Prvý "samochod", ktorý tak bol aj postavený, je od internetového giganta Google a jazdí v americkej Nevade. Od iných sa navonok odlišuje špeciálnou červenou poznávacou značkou a senzormi navyše.
Aj keď by sme mohli považovať počítače za neomylné, nemožno vylúčiť, že takéto vozidlo spôsobí nehodu. Stále ich totiž vyrába omylný človek.
"Každé vozidlo musí byť poistené ešte pred jeho prevádzkou na pozemných komunikáciách," povedal Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel s tým, že poisťovne už dnes nemajú problém poistiť autá jazdiace bez vodiča.
V prípade automatických vozidiel však môže nastať situácia, keď nehoda vznikne výrobnou chybou softvéru auta. Je otázne, či má v tom prípade znášať škodu majiteľ, ktorý nemal možnosť situáciu ovplyvniť, alebo výrobca auta.
Otvorená ostáva aj otázka, či bude nevyhnutné zákonom požadovať pre takéto autá, aby ich majitelia povinne zmluvne poistili. Pravdepodobnosť spôsobenia škody bude minimálna.
"Aj takéto vozidlo má možnosť manuálneho ovládania. Povinné poistenie, ako ho dnes poznáme, bude aj v budúcnosti potrebné. Navyše, už aj dnes sa stáva, že auto bez vodiča spôsobí škody alebo dokonca dopravnú nehodu," povedal Chovan.
Stačí, ak majiteľ nedostatočne zabezpečí vozidlo stojace v kopci alebo na mierne sa zvažujúcom parkovisku pred samovoľným pohybom. Ročne sa na Slovensku stane niekoľko sto havárií práve z takéhoto dôvodu. "Aj takéto škody sú kryté z PZP, v takýchto prípadoch odporúčame zavolať políciu," dodal Chovan.