SME
reklama

PRVÁ JAZDA: Citroen C4 Aircross láka mimo cestu

Kompaktný crossover využíva osvedčený pohon všetkých kolies a dobré motory. Miesto vzadu poteší a navigačný systém s dotykovým displejom sklame.

Citroen dal novému praktickému autu pekný dizajn prednej časti. Vyzerá lepšie ako pôvodné Mitsubishi ASX. Jedinou chybičkou krásy sú nízko umiestnené hmlovky a nízky nárazník vpredu.Citroen dal novému praktickému autu pekný dizajn prednej časti. Vyzerá lepšie ako pôvodné Mitsubishi ASX. Jedinou chybičkou krásy sú nízko umiestnené hmlovky a nízky nárazník vpredu. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Citroen rozšíril ponuku modelov o kompaktný crossover alebo auto s vyššou priechodnosťou a širším využitím než má bežný kompakt. Označenie C4 Aircross pripomína veľkostné zatriedenie medzi kompaktné autá značky Citroen.

Neznamená to však, že by mali s modelom C4 po technickej stránke niečo spoločné. Francúzsky koncern sa totiž v stavbe SUV a vozidiel terénnejšieho typu spoľahol na partnerské Mitsubishi, ktoré s tým má bohaté skúsenosti. Citroen priniesol svoj šarm a dizajn, ktorý teraz letí.

Aircross má vábivejší dizajn, ktorý pripomína aktuálnu líniu DS4 a C4 s pásikom LED v nárazníku a zaujímavo tvarovanými koncovými svetlami. Ešte pred slovenskou premiérou sme auto preverili na našich a tiež zahraničných cestách.

V kokpite Citroen najviac zasiahol do dizajnu volantu. V tomto prípade je estetika zladená s funkciou.

Nevyzerá tak veľký

Prvé krátke zoznámenie ukázalo základnú výhodu vyššej stavby karosérie vo vnútornom priestore, pretože na rázvore náprav 2,67 metra vzniklo užitočné auto s batožinovým priestorom, ktorý má vysokú nakladaciu hranu ale dobrý objem 442 litrov.

Pre kočíky alebo športové náradie bude dobré vybratie nad vnútornými blatníkmi a tým pádom slušná šírka batožinového priestoru. Dĺžka auta 434 a výška 163 centimetrov sú kompaktné parametre pre dobré manévrovanie a nečakane malé hodnoty s ohľadom na veľkosť vnútorného priestoru.

Dnu nič objavné nenájdete, skôr klasické tvary interiéru, prístrojový panel s plnofarebným displejom medzi kruhovými prístrojmi a priemerné odkladacie priestory.

Veľmi silnou stránkou konceptu auta je výhľad z miesta vodiča, príjemné nastupovanie a veľké prehľadné spätná zrkadlá. Hlavným kritériom pri stavbe bola asi ľahká a jednoduchá obsluha.

Tento navigačný prístroj sa nám nepáčil. Pre neprehľadný displej a zlú grafiku.

Zvážte výbavu

Minimálne dva prvky zo škály vybavenia neodporúčame. Osemnásť palcové kolesá s pneumatikami Bridgestone s rozmerom 225/55 R18 sú už na pohyb v teréne nevhodné, lebo ich nižší profil nevie tak dobre tlmiť nárazy. Vyslovene nás sklamal vstavaný navigačný systém so 7 palcovou dotykovou obrazovkou.

Grafika je zastaralá, menu neprehľadné a nepáčia sa nám ani tlačidlá po krajoch obrazovky. Pre vloženie CD alebo DVD treba vyklopiť displej. Samotné funkcie vrátane pevného disku s kapacitou 10 GB sú určite užitočné, avšak od zabudovaného systému a novinky sme čakali viac.

Napríklad informačný displej medzi prístrojmi je prehľadný a lahodí oku. Základným atribútom C4 Aircross je pohodlné sedenie, užitočný kufor , tuhá karoséria a možnosť vybrať si verziu s pohonom všetkých kolies.

Zaberajú naraz

Prvá krátka skúsenosť na nespevnenom povrchu ukázala dnešné schopnosti pohonu všetkých kolies s medzinápravovými spojkami. Riešenie s voličom typu pohonu režimov 2WD, 4WD a LOCK prináša svoje výhody, pretože každý z režimov potom nemusí robiť zbytočne veľké kompromisy.

O pohodlí sedenia vzadu svedčí veľký priestor na nohy pod sedadlom vodiča. Vzhľadom na vonkajšie rozmery auta ponúka Aircross veľmi slušné sedenie.

To znamená že čisto pohon prednej nápravy má význam pre ekonomickú jazdu a šetrenie spojky. V momente prepnutia do 4WD už spojka nečaká na preklz kolies ale čiastočne je pripojený pohon zadnej nápravy ak sú podmienky dobré, hoci 98 percent momentálneho výkonu ide na prednú nápravu.

Ani pri prechádzaní priečnej nerovnosti s veľkým prekrížením náprav sme nebadali oneskorený zásah. Samotný pohon umožňuje ešte tretiu voľbu LOCK zablokovaného pevného pomeru 50:50 pre ťažšie podmienky. Tento pohon všetkých kolies je pre laické používanie účinný a jednoduchý.

Zvlášť pre kalamitné mestské situácie bude účinný. Prechodový uhol podvozka aj zadný nájazdový obstoja ale v teréne budú robiť problém nízko umiestené hmlovky v prednom nárazníku. Svetlosť podvozka naftovej verzie 170 milimetrov nepatrí medzi rekordné ale jeden detail vyslovene potešil.

Prístrojový panel je prehľadný a displej v strede celkom vydarený.

Oko na ťahanie pod nárazníkom. Tvrdý oceľový výstupok chráni pred poškodením plastových krytov, pretože na lesnej ceste s vysokým stredom je to bod, ktorým začnete šúchať o zem. To upozorní, že výška podvozka už nestačí. Oko však na rozdiel od plastov nepoškodíte.

Dostal štyri motory

Citroen zdedil okrem dobrého pohonu aj jednu neresť z Mitsubishi ASX a to dlhšie dráhy radenia manuálnej šesťstupňovej prevodovky. Pre francúzsku značku však aj toto radenie znamená posun vpred. Veľkú radosť robí naftový motor s objemom 1,8 litra, označením HDi 150 a teda výkonom 110 kW (150 k).

Agregát je veľmi tichý, rýchlo sa zohreje na pracovnú teplotu a vďaka malému kompresnému pomeru 14:1 je asi jeden s najkultivovanejších dieselov vôbec. Zvlášť priebeh krútiaceho momentu 300 Nm dobre pasuje k šesťstupňovej manuálnej prevodovke.

Popri motore Mitsubishi Citroen dodal základnú dieselovú verziu 1,6 HDi 115 s výkonom 85 kW (115k) a krútiacim momentom 270 Nm. Citroen C4 Aircross štartuje aj s dvomi benzínovými motormi s rovnakým rozpätím výkonu ako u naftových motorov.

Slabší štvorvalec 1,6 i dosahuje výkon 85 kW (115k) a silnejší dvojliter 110 kW (150 k). Okrem päťstupňovej prevodovky môže mať najsilnejší benzínový motor automatickú prevodovku s variabilne meniteľným prevodom CVT avšak dvojliter sa k nám dovážať zatiaľ nebude.

Kvôli znižovaniu spotreby a v duchu moderných trendov dostal C4 Aircross systém štart-stop a riadený alternátor, ktorý sa snaží rekuperovať energiu pri brzdení, aby pri potrebe výkonu menej zaťažoval motor.

Vonkajšie tvary budú lákať, lebo aj zadné koncové svetlá majú vlastný štýl. Hlavnou výhodou je použitie v ťažších podmienkach.

Dnes medzi automobilkami veľmi moderné rozširovanie palety modelov nemusí byť vždy prospešné. Citroen vďaka spolupráci s Mitsubishi obohatil ponuku o veľmi významné auto, ktoré nemá takú charizmu tvarov ako C4 ale je podstatne robustnejšie a užitočnejšie aj v ťažších podmienkach.

Prvé dojmy z jazdy

na časté jazdenie po štrkových cestách voľte radšej vyšší profil pneumatík
sedenie vzadu je nad očakávanie dobré najmä priestor na nohy
pohon všetkých kolies zaberá veľmi kontinuálne
výborný výhľad vo všetkých smeroch
ľahká obsluha a dobré manévrovanie
neprehľadná navigácia a slabá grafika displeja


Citroen C4 Aircross - základné údaje

Verzia 1,6i 115 HDi 115 HDi 150
Objem motora (cm3) 1590 1560 1798
Výkon (kW (k)) 85(115) 85(115) 110 (150)
Krútiaci moment (Nm) 152 270 300
Prevodovka man. man. man.
Počet stupňov 5 6 6
Pohon náprav 4x2 4x2/4x4 4x2/4x4



SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 798
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 376
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 341
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 905
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 603
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 222
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 448
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 377
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 319
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu