Prvá jazda: Toyota GT86 ukázala dokonalosť v jednoduchosti

Dlhý vývoj a naťahovanie premiéry priniesli svoje ovocie, pretože Toyota GT-86 jazdí lepšie než ktokoľvek čakal. Konečne je po rokoch na trhu zase auto, ktoré robí radosť a vôbec nemusí mať tlačidlá na volante.

Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé.(Zdroj: Tomáš Kelement)

BARCELONA. Toyota a Subaru už v roku 2006 zistili potrebu postaviť ľahké športové auto a následne sa rozhodli pre spoločný vývoj. Dnes je v podstate jedno, kto čím prispel do spoločného vývoja, pretože GT86 nesie stopy oboch automobiliek a jazdí výborne.

V ponímaní Toyoty ide o ukončenie extrémne dlhej prestávky vo výrobe športových áut ako Celica alebo MR2. Automobilka prostredníctvom benzínového štvorvalca typu boxer oživila tradíciu dvojlitrových motorov s atmosférickým nasávaním.

Stačí si spomenúť na legendárnu Toyotu 2000GT, z ktorej vyrobili len 337 kusov. Ani riešenie plochého motora typu boxer nie je pre Toyotu cudzie, pretože v roku 1962 ukázala svetu športové kupé S800 s dvojvalcovým motorom a protibežnými piestami.

Dnes spoločne so Subaru vyvinuli 2,2 miestne vozidlo s takzvaným štvorcovým motorom, ktorý má vŕtanie aj zdvih 86 milimetrov, posed vodiča nižšie ako Porsche Cayman a pohon zadnej nápravy.

Vyzerá striedmejšie

Od čias prvého konceptu FT 86, ktorý predznamenával dnešnú podobu, sa dizajn prepracoval do podstatne civilnejšej podoby. Sériové GT86 nevyzerá tak dravo ako koncept ale o to lepšie jazdí. Pre výsledok bola dôležitá aerodynamika a nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,27.

Na prvých metroch dokáže upútať extrémne nízky posed vodiča, výborná poloha volantu a tvrdý chod radiacej páky. Toyota GT86 je pri 130 kilometrovej rýchlosti o málo hlučnejšia než sme zvyknutí, ale už aj pri päťdesiatke dáva vodičovi perfektnú spätnú väzbu aj napriek tomu, že má v duchu doby elektromechanický posilňovač.

Výkonu viac netreba

Šoférovali sme priamy dôkaz toho, že pre radosť z jazdy a pre brilantné vykrajovanie zákrut stačí 200 konských síl, ak má auto iba 1239 kilogramov a excelentne nastavený podvozok. Rovnako stačia pneumatiky z Toyoty Prius , ktoré sú na 17 palcových diskoch rozhodne ekonomicky prijateľnejším riešením než obrovské valce na superšportoch.

Iba slabému šoférovi, ktorý ma obe ruky absolútne ľavé, nestačí výkon 200 koní, pretože Toyota GT86 je o zladenosti všetkých komponentov a využití daností podvozka. Vo výjazde zo zákruty pomáha samosvorný diferenciál poháňanej zadnej nápravy.

Za mnohé hovorí tiež pomer rozloženia hmotnosti 53:47, ktorý prezrádza, že zadok má dobrú priľnavosť, avšak len takú, aby bol zábavný. Pri navrhovaní batožinového priestoru a zadných sklápateľných operadiel brali do úvahy potrebu doviesť si na okruh iné pneumatiky, a preto okrem šoféra aj spolujazdca Toyota GT 86 odvezie aj sadu kolies.

Manuálna prevodovka vyhráva

Nech to znie akokoľvek nadnesene, šoférovali sme najlepšie dvojlitrové športové auto súčasnosti s neskonalým talentom zabaviť šoféra a pritom na slovo poslúchnuť v každej situácii. Šesťstupňový automat nepracuje zle, ale nenaplnil očakávania a jednoznačne odporúčame šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Hoci existuje aj jednoduchší typ výbavy, na český a slovenský trh sa bude zatiaľ dovážať iba jediný - vyšší stupeň výbavy s xenónovými svetlami, dennými LED svetlami, dvojzónovou klimatizáciou, tempomatom a bezkľúčovým vstupom za 31 990 eur.

Na svet prišlo auto, ktoré popiera všetku nadutosť a pompéznosť turbodúchadlami dopovaných ťažkých áut, pritom jazdí oveľa zábavnejšie a dáva vodičovi to, čo chce od športového auta - radosť a bezpečnú zábavu. Práve skromný výkon učí využívať podvozok a nie ohurujúce zrýchlenie, za ktorým sa dnes ženie automobilový svet.

Technické údaje
Model Toyota GT86
Motor 2,0 Boxer
Objem 1,998 l
Výkon 147 kW
Otáčky 7000 ot./min.
Litrový výkon 100,1 k/l
Krútiaci moment 205 Nm
Otáčky 6400-6600 ot./min.
Kompresný pomer 12,5:1
Vŕtanie 86,0x86,0 mm
Prevodovka 6 manuána ( aut.)
1 3,626 (3,538)
2 2,188 (2,060)
3 1,241 (1,404)
4 1,213 (1,000)
5 1,000 (0,713)
6 0,760 (0,582)
Hmotnosť 1239 kg
Kilogramový výkon 6,195 kg/k
Dĺžka 4240 mm
Rázvor 2570 mm
Priemer otáčania 10,8 m
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 (8,2) s
Maximálna rýchlosť 220 (210) km/h
Spotreba výrobca 6,9 l/100 km
Nádrž 50 l

( údaje v zátvorke sú pre automatickú prevodovku )

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 116
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 732
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 625
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 9 970
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 376
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 325
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 849
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 713
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 611
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 262

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

EKONOMIKA

Pozrite si nové vozne, železnice sľubujú modernejšie cestovanie

Vozne nasadia na najvyťaženejšie linky.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.