Predseda Slovenskej parkovacej asociácie (SPA) Milan Taška pripomenul, že ak sa bude pokračovať v doterajšom trende nárastu počtu áut, tak "zahltia" celé mestá.
BRATISLAVA. Ak ostane riešenie poddimenzovaných parkovacích plôch len na ramenách miest, tak sa dopredu neposunieme a nič sa nevyrieši, skonštatoval predseda Slovenskej parkovacej asociácie (SPA) Milan Taška po ukončení štvrtého kolokvia Asociácie v Púchove, na ktorom diskutovali o parkovaní na mestských sídliskách.
Ako povedal, kolokvium bolo o výmene skúseností. Na stretnutí malo zastúpenie trinásť miest, medzi nimi napríklad Bratislava, Komárno, Prešov, Liptovský Mikuláš či Žilina. Taška pripomenul štatistickú skutočnosť, že dnes na štvorčlennú rodinu pripadá 1,86 vozidla.
Príčiny nedostatku parkovacích miest
Taška skonštatoval, že skutočnosť poddimenzovaného stavu parkovacích miest k počtu bytov má viac dôvodov. Prvým z nich je fakt, že v 80-tych rokoch minulého storočia, keď sa začali stavať moderné sídliska, filozofiou štátu bolo, aby sa vystavalo 30 percent hromadných garáží, 30 percent podzemných garáží pod panelákmi a 40 percent mali byť povrchové parkovacie miesta.
S ľútosťou však poznamenal, že na tie hromadné neboli financie, podzemné sa nerealizovali napríklad zo statických dôvodov a vybudovalo sa len tých zostávajúcich 40 percent povrchových parkovacích miest.
V ďalšom rade je dôvodom šrotovné, ktoré podporilo kúpu áut, ale na druhej strane tak ubudlo ľudí využívajúcich mestskú hromadnú dopravu. Navyše, každý chce, ako pripomenul Taška, parkovať pred domom.
"Mestá dnes dotujú hromadnú dopravu, Slovenskú autobusovú dopravu, aby sa ľudia vrátili späť do autobusov. ... Mestá neboli stavané na takýto počet áut," pripomína Taška. Dodal, že ak sa bude pokračovať v doterajšom trende, tak "zahltíme" celé mestá autami.
Treba zmeniť myslenie ľudí?
Taška sa domnieva, že treba zmeniť aj samotné myslenie ľudí. "Ak si kúpim auto, tak by som sa mal spolupodieľať aj na tvorbe parkovacích miest," nazdáva sa.
Asociácia sa snaží, aby mestá vytvorili dlhodobé stratégie na riešenie tohto problému. Ako uviedol, mestá nemajú finančné prostriedky na výstavbu nových parkovacích miest, ale majú plochy, kde by sa stavať dalo. Preto sa nazdáva, že by mestá mohli ísť cestou verejnej súťaže, kde by sa o výstavbu postaral investor.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk