Koišova Fiesta dá stovku za 2,5 sekundy

Ford Team RS Slovakia predstavil nové športové náradie na nadchádzajúcu sezónu pretekov automobilov do vrchu. Unikátne auto postavené na Slovensku poháňa motor Cosworth s výkonom 634 koní.

Ford Fiesta E1 vyzerá neskutočne dynamicky a dravo. Najmä v sprievode strieľajúceho výfuku, ktorý Martin Koiš predviedol počas slávnostnej premiéry.(Zdroj: Tibor Szabosi)

TRENČÍN. Z dielní Koiš Racing už v minulosti vyšlo nejedno unikátne auto, ktoré v pretekoch automobilov do vrchu získalo absolútne prvenstvá medzi plechovými autami a tiež atakovalo absolútny titul aj medzi formulovými špeciálmi.

Ford Focus E1 doslúžil a na jeho miesto prichádza nová Fiesta, ktorá z konštrukčného hľadiska prekonáva Focus najmä kompaktnými rozmermi, o metrák nižšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou. "Nárazníky, spojler a zadné krídlo je v podstate Fiesta S2000 továrenského tímu M Sport", povedal jazdec Martin Koiš, ktorý ostatné tri mesiace venoval veľa času stavbe a dokončeniu auta.

Aerodynamika auta má pôvod priamo v športovom oddelení automobilky Ford. Všetky vonkajšie diely ako nárazníky, blatníky a krídla sú z ľahkého ale pevného kevlaru. Motor Cosworth finálne naladili tiež v Anglicku.

Neznamená to však, že stavba auta trvala len tak krátko. Ako sa stalo zvykom, Koišovci vyvíjajú auto v domácich dielňach a v podstate sú unikátom v tejto oblasti motoršportu.

"Často si dávam otázku, prečo sa vždy znova dávame na túto ťažšiu a zložitejšiu cestu vývoja. Asi preto, že nás to baví, hoci nie všetky chvíle sú radostné", filozofoval Martin Koiš.

Brutálna Fiesta má štvorkolku

Jediné, čo pretekársky špeciál zdedil po bežnej Fieste je športový štýl, základ karosérie a kompaktné rozmery. Pri pohľade na špeciál postavený pre skupinu E1 asi málo komu napadne, že toto bola pôvodne Fiesta 1,25 Duratec s výkonom 60 kW.

Z nej ostal iba skelet karosérie, ktorý v bánoveckej dielni ešte vyrezaním niektorých častí odľahčili. Na miesto, kde zvárali trubkový bezpečnostný a tiež nosný rám, museli previezť karosériu na stolici.

Inak by sa pokrútila. Až následne do vozidla s rámom mohli urobiť tunel na šesť stupňovú sekvenčnú prevodovku, ktorá je spojená s výkonným motorom cez kovo-keramickú dvojlamelovú spojku.

Otec a syn Koišovci. Hoci je hlavnou hviezdou Martin, otec Stano mu rokmi v podnikaní a pretekaní vytvoril podmienky a priestor na realizáciu. Meno Koiš je späté so značkou Ford už dve desiatky rokov.

Zadný diferenciál aj predná náprava sú uložené v pomocných rámoch. Fiesta má podvozok značky Proflex, brzdy AP Racing a hmotnosť 1144 kilogramov. Na skrotenie výkonu motora 466 kW (634 k) treba predné kotúče s priemerom 380 milimetrov a 8 piestikovými strmeňmi.

Špeciál s 18 palcovými kolesami, stálym pohonom všetkých kolies a pneumatikami rozmeru 250/640 R18 má maximálnu rýchlosť 220 kilometrov za hodinu a stovku pokorí za 2,5 sekundy.

Fiestu E1 čaká najťažšia fáza

Auto, ktoré ukázali svetu, je zatiaľ len polovičným úspechom, pretože pred prvými júnovými pretekmi v českom Šternberku ich čaká ladenie a nastavovanie. Úplne prvý test absolvovali na Slovakia Ringu ešte so surovým autom a starým motorom pred repasom.

"Na okruhu ma prekvapila ľahkosť auta a dobré brzdy ale ešte musíme veľa ladiť", priznáva Koiš. Hotové auto má za sebou aj druhý test na Jankovom Vŕšku pri Bánovciach, kde je horší asfalt ako na okruhu a auto sa podstatne ťažšie optimalizuje.

Prvý krát sa na domácej trati ukáže Fiesta E1 už 9. a 10. júna na Jahodnej pri Košiciach. Koncom júna vycestuje Ford Team RS Slovakia ešte do Poľska a potom čakajú Fiestu a Martina v Dobšinej Majstrovstvá Európy a ťažká konkurencia.

Organizátorom pretekov do vrchu sa totiž opätovne podarilo pritiahnuť vrcholné podujatie na Slovensko. Veľká "Európa" sa na dobšinskej trati pôjde 21. a 22. júla. Domáce preteky pri Bánovciach na Jankovom Vŕšku budú tradične v prvý augustový víkend.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 461
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 138
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 262
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 195
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 161
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 316
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 114
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 523
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 650
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 526

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje v Žiline mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

SVET

Biely dom nepustil na tlačovku novinárov z hlavných médií

Trump opäť tvrdo kritizoval médiá.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop