PRVÁ JAZDA: Citroen C4 Aircross láka mimo cestu

Kompaktný crossover využíva osvedčený pohon všetkých kolies a dobré motory. Miesto vzadu poteší a navigačný systém s dotykovým displejom sklame.

Citroen dal novému praktickému autu pekný dizajn prednej časti. Vyzerá lepšie ako pôvodné Mitsubishi ASX. Jedinou chybičkou krásy sú nízko umiestnené hmlovky a nízky nárazník vpredu.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Citroen rozšíril ponuku modelov o kompaktný crossover alebo auto s vyššou priechodnosťou a širším využitím než má bežný kompakt. Označenie C4 Aircross pripomína veľkostné zatriedenie medzi kompaktné autá značky Citroen.

Neznamená to však, že by mali s modelom C4 po technickej stránke niečo spoločné. Francúzsky koncern sa totiž v stavbe SUV a vozidiel terénnejšieho typu spoľahol na partnerské Mitsubishi, ktoré s tým má bohaté skúsenosti. Citroen priniesol svoj šarm a dizajn, ktorý teraz letí.

Aircross má vábivejší dizajn, ktorý pripomína aktuálnu líniu DS4 a C4 s pásikom LED v nárazníku a zaujímavo tvarovanými koncovými svetlami. Ešte pred slovenskou premiérou sme auto preverili na našich a tiež zahraničných cestách.

V kokpite Citroen najviac zasiahol do dizajnu volantu. V tomto prípade je estetika zladená s funkciou.

Nevyzerá tak veľký

Prvé krátke zoznámenie ukázalo základnú výhodu vyššej stavby karosérie vo vnútornom priestore, pretože na rázvore náprav 2,67 metra vzniklo užitočné auto s batožinovým priestorom, ktorý má vysokú nakladaciu hranu ale dobrý objem 442 litrov.

Pre kočíky alebo športové náradie bude dobré vybratie nad vnútornými blatníkmi a tým pádom slušná šírka batožinového priestoru. Dĺžka auta 434 a výška 163 centimetrov sú kompaktné parametre pre dobré manévrovanie a nečakane malé hodnoty s ohľadom na veľkosť vnútorného priestoru.

Dnu nič objavné nenájdete, skôr klasické tvary interiéru, prístrojový panel s plnofarebným displejom medzi kruhovými prístrojmi a priemerné odkladacie priestory.

Veľmi silnou stránkou konceptu auta je výhľad z miesta vodiča, príjemné nastupovanie a veľké prehľadné spätná zrkadlá. Hlavným kritériom pri stavbe bola asi ľahká a jednoduchá obsluha.

Tento navigačný prístroj sa nám nepáčil. Pre neprehľadný displej a zlú grafiku.

Zvážte výbavu

Minimálne dva prvky zo škály vybavenia neodporúčame. Osemnásť palcové kolesá s pneumatikami Bridgestone s rozmerom 225/55 R18 sú už na pohyb v teréne nevhodné, lebo ich nižší profil nevie tak dobre tlmiť nárazy. Vyslovene nás sklamal vstavaný navigačný systém so 7 palcovou dotykovou obrazovkou.

Grafika je zastaralá, menu neprehľadné a nepáčia sa nám ani tlačidlá po krajoch obrazovky. Pre vloženie CD alebo DVD treba vyklopiť displej. Samotné funkcie vrátane pevného disku s kapacitou 10 GB sú určite užitočné, avšak od zabudovaného systému a novinky sme čakali viac.

Napríklad informačný displej medzi prístrojmi je prehľadný a lahodí oku. Základným atribútom C4 Aircross je pohodlné sedenie, užitočný kufor , tuhá karoséria a možnosť vybrať si verziu s pohonom všetkých kolies.

Zaberajú naraz

Prvá krátka skúsenosť na nespevnenom povrchu ukázala dnešné schopnosti pohonu všetkých kolies s medzinápravovými spojkami. Riešenie s voličom typu pohonu režimov 2WD, 4WD a LOCK prináša svoje výhody, pretože každý z režimov potom nemusí robiť zbytočne veľké kompromisy.

O pohodlí sedenia vzadu svedčí veľký priestor na nohy pod sedadlom vodiča. Vzhľadom na vonkajšie rozmery auta ponúka Aircross veľmi slušné sedenie.

To znamená že čisto pohon prednej nápravy má význam pre ekonomickú jazdu a šetrenie spojky. V momente prepnutia do 4WD už spojka nečaká na preklz kolies ale čiastočne je pripojený pohon zadnej nápravy ak sú podmienky dobré, hoci 98 percent momentálneho výkonu ide na prednú nápravu.

Ani pri prechádzaní priečnej nerovnosti s veľkým prekrížením náprav sme nebadali oneskorený zásah. Samotný pohon umožňuje ešte tretiu voľbu LOCK zablokovaného pevného pomeru 50:50 pre ťažšie podmienky. Tento pohon všetkých kolies je pre laické používanie účinný a jednoduchý.

Zvlášť pre kalamitné mestské situácie bude účinný. Prechodový uhol podvozka aj zadný nájazdový obstoja ale v teréne budú robiť problém nízko umiestené hmlovky v prednom nárazníku. Svetlosť podvozka naftovej verzie 170 milimetrov nepatrí medzi rekordné ale jeden detail vyslovene potešil.

Prístrojový panel je prehľadný a displej v strede celkom vydarený.

Oko na ťahanie pod nárazníkom. Tvrdý oceľový výstupok chráni pred poškodením plastových krytov, pretože na lesnej ceste s vysokým stredom je to bod, ktorým začnete šúchať o zem. To upozorní, že výška podvozka už nestačí. Oko však na rozdiel od plastov nepoškodíte.

Dostal štyri motory

Citroen zdedil okrem dobrého pohonu aj jednu neresť z Mitsubishi ASX a to dlhšie dráhy radenia manuálnej šesťstupňovej prevodovky. Pre francúzsku značku však aj toto radenie znamená posun vpred. Veľkú radosť robí naftový motor s objemom 1,8 litra, označením HDi 150 a teda výkonom 110 kW (150 k).

Agregát je veľmi tichý, rýchlo sa zohreje na pracovnú teplotu a vďaka malému kompresnému pomeru 14:1 je asi jeden s najkultivovanejších dieselov vôbec. Zvlášť priebeh krútiaceho momentu 300 Nm dobre pasuje k šesťstupňovej manuálnej prevodovke.

Popri motore Mitsubishi Citroen dodal základnú dieselovú verziu 1,6 HDi 115 s výkonom 85 kW (115k) a krútiacim momentom 270 Nm. Citroen C4 Aircross štartuje aj s dvomi benzínovými motormi s rovnakým rozpätím výkonu ako u naftových motorov.

Slabší štvorvalec 1,6 i dosahuje výkon 85 kW (115k) a silnejší dvojliter 110 kW (150 k). Okrem päťstupňovej prevodovky môže mať najsilnejší benzínový motor automatickú prevodovku s variabilne meniteľným prevodom CVT avšak dvojliter sa k nám dovážať zatiaľ nebude.

Kvôli znižovaniu spotreby a v duchu moderných trendov dostal C4 Aircross systém štart-stop a riadený alternátor, ktorý sa snaží rekuperovať energiu pri brzdení, aby pri potrebe výkonu menej zaťažoval motor.

Vonkajšie tvary budú lákať, lebo aj zadné koncové svetlá majú vlastný štýl. Hlavnou výhodou je použitie v ťažších podmienkach.

Dnes medzi automobilkami veľmi moderné rozširovanie palety modelov nemusí byť vždy prospešné. Citroen vďaka spolupráci s Mitsubishi obohatil ponuku o veľmi významné auto, ktoré nemá takú charizmu tvarov ako C4 ale je podstatne robustnejšie a užitočnejšie aj v ťažších podmienkach.

Prvé dojmy z jazdy

na časté jazdenie po štrkových cestách voľte radšej vyšší profil pneumatík
sedenie vzadu je nad očakávanie dobré najmä priestor na nohy
pohon všetkých kolies zaberá veľmi kontinuálne
výborný výhľad vo všetkých smeroch
ľahká obsluha a dobré manévrovanie
neprehľadná navigácia a slabá grafika displeja


Citroen C4 Aircross - základné údaje

Verzia 1,6i 115 HDi 115 HDi 150
Objem motora (cm3) 1590 1560 1798
Výkon (kW (k)) 85(115) 85(115) 110 (150)
Krútiaci moment (Nm) 152 270 300
Prevodovka man. man. man.
Počet stupňov 5 6 6
Pohon náprav 4x2 4x2/4x4 4x2/4x4



Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 007
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 666
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 335
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 326
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 671
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 533
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 219
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 837
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 568
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 703

Téma: Citroen C4, C3, Xsara, Picasso, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop