SME

Čierne auto má vyššiu spotrebu ako biele

Niektoré pravidlá šetrenia pohonných látok sú jasné. Prečítajte si, čo všetko môžete spraviť, aby vaše auto nekonzumovalo toľko pohonných látok.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Niektoré pravidlá šetrenia pohonných látok sú jasné: nevozte na streche prázdnu záhradku, nezaťažujte zbytočne kufor, vypínajte klimatizáciu, raďte na vyšší stupeň, nemajte nohu stále na plyne a občas skontrolujte tlak v pneumatikách. Podľa auto.idnes.cz sa ale dá šetriť viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čierne auto môže mať vyššiu spotrebu ako svetlé. Odber paliva z nádrže ovplyvnia aj otvorené okienka.

"Investície, ktoré sa najviac oplatí z pohľadu úspor na spotrebe, sú zlepšovanie aerodynamiky a znižovanie jazdných odporov a trenie," opisuje boj so spotrebou z pohľadu vývojárov Michal Nádhera z vývojového oddelenia Dačickej pobočky spoločnosti TRW.

SkryťVypnúť reklamu

"Odpor vzduchu pôsobí proti pohybu vozidla za jazdy. Medzi ďalšie patrí valivý odpor, odpor zrýchlenia, odpor stúpania," menuje Vítek Pelc zo Škody Auto.

Pri vysokých rýchlostiach odpor prudko rastie

Vplyv odporu na spotrebu je pre mnohých nečakaný: "Kým napríklad valivý odpor rastie s rýchlosťou jazdy lineárne, aerodynamický odpor rastie s mocninou rýchlosti," vysvetľuje Pelc. Odpor vzduchu je tak v stokilometrovej rýchlosti dvojnásobný oproti sedemdesiatke.

Pri jazde v meste, v nízkych rýchlostiach, nehrá aerodynamika tak dôležitú úlohu, ako mimo mesta a najmä na diaľnici.

Pri jazde vysokými rýchlosťami tvorí aerodynamický odpor najväčšiu časť jazdných odporov, ktoré treba prekonávať a odoberá najväčšiu časť výkonu vozidla. Nižšia rýchlosť znamená nižšie jazdné odpory a aj nižšiu spotrebu paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad, Ford udáva, že pri diaľničnej jazde spotrebuje odpor vzduchu približne 60 percent výkonu motora.

Ako znížiť odpor auta svojpomocne

Odnímanie nepotrebnej záhradky má zmysel. Pre nižšiu spotrebu na diaľnici stojí za to pustiť si radšej klimatizáciu ako otvárať okná.

Ak si budete chcieť vylepšiť aerodynamiku, inšpirujte sa u ekologicky zameraných verzií svojho auta. A zabudnite na rôzne dodatočne montovaná krídelká a ďalšie doplnky zhoršujúce obtekanie vozidla vzduchom.

Znižovaniu odporu pomôžu aj zakrytovanie podvozku prípadne motora odspodu. Niektorí výrobcovia dokonca prispôsobujú kolesá na úkor estetiky. BMW má u svojich modelov radu EfficientDynamics špeciálne ráfiky kolies. Tvar vrtule usmerňuje obtekanie kolesa, aby nedochádzalo k nechcenému (turbulentnému) prúdeniu. Ráfiky sú na každej strane iné, sú nezameniteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Šporovlivé aerodynamické doplnky rozhodne nie sú vynálezom posledných rokov. Špeciálne pokrievky na kolesá, ktoré majú znižovať aerodynamický odpor, už sa ponúkajú dlho. Zháňajte čo najplochejšej s čo najmenším počtom dier. Nečakajte však zníženie spotreby o litre.

Aerodynamike pomáha aj zakrývanie rôznych otvorov pre nasávanie vzduchu alebo prepracované deflektory pre usmernenie prúdenia. Toto ale určite sami neskúšajte. Motory, prevodovky a aj brzdy treba chladiť, aby mohli správne fungovať a neprehrievali sa.

Žrúti paliva

každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100 kmpodhustené pneumatiky = 0,5 l/100 kmstrešný box = až 2 l/100 kmotvorené okienka pri rýchlej jazde = 0,3 l/100 kmprívesný vozík = 1 l/100 kmnesprávny štýl jazdy = 2 l/100 km

"Niektoré aerodynamické prvky sú na vozidlách inštalované kvôli zvýšeniu prítlaku vo vysokých rýchlostiach. To ale môže znamenať, že sa súčasne zhorší aerodynamika karosérie," upozorňuje Vítek Pelc. "Aerodynamiku môže ovplyvniť napríklad aj sneh primrznutý na streche auta alebo na ďalších miestach karosérie, prípadne zmrznuté časti prilepené v podbehoch alebo za kolesami môžu vlastnosti karosérie ovplyvniť," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Netreba hneď auto upravovať, stačí premýšľať. Napríklad, keď idete s prázdnym prívesným vozíkom, skúste sklopiť alebo vybrať zadné čelo. Majitelia pick-upov zase môžu popremýšľať o nadstavbe (aerodynamicky tvarovanej streche) nad ložnou plochou.

Aerodynamiku vozidla zhoršuje väčšina dodatočne montovaných nosičov, či už sú upevnené na streche alebo na zadnej časti auta. "Kedykoľvek nie je nosič používaný, mal by byť demontovaný, pretože zvyšuje spotrebu," zdôrazňuje Pelc zo Škody Auto. A ešte dodáva tip: Strešné boxy pre prevoz lyží majú aerodynamický odpor nižší ako lyže samostatne pripevnené na záhradke.

Dobrý olej zníži trenie

Čím kvalitnejší olej, tým nižšia spotreba a zároveň aj vyššiu životnosť motora. Veľký rozdiel medzi olejom napríklad 15W/40 a 0W/40 sa prejaví hlavne v zime alebo pri častých studených štartoch. Zatiaľ čo u syntetiky 0W/40 sa motor maže už po niekoľkých sekundách, u minerálneho oleja na to potrebuje desiatky sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Až tretina paliva sa spotrebuje na prekonávanie trecích strát," uvádza magazín Science Daily. Podľa odborníkov z fínskeho technického výskumného centra VTT je dnes na svete 612 miliónov áut, každé priemerne nabehne 13 tisíc kilometrov ročne a pri tom spáli 340 litrov paliva na prekonanie trenia. Každého vodiča to potom stojí 510 eur ročne.

Spočítali tiež, že dnes len 21,5 percenta energie ukrytej v palive je využité k pohybu vozidla, zvyšok sa "prefláka".

Už pri kúpe auta môžete znížiť spotrebu

Spotrebu auta zohľadňujú zákazníci už pri nákupe auta. Ale na aerodynamiku často nehľadia. Pravidlá sú ale vcelku jednoduché: čím je auto väčšie a ťažšie, tým viac bude "žrať".

Veľké auto s krabicovitou karosériou si prihne z nádrže viac ako prikrčené zaoblené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako ideálny tvar pre prejazd vzduchom s čo najnižším odporom sa ukazuje splývavá strecha (v extrémnom prípade pretiahnutá do akéhosi rybieho chvosta). Takú má napríklad Toyota Prius, ktorá vďačí za veľkú časť svojej nízkej spotreby práve aerodynamike. Nevýhodou je zvažujúca sa strecha, ktorá je nepraktická pre posádku - na zadných sedadlách ostáva málo miesta na hlavu.

Farba ovplyvňuje spotrebu

Myslieť na zníženie spotreby môžete už pri výbere farby pre nové auto. "Najviac 'žerú' čierna, najmenej strieborná a paradoxne dosť červená," opisuje Ján Tejnor z leasingovej spoločnosti Arval.

Pracovníci laboratória v ​​americkom Berkeley urobili pokus s dvomi rovnakými autami.

Pod ostré kalifornské slnko postavili striebornú a čiernu Hondu Civic. Zistili, že rozdiel teplôt na rozpálenej streche strieborného a čierneho auta má až štyridsaťpäť stupňov. V kabíne čierneho auta bolo o 12 stupňov viac. To pre klimatizáciu čiernej Hondy znamenalo, že na následné vychladenie kabíny na 25 stupňov za pol hodiny potrebovala o 13 percent energie viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čierne auto sa viac zahrieva, a preto je potrebné vnútri viac klimatizovať. Klimatizácia je veľkým požieračom energie, aj paliva. Podľa nemeckého autoklubu ADAC zvyšuje spotrebu až o 4 litre, predovšetkým počas prvých minút po zapnutí klimatizácie.

A prečo "žerú" viac červená autá? Podľa psychológov červená zvyšuje agresivitu vodiča, ktorý potom viac šliape na plyn. "Neustály pohľad na červenú kapotu vodiča irituje a rad poisťovní už v štatistikách objavila, že je to najnehodovejšia farba. V USA má lak vozidla dokonca vplyv na poistku. Červená ju predražuje," opisuje Ján Tejnor z Arval.

Nízky tlak v gumách zvyšuje spotrebu

Málo nahustené pneumatiky zvýšia spotrebu aj o pol litra na 100 kilometrov. Nesprávne nafúknuté kolesá navyše nie sú dvakrát bezpečné. Oplatí sa preto pneumatiky kontrolovať raz za mesiac a dofúkať ich k hornej hranici odporúčanej v technickom preukaze. Nahustenie vždy kontrolujte u studených pneumatík, nie v teple alebo po dlhej jazde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobca pneumatík Bridgestone v roku 2011 skontroloval v rámci špeciálnej kampane pneumatiky 46 000 vozidiel v 11 európskych krajinách. Zistil, že 63% motoristov jazdí na podhustených pneumatikách. Vypočítal, že ročne sa zbytočne spotrebuje 3,1 miliardy litrov paliva v hodnote päť miliárd eur.

"Podhustené pneumatiky majú vyšší valivý odpor, to znamená, že vyžadujú viac energie k valeniu, čo sa prejaví vyššou spotrebou paliva," vysvetľuje výrobca pneumatík Goodyear. V závislosti od typu cesty a jazdného štýlu pripadá na valivý odpor 18 až 26 % celkovej sily, ktorú musí vozidlo vynaložiť na prekonanie všetkých jazdných odporov.

Vyšším nahustením sa zníži trenie medzi pneumatikou a cestou (valivý odpor) a spotreba tým klesne. Na druhej strane sa mierne zníži komfort jazdy. Jednoducho to viac drnčí. O pneumatikách tiež platí to, že čím sú širšie, tým väčší valivý odpor budú mať. A teda aj väčšiu spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve valivý odpor bude výrazne sledovaný v rámci nového štítkovania pneumatík. Štítkovanie - podobné ako u domácich spotrebičov - má pomôcť zákazníkom lepšie si vybrať. Zo štítku pneumatiky zistíte aj informácie o brzdení na mokrej vozovke a hlučnosti pneumatiky.

Sumár úspornej jazdy

Rady pre úspornú jazdu nie sú zložité. Dôležité je zmeniť myslenie, nepretekať, jazdiť maximálne plynulo a naučiť sa namiesto bŕzd používať mozog.

Včas raďte vyššie: je to hlavná zásada úspornej jazdy. Motor nie je potrebné skoro vôbec vytáčať, dobre nastavené auto sa rozbehne takmer z voľnobežných otáčok. A okamžite po rozbehnutí auta raďte dvojku a potom stále nahor. Čím vyššia zaradená rýchlosť, tým nižšia potreba.

Nejazdite zbytočne rýchlo: čím rýchlejšie idete, tým je vyššia spotreba (neplatí to absolútne). Ak sa budete držať rýchlostných limitov, nebude sa auto "prežierať". Pri vysokých rýchlostiach totiž rastie spotreba exponenciálne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľkou rýchlosťou veľa času neušetríte. Na ceste po diaľnici z Prahy do Brna ušetríte zrýchlením zo 130 na 150 km/h len 12 minút. Spotreba však pôjde výrazne hore, aj o dva litre na 100 km. Jazda deväťdesiatkou ušetrí oproti 110-kilometrovej rýchlosti štvrtinu paliva.

Predvídajte situáciu: plynulá jazda bez zbytočného zrýchľovania a brzdenia je najúspornejšia a aj najbezpečnejšia. Každé zrýchľovanie aj rozbiehanie znamená výdaj energie, ktorá sa potom bez úžitku premení v brzdách na teplo. Najviac paliva motor spotrebuje pri rozjazde.

Jazdite tak, ako by ste brzdy vôbec nemali. Keď na semafore svieti červená, zložte nohu z plynu. Možno sa oplatí pribrzdiť, možno "tam padne" zelená a nebudete musieť zastaviť vôbec.

Vypínajte motor aj pri státí na križovatke: Na križovatke, v kolóne alebo pri závorách sa oplatí motor vypnúť aj na jedinú minútu. V mestskej premávke ušetrí vypínanie až 10 percent paliva. Preto stále pribúda vozidiel s automatickým systémom Štart-Stop, ktorý vypína motor aj na pár sekúnd vždy, keď auto stojí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevozte zbytočný náklad: každý zbytočný kilogram hmotnosti v aute zvyšuje spotrebu. Často sú to drobnosti, ktoré vo výsledku vydajú za ďalšieho pasažiera. Škoda udáva, že metrák hmotnosti navyše zvýši spotrebu o liter.

Obmedzte klimatizáciu: klimatizácia "zožerie" až liter na 100 km. Čím výkonovo slabší motor, tým horšie. Ak máte mechanicky ovládanú klimatizáciu, zapínajte ju len pri jazde z kopca nadol so zaradenou rýchlosťou, potom ju zase vypnite.

Používajte rozumne vyhrievanie sedadiel, ktoré je veľkým požieračom energie. Takisto nezabudnite vypínať vyhrievanie zrkadiel. Keď elektrické spotrebiče na palube nepotrebujete, vypnite ich.

Vyberajte priamejšie cestu, sledujte palubný počítač: Pre nižšiu spotrebu sa oplatí si dobre vybrať aj trať. Dlhšia cesta po lepšej ceste je lacnejšia a rýchlejšia než kopcovité a kľukaté okresné cesty. Ak môžete využiť diaľnicu, je to ideálne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rady pre úspornú jazdu nie sú zložité, hlavné je zmeniť myslenie a nezávodit, jazdiť maximálne plynulo a naučiť sa namiesto bŕzd používať mozog.

Včas raďte vyššie: hlavná zásada úspornej jazdy. Motor nie je potrebné skoro vôbec vytáčať, dobre nastavené auto sa rozbehne takmer z voľnobežných otáčok. A okamžite po rozbehnutí auta raďte dvojku a potom stále hore. Čím vyššia zaradená rýchlosť, tým nižšia potreba.

Nejazdite zbytočne rýchlo: čím rýchlejšie idete, tým je vyššia spotreba (neplatí to absolútne). Ak sa budete držať rýchlostných limitov, nebude vám auto "žrať". Pri vysokých rýchlostiach totiž rastie spotreba exponenciálne.

Veľa rýchlou jazdou neušetríte ani moc času. Na ceste po diaľnici z Prahy do Brna ušetríte zrýchlením zo 130 na 150 km / h opäť len 12 minút. Spotreba však pôjde výrazne hore, treba aj o dva litre na 100 km. Jazda deväťdesiatkou ušetrí oproti 110kilometrové rýchlosti ušetrí štvrtinu paliva.

Predvídajte situáciu: plynulá jazda bez zbytočného zrýchľovaní a brzdení je najúspornejšie a tiež najbezpečnejšie. Každé zrýchľovanie aj rozbiehanie znamená výdaj energie, ktorá sa potom bez úžitku premení v brzdách na teplo. Vôbec najviac paliva motor spotrebuje pri rozjazde.

Jazdite preto tak, ako by ste brzdy vôbec nemali. Keď na semafore svieti červená, zložte nohu z plynu. Možno sa oplatí pribrzdiť, treba "tam padne" zelená a nebudete musieť zastaviť vôbec.

Vypínajte motor aj pri státí na križovatke: stojíte Ak na križovatke, v kolóne alebo u závor, oplatí sa motor vypnúť aj na jedinú minútu. V mestskej premávke ušetrí vypínania až 10 percent paliva. Preto stále pribúda vozidiel s automatickým systémom Štart-stop, ktorý vypína motor aj na pár sekúnd vždy, keď auto stojí.

Nevozte zbytočný náklad: každý zbytočný kilogram váhy v aute zvyšuje spotrebu. Mnohokrát sú to drobnosti, ktoré vo výsledku vydajú za ďalšieho pasažiera. Zvlášť keď máte aj plnú nádrž, je to ďalších 60 kíl, pritom benzínky sú čo pár kilometrov. Škoda udáva, že metrák hmotnosti navyše zvýši spotrebu o liter.

Obmedzte klimatizáciu: klimatizácia "zožerie" až liter na 100 km. A čím výkonovo slabší motor, tým horšie. Ak máte mechanicky ovládanou klimatizáciu, zapínajte ju len pri jazde z kopca dole so zaradenou rýchlosťou, potom ju zase vypnite.

Používajte s rozmyslom taky vyhrievanie sedadiel, ktoré je veľa veľkým požieračom energie, rovnako tak nezabudnite vypínať vyhrievanie zrkadiel. Keď elektrické spotrebiče na palube nepotrebujete, vypnite ju.

Vyberajte priamejšie cestu, sledujte palubný počítač: Pre nižšiu spotrebu sa oplatí dobre vyberať aj trať. Dlhšia cesta po lepšej ceste je lacnejšie a rýchlejšie než po kopcovité a kľukatých okresnej ceste. Ak môžete využiť diaľnici, je to ideálne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 534
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 915
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 397
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu