SME

Ak neprezujete ojazdené zimné pneumatiky, riskujete

Majitelia áut s dosluhujúcimi zimnými pneumatikami často odkladajú ich prezutie na letné, aby ich dojazdili zvyšok vzorky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Je to ale riskantné, napísal portál auto.idnes.cz.

Jazdu s ojazdenými zimnými pneumatikami v lete vyskúšal rakúsky autoklub ÖAMTC. Ukázalo sa, že prezuť ich sa oplatí.

Stále viac vodičov na letné neprezúva a ani nebude. Podľa skúseností predajcov pneumatík časť vodičov kolesá vymení až pred plánovanou letnou dovolenkou. "Zo sveta prichádza vzrastajúci trend vodičov, ktorí počas celého roka neprezúvajú vôbec," povedal Václav Částka zo spoločnosti Dobré pneu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ideálny čas na prezutie zimných pneumatík na letné je vtedy, keď sa na dlhú dobu zmenia podmienky - nestačí, ak sa zvýši teplota vzduchu, dôležitá je aj teplota vozovky.

SkryťVypnúť reklamu

"Vodiči šetria alebo dojazďujú zimné pneumatiky na minimálnu povolenú hranicu hĺbky dezénu," vysvetľuje Částka. Zimné obutie na aute musí mať na snehu alebo ľade minimálne 3-milimetrovú hĺbku dezénu, inak postačí 1,6 mm.

Skôr prezúvalo podľa Částku viac vodičov. Novým trendom sú jedny gumy na celý rok. "Doteraz v našom pneuservise prezulo 75 % vodičov oproti vlaňajšku," informuje manažér pneuservisu z južných Čiech Miroslav Simandl.

Čo sa deje so starou zimnou pneumatikou

Dôvod pre dojazďovanie starých zimných plášťov v lete je pochopiteľný. Zimná pneumatika ale používaním stráca cenené vlastnosti.

Špeciálne prímesi, ktoré zaisťujú jej mäkkosť za nízkych teplôt fungujú len obmedzenú dobu. Výrobcovia uvádzajú, že po prvom použití sa dá jazdiť bezpečne na snehu na zimných pneumatikách štyri sezóny. Potom už pri nízkych teplotách dostatočne "nelepia" a zostávajú tvrdé. Keďže ale v zime vodiči jazdia obyčajne menej a opatrnejšie, pneumatiky (aj keď po "životnom cykle") majú stále ešte dostatočne hlbokú vzorku.

SkryťVypnúť reklamu

Postupným vysychaním stárnucej pneumatiky sa mení jej štruktúra. Na bočnej strane sa objavia viditeľné drobné prasklinky a behúň pneumatiky začne byť tvrdý. Overiť sa to dá jednoducho: pri poklepaní bude mať pneumatika dutý zvuk pripomínajúci klopanie na škrupinu.

Zimné v lete zvyšujú spotrebu paliva

Leto na zimných pneumatikách prináša ďalšie problémy. Zimné pneumatiky majú mäkšiu zmes, ktorá sa v čase nízkych teplôt lepšie "lepí" k vozovke, no v lete sa zvyšuje spotreba paliva (odborníci uvádzajú zvýšenie približne o 10 percent). Kvôli mäkkosti plášťa sa tiež rýchlejšie opotrebúvajú.

"Úspora z neprezutia je teda zdanlivá, a to predovšetkým v prípadoch, keď sa vodičovi dvíha číslo na tachometri každým rokom aspoň o 10 000 km," dodáva Václav Částka. "Ten by síce mohol ušetriť jednu sadu letných gúm, ale zimné pneumatiky mu vydržia kratšiu dobu a navyše majú v lete horšie jazdné parametre," vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zimné ojazdené brzdia lepšie na suchu, celoročné na mokrej vozovke

Rakúsky autoklub ÖAMTC testoval vlastnosti jazdy zimných pneumatík v lete na skúšobnom okruhu. Časť testu sa jazdilo na dosluhujúcich zimných, potom sa prezulo na nové letné pneumatiky a zvyšná tretina skúšobných kôl pripadla na nové celoročné pneumatiky. Technici autoklubu merali brzdnú dráhu, sledovali kontakt auta s cestou pri aquaplaningu. Testy prebiehali pri rýchlosti 100 km/h.

Test ukázal, že najbezpečnejšiu jazdu pri jarnom a letnom počasí zaručujú letné pneumatiky. Pri skúške bŕzd na mokrej ceste zimné pneumatiky za letnými jasne zaostali. Brzdná dráha z rýchlosti 80 km/h bola u letného obutia o 6,4 metra kratšia ako so zimnými plášťami.

Celoročné gumy skončili v porovnaní brzdných dráh pred zimnými, ale za letnými kolesami. Všetko bolo inak, keď sa skúšalo brzdenie na suchej vozovke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Kým na letných pneumatikách už stojíte, auto s celoročným obutím ide v rovnakom okamihu stále ešte rýchlosťou 42 km/h," opisuje šéfredaktor špecializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček. "Dokonca aj zimné pneumatiky dopadli pri tomto teste o niečo lepšie ako celoročné obutie," dodáva.

V lete sú ideálne letné pneumatiky, aj v hlbokej vode

Malú bezpečnosť ojazdených zimných pneumatík ukázal test, pri ktorom bola skúšobná dráha pod vodou hlbokou sedem milimetrov.

Auto so starými zimnými pneumatikami stratilo kontakt s vozovkou už pri rýchlosti 65 km/h. Obe nové sady pneumatík si viedli oveľa lepšie. Celoročné plášte sú síce lepšou voľbou, než jazda s dosluhujúcimi zimnými gumami, ani zďaleka však nejde o optimálne riešenie. Test jednoznačne preukázal, že najlepšie je striedať podľa ročného obdobia letné a zimné plášte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pneumatiky staršie ako 4 roky výrazne strácajú dobré vlastnosti

Ďalší test rakúskeho autoklubu ÖAMTC sa pokúsil zistiť, ako sa menia vlastnosti letných plášťov s ich starnutím. Ukázalo sa, že po piatich rokoch už je aj málo opotrebovaná pneumatika menej bezpečná než nová.

"S pribúdajúcim vekom pneumatík sa výrazne zhoršujú predovšetkým vlastnosti spojené so záberom na mokre," hovorí expert autoklubu ÖAMTC Friedrich Eppel. Aj keď má päťročná pneumatika dostatočne hlboký dezén, okolo šiestich milimetrov, jej vlastnosti na mokrej ceste už o dosť zaostávajú za novými výrobkami, ktoré na prvý pohľad vyzerajú rovnako.

ÖAMTC v teste vyskúšal výrobky od jedného výrobcu, ale s rôznym vekom. Vedľa sady nových pneumatík sa v teste objavili aj plášte používané dva a tri roky, ďalej päť a šesťročné. Najstaršiu skupinu tvorili pneumatiky, ktoré na aute začali slúžiť pred 11 a 14 rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky testované dezény museli mať hĺbku aspoň päť milimetrov. Test sa zameral na jazdné vlastnosti na mokrej a suchej ceste. Porovnávala sa brzdná dráha, ovládanie na mokre a brzdenie nasucho.

Výsledky skúšok ukázali, že dva a tri roky používané plášťa majú síce o niečo horšie vlastnosti ako nové, ale rozdiel ešte nie je tak viditeľný. Skok v bezpečnosti prichádza u päťročných a starších plášťov. Automobilové obutie od piateho roku začína zaostávať významnou mierou za novými pneumatikami.

Hĺbka dezénu nezachráni staré pneumatiky

"Test ÖAMTC dokázal, že najlepšie vlastnosti si pneumatiky držia len prvé štyri sezóny. Potom ich bezpečnosť klesá. A to aj keď je hĺbka dezénu stále vysoko nad zákonnou normou pre letné obutie, ktorá činí 1,6 milimetra," popisuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Aj na suchej ceste potvrdil test zvyšujúce riziko s pribúdajúcim vekom pneumatík, rozdiel však nie je tak veľký ako na mokrej vozovke," uzatvára.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 10 269
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 729
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 026
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 762
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 758
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 946
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 4 029
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 949
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Pollák: Ľudáci a boľševici a nádherná tradícia reforiem
  2. Ivan Čáni: Najlepším a najspoľahlivejším mojim „Bohom“ som ja sám.
  3. Ivan Beňovič: Prečo je NATO pre Rusko takým postrachom?
  4. Dalibor Eštočák: Ako ma Putin chce zabiť
  5. Michael Achberger: Miluješ údeniny? Toto musíš vedieť, ak chceš schudnúť
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu
  7. Klára Deketová: Prepáč za hlúpu otázku, ale veľa o Slovensku neviem. Čím je vlastne známe?
  8. Marko Dulak: Deti, na ktoré ústava kašle
  1. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 424
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 16 680
  3. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 15 685
  4. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 783
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 389
  6. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 858
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 10 101
  8. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 566
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu