SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

PRVÁ JAZDA: Citroen C4 Aircross láka mimo cestu

Kompaktný crossover využíva osvedčený pohon všetkých kolies a dobré motory. Miesto vzadu poteší a navigačný systém s dotykovým displejom sklame.

Citroen dal novému praktickému autu pekný dizajn prednej časti. Vyzerá lepšie ako pôvodné Mitsubishi ASX. Jedinou chybičkou krásy sú nízko umiestnené hmlovky a nízky nárazník vpredu.Citroen dal novému praktickému autu pekný dizajn prednej časti. Vyzerá lepšie ako pôvodné Mitsubishi ASX. Jedinou chybičkou krásy sú nízko umiestnené hmlovky a nízky nárazník vpredu. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Citroen rozšíril ponuku modelov o kompaktný crossover alebo auto s vyššou priechodnosťou a širším využitím než má bežný kompakt. Označenie C4 Aircross pripomína veľkostné zatriedenie medzi kompaktné autá značky Citroen.

Neznamená to však, že by mali s modelom C4 po technickej stránke niečo spoločné. Francúzsky koncern sa totiž v stavbe SUV a vozidiel terénnejšieho typu spoľahol na partnerské Mitsubishi, ktoré s tým má bohaté skúsenosti. Citroen priniesol svoj šarm a dizajn, ktorý teraz letí.

Aircross má vábivejší dizajn, ktorý pripomína aktuálnu líniu DS4 a C4 s pásikom LED v nárazníku a zaujímavo tvarovanými koncovými svetlami. Ešte pred slovenskou premiérou sme auto preverili na našich a tiež zahraničných cestách.

V kokpite Citroen najviac zasiahol do dizajnu volantu. V tomto prípade je estetika zladená s funkciou.

Nevyzerá tak veľký

Prvé krátke zoznámenie ukázalo základnú výhodu vyššej stavby karosérie vo vnútornom priestore, pretože na rázvore náprav 2,67 metra vzniklo užitočné auto s batožinovým priestorom, ktorý má vysokú nakladaciu hranu ale dobrý objem 442 litrov.

Pre kočíky alebo športové náradie bude dobré vybratie nad vnútornými blatníkmi a tým pádom slušná šírka batožinového priestoru. Dĺžka auta 434 a výška 163 centimetrov sú kompaktné parametre pre dobré manévrovanie a nečakane malé hodnoty s ohľadom na veľkosť vnútorného priestoru.

Dnu nič objavné nenájdete, skôr klasické tvary interiéru, prístrojový panel s plnofarebným displejom medzi kruhovými prístrojmi a priemerné odkladacie priestory.

Veľmi silnou stránkou konceptu auta je výhľad z miesta vodiča, príjemné nastupovanie a veľké prehľadné spätná zrkadlá. Hlavným kritériom pri stavbe bola asi ľahká a jednoduchá obsluha.

Tento navigačný prístroj sa nám nepáčil. Pre neprehľadný displej a zlú grafiku.

Zvážte výbavu

Minimálne dva prvky zo škály vybavenia neodporúčame. Osemnásť palcové kolesá s pneumatikami Bridgestone s rozmerom 225/55 R18 sú už na pohyb v teréne nevhodné, lebo ich nižší profil nevie tak dobre tlmiť nárazy. Vyslovene nás sklamal vstavaný navigačný systém so 7 palcovou dotykovou obrazovkou.

Grafika je zastaralá, menu neprehľadné a nepáčia sa nám ani tlačidlá po krajoch obrazovky. Pre vloženie CD alebo DVD treba vyklopiť displej. Samotné funkcie vrátane pevného disku s kapacitou 10 GB sú určite užitočné, avšak od zabudovaného systému a novinky sme čakali viac.

Napríklad informačný displej medzi prístrojmi je prehľadný a lahodí oku. Základným atribútom C4 Aircross je pohodlné sedenie, užitočný kufor , tuhá karoséria a možnosť vybrať si verziu s pohonom všetkých kolies.

Zaberajú naraz

Prvá krátka skúsenosť na nespevnenom povrchu ukázala dnešné schopnosti pohonu všetkých kolies s medzinápravovými spojkami. Riešenie s voličom typu pohonu režimov 2WD, 4WD a LOCK prináša svoje výhody, pretože každý z režimov potom nemusí robiť zbytočne veľké kompromisy.

O pohodlí sedenia vzadu svedčí veľký priestor na nohy pod sedadlom vodiča. Vzhľadom na vonkajšie rozmery auta ponúka Aircross veľmi slušné sedenie.

To znamená že čisto pohon prednej nápravy má význam pre ekonomickú jazdu a šetrenie spojky. V momente prepnutia do 4WD už spojka nečaká na preklz kolies ale čiastočne je pripojený pohon zadnej nápravy ak sú podmienky dobré, hoci 98 percent momentálneho výkonu ide na prednú nápravu.

Ani pri prechádzaní priečnej nerovnosti s veľkým prekrížením náprav sme nebadali oneskorený zásah. Samotný pohon umožňuje ešte tretiu voľbu LOCK zablokovaného pevného pomeru 50:50 pre ťažšie podmienky. Tento pohon všetkých kolies je pre laické používanie účinný a jednoduchý.

Zvlášť pre kalamitné mestské situácie bude účinný. Prechodový uhol podvozka aj zadný nájazdový obstoja ale v teréne budú robiť problém nízko umiestené hmlovky v prednom nárazníku. Svetlosť podvozka naftovej verzie 170 milimetrov nepatrí medzi rekordné ale jeden detail vyslovene potešil.

Prístrojový panel je prehľadný a displej v strede celkom vydarený.

Oko na ťahanie pod nárazníkom. Tvrdý oceľový výstupok chráni pred poškodením plastových krytov, pretože na lesnej ceste s vysokým stredom je to bod, ktorým začnete šúchať o zem. To upozorní, že výška podvozka už nestačí. Oko však na rozdiel od plastov nepoškodíte.

Dostal štyri motory

Citroen zdedil okrem dobrého pohonu aj jednu neresť z Mitsubishi ASX a to dlhšie dráhy radenia manuálnej šesťstupňovej prevodovky. Pre francúzsku značku však aj toto radenie znamená posun vpred. Veľkú radosť robí naftový motor s objemom 1,8 litra, označením HDi 150 a teda výkonom 110 kW (150 k).

Agregát je veľmi tichý, rýchlo sa zohreje na pracovnú teplotu a vďaka malému kompresnému pomeru 14:1 je asi jeden s najkultivovanejších dieselov vôbec. Zvlášť priebeh krútiaceho momentu 300 Nm dobre pasuje k šesťstupňovej manuálnej prevodovke.

Popri motore Mitsubishi Citroen dodal základnú dieselovú verziu 1,6 HDi 115 s výkonom 85 kW (115k) a krútiacim momentom 270 Nm. Citroen C4 Aircross štartuje aj s dvomi benzínovými motormi s rovnakým rozpätím výkonu ako u naftových motorov.

Slabší štvorvalec 1,6 i dosahuje výkon 85 kW (115k) a silnejší dvojliter 110 kW (150 k). Okrem päťstupňovej prevodovky môže mať najsilnejší benzínový motor automatickú prevodovku s variabilne meniteľným prevodom CVT avšak dvojliter sa k nám dovážať zatiaľ nebude.

Kvôli znižovaniu spotreby a v duchu moderných trendov dostal C4 Aircross systém štart-stop a riadený alternátor, ktorý sa snaží rekuperovať energiu pri brzdení, aby pri potrebe výkonu menej zaťažoval motor.

Vonkajšie tvary budú lákať, lebo aj zadné koncové svetlá majú vlastný štýl. Hlavnou výhodou je použitie v ťažších podmienkach.

Dnes medzi automobilkami veľmi moderné rozširovanie palety modelov nemusí byť vždy prospešné. Citroen vďaka spolupráci s Mitsubishi obohatil ponuku o veľmi významné auto, ktoré nemá takú charizmu tvarov ako C4 ale je podstatne robustnejšie a užitočnejšie aj v ťažších podmienkach.

Prvé dojmy z jazdy

na časté jazdenie po štrkových cestách voľte radšej vyšší profil pneumatík
sedenie vzadu je nad očakávanie dobré najmä priestor na nohy
pohon všetkých kolies zaberá veľmi kontinuálne
výborný výhľad vo všetkých smeroch
ľahká obsluha a dobré manévrovanie
neprehľadná navigácia a slabá grafika displeja


Citroen C4 Aircross - základné údaje

Verzia 1,6i 115 HDi 115 HDi 150
Objem motora (cm3) 1590 1560 1798
Výkon (kW (k)) 85(115) 85(115) 110 (150)
Krútiaci moment (Nm) 152 270 300
Prevodovka man. man. man.
Počet stupňov 5 6 6
Pohon náprav 4x2 4x2/4x4 4x2/4x4



Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  2. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  3. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  4. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  5. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  3. QSI International School of Bratislava
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  10. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 320
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 259
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 151
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 972
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 874
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 674
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 465
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 427
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 245
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 191
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Český prezident je vo vážnom stave.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


15 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: malá mestská pamiatková rezervácia
  2. Jiří Ščobák: Jsou poplatky férové? O vstupním poplatku při investování
  3. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #19 - Lieky v domácom liečení
  4. Ladislav Boršoš: Taraba “gate”…
  5. Michaela Macejková: Školský zápisníček II: Keď zazvoní
  6. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera?
  7. Tupou Ceruzou: Šikana
  8. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 24 889
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 9 359
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 8 018
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 834
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 576
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 829
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 375
  8. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 3 207
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu