Viedeň 11. júna (TASR) - Odbyt nových automobilov v krajinách strednej a východnej Európy (KSVE) po rokoch výrazného rastu vlani medziročne poklesol o 16 % na 1,2 milióna vozidiel. Podľa ekonómov Bank Austria poukazujú aj prvé údaje za rok 2001 na zrýchlenie oslabenia predaja. Vyhliadky pre automobilový priemysel sú mimoriadne priaznivé v Maďarsku, zatiaľ čo autopriemysel v Česku a na Slovensku závisí predovšetkým od úspechu koncernu Volkswagen (VW).
Automobilové odvetvie hrá v mnohých východoeurópskych krajinách dôležitú úlohu. Podiel brandže na priemyselnej produkcii v Maďarsku, v Česku a na Slovensku tvorí zhruba 13 %, čím výrazne prevyšuje napríklad 9-% podiel v Rakúsku. Podľa štúdie Bank Austria je automobilový priemysel v KSVE významným nositeľom devíz.
Hodná zmienky je podľa Bank Austria prítomnosť koncernu VW. Ako jediný výrobca prispieva VW na Slovensku takmer 90 % k celkovému obratu automobilovej oblasti. Skutočný "boom" odbytu dosahovala v posledných rokoch česká automobilka Škoda, ktorú VW prevzal v roku 1991. Škoda ako jediný výrobca v ČR prispela vlani 57 % k obratu a tromi štvrtinami k exportu automobilového priemyslu v krajine. Tú istú úroveň dosiahla dcérska spoločnosť VW, automobilka Audi, v Maďarsku.
Slabou prítomnosťou (10 %) sa VW prezentuje len v Poľsku. Poľsko je so 45-% podielom na predaji všetkých nových osobných automobilov v regióne najväčším odbytovým trhom a podľa Bank Austria bude v tomto aj v budúcom roku konfrontovaný s ďalším poklesom. Na základe prepadu dopytu naposledy o 27 % sa poľský automobilový priemysel nachádza v reštrukturalizačnej fáze.
V ČR registrujú 340 novozaevidovaných osobných automobilov na 1 000 obyvateľov, v Maďarsku 230 a v Poľsku 220. Pre porovnanie v Rakúsku evidujú 507 nových osobných vozidiel na 1 000 obyvateľov, pričom tento údaj je porovnateľný s väčšinou európskych krajín a USA.