SME
reklama

Prekročil rýchlosť a sťažoval si na spôsob policajného merania

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Je však správne merať "spoza bučka"?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Čudujú sa, keď ich policajti pokutujú za prekročenie rýchlosti, lebo to nepovažujú za nebezpečné. Je však správne merať "spoza bučka"?

Adrián: "Pred niekoľkými týždňami ma v Košiciach namerali policajti v neoznačenom aute. Stáli na parkovisku na ceste od nemocnice L. Pasteura smerom na Galériu. Namerali ma, ako som išiel 66 km/h.

Problém bol v tom, že policajti sa evidentne a jasne schovávali za autom a vyskočili spoza auta s nejakým malým radarom v ruke len vtedy, ak videli ísť nejaké auto rýchlejšie ako 50-kou, respektíve, ak videl auto lepšej značky (to bol aj môj prípad).

Videl som to veľmi dobre, keďže mi jeden policajt cca 10 minút vypisoval blok na pokutu a ten druhý v pravidelných intervaloch vyskakoval spoza auta na cestu, aby niekoho nameral. Majú policajti povolené merať rýchlosť takýmto štýlom? Keď sa schovávajú a čakajú len na to, kedy zarobia?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajti sú oprávnení kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov vodičmi. Patrí medzi to aj zisťovanie rýchlosti jazdy.

Každý vodič, ktorý prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, riskuje pokutu. Niektorí dokonca aj zákaz šoférovania na niekoľko rokov.

Od roku 2004 platia na Slovensku isté obmedzenia vo vzťahu k použitiu tzv. informačno-technických prostriedkov. Sú to akékoľvek zariadenia, ktoré zaznamenávajú čokoľvek (obraz, zvuk, informácie, ...). Ak sa majú používať utajeným spôsobom, musí to povoliť súd.

Nestále sa objavujú úvahy, že je nesprávne používať radary tak, že o nich vodiči nevedia. Často ľudia argumentujú práve predpisom o utajenom použití informačno-technických prostriedkov. Viaceré pokusy o riešenie tohto problému však boli neúspešné. Policajtom zatiaľ nikto nezakázal radary používať tak, že vodič nevie, že ho namerajú.

Rýchlosť by dodržiaval málokto

Prirýchla jazda je často nebezpečná a aj následky nehôd vo vyšších rýchlostiach sú väčšie. Vodiči tieto riziká bagatelizujú, argumentujú potrebou dostať sa čo najskôr do cieľa a nízkou pravdepodobnosťou nehody.

Ak by si vodiči zvykli, že dodržiavať rýchlosť sa oplatí len tam, kde vidno policajný radar zďaleka, ignorovali by rýchlostné limity všade inde. Hrozba skrytých policajtov s radarom odrádza viacerých od prekračovania povolenej rýchlosti a aj pred ohrozením samého seba.

V tom, že policajti merali len vodičov, o ktorých si mysleli, že jazdia rýchlo, nevidíme nič zlé, práve naopak. Každý občas nevedomky trochu zrýchli v snahe dodržiavať povolenú rýchlosť. Ak je však prekročenie rýchlosti badateľné na prvý pohľad, nie je dôvod nechať vodiča nepotrestaným.

Znamenie vodičovi musia dať včas

Na podobný problém nás upozornil aj Dušan: "Chcel by som sa opýtať, či policajti môžu byť takto schovaní pri meraní rýchlosti. Na úseku nie je žiadna znacka Radar-kontrola, policajti boli schovaní a zastavovali na ceste bez reflexných prvkov. Skoro som jedného prešiel, lebo neskoro vybehol. Bolo to v Snine, platil som pokutu 100 eur za rýchlosť."

01.jpg
02.jpg

Keď policajt zastavuje vozidlo, musí znamenie dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky. Aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo, a aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Certifikát radaru nemusia ukázať

Adrián: "Niekedy dávno mi ktosi vravel, že policajné radary musia mať akýsi certifikát, ktorý sa vraj vykonáva/kontroluje raz za rok. A v prípade, že by ma policajti namerali a ja sa spýtam na ten certifikát a oni by ho nemali, tak meranie je neplatné, respektíve nemusím platiť pokutu. Čo je na tom pravdy?"

Každé meracie zariadenie musí byť certifikované. Ak sa majú vodiči podľa údajov z neho trestať, musí byť istota, že meria správne. Preto musí byť pravidelne kontrolované.

Policajti však nie sú povinní nosiť certifikát so sebou a predkladať ho na mieste každému vodičovi, ktorému namerajú prekročenie rýchlosti. V prípade pochybností sa môže použiť ako dôkaz správnosti merania v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte.

Ak by sa zistilo, že certifikát nie je v poriadku, nebolo by možné vodiča sankcionovať. Policajti by nemali dôveryhodný dôkaz o porušení predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 676
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 463
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 408
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 278
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 946
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 758
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 817
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 585
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 218
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 234
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 742
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 602
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu