SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Prekročil rýchlosť a sťažoval si na spôsob policajného merania

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Je však správne merať "spoza bučka"?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Čudujú sa, keď ich policajti pokutujú za prekročenie rýchlosti, lebo to nepovažujú za nebezpečné. Je však správne merať "spoza bučka"?

Adrián: "Pred niekoľkými týždňami ma v Košiciach namerali policajti v neoznačenom aute. Stáli na parkovisku na ceste od nemocnice L. Pasteura smerom na Galériu. Namerali ma, ako som išiel 66 km/h.

Problém bol v tom, že policajti sa evidentne a jasne schovávali za autom a vyskočili spoza auta s nejakým malým radarom v ruke len vtedy, ak videli ísť nejaké auto rýchlejšie ako 50-kou, respektíve, ak videl auto lepšej značky (to bol aj môj prípad).

Videl som to veľmi dobre, keďže mi jeden policajt cca 10 minút vypisoval blok na pokutu a ten druhý v pravidelných intervaloch vyskakoval spoza auta na cestu, aby niekoho nameral. Majú policajti povolené merať rýchlosť takýmto štýlom? Keď sa schovávajú a čakajú len na to, kedy zarobia?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajti sú oprávnení kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov vodičmi. Patrí medzi to aj zisťovanie rýchlosti jazdy.

Každý vodič, ktorý prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, riskuje pokutu. Niektorí dokonca aj zákaz šoférovania na niekoľko rokov.

Od roku 2004 platia na Slovensku isté obmedzenia vo vzťahu k použitiu tzv. informačno-technických prostriedkov. Sú to akékoľvek zariadenia, ktoré zaznamenávajú čokoľvek (obraz, zvuk, informácie, ...). Ak sa majú používať utajeným spôsobom, musí to povoliť súd.

Nestále sa objavujú úvahy, že je nesprávne používať radary tak, že o nich vodiči nevedia. Často ľudia argumentujú práve predpisom o utajenom použití informačno-technických prostriedkov. Viaceré pokusy o riešenie tohto problému však boli neúspešné. Policajtom zatiaľ nikto nezakázal radary používať tak, že vodič nevie, že ho namerajú.

Rýchlosť by dodržiaval málokto

Prirýchla jazda je často nebezpečná a aj následky nehôd vo vyšších rýchlostiach sú väčšie. Vodiči tieto riziká bagatelizujú, argumentujú potrebou dostať sa čo najskôr do cieľa a nízkou pravdepodobnosťou nehody.

Ak by si vodiči zvykli, že dodržiavať rýchlosť sa oplatí len tam, kde vidno policajný radar zďaleka, ignorovali by rýchlostné limity všade inde. Hrozba skrytých policajtov s radarom odrádza viacerých od prekračovania povolenej rýchlosti a aj pred ohrozením samého seba.

V tom, že policajti merali len vodičov, o ktorých si mysleli, že jazdia rýchlo, nevidíme nič zlé, práve naopak. Každý občas nevedomky trochu zrýchli v snahe dodržiavať povolenú rýchlosť. Ak je však prekročenie rýchlosti badateľné na prvý pohľad, nie je dôvod nechať vodiča nepotrestaným.

Znamenie vodičovi musia dať včas

Na podobný problém nás upozornil aj Dušan: "Chcel by som sa opýtať, či policajti môžu byť takto schovaní pri meraní rýchlosti. Na úseku nie je žiadna znacka Radar-kontrola, policajti boli schovaní a zastavovali na ceste bez reflexných prvkov. Skoro som jedného prešiel, lebo neskoro vybehol. Bolo to v Snine, platil som pokutu 100 eur za rýchlosť."

01.jpg
02.jpg

Keď policajt zastavuje vozidlo, musí znamenie dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky. Aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo, a aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Certifikát radaru nemusia ukázať

Adrián: "Niekedy dávno mi ktosi vravel, že policajné radary musia mať akýsi certifikát, ktorý sa vraj vykonáva/kontroluje raz za rok. A v prípade, že by ma policajti namerali a ja sa spýtam na ten certifikát a oni by ho nemali, tak meranie je neplatné, respektíve nemusím platiť pokutu. Čo je na tom pravdy?"

Každé meracie zariadenie musí byť certifikované. Ak sa majú vodiči podľa údajov z neho trestať, musí byť istota, že meria správne. Preto musí byť pravidelne kontrolované.

Policajti však nie sú povinní nosiť certifikát so sebou a predkladať ho na mieste každému vodičovi, ktorému namerajú prekročenie rýchlosti. V prípade pochybností sa môže použiť ako dôkaz správnosti merania v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte.

Ak by sa zistilo, že certifikát nie je v poriadku, nebolo by možné vodiča sankcionovať. Policajti by nemali dôveryhodný dôkaz o porušení predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  5. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  2. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  9. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 895
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 431
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 768
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 292
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 252
  6. Od Česka až po Jadran 3 789
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 076
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 031
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 935
  10. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 2 679
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Andrej Babiš mladší

Syn českého premiéra prehovoril o podmienkach zavlečenia.


8 h

Keď agresívni kotlebovci mávajúci šibenicami pred NRSR kričia "Gestapo! Gestapo!", ťažko to chápať inak.


Danka Barteková na OH Tokio 2020.

Slovenka do finále skeetu nepostúpila.


Miloslav Šebela 4 h
Príslušník elitnej polície pred budovou Špecializovaného trestného súdu v Pezinku.

Kauza ide naprieč inštitúciami.


20 h

Neprehliadnite tiež

Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


2 h

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl