SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Chodec na opačnej strane cesty nie je dôvodom na prudké brzdenie pred priechodom

Človek ležiaci na ceste nie je chodec ale prekážka. Kým chodcovi musíte dať prednosť, prekážke nie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vedeli ste, že človek ležiaci na ceste nie je chodec ale prekážka? Kým chodcovi na vozovke musíte dať prednosť, prekážke nie.

V jednej z diskusií na Natankuj.sme.sk sa diskutér videlsomto zamyslel na problémom prednosti voči chodcom či cyklistom na priechode pre chodcov.

videlsomto: "Bol som 30 metrov pred priechodom pre chodcov a z opačnej strany sa mi tam votrela teta na bicykli. Prešiel som (ale nie ju), nezastavil som, i keď by som mal. Ja mám na priechode zastaviť chodcom a nie cyklistom. Ako by to asi vnímali policajti?

Ak sa, povedzme, 10 alebo 5 metrov predo mnou, ale z opačnej strany vozovky (dvojprúdovka, čiže jeden tam a jeden sem) postaví chodec na priechod pre chodcov a ja idem v 50-tke okolo 30 km/h (to je 10 m/s a teda nemám šancu zastaviť) a prejdem cez priechod vozidlom tak, že chodec je cca v polovici pruhu opačného smeru, čiže 2 metre od môjho vozidla, porušil by som niečo?

Pýtam sa preto, lebo chodci sú väčšinou experti (a teraz si uvedomujem, že aj ja takéto veci robím - robil som. Je to efektívnejšie a bezpečnejšie si nadbehnúť 2 metre, aby som stihol medzeru medzi dvoma autami a zbytočne nespomaľoval premávku."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pravidlá na cestách existujú preto, lebo sa po nich pohybuje množstvo ľudí. Ak by sa mali riadiť len intuíciou, vznikalo by mnoho problémov a nedorozumení.

A tak existujú spoločné predpisy pre všetkých, ale sú aj špeciálne len pre chodcov alebo cyklistov.

Cyklistu na priechode neohrozujte

Základom je predovšetkým nikoho neohrozovať a ani neobmedzovať. Platí to aj pre vodiča auta.

Diskutér napísal, že by nezastavil, ak by po priechode pre chodcov šliapal do pedálov cyklista. Ak by ho ale ohrozil, problém by mali obaja. Nielen cyklista, ktorý jazdil po priechode pre chodcov, ale aj vodič vozidla, ktorý je v rámci svojich možností a dopravných pravidiel povinný zabrániť kolíznej situácii.

Vodiča auta môže rozčuľovať, ak cyklista jazdí na priechode pre chodcov namiesto toho, aby cez priechod bicykel tlačil. Veď pravidlá uvádzajú, že "iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané".

Reakciou vodiča na cyklistu na priechode by nemalo byť jeho "vychovávanie" tým, že cyklistu ohrozíte. "Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Chodec nemá na priechode prednosť, ak naň nevkročil

V prípade, že by cez priechod pre chodcov prechádzal chodec, vodič idúci po ceste mu musí dať prednosť.

Podstatné je, aby chodec položil aspoň jednu nohu na priechod. V opačnom prípade sa na vodiča nevzťahuje povinnosť "dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov".

Keďže povinnosť dať prednosť chodcovi nie je v zákone definovaná, treba sa riadiť zmyslom tohto ustanovenia: znamená to neohroziť a ani neobmedziť chodca.

Ak je chodec na priechode na opačnej strane cesty a vy len pár metrov pred priechodom, dopravné pravidlá neporušíte, ak chodec môže prejsť cez cestu bez toho, aby musel čo i len spomaliť alebo zmeniť smer chôdze. Vaša snaha zabrzdiť na krátkom priestore by mohla viesť k vášmu ohrozeniu alebo ohrozeniu vozidiel za vami.

Veľmi záleží na situácii, ktorá v premávke nastane. Pokiaľ je to možné, nič nepokazíte, ak chodcovi na priechode zastavíte, aj keď je ešte od vás ďaleko. Nikto vás však nesmie trestať, ak ste chodcovi nijak neublížili, no pred priechodom ste nezastavili. Predpisy v týchto momentoch dávajú istú voľnosť na prispôsobenie sa konkrétnej situácii.

Aj na priechode vás môžu zraziť

Chodci si musia uvedomiť, že priechod pre chodcov nie je ich štít pred autami. Preto by si aj pri prechode cez priechod mali dávať pozor.

"Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ležiaci človek nie je chodec ale prekážka

V súvislosti s chodcami na ceste pravidlá uvádzajú ešte jednu zaujímavosť. Chodec je podľa predpisov účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo. Ak teda niekto leží na ceste, nie je chodcom. Pravidlá z neho vtedy robia prekážku cestnej premávky.

Ak by sa vám teda niekedy nedajbože stalo, že zrazíte opitého človeka ležiaceho na ceste v noci, na situáciu sa nebudú vzťahovať pravidlá súvisiace s chodcom. Pôjde o náraz do neoznačenej prekážky. Tú je podľa predpisov povinný odstrániť prípadne označiť ten, kto ju spôsobil. Ak sa tak nestane, povinnosť prechádza na správcu komunikácie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 381
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 592
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 507
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 740
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 585
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 226
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 129
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


4 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 778
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 974
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 682
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 885
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 735
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 504
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu