Je to ale riskantné, napísal portál auto.idnes.cz.
Jazdu s ojazdenými zimnými pneumatikami v lete vyskúšal rakúsky autoklub ÖAMTC. Ukázalo sa, že prezuť ich sa oplatí.
Stále viac vodičov na letné neprezúva a ani nebude. Podľa skúseností predajcov pneumatík časť vodičov kolesá vymení až pred plánovanou letnou dovolenkou. "Zo sveta prichádza vzrastajúci trend vodičov, ktorí počas celého roka neprezúvajú vôbec," povedal Václav Částka zo spoločnosti Dobré pneu.
Ideálny čas na prezutie zimných pneumatík na letné je vtedy, keď sa na dlhú dobu zmenia podmienky - nestačí, ak sa zvýši teplota vzduchu, dôležitá je aj teplota vozovky.
"Vodiči šetria alebo dojazďujú zimné pneumatiky na minimálnu povolenú hranicu hĺbky dezénu," vysvetľuje Částka. Zimné obutie na aute musí mať na snehu alebo ľade minimálne 3-milimetrovú hĺbku dezénu, inak postačí 1,6 mm.
Skôr prezúvalo podľa Částku viac vodičov. Novým trendom sú jedny gumy na celý rok. "Doteraz v našom pneuservise prezulo 75 % vodičov oproti vlaňajšku," informuje manažér pneuservisu z južných Čiech Miroslav Simandl.
Čo sa deje so starou zimnou pneumatikou
Dôvod pre dojazďovanie starých zimných plášťov v lete je pochopiteľný. Zimná pneumatika ale používaním stráca cenené vlastnosti.
Špeciálne prímesi, ktoré zaisťujú jej mäkkosť za nízkych teplôt fungujú len obmedzenú dobu. Výrobcovia uvádzajú, že po prvom použití sa dá jazdiť bezpečne na snehu na zimných pneumatikách štyri sezóny. Potom už pri nízkych teplotách dostatočne "nelepia" a zostávajú tvrdé. Keďže ale v zime vodiči jazdia obyčajne menej a opatrnejšie, pneumatiky (aj keď po "životnom cykle") majú stále ešte dostatočne hlbokú vzorku.
Postupným vysychaním stárnucej pneumatiky sa mení jej štruktúra. Na bočnej strane sa objavia viditeľné drobné prasklinky a behúň pneumatiky začne byť tvrdý. Overiť sa to dá jednoducho: pri poklepaní bude mať pneumatika dutý zvuk pripomínajúci klopanie na škrupinu.
Zimné v lete zvyšujú spotrebu paliva
Leto na zimných pneumatikách prináša ďalšie problémy. Zimné pneumatiky majú mäkšiu zmes, ktorá sa v čase nízkych teplôt lepšie "lepí" k vozovke, no v lete sa zvyšuje spotreba paliva (odborníci uvádzajú zvýšenie približne o 10 percent). Kvôli mäkkosti plášťa sa tiež rýchlejšie opotrebúvajú.
"Úspora z neprezutia je teda zdanlivá, a to predovšetkým v prípadoch, keď sa vodičovi dvíha číslo na tachometri každým rokom aspoň o 10 000 km," dodáva Václav Částka. "Ten by síce mohol ušetriť jednu sadu letných gúm, ale zimné pneumatiky mu vydržia kratšiu dobu a navyše majú v lete horšie jazdné parametre," vysvetľuje.
Zimné ojazdené brzdia lepšie na suchu, celoročné na mokrej vozovke
Rakúsky autoklub ÖAMTC testoval vlastnosti jazdy zimných pneumatík v lete na skúšobnom okruhu. Časť testu sa jazdilo na dosluhujúcich zimných, potom sa prezulo na nové letné pneumatiky a zvyšná tretina skúšobných kôl pripadla na nové celoročné pneumatiky. Technici autoklubu merali brzdnú dráhu, sledovali kontakt auta s cestou pri aquaplaningu. Testy prebiehali pri rýchlosti 100 km/h.
Test ukázal, že najbezpečnejšiu jazdu pri jarnom a letnom počasí zaručujú letné pneumatiky. Pri skúške bŕzd na mokrej ceste zimné pneumatiky za letnými jasne zaostali. Brzdná dráha z rýchlosti 80 km/h bola u letného obutia o 6,4 metra kratšia ako so zimnými plášťami.
Celoročné gumy skončili v porovnaní brzdných dráh pred zimnými, ale za letnými kolesami. Všetko bolo inak, keď sa skúšalo brzdenie na suchej vozovke.
"Kým na letných pneumatikách už stojíte, auto s celoročným obutím ide v rovnakom okamihu stále ešte rýchlosťou 42 km/h," opisuje šéfredaktor špecializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček. "Dokonca aj zimné pneumatiky dopadli pri tomto teste o niečo lepšie ako celoročné obutie," dodáva.
V lete sú ideálne letné pneumatiky, aj v hlbokej vode
Malú bezpečnosť ojazdených zimných pneumatík ukázal test, pri ktorom bola skúšobná dráha pod vodou hlbokou sedem milimetrov.
Auto so starými zimnými pneumatikami stratilo kontakt s vozovkou už pri rýchlosti 65 km/h. Obe nové sady pneumatík si viedli oveľa lepšie. Celoročné plášte sú síce lepšou voľbou, než jazda s dosluhujúcimi zimnými gumami, ani zďaleka však nejde o optimálne riešenie. Test jednoznačne preukázal, že najlepšie je striedať podľa ročného obdobia letné a zimné plášte.
Pneumatiky staršie ako 4 roky výrazne strácajú dobré vlastnosti
Ďalší test rakúskeho autoklubu ÖAMTC sa pokúsil zistiť, ako sa menia vlastnosti letných plášťov s ich starnutím. Ukázalo sa, že po piatich rokoch už je aj málo opotrebovaná pneumatika menej bezpečná než nová.
"S pribúdajúcim vekom pneumatík sa výrazne zhoršujú predovšetkým vlastnosti spojené so záberom na mokre," hovorí expert autoklubu ÖAMTC Friedrich Eppel. Aj keď má päťročná pneumatika dostatočne hlboký dezén, okolo šiestich milimetrov, jej vlastnosti na mokrej ceste už o dosť zaostávajú za novými výrobkami, ktoré na prvý pohľad vyzerajú rovnako.
ÖAMTC v teste vyskúšal výrobky od jedného výrobcu, ale s rôznym vekom. Vedľa sady nových pneumatík sa v teste objavili aj plášte používané dva a tri roky, ďalej päť a šesťročné. Najstaršiu skupinu tvorili pneumatiky, ktoré na aute začali slúžiť pred 11 a 14 rokmi.
Všetky testované dezény museli mať hĺbku aspoň päť milimetrov. Test sa zameral na jazdné vlastnosti na mokrej a suchej ceste. Porovnávala sa brzdná dráha, ovládanie na mokre a brzdenie nasucho.
Výsledky skúšok ukázali, že dva a tri roky používané plášťa majú síce o niečo horšie vlastnosti ako nové, ale rozdiel ešte nie je tak viditeľný. Skok v bezpečnosti prichádza u päťročných a starších plášťov. Automobilové obutie od piateho roku začína zaostávať významnou mierou za novými pneumatikami.
Hĺbka dezénu nezachráni staré pneumatiky
"Test ÖAMTC dokázal, že najlepšie vlastnosti si pneumatiky držia len prvé štyri sezóny. Potom ich bezpečnosť klesá. A to aj keď je hĺbka dezénu stále vysoko nad zákonnou normou pre letné obutie, ktorá činí 1,6 milimetra," popisuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.
"Aj na suchej ceste potvrdil test zvyšujúce riziko s pribúdajúcim vekom pneumatík, rozdiel však nie je tak veľký ako na mokrej vozovke," uzatvára.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Autor: idnes.cz