Porovnávame jazdné vlastnosti, pohodlie šoféra ale najmä miesto v druhom a treťom rade sedadiel.
ŽENEVA, LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Ešte na začiatku jari sme zorganizovali porovnávací test troch kompaktných vanov v sedemmiestnom usporiadaní a s naftovými motormi. Hlavným vyzývateľom súboja bola nová Zafira Tourer, ktorej sa v zahraničných testoch darilo a napokon jej prvá generácia bola v podstate zakladateľom triedy kompaktných vanov.
Dnes však Zafira nie je ani zďaleka sama v triede a musí sa deliť o priazeň s veľkými rivalmi. Určite nebudú v našom porovnávacom teste všetci favoriti, ale rozhodne tí najväčší súperi áno.
Onedlho máme na pláne redakčný test modelu Ford Grand C-Max, ktorý môžeme na základe tohto testu aspoň v myšlienkach porovnať so Zafirou, Renaultom Grand Scénic a Peugeotom 5008.
Zafira je novinka v triede, Renault Grand Scénic má za sebou facelift a Peugeot 5008 je stále v kurze ako jeden z najpriestrannejších vanov svojej kategórie.
Zdá sa robustnejšia
So Zafirou sme najskôr absolvovali cestu do Ženevy v štvorčlennom obsadení a následne nastal čas na porovnávací test. Dlhá služobná cesta ukázala výrazné zlepšenie Zafiry v tuhosti riadenia oproti predchodcovi.
Celé auto nám prišlo ako robustnejšie a lepšie odhlučnené. V diaľničnom režime a hodinách za volantom sa ukázali predné sedadlá v tom najlepšom svetle. Cestovanie v druhom rade si pochvaľoval každý, kto sa dostal na striedačku dozadu.
Až na štart stop systém, ktorý sme vypínali, lebo sa nám jeho činnosť nepáčila, sa Zafira blysla. Jej palubný systém dokázal prehľadne spracovať USB s hudbou a tiež iPhone. Akurát navigačné dáta boli určené iba pre východnú Európu.
|
Zafira Tourer má punc novinky a vyzerá najlepšie, ale Renaultu zmena vizáže veľmi nepomohla. Peugeot ponúka najlepšie nastupovanie dozadu a priestranné dvere. |
Presne v čase, keď si šofér začína konečne zvykať na danosti auta a javí sa mu ako výborné, prišli do testu dvaja konkurenti. Šoférske dojmy sme konfrontovali s presnými prístrojmi a navíjacím metrom v ruke. Ponúkame naše vnímanie troch konkurentov čiastočne z pozície motoristických publicistov ale najmä majiteľov podobných áut a rodičov štyroch detí.
Peugeot znížil cenu
V prvej pocitovej fáze sa do úzkeho výberu dostanú autá, ktoré oslovia napohľad, na ulici alebo v reklame. Skutočne dôležitá časť výberu však začína s cenníkom v ruke. Peugeot ako odškodné za istú vekovú stratu na konkurentov vytiahol na jar cenový bonus a model 5008 s motorom 2,0 HDi núkal od 21 700 eur.
Pribalil 4 ročnú záruku, automatickú klimatizáciu, šesticu airbagov, stabilizačný systém, elektrickú parkovaciu brzdu, asistent rozjazdu do kopca, do funkcie stolíka sklopné operadlo spolujazdca, zadný parkovací asistent a mnoho iných prvkov.
Šesťčlenná rodina však nemôže obísť príplatok 630 eur za tretí rad sedadiel a za schodnú verziu zaplatí 22 420 eur.
Opel má nemecký štýl
Renault Grand Scénic prešiel modernizáciou, ktorá vylepšila kritizované veci, priniesla nové motory, trojblik smeroviek, asistent rozjazdu do kopca, senzor kvality vzduchu a tiež systém Visio na automatické prepínanie svetiel a stráženie jazdného pruhu.
Grand Scénic s uvádzacím bonusom s najnovším motorom 1,6 dCi a sedemmiestnym interiérom stál 20 740 eur. Cenou podliezal Peugeot o 1680 eur a výbavou mu je rovnocenný konkurent s bezkľúčovým vstupom a záclonkami vzadu navyše.
![]() |
Grand Scénic má nový displej. Podľa nás bol predchádzajúci lepší. |
Peugeot a Renault majú lepšie motory len od druhého stupňa výbavy a Zafira môže mať diesel 2,0 CDTI (96 kW) už od základného stupňa Esentia. Nemecký konkurent je už bez tretieho radu sedadiel drahší ako francúzski konkurenti.
Po odpočítaní bonusu a navýšení o tretí rad sedadiel (700 eur) Opel stojí 22 690 eur. Či sme to zobrali z tej alebo onej strany, Opel mal najmenej výbavy za najvyššiu cenu.
Za svoje peniaze dostanete najviac výbavy od Renaultu. Opel však príplatkovým a v nárazníku integrovaným stojanom na bicykle za 50 eur výrazne láka cyklisticky orientované rodiny a ponúka vec, ktorú konkurenti nemajú.
Šoférom pasoval Grand Scénic
V kokpitoch testovanej trojice sme jazdili po diaľnici, v meste aj na zlých vidieckych cestách. Opel sa predviedol v kvalite spracovania, Peugeot vyzerá robustne, ale jeho interiér na zlých cestách najviac vŕzgal.
Na rozdiel od nových konkurentov mal síce vyše 25000 kilometrov, ale aj jeho predná náprava už na nerovnostiach nebola stopercentná. Jedinou prekážkou, prečo nemožno považovať Grand Scénic za úplného šoférskeho víťaza, je stredový displej.
Ten pred faceliftom bol jednoduchší a krajší. Navyše mnoho motoristov na stredový displej ešte nedospelo a nevedia ho oceniť. Renaultu však táto koncepcia prináša najlepší posed vodiča s výhľadom šikmo dopredu, o akom sa môže konkurentom len snívať.
![]() |
Peugeot vyzerá zvon najrobustnejšie. Z Renaultu je najlepší výhľad a prednosťou Zafiry |
Renault mal na ceste číslo 66 jednoznačne najrobustnejší interiér a najlepšie odfiltrovaný podvozok. S ohľadom na šoféra by sme si jednotne vybrali Grand Scénic. Lenže kompaktné vany sa nevyrábajú ako autá pre jedného ale pre rodinu.
Peugeot v druhom rade sedadiel neprekonali
V druhom rade sedadiel nájdete vo všetkých troch autách samostatne posuvné a sklápateľné sedadlá a tiež tri riešenia pohodlia. Grand Scénic má ako jediný aj úplne vyberateľné sedadlá, takže z auta urobíte dodávku s čistou podlahou.
Renault má žiaľ stredné sedadlo užšie ako krajné a tým pádom miesto len pre dve autosedačky po krajoch. Vo veľkosti sedadiel je jednoznačným kráľom Peugeot, ktorý má všetky tri sedadlá druhého radu rovnako široké, dlhé aj vysoké. Medzery medzi kotvami sú rovnako široké a samotné kotvy navyše schované, takže ak si do druhého radu na stredné sedadlo sadne dospelý človek, nebudú ho tlačiť do zadku ako v Renaulte.
Grand Scénic boduje najširšími krajnými sedadlami v druhom rade a hoci stredné je len o dva centimetre užšie než v Peugeote a dokonca o 1,5 cm širšie v porovnaní so Zafirou Tourer, vytŕčajúce kotvy pásov ho robia nepohodlným pre dospelých a komplikujú umiestnenie dieťaťa do sedačky alebo sedáku.
Preto je tu miesto iba na dve sedačky. V Zafire je to lepšie no a najlepšie v Peugeote. Zafira je autom pre dospelých cestujúcich v druhom rade. Navyše, ak vzadu cestujú len dvaja, Zafira ponúka tzv. Lounge Seating (250 € od druhého stupňa výbavy) – posunutie krajných sedadiel o 70 mm dozadu a 50 mm viac k sebe, čím vznikne luxusné sedenie pre dvoch na úrovni limuzíny.
Dozadu iba deti
Tretí rad sedadiel v kompaktných vanoch pomáha tým, ktorí nemajú na veľký van a potrebujú voziť len väčší počet detí. Miesto v treťom rade nie je zúfalé ani kráľovské, avšak pre deti obstojné. V nastupovaní dozadu je najlepší Peugeot, jeho sedadlo sa odklápa jediným pohybom bez nutnosti preklopenia.
Pre každodenné nastupovanie detí dozadu najviac vyhovuje Peugeot, s rozdielom triedy má najlepší prístup. Najpohodlnejšie sa však sedí v treťom rade v Grand Scénicu, kde pasažieri sedia pomerne vysoko, nemajú kolená pod zubami a majú si aj kam schovať chodidlá.
![]() |
Renault Grand Scénic má najlepšie brzdy a najlepší čas dosiahol aj v slalome. Jeho podvozok je dobre zladený s elektronikou stabilizačného systému. |
Celkom dobre sa sedí vzadu aj v Peugeote, ale do tretieho radu v Zafire dospelým liezť neodporúčame a usadenie detí si bude vyžadovať poriadne posunúť stredný rad sedadiel dopredu, lebo inak nemajú priestor na nohy. Tretí rad sedadiel v Zafire Tourer je v praxi najmenej použiteľný.
Tu sa prejavuje jej trochu divná koncepcia karosérie, keď jednu tretinu z dĺžky auta zaberá predný previs s palubnou doskou, veľkú časť rázvoru 2670 mm si berie životný priestor pre cestujúcich v druhom rade a pre tretí rad alebo kufor ostalo zúfalo málo.
Hoci je Zafira najdlhšia, batožinový priestor má výrazne najkratší z trojice – o 70 mm kratší než Peugeot a 110 mm kratší než Renault. Renault zo svojho najdlhšieho rázvoru 2770 mm rovnomerne nadelil predným aj zadným pasažierom, čo z neho robí najlepšie pripravený kompaktný van na prepravu 5 alebo 7 osôb a ich batožiny.
Nehovoriac o tom, že po vyklopení tretieho radu do Grand Scénicu naložíte najviac batožiny. Renault má tiež najväčší maximálny papierový objem kufra a hlavne tretie sedadlá zadného radu sú najďalej od zadného okna.
Peugeot najlepšie zrýchľuje
Porovnávací test kompaktných vanov so zimnými pneumatikami skončil v sychravom prostredí, s telemetriou na palube a medzi kužeľmi. Na rôznych typoch ciest bol suverénom Renault a to potvrdil aj pri meraniach, hoci dvojlitre mu v zrýchlení samozrejme ušli.
Slalom a kontrola brzdnej dráhy potvrdili nedotáčavé správanie a zvláštnu charakteristiku brzdového pedálu Zafiry Tourer. Veľa hmotnosti sústredenej v prednej časti auta najviac cítiť v slalome. Renault najčistejšie menil smer a najlepšie držal stopu pri rýchlych zmenách smeru, hoci riadenie bolo dosť ľahké.
|
Zafira môže mať integrovaný nosič na bicykle v nárazníku, čo môže byť pre mnohých športovo zameraných klientov rozhodujúce. |
Peugeot v bežnom užívateľskom jazdnom režime funguje pekne, ale testovaný kus najviac hrkotal na nerovnostiach a jeho posilňovač riadenia pracoval trochu nevyspytateľne.
Skoky vo variabilnom účinku boli dosť veľké. Pri meraniach brzdných dráh z rýchlosti 100 km/h na najkratšej dráhe spomalil Grand Scénic (40 m), druhý bol Peugeot (42 m) a najhoršie brzdila Zafira (46 m).
Motor značky Opel najviac počuť aj vo vyšších otáčkach. Renault je aj pri 1000 až 1200 1/min príjemne mäkký, hoci tam jeho ťah len ožíva. Akustika motora však vodiča nenúti podradiť a počká si, kým sa motor preberie k životu, aby nemusel neustále podraďovať.
Renault najrýchlejšie z trojice začína aj kúriť. Motor 1.6 dCi od Renaultu je tiež najkultivovanejší a má najmäkší chod. Najdynamickejším dojmom zase pôsobil agregát 2.0 HDi v Peugeote, ktorý ťahal až tak, že chvíľu sme si mysleli, či pod kapotou nie je 2.2 HDi.
![]() |
Najlepšie nastupovanie do tretieho radu ponúka Peugeot 5008. Aj miesto v druhom rade sedadiel je najlepšie. O niečo viac miesta vzadu aj v kufri ponúka Renault. |
Náš dojem potvrdili aj merania zrýchlenia z 0 na 100 km/h – 11,27 sekúnd Peugeot, 11, 32 Opel a 12,14 sekúnd Renault. Spotreby paliva sa držali pri sebe v poradí 5,9 l/100 km Renault, 6,1 l/100 km Peugeot a 6,5 l/100 km Opel.
Našli sme víťaza
Napriek kvalitám troch testovaných vanov sa patrí spomenúť, že zákazníci na Slovensku preferujú v danej triede Volkswagen Touran, ktorý o sto kusov predbehol modelový rad Scénic a tiež kupujú Chevrolet Orlando.
Akurát z predajných štatistík nie je zrejmé, koľko Volkswagenov bolo v sedemmiestnom usporiadaní. My sme do testu vybrali tie, nad ktorými by sme uvažovali a z nich sme našli aj víťaza.
Na základe skúseností s každodennou starostlivosťou o štyri deti sme z trojice vybrali Renault Grand Scénic, ktorému výrazne pomohol vydarený motor. Vyhral s ohľadom na všetky kategórie ako globálna voľba.
Zafira by potešila namiesto kombi ako výborné auto pre štyroch. Trochu nás Zafira sklamala podvozkom. Peugeot bude dobrým riešením pre päťčlenné rodiny, lebo tri autosedačky v druhom rade zvláda hravo, teda kombináciu sedačiek a podsedáka. Jeho silný diesel nepoznal kopce.
Technické údaje
Vozidlo | Opel Zafira | Peugeot 5008 | Renault Grand Scénic |
Verzia | 2,0 CDTI | 2,0 HDi | 1,6 dCi |
Cena testovaného modelu od (eur) | 22.690 | 22.420 | 20.740 |
Objem (cm3) | 1956 | 1997 | 1598 |
Výkon (kW(k)) | 96/130 | 110/150 | 96/130 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 | 3750 | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 300 | 340 | 320 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1750-2500 | 2000 | 1750 |
Prevodovka | 6 Man. | 6 Man. | 6 Man. |
Poháňané kolesá | predné | predné | predné |
Dĺžka(mm) | 4658 | 4529 | 4573 |
Šírka (mm) | 1884 | 1837 | 1845 |
Výška (mm) | 1685 | 1622 | 1645 |
Rázvor (mm) | 2760 | 2727 | 2770 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1733 | 1675 | 1638 |
Zrýchlenie z 0 na 100km/h(s) | 10,9 | 9,9 | 10,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 190 | 195 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 5,5 | 5,8 | 4,4 |
Spotreba v teste (l/100km) | 6,5 | 6,1 | 5,9 |
Autor: Katarína Chválová