Koišova Fiesta dá stovku za 2,5 sekundy

Ford Team RS Slovakia predstavil nové športové náradie na nadchádzajúcu sezónu pretekov automobilov do vrchu. Unikátne auto postavené na Slovensku poháňa motor Cosworth s výkonom 634 koní.

Ford Fiesta E1 vyzerá neskutočne dynamicky a dravo. Najmä v sprievode strieľajúceho výfuku, ktorý Martin Koiš predviedol počas slávnostnej premiéry.(Zdroj: Tibor Szabosi)

TRENČÍN. Z dielní Koiš Racing už v minulosti vyšlo nejedno unikátne auto, ktoré v pretekoch automobilov do vrchu získalo absolútne prvenstvá medzi plechovými autami a tiež atakovalo absolútny titul aj medzi formulovými špeciálmi.

Ford Focus E1 doslúžil a na jeho miesto prichádza nová Fiesta, ktorá z konštrukčného hľadiska prekonáva Focus najmä kompaktnými rozmermi, o metrák nižšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou. "Nárazníky, spojler a zadné krídlo je v podstate Fiesta S2000 továrenského tímu M Sport", povedal jazdec Martin Koiš, ktorý ostatné tri mesiace venoval veľa času stavbe a dokončeniu auta.

Aerodynamika auta má pôvod priamo v športovom oddelení automobilky Ford. Všetky vonkajšie diely ako nárazníky, blatníky a krídla sú z ľahkého ale pevného kevlaru. Motor Cosworth finálne naladili tiež v Anglicku.

Neznamená to však, že stavba auta trvala len tak krátko. Ako sa stalo zvykom, Koišovci vyvíjajú auto v domácich dielňach a v podstate sú unikátom v tejto oblasti motoršportu.

"Často si dávam otázku, prečo sa vždy znova dávame na túto ťažšiu a zložitejšiu cestu vývoja. Asi preto, že nás to baví, hoci nie všetky chvíle sú radostné", filozofoval Martin Koiš.

Brutálna Fiesta má štvorkolku

Jediné, čo pretekársky špeciál zdedil po bežnej Fieste je športový štýl, základ karosérie a kompaktné rozmery. Pri pohľade na špeciál postavený pre skupinu E1 asi málo komu napadne, že toto bola pôvodne Fiesta 1,25 Duratec s výkonom 60 kW.

Z nej ostal iba skelet karosérie, ktorý v bánoveckej dielni ešte vyrezaním niektorých častí odľahčili. Na miesto, kde zvárali trubkový bezpečnostný a tiež nosný rám, museli previezť karosériu na stolici.

Inak by sa pokrútila. Až následne do vozidla s rámom mohli urobiť tunel na šesť stupňovú sekvenčnú prevodovku, ktorá je spojená s výkonným motorom cez kovo-keramickú dvojlamelovú spojku.

Otec a syn Koišovci. Hoci je hlavnou hviezdou Martin, otec Stano mu rokmi v podnikaní a pretekaní vytvoril podmienky a priestor na realizáciu. Meno Koiš je späté so značkou Ford už dve desiatky rokov.

Zadný diferenciál aj predná náprava sú uložené v pomocných rámoch. Fiesta má podvozok značky Proflex, brzdy AP Racing a hmotnosť 1144 kilogramov. Na skrotenie výkonu motora 466 kW (634 k) treba predné kotúče s priemerom 380 milimetrov a 8 piestikovými strmeňmi.

Špeciál s 18 palcovými kolesami, stálym pohonom všetkých kolies a pneumatikami rozmeru 250/640 R18 má maximálnu rýchlosť 220 kilometrov za hodinu a stovku pokorí za 2,5 sekundy.

Fiestu E1 čaká najťažšia fáza

Auto, ktoré ukázali svetu, je zatiaľ len polovičným úspechom, pretože pred prvými júnovými pretekmi v českom Šternberku ich čaká ladenie a nastavovanie. Úplne prvý test absolvovali na Slovakia Ringu ešte so surovým autom a starým motorom pred repasom.

"Na okruhu ma prekvapila ľahkosť auta a dobré brzdy ale ešte musíme veľa ladiť", priznáva Koiš. Hotové auto má za sebou aj druhý test na Jankovom Vŕšku pri Bánovciach, kde je horší asfalt ako na okruhu a auto sa podstatne ťažšie optimalizuje.

Prvý krát sa na domácej trati ukáže Fiesta E1 už 9. a 10. júna na Jahodnej pri Košiciach. Koncom júna vycestuje Ford Team RS Slovakia ešte do Poľska a potom čakajú Fiestu a Martina v Dobšinej Majstrovstvá Európy a ťažká konkurencia.

Organizátorom pretekov do vrchu sa totiž opätovne podarilo pritiahnuť vrcholné podujatie na Slovensko. Veľká "Európa" sa na dobšinskej trati pôjde 21. a 22. júla. Domáce preteky pri Bánovciach na Jankovom Vŕšku budú tradične v prvý augustový víkend.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení
  1. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  2. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  3. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  5. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  6. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  9. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 389
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 366
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 069
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 693
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 088
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 553
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 504
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 293
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 274
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Keď je prezident Zeman bojovníkom za pravdu

Najnovšie ocenenie je mnohým Čechom na smiech.

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.