SME

Nové parkovanie narazilo

Nová parkovacia politika má odporcov v najväčších mestských častiach. Staré Mesto dokonca pochybuje, že mesto nový systém zavedie v tomto volebnom období.

Petržalka má problémy s parkovaním. Sľubuje stavbu parkovacích domov.Petržalka má problémy s parkovaním. Sľubuje stavbu parkovacích domov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Problémy s parkovaním v Bratislave by mala už na budúci rok vyriešiť nová stratégia parkovacej politiky. Tá prinesie napríklad spoplatnenie druhého auta v domácnosti alebo zvýhodnenie rezidentov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Systém by mal byť navrhnutý tak, aby bol s drobnými odchýlkami vhodný pre všetky mestské časti," uviedol pre TASR predseda Komisie dopravy a informačných systémov hlavného mesta Jozef Uhler. Nie všetkým bratislavským samosprávam sa však nová parkovacia politika páči.

Staré Mesto: Realizácia je skoro nulová

Návrhy, ktoré prichádzajú z mesta, neberie starostka Starého Mesta Táňa Rosová veľmi vážne. Ich realizovateľnosť sa totiž podľa jej slov v tomto volebnom období blíži k nule.

SkryťVypnúť reklamu

"Mestské časti by sa museli vzdať svojich komunikácií tretej a štvrtej triedy, čo je presný opak toho, čo by sa malo udiať," pripomína s tým, že mesto by malo zveriť cesty prvej a druhej triedy mestským častiam. Zmeniť podľa nej treba napríklad aj legislatívu. "Všetok príjem z pokút by bol príjmom štátu, nie mesta ani mestských častí. Celé kúzlo a ekonomika parkovacej politiky je teda na vode," podotkla.

Princíp, ktorý má zvýhodniť rezidentov a ostatným umožniť parkovať za poplatok, už Staré Mesto uplatňuje pri svojej parkovacej politike.

"V tom sa teda zhodneme. Zhodneme sa aj v tom, že treba zmenšiť dopyt po parkovaní v prehustenom meste a zvýšiť motiváciu ľudí, aby využívali mestskú dopravu, cyklodopravu alebo kratšie trasy chodili pešo," dodala.

SkryťVypnúť reklamu

Petržalka tiež vlastný projekt

Bratislavská Petržalka si pripravuje svoj projekt parkovacej politiky. Chce dostať autá preč z chodníkov či trávy. Na výstavbu parkovacích domov už vytypovala asi 20 pozemkov, plánuje stanoviť podmienky regulácie a zaviesť rezidenčné parkovanie.

Myslí však na mesto. "Ak to bude trvať donekonečna, nebudeme čakať. Musíme konať aj preto, že Staré Mesto začalo konať. Bojíme sa, aby sa nám niektoré jeho kroky nepreniesli za Dunaj," podotkol starosta Vladimír Bajan.

Či bude nová parkovacia politika mesta prospešná, Petržalka ešte nevie posúdiť, keďže jej definitívna verzia sa stále tvorí. So zjednotením parkovania pre celé mesto súhlasí, musia sa však rešpektovať špecifiká jednotlivých samospráv. Bajan pripomína, že mesto by malo posilniť aj MHD či budovať záchytné parkoviská.

SkryťVypnúť reklamu

Nové Mesto: Spoplatnenie nie je riešenie

Na potrebu budovania záchytných parkovísk upozorňuje aj Nové Mesto. "Samotné spoplatnenie parkovania, ako bolo navrhnuté na začiatku, nie je riešením," uviedol novomestský hovorca Marek Tettinger.

Samospráva plánuje dať spracovať štúdie na dva pilotné projekty, ktoré by otestovali systém rezidenčného parkovania priamo na území Nového Mesta.

Devínska má problémy v noci

V okrajových mestských častiach, kde prevažuje zástavba rodinných domov, s nedostatkom parkovacích miest zväčša problémy nemajú. Tak je to aj v Rusovciach.

"Vážnejšia je letná situácia z pohľadu návštevníkov, keď je v popredí ich záujmu Rusovské jazero či využívanie cyklistických trás," uviedla prednostka miestneho úrad Oľga Gáfriková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V niektorých však treba riešiť najmä nočné parkovanie. Na sídliskách Podhorské a Kostolné v Devínskej Novej Vsi je asi 3700 bytov a necelých 2000 parkovacích miest. "To, čo platí v centre mesta, neplatí u nás. Materiál to však nezohľadňuje," upozorňuje starosta Milan Jambor s tým, že o spoplatnenie parkovania cez deň tam nie je záujem, keďže vtedy je parkovacích miest dosť. "Mestská časť v súčasnosti rieši nedostatok parkovacích miest úpravou rozjazdeného terénu a prípravou nových parkovísk," dodal starosta. Do systému mesta sa zapojiť nechce.

Uhler za negatívum politiky považuje najmä strach ľudí z niečoho nového a preto by mali byť pravidlá čo najjednoduchšie. Ak by sa podľa neho našiel vhodný model, systém by sa dal uskutočniť v prvom alebo druhom štvrťroku 2013.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mesto chcelo začať s novou parkovacou politikou už v januári 2013. Návrh by mali v júni schvaľovať mestskí poslanci.

Prečítaj si viac o novej parkovacej politike a návrhu mesta.

Autor: lut

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 832
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 531
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 075
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 256
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 743
  7. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 506
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 313
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  2. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  4. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  5. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  6. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  7. Štefan Šturdzík: Rakovina
  8. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 946
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 566
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 394
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 074
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 457
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 10 692
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 547
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 487
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu