Koišova Fiesta dá stovku za 2,5 sekundy

Ford Team RS Slovakia predstavil nové športové náradie na nadchádzajúcu sezónu pretekov automobilov do vrchu. Unikátne auto postavené na Slovensku poháňa motor Cosworth s výkonom 634 koní.

Ford Fiesta E1 vyzerá neskutočne dynamicky a dravo. Najmä v sprievode strieľajúceho výfuku, ktorý Martin Koiš predviedol počas slávnostnej premiéry.(Zdroj: Tibor Szabosi)

TRENČÍN. Z dielní Koiš Racing už v minulosti vyšlo nejedno unikátne auto, ktoré v pretekoch automobilov do vrchu získalo absolútne prvenstvá medzi plechovými autami a tiež atakovalo absolútny titul aj medzi formulovými špeciálmi.

Ford Focus E1 doslúžil a na jeho miesto prichádza nová Fiesta, ktorá z konštrukčného hľadiska prekonáva Focus najmä kompaktnými rozmermi, o metrák nižšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou. "Nárazníky, spojler a zadné krídlo je v podstate Fiesta S2000 továrenského tímu M Sport", povedal jazdec Martin Koiš, ktorý ostatné tri mesiace venoval veľa času stavbe a dokončeniu auta.

Aerodynamika auta má pôvod priamo v športovom oddelení automobilky Ford. Všetky vonkajšie diely ako nárazníky, blatníky a krídla sú z ľahkého ale pevného kevlaru. Motor Cosworth finálne naladili tiež v Anglicku.

Neznamená to však, že stavba auta trvala len tak krátko. Ako sa stalo zvykom, Koišovci vyvíjajú auto v domácich dielňach a v podstate sú unikátom v tejto oblasti motoršportu.

"Často si dávam otázku, prečo sa vždy znova dávame na túto ťažšiu a zložitejšiu cestu vývoja. Asi preto, že nás to baví, hoci nie všetky chvíle sú radostné", filozofoval Martin Koiš.

Brutálna Fiesta má štvorkolku

Jediné, čo pretekársky špeciál zdedil po bežnej Fieste je športový štýl, základ karosérie a kompaktné rozmery. Pri pohľade na špeciál postavený pre skupinu E1 asi málo komu napadne, že toto bola pôvodne Fiesta 1,25 Duratec s výkonom 60 kW.

Z nej ostal iba skelet karosérie, ktorý v bánoveckej dielni ešte vyrezaním niektorých častí odľahčili. Na miesto, kde zvárali trubkový bezpečnostný a tiež nosný rám, museli previezť karosériu na stolici.

Inak by sa pokrútila. Až následne do vozidla s rámom mohli urobiť tunel na šesť stupňovú sekvenčnú prevodovku, ktorá je spojená s výkonným motorom cez kovo-keramickú dvojlamelovú spojku.

Otec a syn Koišovci. Hoci je hlavnou hviezdou Martin, otec Stano mu rokmi v podnikaní a pretekaní vytvoril podmienky a priestor na realizáciu. Meno Koiš je späté so značkou Ford už dve desiatky rokov.

Zadný diferenciál aj predná náprava sú uložené v pomocných rámoch. Fiesta má podvozok značky Proflex, brzdy AP Racing a hmotnosť 1144 kilogramov. Na skrotenie výkonu motora 466 kW (634 k) treba predné kotúče s priemerom 380 milimetrov a 8 piestikovými strmeňmi.

Špeciál s 18 palcovými kolesami, stálym pohonom všetkých kolies a pneumatikami rozmeru 250/640 R18 má maximálnu rýchlosť 220 kilometrov za hodinu a stovku pokorí za 2,5 sekundy.

Fiestu E1 čaká najťažšia fáza

Auto, ktoré ukázali svetu, je zatiaľ len polovičným úspechom, pretože pred prvými júnovými pretekmi v českom Šternberku ich čaká ladenie a nastavovanie. Úplne prvý test absolvovali na Slovakia Ringu ešte so surovým autom a starým motorom pred repasom.

"Na okruhu ma prekvapila ľahkosť auta a dobré brzdy ale ešte musíme veľa ladiť", priznáva Koiš. Hotové auto má za sebou aj druhý test na Jankovom Vŕšku pri Bánovciach, kde je horší asfalt ako na okruhu a auto sa podstatne ťažšie optimalizuje.

Prvý krát sa na domácej trati ukáže Fiesta E1 už 9. a 10. júna na Jahodnej pri Košiciach. Koncom júna vycestuje Ford Team RS Slovakia ešte do Poľska a potom čakajú Fiestu a Martina v Dobšinej Majstrovstvá Európy a ťažká konkurencia.

Organizátorom pretekov do vrchu sa totiž opätovne podarilo pritiahnuť vrcholné podujatie na Slovensko. Veľká "Európa" sa na dobšinskej trati pôjde 21. a 22. júla. Domáce preteky pri Bánovciach na Jankovom Vŕšku budú tradične v prvý augustový víkend.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  8. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  2. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  3. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  4. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  5. Slováci rozhodli o najlepšom!
  6. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  7. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  8. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  10. Dobrodružstvo s vodou
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 371
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 5 657
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 280
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 076
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 996
  6. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 995
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 923
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 385
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 311
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 532

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner slovenské národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal sa takmer rozplakal.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

KULTÚRA

Bol to dobrý žúr, aj striptéra zabili. V čom to hrá Scarlett Johansson?

Pozrite si najdepresívnejší film sezóny.

Neprehliadnite tiež

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.