Staré autá najazdia málo, ale škodia najviac

Česká pobočka TÜV vytvorila štúdiu, ktorá dáva predstavu o tom, ako veľmi znečisťujú ovzdušie automobily rôzneho roku výroby. Malá skupina starých vozidiel sa podieľa na produkcii škodlivín obrovskou mierou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Česká pobočka TÜV vytvorila štúdiu, ktorá dáva predstavu o tom, ako veľmi znečisťujú ovzdušie automobily rôzneho roku výroby. Z tejto štúdie vyplýva, že aj malá skupina starých vozidiel sa podieľa na produkcii škodlivín obrovskou mierou, napísal portál auto.idnes.cz.

Štúdia TÜV sa kvôli zjednodušeniu sústredí na škodliviny produkované osobnými autami s benzínovými motormi. Jej závery ale vytvárajú obrázok o stave celého vozového parku a jeho vplyvu na životné prostredie. Načrtnuté čísla určite nie sú presné, ale ukazujú, aký obrovský vplyv na životné prostredie má veľmi malá skupina automobilov.

V Česku bolo koncom roku registrovaných 4 582 903 osobných automobilov. Odhaduje sa, že asi 83 % z nich jazdia na benzín. Z nich je asi 844 000 vozidiel bez katalyzátora. Vzhľadom k tomu, že asi 376 000 z nich sú Škody, typickým zástupcom tejto kategórie bola zvolená Škoda 120.

Z jej spotreby a priemernej ročnej spotreby olovnatého benzínu Špeciál z čias, keď bol ešte v predaji, odborníci určili, že vozidlá bez katalyzátorov najazdili ročne v priemere asi 2 200 kilometrov. Aj keď to nie je nijak významná hodnota, z hľadiska škodlivín je táto kategória automobilov veľmi problematická aj pri malom množstve najazdených kilometrov.

Autá bez katalyzátora najazdia v Česku celkovo 1,86 miliardy kilometrov, čo je najmenej zo všetkých skupín vozidiel. Napriek tomu vyprodukujú zďaleka najviac škodlivín. Podľa odhadov TÜV asi 9,4 miliónov kilogramov oxidov dusíka a nespálených uhľovodíkov. To je viac, ako vyprodukujú dohromady všetky autá plniace normy EU 3, EU 4 a EU 5, ktorých je u našich západných susedov cez dva milióny a ročne najazdia celkom cez 32,3 miliardy kilometrov.

Autá bez katalyzátora sa spoločne s vozidlami plniacimi normu EU 1 podieľajú na celkovej tvorbe emisií približne polovicou aj napriek tomu, že vo vozovom parku tvoria len niečo vyše tretiny a najazdia len približne desatinu toho, čo zvyšok vozového parku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 454
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 321
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 957
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 555
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 451
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 360
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 243
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 092
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 071

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

Peugeot prehodnotil plány, v Trnave chce vyrábať inovatívny model

PSA tu vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.