Čierne auto má vyššiu spotrebu ako biele

Niektoré pravidlá šetrenia pohonných látok sú jasné. Prečítajte si, čo všetko môžete spraviť, aby vaše auto nekonzumovalo toľko pohonných látok.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Niektoré pravidlá šetrenia pohonných látok sú jasné: nevozte na streche prázdnu záhradku, nezaťažujte zbytočne kufor, vypínajte klimatizáciu, raďte na vyšší stupeň, nemajte nohu stále na plyne a občas skontrolujte tlak v pneumatikách. Podľa auto.idnes.cz sa ale dá šetriť viac.

Čierne auto môže mať vyššiu spotrebu ako svetlé. Odber paliva z nádrže ovplyvnia aj otvorené okienka.

"Investície, ktoré sa najviac oplatí z pohľadu úspor na spotrebe, sú zlepšovanie aerodynamiky a znižovanie jazdných odporov a trenie," opisuje boj so spotrebou z pohľadu vývojárov Michal Nádhera z vývojového oddelenia Dačickej pobočky spoločnosti TRW.

"Odpor vzduchu pôsobí proti pohybu vozidla za jazdy. Medzi ďalšie patrí valivý odpor, odpor zrýchlenia, odpor stúpania," menuje Vítek Pelc zo Škody Auto.

Pri vysokých rýchlostiach odpor prudko rastie

Vplyv odporu na spotrebu je pre mnohých nečakaný: "Kým napríklad valivý odpor rastie s rýchlosťou jazdy lineárne, aerodynamický odpor rastie s mocninou rýchlosti," vysvetľuje Pelc. Odpor vzduchu je tak v stokilometrovej rýchlosti dvojnásobný oproti sedemdesiatke.

Pri jazde v meste, v nízkych rýchlostiach, nehrá aerodynamika tak dôležitú úlohu, ako mimo mesta a najmä na diaľnici.

Pri jazde vysokými rýchlosťami tvorí aerodynamický odpor najväčšiu časť jazdných odporov, ktoré treba prekonávať a odoberá najväčšiu časť výkonu vozidla. Nižšia rýchlosť znamená nižšie jazdné odpory a aj nižšiu spotrebu paliva.

Napríklad, Ford udáva, že pri diaľničnej jazde spotrebuje odpor vzduchu približne 60 percent výkonu motora.

Ako znížiť odpor auta svojpomocne

Odnímanie nepotrebnej záhradky má zmysel. Pre nižšiu spotrebu na diaľnici stojí za to pustiť si radšej klimatizáciu ako otvárať okná.

Ak si budete chcieť vylepšiť aerodynamiku, inšpirujte sa u ekologicky zameraných verzií svojho auta. A zabudnite na rôzne dodatočne montovaná krídelká a ďalšie doplnky zhoršujúce obtekanie vozidla vzduchom.

Znižovaniu odporu pomôžu aj zakrytovanie podvozku prípadne motora odspodu. Niektorí výrobcovia dokonca prispôsobujú kolesá na úkor estetiky. BMW má u svojich modelov radu EfficientDynamics špeciálne ráfiky kolies. Tvar vrtule usmerňuje obtekanie kolesa, aby nedochádzalo k nechcenému (turbulentnému) prúdeniu. Ráfiky sú na každej strane iné, sú nezameniteľné.

Šporovlivé aerodynamické doplnky rozhodne nie sú vynálezom posledných rokov. Špeciálne pokrievky na kolesá, ktoré majú znižovať aerodynamický odpor, už sa ponúkajú dlho. Zháňajte čo najplochejšej s čo najmenším počtom dier. Nečakajte však zníženie spotreby o litre.

Aerodynamike pomáha aj zakrývanie rôznych otvorov pre nasávanie vzduchu alebo prepracované deflektory pre usmernenie prúdenia. Toto ale určite sami neskúšajte. Motory, prevodovky a aj brzdy treba chladiť, aby mohli správne fungovať a neprehrievali sa.

info
Žrúti paliva
  • každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100 km
  • podhustené pneumatiky = 0,5 l/100 km
  • strešný box = až 2 l/100 km
  • otvorené okienka pri rýchlej jazde = 0,3 l/100 km
  • prívesný vozík = 1 l/100 km
  • nesprávny štýl jazdy = 2 l/100 km

"Niektoré aerodynamické prvky sú na vozidlách inštalované kvôli zvýšeniu prítlaku vo vysokých rýchlostiach. To ale môže znamenať, že sa súčasne zhorší aerodynamika karosérie," upozorňuje Vítek Pelc. "Aerodynamiku môže ovplyvniť napríklad aj sneh primrznutý na streche auta alebo na ďalších miestach karosérie, prípadne zmrznuté časti prilepené v podbehoch alebo za kolesami môžu vlastnosti karosérie ovplyvniť," dodáva.

Netreba hneď auto upravovať, stačí premýšľať. Napríklad, keď idete s prázdnym prívesným vozíkom, skúste sklopiť alebo vybrať zadné čelo. Majitelia pick-upov zase môžu popremýšľať o nadstavbe (aerodynamicky tvarovanej streche) nad ložnou plochou.

Aerodynamiku vozidla zhoršuje väčšina dodatočne montovaných nosičov, či už sú upevnené na streche alebo na zadnej časti auta. "Kedykoľvek nie je nosič používaný, mal by byť demontovaný, pretože zvyšuje spotrebu," zdôrazňuje Pelc zo Škody Auto. A ešte dodáva tip: Strešné boxy pre prevoz lyží majú aerodynamický odpor nižší ako lyže samostatne pripevnené na záhradke.

Dobrý olej zníži trenie

Čím kvalitnejší olej, tým nižšia spotreba a zároveň aj vyššiu životnosť motora. Veľký rozdiel medzi olejom napríklad 15W/40 a 0W/40 sa prejaví hlavne v zime alebo pri častých studených štartoch. Zatiaľ čo u syntetiky 0W/40 sa motor maže už po niekoľkých sekundách, u minerálneho oleja na to potrebuje desiatky sekúnd.

"Až tretina paliva sa spotrebuje na prekonávanie trecích strát," uvádza magazín Science Daily. Podľa odborníkov z fínskeho technického výskumného centra VTT je dnes na svete 612 miliónov áut, každé priemerne nabehne 13 tisíc kilometrov ročne a pri tom spáli 340 litrov paliva na prekonanie trenia. Každého vodiča to potom stojí 510 eur ročne.

Spočítali tiež, že dnes len 21,5 percenta energie ukrytej v palive je využité k pohybu vozidla, zvyšok sa "prefláka".

Už pri kúpe auta môžete znížiť spotrebu

Spotrebu auta zohľadňujú zákazníci už pri nákupe auta. Ale na aerodynamiku často nehľadia. Pravidlá sú ale vcelku jednoduché: čím je auto väčšie a ťažšie, tým viac bude "žrať".

Veľké auto s krabicovitou karosériou si prihne z nádrže viac ako prikrčené zaoblené.

Ako ideálny tvar pre prejazd vzduchom s čo najnižším odporom sa ukazuje splývavá strecha (v extrémnom prípade pretiahnutá do akéhosi rybieho chvosta). Takú má napríklad Toyota Prius, ktorá vďačí za veľkú časť svojej nízkej spotreby práve aerodynamike. Nevýhodou je zvažujúca sa strecha, ktorá je nepraktická pre posádku - na zadných sedadlách ostáva málo miesta na hlavu.

Farba ovplyvňuje spotrebu

Myslieť na zníženie spotreby môžete už pri výbere farby pre nové auto. "Najviac 'žerú' čierna, najmenej strieborná a paradoxne dosť červená," opisuje Ján Tejnor z leasingovej spoločnosti Arval.

Pracovníci laboratória v ​​americkom Berkeley urobili pokus s dvomi rovnakými autami.

Pod ostré kalifornské slnko postavili striebornú a čiernu Hondu Civic. Zistili, že rozdiel teplôt na rozpálenej streche strieborného a čierneho auta má až štyridsaťpäť stupňov. V kabíne čierneho auta bolo o 12 stupňov viac. To pre klimatizáciu čiernej Hondy znamenalo, že na následné vychladenie kabíny na 25 stupňov za pol hodiny potrebovala o 13 percent energie viac.

Čierne auto sa viac zahrieva, a preto je potrebné vnútri viac klimatizovať. Klimatizácia je veľkým požieračom energie, aj paliva. Podľa nemeckého autoklubu ADAC zvyšuje spotrebu až o 4 litre, predovšetkým počas prvých minút po zapnutí klimatizácie.

A prečo "žerú" viac červená autá? Podľa psychológov červená zvyšuje agresivitu vodiča, ktorý potom viac šliape na plyn. "Neustály pohľad na červenú kapotu vodiča irituje a rad poisťovní už v štatistikách objavila, že je to najnehodovejšia farba. V USA má lak vozidla dokonca vplyv na poistku. Červená ju predražuje," opisuje Ján Tejnor z Arval.

Nízky tlak v gumách zvyšuje spotrebu

Málo nahustené pneumatiky zvýšia spotrebu aj o pol litra na 100 kilometrov. Nesprávne nafúknuté kolesá navyše nie sú dvakrát bezpečné. Oplatí sa preto pneumatiky kontrolovať raz za mesiac a dofúkať ich k hornej hranici odporúčanej v technickom preukaze. Nahustenie vždy kontrolujte u studených pneumatík, nie v teple alebo po dlhej jazde.

Výrobca pneumatík Bridgestone v roku 2011 skontroloval v rámci špeciálnej kampane pneumatiky 46 000 vozidiel v 11 európskych krajinách. Zistil, že 63% motoristov jazdí na podhustených pneumatikách. Vypočítal, že ročne sa zbytočne spotrebuje 3,1 miliardy litrov paliva v hodnote päť miliárd eur.

"Podhustené pneumatiky majú vyšší valivý odpor, to znamená, že vyžadujú viac energie k valeniu, čo sa prejaví vyššou spotrebou paliva," vysvetľuje výrobca pneumatík Goodyear. V závislosti od typu cesty a jazdného štýlu pripadá na valivý odpor 18 až 26 % celkovej sily, ktorú musí vozidlo vynaložiť na prekonanie všetkých jazdných odporov.

Vyšším nahustením sa zníži trenie medzi pneumatikou a cestou (valivý odpor) a spotreba tým klesne. Na druhej strane sa mierne zníži komfort jazdy. Jednoducho to viac drnčí. O pneumatikách tiež platí to, že čím sú širšie, tým väčší valivý odpor budú mať. A teda aj väčšiu spotrebu.

Práve valivý odpor bude výrazne sledovaný v rámci nového štítkovania pneumatík. Štítkovanie - podobné ako u domácich spotrebičov - má pomôcť zákazníkom lepšie si vybrať. Zo štítku pneumatiky zistíte aj informácie o brzdení na mokrej vozovke a hlučnosti pneumatiky.

ico

Sumár úspornej jazdy

Rady pre úspornú jazdu nie sú zložité. Dôležité je zmeniť myslenie, nepretekať, jazdiť maximálne plynulo a naučiť sa namiesto bŕzd používať mozog.

Včas raďte vyššie: je to hlavná zásada úspornej jazdy. Motor nie je potrebné skoro vôbec vytáčať, dobre nastavené auto sa rozbehne takmer z voľnobežných otáčok. A okamžite po rozbehnutí auta raďte dvojku a potom stále nahor. Čím vyššia zaradená rýchlosť, tým nižšia potreba.

Nejazdite zbytočne rýchlo: čím rýchlejšie idete, tým je vyššia spotreba (neplatí to absolútne). Ak sa budete držať rýchlostných limitov, nebude sa auto "prežierať". Pri vysokých rýchlostiach totiž rastie spotreba exponenciálne.

Veľkou rýchlosťou veľa času neušetríte. Na ceste po diaľnici z Prahy do Brna ušetríte zrýchlením zo 130 na 150 km/h len 12 minút. Spotreba však pôjde výrazne hore, aj o dva litre na 100 km. Jazda deväťdesiatkou ušetrí oproti 110-kilometrovej rýchlosti štvrtinu paliva.

Predvídajte situáciu: plynulá jazda bez zbytočného zrýchľovania a brzdenia je najúspornejšia a aj najbezpečnejšia. Každé zrýchľovanie aj rozbiehanie znamená výdaj energie, ktorá sa potom bez úžitku premení v brzdách na teplo. Najviac paliva motor spotrebuje pri rozjazde.

Jazdite tak, ako by ste brzdy vôbec nemali. Keď na semafore svieti červená, zložte nohu z plynu. Možno sa oplatí pribrzdiť, možno "tam padne" zelená a nebudete musieť zastaviť vôbec.

Vypínajte motor aj pri státí na križovatke: Na križovatke, v kolóne alebo pri závorách sa oplatí motor vypnúť aj na jedinú minútu. V mestskej premávke ušetrí vypínanie až 10 percent paliva. Preto stále pribúda vozidiel s automatickým systémom Štart-Stop, ktorý vypína motor aj na pár sekúnd vždy, keď auto stojí.

Nevozte zbytočný náklad: každý zbytočný kilogram hmotnosti v aute zvyšuje spotrebu. Často sú to drobnosti, ktoré vo výsledku vydajú za ďalšieho pasažiera. Škoda udáva, že metrák hmotnosti navyše zvýši spotrebu o liter.

Obmedzte klimatizáciu: klimatizácia "zožerie" až liter na 100 km. Čím výkonovo slabší motor, tým horšie. Ak máte mechanicky ovládanú klimatizáciu, zapínajte ju len pri jazde z kopca nadol so zaradenou rýchlosťou, potom ju zase vypnite.

Používajte rozumne vyhrievanie sedadiel, ktoré je veľkým požieračom energie. Takisto nezabudnite vypínať vyhrievanie zrkadiel. Keď elektrické spotrebiče na palube nepotrebujete, vypnite ich.

Vyberajte priamejšie cestu, sledujte palubný počítač: Pre nižšiu spotrebu sa oplatí si dobre vybrať aj trať. Dlhšia cesta po lepšej ceste je lacnejšia a rýchlejšia než kopcovité a kľukaté okresné cesty. Ak môžete využiť diaľnicu, je to ideálne.

Rady pre úspornú jazdu nie sú zložité, hlavné je zmeniť myslenie a nezávodit, jazdiť maximálne plynulo a naučiť sa namiesto bŕzd používať mozog.

Včas raďte vyššie: hlavná zásada úspornej jazdy. Motor nie je potrebné skoro vôbec vytáčať, dobre nastavené auto sa rozbehne takmer z voľnobežných otáčok. A okamžite po rozbehnutí auta raďte dvojku a potom stále hore. Čím vyššia zaradená rýchlosť, tým nižšia potreba.

Nejazdite zbytočne rýchlo: čím rýchlejšie idete, tým je vyššia spotreba (neplatí to absolútne). Ak sa budete držať rýchlostných limitov, nebude vám auto "žrať". Pri vysokých rýchlostiach totiž rastie spotreba exponenciálne.

Veľa rýchlou jazdou neušetríte ani moc času. Na ceste po diaľnici z Prahy do Brna ušetríte zrýchlením zo 130 na 150 km / h opäť len 12 minút. Spotreba však pôjde výrazne hore, treba aj o dva litre na 100 km. Jazda deväťdesiatkou ušetrí oproti 110kilometrové rýchlosti ušetrí štvrtinu paliva.

Predvídajte situáciu: plynulá jazda bez zbytočného zrýchľovaní a brzdení je najúspornejšie a tiež najbezpečnejšie. Každé zrýchľovanie aj rozbiehanie znamená výdaj energie, ktorá sa potom bez úžitku premení v brzdách na teplo. Vôbec najviac paliva motor spotrebuje pri rozjazde.

Jazdite preto tak, ako by ste brzdy vôbec nemali. Keď na semafore svieti červená, zložte nohu z plynu. Možno sa oplatí pribrzdiť, treba "tam padne" zelená a nebudete musieť zastaviť vôbec.

Vypínajte motor aj pri státí na križovatke: stojíte Ak na križovatke, v kolóne alebo u závor, oplatí sa motor vypnúť aj na jedinú minútu. V mestskej premávke ušetrí vypínania až 10 percent paliva. Preto stále pribúda vozidiel s automatickým systémom Štart-stop, ktorý vypína motor aj na pár sekúnd vždy, keď auto stojí.

Nevozte zbytočný náklad: každý zbytočný kilogram váhy v aute zvyšuje spotrebu. Mnohokrát sú to drobnosti, ktoré vo výsledku vydajú za ďalšieho pasažiera. Zvlášť keď máte aj plnú nádrž, je to ďalších 60 kíl, pritom benzínky sú čo pár kilometrov. Škoda udáva, že metrák hmotnosti navyše zvýši spotrebu o liter.

Obmedzte klimatizáciu: klimatizácia "zožerie" až liter na 100 km. A čím výkonovo slabší motor, tým horšie. Ak máte mechanicky ovládanou klimatizáciu, zapínajte ju len pri jazde z kopca dole so zaradenou rýchlosťou, potom ju zase vypnite.

Používajte s rozmyslom taky vyhrievanie sedadiel, ktoré je veľa veľkým požieračom energie, rovnako tak nezabudnite vypínať vyhrievanie zrkadiel. Keď elektrické spotrebiče na palube nepotrebujete, vypnite ju.

Vyberajte priamejšie cestu, sledujte palubný počítač: Pre nižšiu spotrebu sa oplatí dobre vyberať aj trať. Dlhšia cesta po lepšej ceste je lacnejšie a rýchlejšie než po kopcovité a kľukatých okresnej ceste. Ak môžete využiť diaľnici, je to ideálne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 389
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 799
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 700
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 965
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 829
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 206
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 172
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 907
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 568
  10. Splnený sen 559

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný diel nakrúcania.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.