SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Staré autá najazdia málo, ale škodia najviac

Česká pobočka TÜV vytvorila štúdiu, ktorá dáva predstavu o tom, ako veľmi znečisťujú ovzdušie automobily rôzneho roku výroby. Malá skupina starých vozidiel sa podieľa na produkcii škodlivín obrovskou mierou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Česká pobočka TÜV vytvorila štúdiu, ktorá dáva predstavu o tom, ako veľmi znečisťujú ovzdušie automobily rôzneho roku výroby. Z tejto štúdie vyplýva, že aj malá skupina starých vozidiel sa podieľa na produkcii škodlivín obrovskou mierou, napísal portál auto.idnes.cz.

Štúdia TÜV sa kvôli zjednodušeniu sústredí na škodliviny produkované osobnými autami s benzínovými motormi. Jej závery ale vytvárajú obrázok o stave celého vozového parku a jeho vplyvu na životné prostredie. Načrtnuté čísla určite nie sú presné, ale ukazujú, aký obrovský vplyv na životné prostredie má veľmi malá skupina automobilov.

V Česku bolo koncom roku registrovaných 4 582 903 osobných automobilov. Odhaduje sa, že asi 83 % z nich jazdia na benzín. Z nich je asi 844 000 vozidiel bez katalyzátora. Vzhľadom k tomu, že asi 376 000 z nich sú Škody, typickým zástupcom tejto kategórie bola zvolená Škoda 120.

Z jej spotreby a priemernej ročnej spotreby olovnatého benzínu Špeciál z čias, keď bol ešte v predaji, odborníci určili, že vozidlá bez katalyzátorov najazdili ročne v priemere asi 2 200 kilometrov. Aj keď to nie je nijak významná hodnota, z hľadiska škodlivín je táto kategória automobilov veľmi problematická aj pri malom množstve najazdených kilometrov.

Autá bez katalyzátora najazdia v Česku celkovo 1,86 miliardy kilometrov, čo je najmenej zo všetkých skupín vozidiel. Napriek tomu vyprodukujú zďaleka najviac škodlivín. Podľa odhadov TÜV asi 9,4 miliónov kilogramov oxidov dusíka a nespálených uhľovodíkov. To je viac, ako vyprodukujú dohromady všetky autá plniace normy EU 3, EU 4 a EU 5, ktorých je u našich západných susedov cez dva milióny a ročne najazdia celkom cez 32,3 miliardy kilometrov.

Autá bez katalyzátora sa spoločne s vozidlami plniacimi normu EU 1 podieľajú na celkovej tvorbe emisií približne polovicou aj napriek tomu, že vo vozovom parku tvoria len niečo vyše tretiny a najazdia len približne desatinu toho, čo zvyšok vozového parku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 600
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 778
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 760
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 680
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 862
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 522
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 717
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 003
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 089
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

14 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr