SME
Sobota, 30. september, 2023 | Meniny má Jarolím
reklama

Prvá jazda: Toyota GT86 ukázala dokonalosť v jednoduchosti

Dlhý vývoj a naťahovanie premiéry priniesli svoje ovocie, pretože Toyota GT-86 jazdí lepšie než ktokoľvek čakal. Konečne je po rokoch na trhu zase auto, ktoré robí radosť a vôbec nemusí mať tlačidlá na volante.

Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé.Výkon 200 koní stačí aj na drift v tiahlej zátačke pretekárskeho okruhu. Vodič cíti presne každý jeden pohyb auta, v serpentínach a na klzkom asfalte je to ešte lepšie. Toto auto je jednoducho dokonalé. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BARCELONA. Toyota a Subaru už v roku 2006 zistili potrebu postaviť ľahké športové auto a následne sa rozhodli pre spoločný vývoj. Dnes je v podstate jedno, kto čím prispel do spoločného vývoja, pretože GT86 nesie stopy oboch automobiliek a jazdí výborne.

V ponímaní Toyoty ide o ukončenie extrémne dlhej prestávky vo výrobe športových áut ako Celica alebo MR2. Automobilka prostredníctvom benzínového štvorvalca typu boxer oživila tradíciu dvojlitrových motorov s atmosférickým nasávaním.

Stačí si spomenúť na legendárnu Toyotu 2000GT, z ktorej vyrobili len 337 kusov. Ani riešenie plochého motora typu boxer nie je pre Toyotu cudzie, pretože v roku 1962 ukázala svetu športové kupé S800 s dvojvalcovým motorom a protibežnými piestami.

Dnes spoločne so Subaru vyvinuli 2,2 miestne vozidlo s takzvaným štvorcovým motorom, ktorý má vŕtanie aj zdvih 86 milimetrov, posed vodiča nižšie ako Porsche Cayman a pohon zadnej nápravy.

Vyzerá striedmejšie

Od čias prvého konceptu FT 86, ktorý predznamenával dnešnú podobu, sa dizajn prepracoval do podstatne civilnejšej podoby. Sériové GT86 nevyzerá tak dravo ako koncept ale o to lepšie jazdí. Pre výsledok bola dôležitá aerodynamika a nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,27.

Na prvých metroch dokáže upútať extrémne nízky posed vodiča, výborná poloha volantu a tvrdý chod radiacej páky. Toyota GT86 je pri 130 kilometrovej rýchlosti o málo hlučnejšia než sme zvyknutí, ale už aj pri päťdesiatke dáva vodičovi perfektnú spätnú väzbu aj napriek tomu, že má v duchu doby elektromechanický posilňovač.

Výkonu viac netreba

Šoférovali sme priamy dôkaz toho, že pre radosť z jazdy a pre brilantné vykrajovanie zákrut stačí 200 konských síl, ak má auto iba 1239 kilogramov a excelentne nastavený podvozok. Rovnako stačia pneumatiky z Toyoty Prius , ktoré sú na 17 palcových diskoch rozhodne ekonomicky prijateľnejším riešením než obrovské valce na superšportoch.

Iba slabému šoférovi, ktorý ma obe ruky absolútne ľavé, nestačí výkon 200 koní, pretože Toyota GT86 je o zladenosti všetkých komponentov a využití daností podvozka. Vo výjazde zo zákruty pomáha samosvorný diferenciál poháňanej zadnej nápravy.

Za mnohé hovorí tiež pomer rozloženia hmotnosti 53:47, ktorý prezrádza, že zadok má dobrú priľnavosť, avšak len takú, aby bol zábavný. Pri navrhovaní batožinového priestoru a zadných sklápateľných operadiel brali do úvahy potrebu doviesť si na okruh iné pneumatiky, a preto okrem šoféra aj spolujazdca Toyota GT 86 odvezie aj sadu kolies.

Manuálna prevodovka vyhráva

Nech to znie akokoľvek nadnesene, šoférovali sme najlepšie dvojlitrové športové auto súčasnosti s neskonalým talentom zabaviť šoféra a pritom na slovo poslúchnuť v každej situácii. Šesťstupňový automat nepracuje zle, ale nenaplnil očakávania a jednoznačne odporúčame šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Hoci existuje aj jednoduchší typ výbavy, na český a slovenský trh sa bude zatiaľ dovážať iba jediný - vyšší stupeň výbavy s xenónovými svetlami, dennými LED svetlami, dvojzónovou klimatizáciou, tempomatom a bezkľúčovým vstupom za 31 990 eur.

Na svet prišlo auto, ktoré popiera všetku nadutosť a pompéznosť turbodúchadlami dopovaných ťažkých áut, pritom jazdí oveľa zábavnejšie a dáva vodičovi to, čo chce od športového auta - radosť a bezpečnú zábavu. Práve skromný výkon učí využívať podvozok a nie ohurujúce zrýchlenie, za ktorým sa dnes ženie automobilový svet.

Technické údaje
Model Toyota GT86
Motor 2,0 Boxer
Objem 1,998 l
Výkon 147 kW
Otáčky 7000 ot./min.
Litrový výkon 100,1 k/l
Krútiaci moment 205 Nm
Otáčky 6400-6600 ot./min.
Kompresný pomer 12,5:1
Vŕtanie 86,0x86,0 mm
Prevodovka 6 manuána ( aut.)
1 3,626 (3,538)
2 2,188 (2,060)
3 1,241 (1,404)
4 1,213 (1,000)
5 1,000 (0,713)
6 0,760 (0,582)
Hmotnosť 1239 kg
Kilogramový výkon 6,195 kg/k
Dĺžka 4240 mm
Rázvor 2570 mm
Priemer otáčania 10,8 m
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 (8,2) s
Maximálna rýchlosť 220 (210) km/h
Spotreba výrobca 6,9 l/100 km
Nádrž 50 l

( údaje v zátvorke sú pre automatickú prevodovku )

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  2. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  3. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  4. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  5. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  6. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  7. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  8. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 495
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 246
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 10 356
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 339
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 917
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 5 654
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 981
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 632
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dom s garážou, hospodárskou budovou aj s rozľahlým pozemkom v Revišskom Podzámčí kúpila Enter AD Michala Gučíka v roku 2020

Gučík tvrdí, že sa ku kauze tunelovania Vojenského spravodajstva nemôže vyjadriť.


15 h
Sledujeme výsledky parlamentných volieb 2023 minútu po minúte

Priebeh hlasovania je zatiaľ pokojný, predčasné parlamentné voľby 2023 sledujeme minútu po minúte.


a 7 ďalší 5 h
Oficiálne kompletné výsledky volieb bývajú dostupné v nedeľu okolo poludnia.

Prvé výsledky nabehnú v sobotu po desiatej večer.


5 h
Marek Uram sa raduje z gólu s Radoslavom Kropáčom (vľavo) a Romanom Kukumbergom (vpravo) v zápase Slovan Bratislava - Tampa Bay Lightning.

Domácich chválil aj tréner Tampy Bay, tí boli z výsledku nešťastní.


5 h

Neprehliadnite tiež

Ineos Grenadier

Priplatiť sa dá prakticky za čokoľvek.


28. sep
Ilustračné foto.

Autá od októbra môžu stáť už len na vyznačených miestach.


a 1 ďalší 27. sep
Ilustračné foto.

Návrh pre Euro 7 prešiel výrazným kompromisom.


26. sep
Mercedes B250 e

Prednosťou je rýchle nabíjanie aj veľký dojazd.


26. sep
reklama

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Spotrebná daň predražuje polliter asi o dva centy
  2. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 5. Koniec zvláštneho agenta FSB. Prvá časť.
  3. Rado Surovka: Niečo tu smrdí.
  4. Soňa Fröhlichová: Vinári pri Ženevskom jazere finišujú so zberom hrozna
  5. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  6. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  7. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  8. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 925
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 470
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 271
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 694
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 361
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 27 307
  7. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 25 886
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 558
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu