Ľuboš: "Ako by sa mala riešiť nasledovná dopravná situácia, respektíve, kto by bol označený za vinníka dopravnej nehody v prípade, že nastala nasledovná situácia? Križovatka má tvar, ako na obrázku. Všetko sú to obojsmerné cesty.
1) modré auto (ja) ide za červeným autom
2) červené auto bez svetelnej signalizácie o zmene smeru jazdy, prejde pred križovatkou do protismeru a tam zastane.
3) keďže po oboch stranách cesty sa bežne parkuje, vyhodnotil som situáciu stojaceho vozidla predo mnou nie ako pokus dať prednosť zelenému vozidlu sprava, ale ako pokus o zastavenie, respektíve parkovanie, a tak som pokračoval smerom ku križovatke v mojom, teraz už uvoľnenom jazdnom pruhu a ocitli sme sa defakto dve vozidlá vedľa seba (chvalabohu, zelené vozidlo neodbočovalo vľavo).
4) keď zelené vozidlo prešlo, pohli sme sa obaja do križovatky, kde pri tomto manévri takmer došlo k zrážke, keďže sme sa obaja snažili dostať do pravého pruhu za križovatkou.
Incident sa chvalabohu skončil len hlasným trúbením červeného auta. Každopádne by som rád vedel, kto by bol v prípade zrážky v križovatke označený za vinníka nehody. Zaujíma ma, či vodič červeného vozidla na mňa trúbil oprávnene.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vodič červeného auta niekoľkokrát porušil dopravné predpisy. Ak by ho pri tom objavili policajti, riskoval by nielen pokutu, ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.
Červené auto bezdôvodne prešlo do protismeru. Na obojsmernej ceste je takýto manéver tesne pred križovatkou mimoriadne nebezpečný. Ak by zelené auto odbočovalo vľavo, kolízia by bola viac ako pravdepodobná.
Nebezpečnému vodičovi sa vyhnite zďaleka
Manéver vodiča červeného vozidla je nepochopiteľný. Ani parkovanie na danom mieste a príprava naň, ktorú prejazdom do protismeru naznačil, nepatrí medzi bezpečné.
Ak na cestách zažijete podobného vodiča, zvýšte opatrnosť. Radšej mu dajte prednosť, aj keby ste ju mali mať vy. Pokiaľ možno sa od neho vzdiaľte čo najviac, pretože takýto ľudia priťahujú problémy. Mohol by do nich "zapojiť" aj vás.
Samotný prejazd križovatky bol takisto neštandardný. Ľuboš by v ideálnom prípade pustil červené auto pred seba. Pre istotu. A to aj napriek tomu, že mal prednosť. Aj na tento prípad sa dá uplatniť pravidlo, podľa ktorého tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu.
Vodič červeného auta teda nemal čo trúbiť. Vytvoril kolízne situácie a vynucoval si prednosť, ktorú nemal.
Prečítajte si aj:
Bez dokladov nepožičiavajte auto, inak riskujete pokutu
Parkovanie
Ľuboš tiež spomínal parkovanie v miestach blízko križovatky. Vodič ale nesmie zastaviť či stáť v križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou (tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty). Takisto treba mať na pamäti nasledovné pravidlo:
"Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty ... Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk