SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Toyota GT86 ukázala dokonalosť v jednoduchosti

Dlhý vývoj a naťahovanie premiéry priniesli svoje ovocie, pretože Toyota GT-86 jazdí lepšie než ktokoľvek čakal. Konečne je po rokoch na trhu zase auto, ktoré robí radosť a vôbec nemusí mať tlačidlá na volante.

Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé.Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BARCELONA. Toyota a Subaru už v roku 2006 zistili potrebu postaviť ľahké športové auto a následne sa rozhodli pre spoločný vývoj. Dnes je v podstate jedno, kto čím prispel do spoločného vývoja, pretože GT86 nesie stopy oboch automobiliek a jazdí výborne.

V ponímaní Toyoty ide o ukončenie extrémne dlhej prestávky vo výrobe športových áut ako Celica alebo MR2. Automobilka prostredníctvom benzínového štvorvalca typu boxer oživila tradíciu dvojlitrových motorov s atmosférickým nasávaním.

Stačí si spomenúť na legendárnu Toyotu 2000GT, z ktorej vyrobili len 337 kusov. Ani riešenie plochého motora typu boxer nie je pre Toyotu cudzie, pretože v roku 1962 ukázala svetu športové kupé S800 s dvojvalcovým motorom a protibežnými piestami.

Dnes spoločne so Subaru vyvinuli 2,2 miestne vozidlo s takzvaným štvorcovým motorom, ktorý má vŕtanie aj zdvih 86 milimetrov, posed vodiča nižšie ako Porsche Cayman a pohon zadnej nápravy.

Vyzerá striedmejšie

Od čias prvého konceptu FT 86, ktorý predznamenával dnešnú podobu, sa dizajn prepracoval do podstatne civilnejšej podoby. Sériové GT86 nevyzerá tak dravo ako koncept ale o to lepšie jazdí. Pre výsledok bola dôležitá aerodynamika a nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,27.

Na prvých metroch dokáže upútať extrémne nízky posed vodiča, výborná poloha volantu a tvrdý chod radiacej páky. Toyota GT86 je pri 130 kilometrovej rýchlosti o málo hlučnejšia než sme zvyknutí, ale už aj pri päťdesiatke dáva vodičovi perfektnú spätnú väzbu aj napriek tomu, že má v duchu doby elektromechanický posilňovač.

Výkonu viac netreba

Šoférovali sme priamy dôkaz toho, že pre radosť z jazdy a pre brilantné vykrajovanie zákrut stačí 200 konských síl, ak má auto iba 1239 kilogramov a excelentne nastavený podvozok. Rovnako stačia pneumatiky z Toyoty Prius , ktoré sú na 17 palcových diskoch rozhodne ekonomicky prijateľnejším riešením než obrovské valce na superšportoch.

Iba slabému šoférovi, ktorý ma obe ruky absolútne ľavé, nestačí výkon 200 koní, pretože Toyota GT86 je o zladenosti všetkých komponentov a využití daností podvozka. Vo výjazde zo zákruty pomáha samosvorný diferenciál poháňanej zadnej nápravy.

Za mnohé hovorí tiež pomer rozloženia hmotnosti 53:47, ktorý prezrádza, že zadok má dobrú priľnavosť, avšak len takú, aby bol zábavný. Pri navrhovaní batožinového priestoru a zadných sklápateľných operadiel brali do úvahy potrebu doviesť si na okruh iné pneumatiky, a preto okrem šoféra aj spolujazdca Toyota GT 86 odvezie aj sadu kolies.

Manuálna prevodovka vyhráva

Nech to znie akokoľvek nadnesene, šoférovali sme najlepšie dvojlitrové športové auto súčasnosti s neskonalým talentom zabaviť šoféra a pritom na slovo poslúchnuť v každej situácii. Šesťstupňový automat nepracuje zle, ale nenaplnil očakávania a jednoznačne odporúčame šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Hoci existuje aj jednoduchší typ výbavy, na český a slovenský trh sa bude zatiaľ dovážať iba jediný - vyšší stupeň výbavy s xenónovými svetlami, dennými LED svetlami, dvojzónovou klimatizáciou, tempomatom a bezkľúčovým vstupom za 31 990 eur.

Na svet prišlo auto, ktoré popiera všetku nadutosť a pompéznosť turbodúchadlami dopovaných ťažkých áut, pritom jazdí oveľa zábavnejšie a dáva vodičovi to, čo chce od športového auta - radosť a bezpečnú zábavu. Práve skromný výkon učí využívať podvozok a nie ohurujúce zrýchlenie, za ktorým sa dnes ženie automobilový svet.

Technické údaje
Model Toyota GT86
Motor 2,0 Boxer
Objem 1,998 l
Výkon 147 kW
Otáčky 7000 ot./min.
Litrový výkon 100,1 k/l
Krútiaci moment 205 Nm
Otáčky 6400-6600 ot./min.
Kompresný pomer 12,5:1
Vŕtanie 86,0x86,0 mm
Prevodovka 6 manuána ( aut.)
1 3,626 (3,538)
2 2,188 (2,060)
3 1,241 (1,404)
4 1,213 (1,000)
5 1,000 (0,713)
6 0,760 (0,582)
Hmotnosť 1239 kg
Kilogramový výkon 6,195 kg/k
Dĺžka 4240 mm
Rázvor 2570 mm
Priemer otáčania 10,8 m
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 (8,2) s
Maximálna rýchlosť 220 (210) km/h
Spotreba výrobca 6,9 l/100 km
Nádrž 50 l

( údaje v zátvorke sú pre automatickú prevodovku )

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Od Česka až po Jadran
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  6. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  7. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 10 344
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 090
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 205
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 882
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 045
  6. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 3 987
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 765
  8. Od Česka až po Jadran 3 403
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 687
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 281
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl
Kia Stinger

Predajcovia sa skladových zásob zbavujú so zľavami.


21. júl
Audi RS3

Na stovku zrýchli za 3,8 sekundy.


20. júl