SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Prvá jazda: Toyota GT86 ukázala dokonalosť v jednoduchosti

Dlhý vývoj a naťahovanie premiéry priniesli svoje ovocie, pretože Toyota GT-86 jazdí lepšie než ktokoľvek čakal. Konečne je po rokoch na trhu zase auto, ktoré robí radosť a vôbec nemusí mať tlačidlá na volante.

Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé.Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BARCELONA. Toyota a Subaru už v roku 2006 zistili potrebu postaviť ľahké športové auto a následne sa rozhodli pre spoločný vývoj. Dnes je v podstate jedno, kto čím prispel do spoločného vývoja, pretože GT86 nesie stopy oboch automobiliek a jazdí výborne.

V ponímaní Toyoty ide o ukončenie extrémne dlhej prestávky vo výrobe športových áut ako Celica alebo MR2. Automobilka prostredníctvom benzínového štvorvalca typu boxer oživila tradíciu dvojlitrových motorov s atmosférickým nasávaním.

Stačí si spomenúť na legendárnu Toyotu 2000GT, z ktorej vyrobili len 337 kusov. Ani riešenie plochého motora typu boxer nie je pre Toyotu cudzie, pretože v roku 1962 ukázala svetu športové kupé S800 s dvojvalcovým motorom a protibežnými piestami.

Dnes spoločne so Subaru vyvinuli 2,2 miestne vozidlo s takzvaným štvorcovým motorom, ktorý má vŕtanie aj zdvih 86 milimetrov, posed vodiča nižšie ako Porsche Cayman a pohon zadnej nápravy.

Vyzerá striedmejšie

Od čias prvého konceptu FT 86, ktorý predznamenával dnešnú podobu, sa dizajn prepracoval do podstatne civilnejšej podoby. Sériové GT86 nevyzerá tak dravo ako koncept ale o to lepšie jazdí. Pre výsledok bola dôležitá aerodynamika a nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,27.

Na prvých metroch dokáže upútať extrémne nízky posed vodiča, výborná poloha volantu a tvrdý chod radiacej páky. Toyota GT86 je pri 130 kilometrovej rýchlosti o málo hlučnejšia než sme zvyknutí, ale už aj pri päťdesiatke dáva vodičovi perfektnú spätnú väzbu aj napriek tomu, že má v duchu doby elektromechanický posilňovač.

Výkonu viac netreba

Šoférovali sme priamy dôkaz toho, že pre radosť z jazdy a pre brilantné vykrajovanie zákrut stačí 200 konských síl, ak má auto iba 1239 kilogramov a excelentne nastavený podvozok. Rovnako stačia pneumatiky z Toyoty Prius , ktoré sú na 17 palcových diskoch rozhodne ekonomicky prijateľnejším riešením než obrovské valce na superšportoch.

Iba slabému šoférovi, ktorý ma obe ruky absolútne ľavé, nestačí výkon 200 koní, pretože Toyota GT86 je o zladenosti všetkých komponentov a využití daností podvozka. Vo výjazde zo zákruty pomáha samosvorný diferenciál poháňanej zadnej nápravy.

Za mnohé hovorí tiež pomer rozloženia hmotnosti 53:47, ktorý prezrádza, že zadok má dobrú priľnavosť, avšak len takú, aby bol zábavný. Pri navrhovaní batožinového priestoru a zadných sklápateľných operadiel brali do úvahy potrebu doviesť si na okruh iné pneumatiky, a preto okrem šoféra aj spolujazdca Toyota GT 86 odvezie aj sadu kolies.

Manuálna prevodovka vyhráva

Nech to znie akokoľvek nadnesene, šoférovali sme najlepšie dvojlitrové športové auto súčasnosti s neskonalým talentom zabaviť šoféra a pritom na slovo poslúchnuť v každej situácii. Šesťstupňový automat nepracuje zle, ale nenaplnil očakávania a jednoznačne odporúčame šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Hoci existuje aj jednoduchší typ výbavy, na český a slovenský trh sa bude zatiaľ dovážať iba jediný - vyšší stupeň výbavy s xenónovými svetlami, dennými LED svetlami, dvojzónovou klimatizáciou, tempomatom a bezkľúčovým vstupom za 31 990 eur.

Na svet prišlo auto, ktoré popiera všetku nadutosť a pompéznosť turbodúchadlami dopovaných ťažkých áut, pritom jazdí oveľa zábavnejšie a dáva vodičovi to, čo chce od športového auta - radosť a bezpečnú zábavu. Práve skromný výkon učí využívať podvozok a nie ohurujúce zrýchlenie, za ktorým sa dnes ženie automobilový svet.

Technické údaje
Model Toyota GT86
Motor 2,0 Boxer
Objem 1,998 l
Výkon 147 kW
Otáčky 7000 ot./min.
Litrový výkon 100,1 k/l
Krútiaci moment 205 Nm
Otáčky 6400-6600 ot./min.
Kompresný pomer 12,5:1
Vŕtanie 86,0x86,0 mm
Prevodovka 6 manuána ( aut.)
1 3,626 (3,538)
2 2,188 (2,060)
3 1,241 (1,404)
4 1,213 (1,000)
5 1,000 (0,713)
6 0,760 (0,582)
Hmotnosť 1239 kg
Kilogramový výkon 6,195 kg/k
Dĺžka 4240 mm
Rázvor 2570 mm
Priemer otáčania 10,8 m
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 (8,2) s
Maximálna rýchlosť 220 (210) km/h
Spotreba výrobca 6,9 l/100 km
Nádrž 50 l

( údaje v zátvorke sú pre automatickú prevodovku )

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 632
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 930
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 821
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 840
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


1 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


11 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  7. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 723
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 296
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 364
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 052
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 938
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 990
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu