Prekročil rýchlosť a sťažoval si na spôsob policajného merania

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Je však správne merať "spoza bučka"?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Čudujú sa, keď ich policajti pokutujú za prekročenie rýchlosti, lebo to nepovažujú za nebezpečné. Je však správne merať "spoza bučka"?

Adrián: "Pred niekoľkými týždňami ma v Košiciach namerali policajti v neoznačenom aute. Stáli na parkovisku na ceste od nemocnice L. Pasteura smerom na Galériu. Namerali ma, ako som išiel 66 km/h.

Problém bol v tom, že policajti sa evidentne a jasne schovávali za autom a vyskočili spoza auta s nejakým malým radarom v ruke len vtedy, ak videli ísť nejaké auto rýchlejšie ako 50-kou, respektíve, ak videl auto lepšej značky (to bol aj môj prípad).

Videl som to veľmi dobre, keďže mi jeden policajt cca 10 minút vypisoval blok na pokutu a ten druhý v pravidelných intervaloch vyskakoval spoza auta na cestu, aby niekoho nameral. Majú policajti povolené merať rýchlosť takýmto štýlom? Keď sa schovávajú a čakajú len na to, kedy zarobia?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajti sú oprávnení kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov vodičmi. Patrí medzi to aj zisťovanie rýchlosti jazdy.

Každý vodič, ktorý prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, riskuje pokutu. Niektorí dokonca aj zákaz šoférovania na niekoľko rokov.

Od roku 2004 platia na Slovensku isté obmedzenia vo vzťahu k použitiu tzv. informačno-technických prostriedkov. Sú to akékoľvek zariadenia, ktoré zaznamenávajú čokoľvek (obraz, zvuk, informácie, ...). Ak sa majú používať utajeným spôsobom, musí to povoliť súd.

Nestále sa objavujú úvahy, že je nesprávne používať radary tak, že o nich vodiči nevedia. Často ľudia argumentujú práve predpisom o utajenom použití informačno-technických prostriedkov. Viaceré pokusy o riešenie tohto problému však boli neúspešné. Policajtom zatiaľ nikto nezakázal radary používať tak, že vodič nevie, že ho namerajú.

Rýchlosť by dodržiaval málokto

Prirýchla jazda je často nebezpečná a aj následky nehôd vo vyšších rýchlostiach sú väčšie. Vodiči tieto riziká bagatelizujú, argumentujú potrebou dostať sa čo najskôr do cieľa a nízkou pravdepodobnosťou nehody.

Ak by si vodiči zvykli, že dodržiavať rýchlosť sa oplatí len tam, kde vidno policajný radar zďaleka, ignorovali by rýchlostné limity všade inde. Hrozba skrytých policajtov s radarom odrádza viacerých od prekračovania povolenej rýchlosti a aj pred ohrozením samého seba.

V tom, že policajti merali len vodičov, o ktorých si mysleli, že jazdia rýchlo, nevidíme nič zlé, práve naopak. Každý občas nevedomky trochu zrýchli v snahe dodržiavať povolenú rýchlosť. Ak je však prekročenie rýchlosti badateľné na prvý pohľad, nie je dôvod nechať vodiča nepotrestaným.

Znamenie vodičovi musia dať včas

Na podobný problém nás upozornil aj Dušan: "Chcel by som sa opýtať, či policajti môžu byť takto schovaní pri meraní rýchlosti. Na úseku nie je žiadna znacka Radar-kontrola, policajti boli schovaní a zastavovali na ceste bez reflexných prvkov. Skoro som jedného prešiel, lebo neskoro vybehol. Bolo to v Snine, platil som pokutu 100 eur za rýchlosť."

01.jpg
02.jpg

Keď policajt zastavuje vozidlo, musí znamenie dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky. Aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo, a aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Certifikát radaru nemusia ukázať

Adrián: "Niekedy dávno mi ktosi vravel, že policajné radary musia mať akýsi certifikát, ktorý sa vraj vykonáva/kontroluje raz za rok. A v prípade, že by ma policajti namerali a ja sa spýtam na ten certifikát a oni by ho nemali, tak meranie je neplatné, respektíve nemusím platiť pokutu. Čo je na tom pravdy?"

Každé meracie zariadenie musí byť certifikované. Ak sa majú vodiči podľa údajov z neho trestať, musí byť istota, že meria správne. Preto musí byť pravidelne kontrolované.

Policajti však nie sú povinní nosiť certifikát so sebou a predkladať ho na mieste každému vodičovi, ktorému namerajú prekročenie rýchlosti. V prípade pochybností sa môže použiť ako dôkaz správnosti merania v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte.

Ak by sa zistilo, že certifikát nie je v poriadku, nebolo by možné vodiča sankcionovať. Policajti by nemali dôveryhodný dôkaz o porušení predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 787
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 797
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 034
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 691
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 138
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 009
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 645
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 584
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 345
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 761

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.