Pri otváraní dverí na ceste dávajte pozor aj na motorkárov

Aj keby cyklisti alebo motorkári porušili predpisy o predchádzaní alebo obchádzaní, nesmiete ich ohroziť otvorením dverí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pokazilo sa mu auto v kolóne. Kolóna stála a vodič chcel vystúpiť z auta. Chcel otvoriť dvere, ale našťastie si to rozmyslel. Skoro totiž zrazil motorkára k zemi. Kto by v prípade kolízie porušil predpisy?

Mário: "Môžu motorkári, skútristi a cyklisti predbiehať autá, ktoré stoja napríklad na semafore alebo v zápche, ktorá sa hýbe veľmi pomaly?

Stala sa mi taká nepríjemnosť: keď som išiel v kolóne, pokazilo sa mi auto. Zastavil som a keďže som s tým autom nemohol pohnúť, hodil som štyri smerovky a chcel som vystúpiť.

S istotou, že všetci okolo stoja, lebo je zápcha na semafore, som chcel otvoriť dvere. Keď sa zrazu prirútil motorkár cez stred a len tesne som sa spamätal a neotvoril ich.

Ak by som otvoril dvere a motorkár by mi preletel cez ne, alebo by mi nabúral do auta, keď sa to snažil ubrzdiť, čo by sa stalo? Kto by bol na vine?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše: "Otvárať dvere alebo bočné steny vozidla, ako aj nastupovať do vozidla alebo vystupovať z neho sa smie len vtedy, ak tým nie je ohrozená bezpečnosť nastupujúcich osôb alebo vystupujúcich osôb ani iných účastníkov cestnej premávky."

Vždy sa pred otvorením dverí, ak ste zastavili na kraji cesty, presvedčte, či nikto okolo vás nejde. Aj keby cyklisti alebo motorkári porušili predpisy o predchádzaní alebo obchádzaní, nesmiete ich ohroziť otvorením dverí.

Cyklisti vpravo, ostatní vľavo

Cyklisti smú podľa dopravných predpisov predbiehať pomaly idúce alebo stojace vozidlá smerujúce rovnakým smerom aj po pravej strane vozovky alebo po krajnici. Musia však pritom dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak ale vodič vozidla má zapnutú smerovku vpravo, cyklisti nesmú takto predbiehať.

Motorkári alebo skútristi (či ostatní vodiči motorových vozidiel) smú sprava predchádzať len vtedy, ak predbiehaný odbočuje vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. "Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu," píše sa v pravidlách.

Aby sme na Máriove otázky dokázali správne odpovedať, potrebujeme poznať ešte jedno pravidlo: "Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."

Dvere otvárajte iba ak nikoho neohrozíte

Ak autá stoja na semafore, iní ich predbiehať nesmú. Nedodržali by totiž pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky. Zaradiť sa pred prvé auto pred križovatkou je zvyčajne nemožné bez obmedzenia iných alebo ich ohrozenia.

Ak vozidlá stoja v zápche, cyklisti ich smú predchádzať sprava. Motorkári a skútristi zľava, dokonca aj stredom cesty. Nesmú ale zabudnúť na pravidlá predbiehania a ostatné dopravné pravidlá. Najdôležitejšie je nikoho neohroziť a neobmedziť, takisto musia dodržiavať od predbiehaných vozidiel dostatočný bočný odstup.

V prípade, že motocyklista alebo cyklista dodrží všetky pravidlá a "preletí" cez otvorené dvere na vašom aute, vinní budete len vy, ak otvoríte dvere bez toho, aby ste si zistili, či môžete.

Dvere otvárať nesmiete ani vtedy, ak máte pokazené auto a cyklista alebo motocyklista vás obchádza. Mohli by ste ho zraziť k zemi a znovu by ste boli na zodpovednosť braní len vy.

Ak by vodič jednostopého vozidla predbiehal alebo obiehal nebezpečne, ani tak by ste sa spoluviny za nevhodné otvorenie dverí nezbavili. Samozrejme, svoj diel zodpovednosti by mal aj ponáhľajúci sa vodič.

ico


Vodič nesmie predchádzať,

a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,

c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,

e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

h) pri jazde cez železničné priecestie,

i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,

j) na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 926
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 804
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 621
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 604
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 930
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 714
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 307
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 286
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 174
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 838

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner reprezentácie.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.