SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Na Slovensku jazdia autá bez vodiča a spôsobujú havárie

Autá jazdiace v bežnej premávke bez vodiča sú realitou. Nie je to len hovoriace auto Davida Hasselhoffa z kultového seriálu Knight Rider.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - youtube.com)

Prvý "samochod", ktorý tak bol aj postavený, je od internetového giganta Google a jazdí v americkej Nevade. Od iných sa navonok odlišuje špeciálnou červenou poznávacou značkou a senzormi navyše.

Aj keď by sme mohli považovať počítače za neomylné, nemožno vylúčiť, že takéto vozidlo spôsobí nehodu. Stále ich totiž vyrába omylný človek.

"Každé vozidlo musí byť poistené ešte pred jeho prevádzkou na pozemných komunikáciách," povedal Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel s tým, že poisťovne už dnes nemajú problém poistiť autá jazdiace bez vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

V prípade automatických vozidiel však môže nastať situácia, keď nehoda vznikne výrobnou chybou softvéru auta. Je otázne, či má v tom prípade znášať škodu majiteľ, ktorý nemal možnosť situáciu ovplyvniť, alebo výrobca auta.

Otvorená ostáva aj otázka, či bude nevyhnutné zákonom požadovať pre takéto autá, aby ich majitelia povinne zmluvne poistili. Pravdepodobnosť spôsobenia škody bude minimálna.

"Aj takéto vozidlo má možnosť manuálneho ovládania. Povinné poistenie, ako ho dnes poznáme, bude aj v budúcnosti potrebné. Navyše, už aj dnes sa stáva, že auto bez vodiča spôsobí škody alebo dokonca dopravnú nehodu," povedal Chovan.

Stačí, ak majiteľ nedostatočne zabezpečí vozidlo stojace v kopci alebo na mierne sa zvažujúcom parkovisku pred samovoľným pohybom. Ročne sa na Slovensku stane niekoľko sto havárií práve z takéhoto dôvodu. "Aj takéto škody sú kryté z PZP, v takýchto prípadoch odporúčame zavolať políciu," dodal Chovan.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 574
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 322
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 242
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 927
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 829
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 828
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 5 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


39m

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


10 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 729
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 292
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 385
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 050
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 922
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 764
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 017
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu