Žltá čiara oddelila parkovacie miesta od cesty

Aj farba čiary na ceste má svoj význam. Biela čiara zakazuje iné ako žltá. Ak sa použijú nevhodne, učí to vodičov ignorovať dopravné predpisy.

(Zdroj: čitateľ Filip)

Žltá čiara pri parkovacích miestach

Ján: "Na parkovisku, vchod je uzavretý rampou, je cesta na oboch stranách označená žltou prerušovanou čiarou. Po pravej aj ľavej strane sú parkovacie miesta vyznačené bielymi čiarami. V strede tej cesty nemôžem stáť? Z druhej strany žltej čiary sú tie parkovacie miesta - tam môžem parkovať? Veď z oboch strán žltej čiary sa nesmie parkovať."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak ide o verejné parkovisko, aj na ňom platia dopravné predpisy. Podľa predpisov totiž ide o súčasť cesty.

Akokoľvek nelogicky to znie, na parkovisku, o ktorom napísal Ján, sa nesmie parkovať. Smiete tam na chvíľu zastaviť na vyloženie tovaru alebo na jeho naloženie, prípadne na vystúpenie a nastúpenie ľudí.

Žltá prerušovaná čiara na kraji cesty znamená, že z obidvoch strán tejto čiary je zakázané státie vozidiel.

V prípade, že chce vodič dodržať predpisy, nesmie parkovať na vyznačených parkovacích miestach. V strede medzi parkovacími miestami zas vodiči nesmú parkovať preto, lebo im to neumožňuje zákon o cestnej premávke.

"Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich," píše sa v zákone.

V prípade, že by išlo o neverejné parkovisko, potom by tam žltá čiara nemala význam, aký mu určujú dopravné pravidlá. Pravidlá parkovania by tam určoval vlastník pozemku.

Parkovanie pri vjazde do garáže

Filip: "Je legálne parkovanie na chodníku v zákrute? Na danom mieste je vjazd do garáže a zaparkované autá obmedzujú vjazd do garáže. Okrem toho bránia výhľadu pri výjazde a často dochádza k rizikovým situáciám. Ďalšie dve autá zaparkované na chodníku lemujúcom vjazd nenechávajú povinných 1,5 metra a tiež bránia výhľadu. Je možné to riešiť s políciou alebo so správcom budovy, keďže k tomu dochádza každý deň?"

Parkovanie v zákrute nie je dovolené a ani v jej tesnej blízkosti, ak je zákruta neprehľadná. V prípade odfoteného miesta sa ale nedá hovoriť o zákrutách.

Vodiči niektorých odfotených vozidiel porušili dopravné pravidlá. Filip správne upozornil na blokovanie chodníka. Vodič síce smie zaparkovať na chodníku, pritom je ale povinný nechať 1,5 metrovú voľnú šírka chodníka pre chodcov.

Autá tiež parkovali na nevhodnom mieste - obmedzovali vjazd a výjazd do garáže. Ani to sa nesmie. Dôvodom nie je ani nedostatok parkovacích miest. Vodič si síce pomôže s odstavením vozidla, narobí ale problémy iným vodičom.

"Vodič nesmie zastaviť a stáť na miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel," píše sa v zákone o cestnej premávke. Policajti sú takéto priestupky oprávnení pokutovať až do výšky 60 eur.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 909
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 837
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 982
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 385
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 339
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 233
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 796
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 641
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 785
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 275

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.