SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Žltá čiara oddelila parkovacie miesta od cesty

Aj farba čiary na ceste má svoj význam. Biela čiara zakazuje iné ako žltá. Ak sa použijú nevhodne, učí to vodičov ignorovať dopravné predpisy.

(Zdroj: čitateľ Filip)

Žltá čiara pri parkovacích miestach

Ján: "Na parkovisku, vchod je uzavretý rampou, je cesta na oboch stranách označená žltou prerušovanou čiarou. Po pravej aj ľavej strane sú parkovacie miesta vyznačené bielymi čiarami. V strede tej cesty nemôžem stáť? Z druhej strany žltej čiary sú tie parkovacie miesta - tam môžem parkovať? Veď z oboch strán žltej čiary sa nesmie parkovať."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak ide o verejné parkovisko, aj na ňom platia dopravné predpisy. Podľa predpisov totiž ide o súčasť cesty.

Akokoľvek nelogicky to znie, na parkovisku, o ktorom napísal Ján, sa nesmie parkovať. Smiete tam na chvíľu zastaviť na vyloženie tovaru alebo na jeho naloženie, prípadne na vystúpenie a nastúpenie ľudí.

Žltá prerušovaná čiara na kraji cesty znamená, že z obidvoch strán tejto čiary je zakázané státie vozidiel.

V prípade, že chce vodič dodržať predpisy, nesmie parkovať na vyznačených parkovacích miestach. V strede medzi parkovacími miestami zas vodiči nesmú parkovať preto, lebo im to neumožňuje zákon o cestnej premávke.

"Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich," píše sa v zákone.

V prípade, že by išlo o neverejné parkovisko, potom by tam žltá čiara nemala význam, aký mu určujú dopravné pravidlá. Pravidlá parkovania by tam určoval vlastník pozemku.

Parkovanie pri vjazde do garáže

Filip: "Je legálne parkovanie na chodníku v zákrute? Na danom mieste je vjazd do garáže a zaparkované autá obmedzujú vjazd do garáže. Okrem toho bránia výhľadu pri výjazde a často dochádza k rizikovým situáciám. Ďalšie dve autá zaparkované na chodníku lemujúcom vjazd nenechávajú povinných 1,5 metra a tiež bránia výhľadu. Je možné to riešiť s políciou alebo so správcom budovy, keďže k tomu dochádza každý deň?"

Parkovanie v zákrute nie je dovolené a ani v jej tesnej blízkosti, ak je zákruta neprehľadná. V prípade odfoteného miesta sa ale nedá hovoriť o zákrutách.

Vodiči niektorých odfotených vozidiel porušili dopravné pravidlá. Filip správne upozornil na blokovanie chodníka. Vodič síce smie zaparkovať na chodníku, pritom je ale povinný nechať 1,5 metrovú voľnú šírka chodníka pre chodcov.

Autá tiež parkovali na nevhodnom mieste - obmedzovali vjazd a výjazd do garáže. Ani to sa nesmie. Dôvodom nie je ani nedostatok parkovacích miest. Vodič si síce pomôže s odstavením vozidla, narobí ale problémy iným vodičom.

"Vodič nesmie zastaviť a stáť na miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel," píše sa v zákone o cestnej premávke. Policajti sú takéto priestupky oprávnení pokutovať až do výšky 60 eur.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 647
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 930
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 788
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 841
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


1 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


11 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 716
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 296
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 352
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 052
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 942
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 984
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu