Česká pobočka TÜV vytvorila štúdiu, ktorá dáva predstavu o tom, ako veľmi znečisťujú ovzdušie automobily rôzneho roku výroby. Z tejto štúdie vyplýva, že aj malá skupina starých vozidiel sa podieľa na produkcii škodlivín obrovskou mierou, napísal portál auto.idnes.cz.
Štúdia TÜV sa kvôli zjednodušeniu sústredí na škodliviny produkované osobnými autami s benzínovými motormi. Jej závery ale vytvárajú obrázok o stave celého vozového parku a jeho vplyvu na životné prostredie. Načrtnuté čísla určite nie sú presné, ale ukazujú, aký obrovský vplyv na životné prostredie má veľmi malá skupina automobilov.
V Česku bolo koncom roku registrovaných 4 582 903 osobných automobilov. Odhaduje sa, že asi 83 % z nich jazdia na benzín. Z nich je asi 844 000 vozidiel bez katalyzátora. Vzhľadom k tomu, že asi 376 000 z nich sú Škody, typickým zástupcom tejto kategórie bola zvolená Škoda 120.
Prečítajte si aj:
Predbehol policajtov, ktorí porušovali predpisy a dostal pokutu
Z jej spotreby a priemernej ročnej spotreby olovnatého benzínu Špeciál z čias, keď bol ešte v predaji, odborníci určili, že vozidlá bez katalyzátorov najazdili ročne v priemere asi 2 200 kilometrov. Aj keď to nie je nijak významná hodnota, z hľadiska škodlivín je táto kategória automobilov veľmi problematická aj pri malom množstve najazdených kilometrov.
Autá bez katalyzátora najazdia v Česku celkovo 1,86 miliardy kilometrov, čo je najmenej zo všetkých skupín vozidiel. Napriek tomu vyprodukujú zďaleka najviac škodlivín. Podľa odhadov TÜV asi 9,4 miliónov kilogramov oxidov dusíka a nespálených uhľovodíkov. To je viac, ako vyprodukujú dohromady všetky autá plniace normy EU 3, EU 4 a EU 5, ktorých je u našich západných susedov cez dva milióny a ročne najazdia celkom cez 32,3 miliardy kilometrov.
Autá bez katalyzátora sa spoločne s vozidlami plniacimi normu EU 1 podieľajú na celkovej tvorbe emisií približne polovicou aj napriek tomu, že vo vozovom parku tvoria len niečo vyše tretiny a najazdia len približne desatinu toho, čo zvyšok vozového parku.
Autor: idnes.cz