SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Prekročil rýchlosť a sťažoval si na spôsob policajného merania

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Je však správne merať "spoza bučka"?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina vodičov si zamieňa najvyššiu povolenú rýchlosť s predpísanou rýchlosťou. Čudujú sa, keď ich policajti pokutujú za prekročenie rýchlosti, lebo to nepovažujú za nebezpečné. Je však správne merať "spoza bučka"?

Adrián: "Pred niekoľkými týždňami ma v Košiciach namerali policajti v neoznačenom aute. Stáli na parkovisku na ceste od nemocnice L. Pasteura smerom na Galériu. Namerali ma, ako som išiel 66 km/h.

Problém bol v tom, že policajti sa evidentne a jasne schovávali za autom a vyskočili spoza auta s nejakým malým radarom v ruke len vtedy, ak videli ísť nejaké auto rýchlejšie ako 50-kou, respektíve, ak videl auto lepšej značky (to bol aj môj prípad).

Videl som to veľmi dobre, keďže mi jeden policajt cca 10 minút vypisoval blok na pokutu a ten druhý v pravidelných intervaloch vyskakoval spoza auta na cestu, aby niekoho nameral. Majú policajti povolené merať rýchlosť takýmto štýlom? Keď sa schovávajú a čakajú len na to, kedy zarobia?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajti sú oprávnení kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov vodičmi. Patrí medzi to aj zisťovanie rýchlosti jazdy.

Každý vodič, ktorý prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, riskuje pokutu. Niektorí dokonca aj zákaz šoférovania na niekoľko rokov.

Od roku 2004 platia na Slovensku isté obmedzenia vo vzťahu k použitiu tzv. informačno-technických prostriedkov. Sú to akékoľvek zariadenia, ktoré zaznamenávajú čokoľvek (obraz, zvuk, informácie, ...). Ak sa majú používať utajeným spôsobom, musí to povoliť súd.

Nestále sa objavujú úvahy, že je nesprávne používať radary tak, že o nich vodiči nevedia. Často ľudia argumentujú práve predpisom o utajenom použití informačno-technických prostriedkov. Viaceré pokusy o riešenie tohto problému však boli neúspešné. Policajtom zatiaľ nikto nezakázal radary používať tak, že vodič nevie, že ho namerajú.

Rýchlosť by dodržiaval málokto

Prirýchla jazda je často nebezpečná a aj následky nehôd vo vyšších rýchlostiach sú väčšie. Vodiči tieto riziká bagatelizujú, argumentujú potrebou dostať sa čo najskôr do cieľa a nízkou pravdepodobnosťou nehody.

Ak by si vodiči zvykli, že dodržiavať rýchlosť sa oplatí len tam, kde vidno policajný radar zďaleka, ignorovali by rýchlostné limity všade inde. Hrozba skrytých policajtov s radarom odrádza viacerých od prekračovania povolenej rýchlosti a aj pred ohrozením samého seba.

V tom, že policajti merali len vodičov, o ktorých si mysleli, že jazdia rýchlo, nevidíme nič zlé, práve naopak. Každý občas nevedomky trochu zrýchli v snahe dodržiavať povolenú rýchlosť. Ak je však prekročenie rýchlosti badateľné na prvý pohľad, nie je dôvod nechať vodiča nepotrestaným.

Znamenie vodičovi musia dať včas

Na podobný problém nás upozornil aj Dušan: "Chcel by som sa opýtať, či policajti môžu byť takto schovaní pri meraní rýchlosti. Na úseku nie je žiadna znacka Radar-kontrola, policajti boli schovaní a zastavovali na ceste bez reflexných prvkov. Skoro som jedného prešiel, lebo neskoro vybehol. Bolo to v Snine, platil som pokutu 100 eur za rýchlosť."

01.jpg
02.jpg

Keď policajt zastavuje vozidlo, musí znamenie dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky. Aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo, a aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Certifikát radaru nemusia ukázať

Adrián: "Niekedy dávno mi ktosi vravel, že policajné radary musia mať akýsi certifikát, ktorý sa vraj vykonáva/kontroluje raz za rok. A v prípade, že by ma policajti namerali a ja sa spýtam na ten certifikát a oni by ho nemali, tak meranie je neplatné, respektíve nemusím platiť pokutu. Čo je na tom pravdy?"

Každé meracie zariadenie musí byť certifikované. Ak sa majú vodiči podľa údajov z neho trestať, musí byť istota, že meria správne. Preto musí byť pravidelne kontrolované.

Policajti však nie sú povinní nosiť certifikát so sebou a predkladať ho na mieste každému vodičovi, ktorému namerajú prekročenie rýchlosti. V prípade pochybností sa môže použiť ako dôkaz správnosti merania v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte.

Ak by sa zistilo, že certifikát nie je v poriadku, nebolo by možné vodiča sankcionovať. Policajti by nemali dôveryhodný dôkaz o porušení predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 473
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 836
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 995
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 511
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 454
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 053
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 516
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 456
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 326
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 990
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Joe Biden s manželkou Jill.

Koronavírus na Slovensku: Slovensko má zmluvy na vakcíny pre 85 percent dospelej populácie (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Premiér Igor Matovič (OĽaNO) počas oznámenia o zmluvách na viac ako štyri milióny nových vakcín pre Slovensko.
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.
Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon