Koišova Fiesta dá stovku za 2,5 sekundy

Ford Team RS Slovakia predstavil nové športové náradie na nadchádzajúcu sezónu pretekov automobilov do vrchu. Unikátne auto postavené na Slovensku poháňa motor Cosworth s výkonom 634 koní.

Ford Fiesta E1 vyzerá neskutočne dynamicky a dravo. Najmä v sprievode strieľajúceho výfuku, ktorý Martin Koiš predviedol počas slávnostnej premiéry.(Zdroj: Tibor Szabosi)

TRENČÍN. Z dielní Koiš Racing už v minulosti vyšlo nejedno unikátne auto, ktoré v pretekoch automobilov do vrchu získalo absolútne prvenstvá medzi plechovými autami a tiež atakovalo absolútny titul aj medzi formulovými špeciálmi.

Ford Focus E1 doslúžil a na jeho miesto prichádza nová Fiesta, ktorá z konštrukčného hľadiska prekonáva Focus najmä kompaktnými rozmermi, o metrák nižšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou. "Nárazníky, spojler a zadné krídlo je v podstate Fiesta S2000 továrenského tímu M Sport", povedal jazdec Martin Koiš, ktorý ostatné tri mesiace venoval veľa času stavbe a dokončeniu auta.

Aerodynamika auta má pôvod priamo v športovom oddelení automobilky Ford. Všetky vonkajšie diely ako nárazníky, blatníky a krídla sú z ľahkého ale pevného kevlaru. Motor Cosworth finálne naladili tiež v Anglicku.

Neznamená to však, že stavba auta trvala len tak krátko. Ako sa stalo zvykom, Koišovci vyvíjajú auto v domácich dielňach a v podstate sú unikátom v tejto oblasti motoršportu.

"Často si dávam otázku, prečo sa vždy znova dávame na túto ťažšiu a zložitejšiu cestu vývoja. Asi preto, že nás to baví, hoci nie všetky chvíle sú radostné", filozofoval Martin Koiš.

Brutálna Fiesta má štvorkolku

Jediné, čo pretekársky špeciál zdedil po bežnej Fieste je športový štýl, základ karosérie a kompaktné rozmery. Pri pohľade na špeciál postavený pre skupinu E1 asi málo komu napadne, že toto bola pôvodne Fiesta 1,25 Duratec s výkonom 60 kW.

Z nej ostal iba skelet karosérie, ktorý v bánoveckej dielni ešte vyrezaním niektorých častí odľahčili. Na miesto, kde zvárali trubkový bezpečnostný a tiež nosný rám, museli previezť karosériu na stolici.

Inak by sa pokrútila. Až následne do vozidla s rámom mohli urobiť tunel na šesť stupňovú sekvenčnú prevodovku, ktorá je spojená s výkonným motorom cez kovo-keramickú dvojlamelovú spojku.

Otec a syn Koišovci. Hoci je hlavnou hviezdou Martin, otec Stano mu rokmi v podnikaní a pretekaní vytvoril podmienky a priestor na realizáciu. Meno Koiš je späté so značkou Ford už dve desiatky rokov.

Zadný diferenciál aj predná náprava sú uložené v pomocných rámoch. Fiesta má podvozok značky Proflex, brzdy AP Racing a hmotnosť 1144 kilogramov. Na skrotenie výkonu motora 466 kW (634 k) treba predné kotúče s priemerom 380 milimetrov a 8 piestikovými strmeňmi.

Špeciál s 18 palcovými kolesami, stálym pohonom všetkých kolies a pneumatikami rozmeru 250/640 R18 má maximálnu rýchlosť 220 kilometrov za hodinu a stovku pokorí za 2,5 sekundy.

Fiestu E1 čaká najťažšia fáza

Auto, ktoré ukázali svetu, je zatiaľ len polovičným úspechom, pretože pred prvými júnovými pretekmi v českom Šternberku ich čaká ladenie a nastavovanie. Úplne prvý test absolvovali na Slovakia Ringu ešte so surovým autom a starým motorom pred repasom.

"Na okruhu ma prekvapila ľahkosť auta a dobré brzdy ale ešte musíme veľa ladiť", priznáva Koiš. Hotové auto má za sebou aj druhý test na Jankovom Vŕšku pri Bánovciach, kde je horší asfalt ako na okruhu a auto sa podstatne ťažšie optimalizuje.

Prvý krát sa na domácej trati ukáže Fiesta E1 už 9. a 10. júna na Jahodnej pri Košiciach. Koncom júna vycestuje Ford Team RS Slovakia ešte do Poľska a potom čakajú Fiestu a Martina v Dobšinej Majstrovstvá Európy a ťažká konkurencia.

Organizátorom pretekov do vrchu sa totiž opätovne podarilo pritiahnuť vrcholné podujatie na Slovensko. Veľká "Európa" sa na dobšinskej trati pôjde 21. a 22. júla. Domáce preteky pri Bánovciach na Jankovom Vŕšku budú tradične v prvý augustový víkend.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 965
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 081
  3. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 614
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 248
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 313
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 062
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 302
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 795
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 616
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 451

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop