve vtedy a na mieste, kadiaľ prechádza v križovatke odbočujúce auto?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Platí zákaz vjazdu, ak je značka na ľavej strane cesty

Šimon: "V obci, kde bývam, sa objavila nová „jednosmerka“. Táto dopravná značka je osadená na ľavej strane cesty v smere jazdy (situácia je na priloženej fotke). Chcem sa spýtať, či je táto dopravná značka správne umiestnená. A je možné za nedodržanie „jednosmerky“ vyznačenej pomocou tejto značky dostať pokutu?"

02.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Umiestnenie dopravnej značky zakazujúcej vjazd do jednosmerky je z hľadiska predpisov v poriadku. Značky sa zvyčajne umiestňujú na pravú stranu. Ak je to ale potrebné pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, možno značku umiestniť aj na ľavom okraji cesty.

Keďže je značka viditeľná z dostatočnej vzdialenosti a poskytuje jednoznačný a úplný význam, treba sa ňou riadiť, aj keď je na netradičnej ľavej strane cesty.

Problém by mohol byť na prvý pohľad v riešení križovatky. Na prvý pohľad totiž nie je úplne jasné, kde sa končí križovatka.

Ideálne by okraje vozovky boli aspoň namaľované. Z fotky ale vyplýva, že okraje cesty sa posúvajú až k schodom obchodu. Zároveň by sa tým posunula aj hranica križovatky na úroveň prednej steny obchodu. Potiaľ by potom platila aj zákazová značka, keďže ich platnosť ukončuje vzdialenejšia hranica križovatky.

Predpisy ale určujú, že na námestiach a podobných priestranstvách je šírkou prejazdného úseku cesty šírka pruhu odlíšeného od okolitého povrchu vozovky druhom alebo materiálom vozovky, prípadne plochými rigolmi. Ak niet ani týchto, šírka cesty zodpovedá šírke vozovky s krajnicami v nadväzujúcich úsekoch cesty, píše sa v zákone.

Vyzerá to teda tak, že značka je už za hranicou križovatky. Platí pre celú dĺžku jednosmerky až po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky v smere, pre ktorý platí zákaz. Ak by ste napriek zákazu vošli do jednosmerky zo zakázanej strany, hrozila by vám nielen pokuta, ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Odbočovanie vľavo na zelenú a chodci

Juraj: "Chcel by som sa opýtať na jednu známu križovatku v Prešove na výpadovke na Košice, konkrétne je to križovatka ulíc Švábska, Košická a Petrovianska. Obvykle túto križovatku prechádzam v smere zo Švábskej a smerujem na Košice, teda na ulicu Petroviansku.

Táto križovatka má semafory, no nemá šípky pre opustenie križovatky. Preto, ak odbočujem doľava, musím dať samozrejme prednosť protiidúcim vozidlám.

01.jpg

Odhliadnuc od toho, že táto križovatka je dosť riziková sama o sebe, som si minule všimol, že na priechode pre chodcov, cez ktorý prechádzam autom, svieti zelená. Je toto riešenie štandardné?

Zdá sa mi to byť vzhľadom na zaťaženie križovatky dosť nebezpečné - vojdem do križovatky s pocitom, že ju aj bezpečne môžem potom opustiť, dám prednosť protiidúcemu autu a keď už môžem vyraziť, zrazu niekto prechádza cez priechod pre chodcov. A tak musím reagovať aj na túto situáciu, pričom medzitým už dostanú zelenú autá z iných smerov."

Z toho, čo napísal Juraj, sa zdá, že pri odbočení vľavo má pred sebou semafor s plnými svetlami. V takom prípade treba dať prednosť nielen oprotiidúcim vozidlám ale aj chodcom na priechode pre chodcov prípadne cyklistom na priechode pre cyklistov.

Vyhláška to uvádza nasledovne: "signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;"

Takéto križovatky sú na Slovensku bežné. Zvyčajne sú na miestach, ktoré sú frekventované, no nie extrémne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 177
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 267
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 579
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 904
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 740
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 192
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 057
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 175

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop