Koišova Fiesta dá stovku za 2,5 sekundy

Ford Team RS Slovakia predstavil nové športové náradie na nadchádzajúcu sezónu pretekov automobilov do vrchu. Unikátne auto postavené na Slovensku poháňa motor Cosworth s výkonom 634 koní.

Ford Fiesta E1 vyzerá neskutočne dynamicky a dravo. Najmä v sprievode strieľajúceho výfuku, ktorý Martin Koiš predviedol počas slávnostnej premiéry.(Zdroj: Tibor Szabosi)

TRENČÍN. Z dielní Koiš Racing už v minulosti vyšlo nejedno unikátne auto, ktoré v pretekoch automobilov do vrchu získalo absolútne prvenstvá medzi plechovými autami a tiež atakovalo absolútny titul aj medzi formulovými špeciálmi.

Ford Focus E1 doslúžil a na jeho miesto prichádza nová Fiesta, ktorá z konštrukčného hľadiska prekonáva Focus najmä kompaktnými rozmermi, o metrák nižšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou. "Nárazníky, spojler a zadné krídlo je v podstate Fiesta S2000 továrenského tímu M Sport", povedal jazdec Martin Koiš, ktorý ostatné tri mesiace venoval veľa času stavbe a dokončeniu auta.

Aerodynamika auta má pôvod priamo v športovom oddelení automobilky Ford. Všetky vonkajšie diely ako nárazníky, blatníky a krídla sú z ľahkého ale pevného kevlaru. Motor Cosworth finálne naladili tiež v Anglicku.

Neznamená to však, že stavba auta trvala len tak krátko. Ako sa stalo zvykom, Koišovci vyvíjajú auto v domácich dielňach a v podstate sú unikátom v tejto oblasti motoršportu.

"Často si dávam otázku, prečo sa vždy znova dávame na túto ťažšiu a zložitejšiu cestu vývoja. Asi preto, že nás to baví, hoci nie všetky chvíle sú radostné", filozofoval Martin Koiš.

Brutálna Fiesta má štvorkolku

Jediné, čo pretekársky špeciál zdedil po bežnej Fieste je športový štýl, základ karosérie a kompaktné rozmery. Pri pohľade na špeciál postavený pre skupinu E1 asi málo komu napadne, že toto bola pôvodne Fiesta 1,25 Duratec s výkonom 60 kW.

Z nej ostal iba skelet karosérie, ktorý v bánoveckej dielni ešte vyrezaním niektorých častí odľahčili. Na miesto, kde zvárali trubkový bezpečnostný a tiež nosný rám, museli previezť karosériu na stolici.

Inak by sa pokrútila. Až následne do vozidla s rámom mohli urobiť tunel na šesť stupňovú sekvenčnú prevodovku, ktorá je spojená s výkonným motorom cez kovo-keramickú dvojlamelovú spojku.

Otec a syn Koišovci. Hoci je hlavnou hviezdou Martin, otec Stano mu rokmi v podnikaní a pretekaní vytvoril podmienky a priestor na realizáciu. Meno Koiš je späté so značkou Ford už dve desiatky rokov.

Zadný diferenciál aj predná náprava sú uložené v pomocných rámoch. Fiesta má podvozok značky Proflex, brzdy AP Racing a hmotnosť 1144 kilogramov. Na skrotenie výkonu motora 466 kW (634 k) treba predné kotúče s priemerom 380 milimetrov a 8 piestikovými strmeňmi.

Špeciál s 18 palcovými kolesami, stálym pohonom všetkých kolies a pneumatikami rozmeru 250/640 R18 má maximálnu rýchlosť 220 kilometrov za hodinu a stovku pokorí za 2,5 sekundy.

Fiestu E1 čaká najťažšia fáza

Auto, ktoré ukázali svetu, je zatiaľ len polovičným úspechom, pretože pred prvými júnovými pretekmi v českom Šternberku ich čaká ladenie a nastavovanie. Úplne prvý test absolvovali na Slovakia Ringu ešte so surovým autom a starým motorom pred repasom.

"Na okruhu ma prekvapila ľahkosť auta a dobré brzdy ale ešte musíme veľa ladiť", priznáva Koiš. Hotové auto má za sebou aj druhý test na Jankovom Vŕšku pri Bánovciach, kde je horší asfalt ako na okruhu a auto sa podstatne ťažšie optimalizuje.

Prvý krát sa na domácej trati ukáže Fiesta E1 už 9. a 10. júna na Jahodnej pri Košiciach. Koncom júna vycestuje Ford Team RS Slovakia ešte do Poľska a potom čakajú Fiestu a Martina v Dobšinej Majstrovstvá Európy a ťažká konkurencia.

Organizátorom pretekov do vrchu sa totiž opätovne podarilo pritiahnuť vrcholné podujatie na Slovensko. Veľká "Európa" sa na dobšinskej trati pôjde 21. a 22. júla. Domáce preteky pri Bánovciach na Jankovom Vŕšku budú tradične v prvý augustový víkend.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  3. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  6. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. Leto nekončí!
  9. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 855
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 274
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 182
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 810
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 303
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 246
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 158
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 1 046
  10. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 803