Pokazilo sa mu auto v kolóne. Kolóna stála a vodič chcel vystúpiť z auta. Chcel otvoriť dvere, ale našťastie si to rozmyslel. Skoro totiž zrazil motorkára k zemi. Kto by v prípade kolízie porušil predpisy?
Mário: "Môžu motorkári, skútristi a cyklisti predbiehať autá, ktoré stoja napríklad na semafore alebo v zápche, ktorá sa hýbe veľmi pomaly?
Stala sa mi taká nepríjemnosť: keď som išiel v kolóne, pokazilo sa mi auto. Zastavil som a keďže som s tým autom nemohol pohnúť, hodil som štyri smerovky a chcel som vystúpiť.
S istotou, že všetci okolo stoja, lebo je zápcha na semafore, som chcel otvoriť dvere. Keď sa zrazu prirútil motorkár cez stred a len tesne som sa spamätal a neotvoril ich.
Ak by som otvoril dvere a motorkár by mi preletel cez ne, alebo by mi nabúral do auta, keď sa to snažil ubrzdiť, čo by sa stalo? Kto by bol na vine?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
V zákone o cestnej premávke sa píše: "Otvárať dvere alebo bočné steny vozidla, ako aj nastupovať do vozidla alebo vystupovať z neho sa smie len vtedy, ak tým nie je ohrozená bezpečnosť nastupujúcich osôb alebo vystupujúcich osôb ani iných účastníkov cestnej premávky."
Vždy sa pred otvorením dverí, ak ste zastavili na kraji cesty, presvedčte, či nikto okolo vás nejde. Aj keby cyklisti alebo motorkári porušili predpisy o predchádzaní alebo obchádzaní, nesmiete ich ohroziť otvorením dverí.
Cyklisti vpravo, ostatní vľavo
Cyklisti smú podľa dopravných predpisov predbiehať pomaly idúce alebo stojace vozidlá smerujúce rovnakým smerom aj po pravej strane vozovky alebo po krajnici. Musia však pritom dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak ale vodič vozidla má zapnutú smerovku vpravo, cyklisti nesmú takto predbiehať.
Motorkári alebo skútristi (či ostatní vodiči motorových vozidiel) smú sprava predchádzať len vtedy, ak predbiehaný odbočuje vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. "Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu," píše sa v pravidlách.
Aby sme na Máriove otázky dokázali správne odpovedať, potrebujeme poznať ešte jedno pravidlo: "Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."
Prečítajte si aj:
Minimálne na rok príde o vodičák za to, čo o pol roka nebude priestupok
Dvere otvárajte iba ak nikoho neohrozíte
Ak autá stoja na semafore, iní ich predbiehať nesmú. Nedodržali by totiž pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky. Zaradiť sa pred prvé auto pred križovatkou je zvyčajne nemožné bez obmedzenia iných alebo ich ohrozenia.
Ak vozidlá stoja v zápche, cyklisti ich smú predchádzať sprava. Motorkári a skútristi zľava, dokonca aj stredom cesty. Nesmú ale zabudnúť na pravidlá predbiehania a ostatné dopravné pravidlá. Najdôležitejšie je nikoho neohroziť a neobmedziť, takisto musia dodržiavať od predbiehaných vozidiel dostatočný bočný odstup.
V prípade, že motocyklista alebo cyklista dodrží všetky pravidlá a "preletí" cez otvorené dvere na vašom aute, vinní budete len vy, ak otvoríte dvere bez toho, aby ste si zistili, či môžete.
Dvere otvárať nesmiete ani vtedy, ak máte pokazené auto a cyklista alebo motocyklista vás obchádza. Mohli by ste ho zraziť k zemi a znovu by ste boli na zodpovednosť braní len vy.
Ak by vodič jednostopého vozidla predbiehal alebo obiehal nebezpečne, ani tak by ste sa spoluviny za nevhodné otvorenie dverí nezbavili. Samozrejme, svoj diel zodpovednosti by mal aj ponáhľajúci sa vodič.
Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,
f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
h) pri jazde cez železničné priecestie,
i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,
j) na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk