Chodec na opačnej strane cesty nie je dôvodom na prudké brzdenie pred priechodom

Človek ležiaci na ceste nie je chodec ale prekážka. Kým chodcovi musíte dať prednosť, prekážke nie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vedeli ste, že človek ležiaci na ceste nie je chodec ale prekážka? Kým chodcovi na vozovke musíte dať prednosť, prekážke nie.

V jednej z diskusií na Natankuj.sme.sk sa diskutér videlsomto zamyslel na problémom prednosti voči chodcom či cyklistom na priechode pre chodcov.

videlsomto: "Bol som 30 metrov pred priechodom pre chodcov a z opačnej strany sa mi tam votrela teta na bicykli. Prešiel som (ale nie ju), nezastavil som, i keď by som mal. Ja mám na priechode zastaviť chodcom a nie cyklistom. Ako by to asi vnímali policajti?

Ak sa, povedzme, 10 alebo 5 metrov predo mnou, ale z opačnej strany vozovky (dvojprúdovka, čiže jeden tam a jeden sem) postaví chodec na priechod pre chodcov a ja idem v 50-tke okolo 30 km/h (to je 10 m/s a teda nemám šancu zastaviť) a prejdem cez priechod vozidlom tak, že chodec je cca v polovici pruhu opačného smeru, čiže 2 metre od môjho vozidla, porušil by som niečo?

Pýtam sa preto, lebo chodci sú väčšinou experti (a teraz si uvedomujem, že aj ja takéto veci robím - robil som. Je to efektívnejšie a bezpečnejšie si nadbehnúť 2 metre, aby som stihol medzeru medzi dvoma autami a zbytočne nespomaľoval premávku."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pravidlá na cestách existujú preto, lebo sa po nich pohybuje množstvo ľudí. Ak by sa mali riadiť len intuíciou, vznikalo by mnoho problémov a nedorozumení.

A tak existujú spoločné predpisy pre všetkých, ale sú aj špeciálne len pre chodcov alebo cyklistov.

Cyklistu na priechode neohrozujte

Základom je predovšetkým nikoho neohrozovať a ani neobmedzovať. Platí to aj pre vodiča auta.

Diskutér napísal, že by nezastavil, ak by po priechode pre chodcov šliapal do pedálov cyklista. Ak by ho ale ohrozil, problém by mali obaja. Nielen cyklista, ktorý jazdil po priechode pre chodcov, ale aj vodič vozidla, ktorý je v rámci svojich možností a dopravných pravidiel povinný zabrániť kolíznej situácii.

Vodiča auta môže rozčuľovať, ak cyklista jazdí na priechode pre chodcov namiesto toho, aby cez priechod bicykel tlačil. Veď pravidlá uvádzajú, že "iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané".

Reakciou vodiča na cyklistu na priechode by nemalo byť jeho "vychovávanie" tým, že cyklistu ohrozíte. "Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Chodec nemá na priechode prednosť, ak naň nevkročil

V prípade, že by cez priechod pre chodcov prechádzal chodec, vodič idúci po ceste mu musí dať prednosť.

Podstatné je, aby chodec položil aspoň jednu nohu na priechod. V opačnom prípade sa na vodiča nevzťahuje povinnosť "dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov".

Keďže povinnosť dať prednosť chodcovi nie je v zákone definovaná, treba sa riadiť zmyslom tohto ustanovenia: znamená to neohroziť a ani neobmedziť chodca.

Ak je chodec na priechode na opačnej strane cesty a vy len pár metrov pred priechodom, dopravné pravidlá neporušíte, ak chodec môže prejsť cez cestu bez toho, aby musel čo i len spomaliť alebo zmeniť smer chôdze. Vaša snaha zabrzdiť na krátkom priestore by mohla viesť k vášmu ohrozeniu alebo ohrozeniu vozidiel za vami.

Veľmi záleží na situácii, ktorá v premávke nastane. Pokiaľ je to možné, nič nepokazíte, ak chodcovi na priechode zastavíte, aj keď je ešte od vás ďaleko. Nikto vás však nesmie trestať, ak ste chodcovi nijak neublížili, no pred priechodom ste nezastavili. Predpisy v týchto momentoch dávajú istú voľnosť na prispôsobenie sa konkrétnej situácii.

Aj na priechode vás môžu zraziť

Chodci si musia uvedomiť, že priechod pre chodcov nie je ich štít pred autami. Preto by si aj pri prechode cez priechod mali dávať pozor.

"Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ležiaci človek nie je chodec ale prekážka

V súvislosti s chodcami na ceste pravidlá uvádzajú ešte jednu zaujímavosť. Chodec je podľa predpisov účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo. Ak teda niekto leží na ceste, nie je chodcom. Pravidlá z neho vtedy robia prekážku cestnej premávky.

Ak by sa vám teda niekedy nedajbože stalo, že zrazíte opitého človeka ležiaceho na ceste v noci, na situáciu sa nebudú vzťahovať pravidlá súvisiace s chodcom. Pôjde o náraz do neoznačenej prekážky. Tú je podľa predpisov povinný odstrániť prípadne označiť ten, kto ju spôsobil. Ak sa tak nestane, povinnosť prechádza na správcu komunikácie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 371
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 101
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 058
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 389
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 004
  6. Kam do tepla v januári? 1 708
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 451
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 363
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 133
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.