Prekročil rýchlosť a sťažoval si na spôsob policajného merania

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Je však správne merať "spoza bučka"?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Čudujú sa, keď ich policajti pokutujú za prekročenie rýchlosti, lebo to nepovažujú za nebezpečné. Je však správne merať "spoza bučka"?

Adrián: "Pred niekoľkými týždňami ma v Košiciach namerali policajti v neoznačenom aute. Stáli na parkovisku na ceste od nemocnice L. Pasteura smerom na Galériu. Namerali ma, ako som išiel 66 km/h.

Problém bol v tom, že policajti sa evidentne a jasne schovávali za autom a vyskočili spoza auta s nejakým malým radarom v ruke len vtedy, ak videli ísť nejaké auto rýchlejšie ako 50-kou, respektíve, ak videl auto lepšej značky (to bol aj môj prípad).

Videl som to veľmi dobre, keďže mi jeden policajt cca 10 minút vypisoval blok na pokutu a ten druhý v pravidelných intervaloch vyskakoval spoza auta na cestu, aby niekoho nameral. Majú policajti povolené merať rýchlosť takýmto štýlom? Keď sa schovávajú a čakajú len na to, kedy zarobia?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajti sú oprávnení kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov vodičmi. Patrí medzi to aj zisťovanie rýchlosti jazdy.

Každý vodič, ktorý prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, riskuje pokutu. Niektorí dokonca aj zákaz šoférovania na niekoľko rokov.

Od roku 2004 platia na Slovensku isté obmedzenia vo vzťahu k použitiu tzv. informačno-technických prostriedkov. Sú to akékoľvek zariadenia, ktoré zaznamenávajú čokoľvek (obraz, zvuk, informácie, ...). Ak sa majú používať utajeným spôsobom, musí to povoliť súd.

Nestále sa objavujú úvahy, že je nesprávne používať radary tak, že o nich vodiči nevedia. Často ľudia argumentujú práve predpisom o utajenom použití informačno-technických prostriedkov. Viaceré pokusy o riešenie tohto problému však boli neúspešné. Policajtom zatiaľ nikto nezakázal radary používať tak, že vodič nevie, že ho namerajú.

Rýchlosť by dodržiaval málokto

Prirýchla jazda je často nebezpečná a aj následky nehôd vo vyšších rýchlostiach sú väčšie. Vodiči tieto riziká bagatelizujú, argumentujú potrebou dostať sa čo najskôr do cieľa a nízkou pravdepodobnosťou nehody.

Ak by si vodiči zvykli, že dodržiavať rýchlosť sa oplatí len tam, kde vidno policajný radar zďaleka, ignorovali by rýchlostné limity všade inde. Hrozba skrytých policajtov s radarom odrádza viacerých od prekračovania povolenej rýchlosti a aj pred ohrozením samého seba.

V tom, že policajti merali len vodičov, o ktorých si mysleli, že jazdia rýchlo, nevidíme nič zlé, práve naopak. Každý občas nevedomky trochu zrýchli v snahe dodržiavať povolenú rýchlosť. Ak je však prekročenie rýchlosti badateľné na prvý pohľad, nie je dôvod nechať vodiča nepotrestaným.

Znamenie vodičovi musia dať včas

Na podobný problém nás upozornil aj Dušan: "Chcel by som sa opýtať, či policajti môžu byť takto schovaní pri meraní rýchlosti. Na úseku nie je žiadna znacka Radar-kontrola, policajti boli schovaní a zastavovali na ceste bez reflexných prvkov. Skoro som jedného prešiel, lebo neskoro vybehol. Bolo to v Snine, platil som pokutu 100 eur za rýchlosť."

01.jpg
02.jpg

Keď policajt zastavuje vozidlo, musí znamenie dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky. Aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo, a aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Certifikát radaru nemusia ukázať

Adrián: "Niekedy dávno mi ktosi vravel, že policajné radary musia mať akýsi certifikát, ktorý sa vraj vykonáva/kontroluje raz za rok. A v prípade, že by ma policajti namerali a ja sa spýtam na ten certifikát a oni by ho nemali, tak meranie je neplatné, respektíve nemusím platiť pokutu. Čo je na tom pravdy?"

Každé meracie zariadenie musí byť certifikované. Ak sa majú vodiči podľa údajov z neho trestať, musí byť istota, že meria správne. Preto musí byť pravidelne kontrolované.

Policajti však nie sú povinní nosiť certifikát so sebou a predkladať ho na mieste každému vodičovi, ktorému namerajú prekročenie rýchlosti. V prípade pochybností sa môže použiť ako dôkaz správnosti merania v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte.

Ak by sa zistilo, že certifikát nie je v poriadku, nebolo by možné vodiča sankcionovať. Policajti by nemali dôveryhodný dôkaz o porušení predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 344
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 651
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 480
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 608
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 949
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 243
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 117
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 890
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 793
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 613

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.