Chodec na opačnej strane cesty nie je dôvodom na prudké brzdenie pred priechodom

Človek ležiaci na ceste nie je chodec ale prekážka. Kým chodcovi musíte dať prednosť, prekážke nie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vedeli ste, že človek ležiaci na ceste nie je chodec ale prekážka? Kým chodcovi na vozovke musíte dať prednosť, prekážke nie.

V jednej z diskusií na Natankuj.sme.sk sa diskutér videlsomto zamyslel na problémom prednosti voči chodcom či cyklistom na priechode pre chodcov.

videlsomto: "Bol som 30 metrov pred priechodom pre chodcov a z opačnej strany sa mi tam votrela teta na bicykli. Prešiel som (ale nie ju), nezastavil som, i keď by som mal. Ja mám na priechode zastaviť chodcom a nie cyklistom. Ako by to asi vnímali policajti?

Ak sa, povedzme, 10 alebo 5 metrov predo mnou, ale z opačnej strany vozovky (dvojprúdovka, čiže jeden tam a jeden sem) postaví chodec na priechod pre chodcov a ja idem v 50-tke okolo 30 km/h (to je 10 m/s a teda nemám šancu zastaviť) a prejdem cez priechod vozidlom tak, že chodec je cca v polovici pruhu opačného smeru, čiže 2 metre od môjho vozidla, porušil by som niečo?

Pýtam sa preto, lebo chodci sú väčšinou experti (a teraz si uvedomujem, že aj ja takéto veci robím - robil som. Je to efektívnejšie a bezpečnejšie si nadbehnúť 2 metre, aby som stihol medzeru medzi dvoma autami a zbytočne nespomaľoval premávku."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pravidlá na cestách existujú preto, lebo sa po nich pohybuje množstvo ľudí. Ak by sa mali riadiť len intuíciou, vznikalo by mnoho problémov a nedorozumení.

A tak existujú spoločné predpisy pre všetkých, ale sú aj špeciálne len pre chodcov alebo cyklistov.

Cyklistu na priechode neohrozujte

Základom je predovšetkým nikoho neohrozovať a ani neobmedzovať. Platí to aj pre vodiča auta.

Diskutér napísal, že by nezastavil, ak by po priechode pre chodcov šliapal do pedálov cyklista. Ak by ho ale ohrozil, problém by mali obaja. Nielen cyklista, ktorý jazdil po priechode pre chodcov, ale aj vodič vozidla, ktorý je v rámci svojich možností a dopravných pravidiel povinný zabrániť kolíznej situácii.

Vodiča auta môže rozčuľovať, ak cyklista jazdí na priechode pre chodcov namiesto toho, aby cez priechod bicykel tlačil. Veď pravidlá uvádzajú, že "iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané".

Reakciou vodiča na cyklistu na priechode by nemalo byť jeho "vychovávanie" tým, že cyklistu ohrozíte. "Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Chodec nemá na priechode prednosť, ak naň nevkročil

V prípade, že by cez priechod pre chodcov prechádzal chodec, vodič idúci po ceste mu musí dať prednosť.

Podstatné je, aby chodec položil aspoň jednu nohu na priechod. V opačnom prípade sa na vodiča nevzťahuje povinnosť "dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov".

Keďže povinnosť dať prednosť chodcovi nie je v zákone definovaná, treba sa riadiť zmyslom tohto ustanovenia: znamená to neohroziť a ani neobmedziť chodca.

Ak je chodec na priechode na opačnej strane cesty a vy len pár metrov pred priechodom, dopravné pravidlá neporušíte, ak chodec môže prejsť cez cestu bez toho, aby musel čo i len spomaliť alebo zmeniť smer chôdze. Vaša snaha zabrzdiť na krátkom priestore by mohla viesť k vášmu ohrozeniu alebo ohrozeniu vozidiel za vami.

Veľmi záleží na situácii, ktorá v premávke nastane. Pokiaľ je to možné, nič nepokazíte, ak chodcovi na priechode zastavíte, aj keď je ešte od vás ďaleko. Nikto vás však nesmie trestať, ak ste chodcovi nijak neublížili, no pred priechodom ste nezastavili. Predpisy v týchto momentoch dávajú istú voľnosť na prispôsobenie sa konkrétnej situácii.

Aj na priechode vás môžu zraziť

Chodci si musia uvedomiť, že priechod pre chodcov nie je ich štít pred autami. Preto by si aj pri prechode cez priechod mali dávať pozor.

"Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ležiaci človek nie je chodec ale prekážka

V súvislosti s chodcami na ceste pravidlá uvádzajú ešte jednu zaujímavosť. Chodec je podľa predpisov účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo. Ak teda niekto leží na ceste, nie je chodcom. Pravidlá z neho vtedy robia prekážku cestnej premávky.

Ak by sa vám teda niekedy nedajbože stalo, že zrazíte opitého človeka ležiaceho na ceste v noci, na situáciu sa nebudú vzťahovať pravidlá súvisiace s chodcom. Pôjde o náraz do neoznačenej prekážky. Tú je podľa predpisov povinný odstrániť prípadne označiť ten, kto ju spôsobil. Ak sa tak nestane, povinnosť prechádza na správcu komunikácie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 637
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 785
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 767
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 651
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 847
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 761
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 304
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.