Prečítajte si všetko o pokutách pre držiteľov áut

Od 1. júla bude za priestupok neznámeho vodiča zodpovedný držiteľ vozidla. V pošte si tak môžete nájsť nečakanú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Technické systémy sa ale zatiaľ iba testujú. Napriek tomu budú policajti sporadicky využívať objektívnu zodpovednosť prostredníctvom dostupnej techniky.

Úlohou objektívnej zodpovednosti, ako sa v skratke nazýva nový spôsob udeľovania pokút, je zabezpečiť, aby sa zvýšilo rešpektovanie dopravných predpisov vodičmi a teda aj bezpečnosť na cestách.

Presuňte sa na

1) ZOZNAM PRAVIDIEL, ktorých porušenie možno potrestať objektívnou zodpovednosťou

2) PREHĽAD POKÚT v rámci objektívnej zodpovednosti

Proti korupcii a výhovorkám

Vodiči sa už nebudú môcť vyhovárať po priestupku na to, že nešoférovali. Ak ich policajti nechytili priamo pri čine, často bolo nemožné vodičovi dokázať, že porušil dopravné pravidlá. To bol aj dôvod, prečo policajti nepoužívali automatické merače rýchlosti alebo kamery na križovatkách.

Objektívna zodpovednosť tiež pomôže znížiť riziko korupcie pri udeľovaní pokút. Celý systém bude nastavený tak, že k spracovaniu dopravných priestupkov a k pokutám sa nikto nedostane.

Automatika zabezpečí nielen zaznamenanie porušenia predpisu. Na základe evidenčného čísla určí, komu patrí vozidlo a komu poslať pokutu poštou. Podobne, ako to robia mobilní operátori alebo banky, aj polícia bez zásahu človeka vygeneruje výzvu na zaplatenie pokuty so šekom a fotkou priestupku a automaticky ju pošle v obálke držiteľovi vozidla.

Nebude dôležité, kto je držiteľom vozidla. Pokute sa nebude môcť vyhnúť ani policajt, vojak, sudca či poslanec parlamentu.

Objektívna zodpovednosť nie je pripravená

Objektívnej zodpovednosti sa zatiaľ obávať veľmi nemusíte. Technické riešenie ešte nie je pripravené.

Systém objektívnej zodpovednosti by sa dal rozdeliť na dve časti – zaznamenávanie priestupkov a spracovanie získaných informácií. Polícia sa sústredí na druhú časť. Prvá by sa podľa polície mala obstarať na kľúč. Obe časti sa však zatiaľ iba testujú. Aj ich prepojenie.

Polícia nepozná ani dátum spustenia objektívnej zodpovednosti do ostrej prevádzky. Stane sa tak vraj vtedy, keď bude policajné databázy budú bezchybne priraďovať správnych držiteľov vozidiel k priestupkom spáchaným ich vozidlami.

Ani konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary, kamery či iné zariadenia, zatiaľ neurčili. Policajti ich ale chcú v tuneloch, na mostoch, na diaľničných privádzačoch, na obchvatoch miest, na nehodových úsekoch a na zložitejších križovatkách.

Všetko bude podľa polície závisieť aj od počtu technických zariadení, ktoré budú k dispozícii. Prednostne budú umiestňované tam, kde treba najviac upevniť disciplínu účastníkov cestnej premávky.

Pokuta v obálke vám prísť môže

Polícia napriek všetkému bude sporadicky využívať princíp objektívnej zodpovednosti.

Bude to fungovať napríklad takto: Policajný prezident najprv rozhodne o mieste a čase, kde sa bude merať rýchlosť podľa princípov objektívnej zodpovednosti.

Policajti budú v určený čas a na určenom mieste merať rýchlosť a zaznamenávať všetky porušenia predpisov. Bez toho, aby vodičov zastavovali.

Následne sa policajti presunú do kancelárií, kde videozáznamy spracujú. Ak zistia priestupok, držiteľovi vozidla príde obálka s pokutovým šekom.

Priestupky v objektívnej zodpovednosti

Zákon určuje, ktoré priestupky môžu byť vyriešené pomocou objektívnej zodpovednosti. Držiteľ vozidla tak bude zodpovedná za to, aby vodič dodržiaval nasledovné dopravné pravidlá:

  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Pokuta príde držiteľovi vozidla poštou

O výške pokút nebudú rozhodovať policajti. Sadzobník je priamo v zákone. Najnižšia pokuta 15 eur bude hroziť držiteľovi auta, ktoré v obci prekročí rýchlosť o šesť až desať kilometrov za hodinu.

Až 798 eur zaplatia tí, ktorých auto prekročí rýchlosť o viac ako 70 kilometrov za hodinu v obci, o 75 mimo obce, alebo prekročí povolenú hmotnosť auta o viac ako 35 percent.

Ak dostanete po 1. júli domov obálku s pokutou, vo výzve bude napísané nielen to, do kedy treba zaplatiť akú pokutu a za čo, ale aj možnosť znížiť si výšku pokuty. Ak zaplatíte pokutu do 15 dní od jej uloženia, stačí, ak uhradíte dve tretiny z pokuty. Bude sa to vnímať, akoby ste zaplatili celú pokutu.

V prípade, že v rámci jedného záznamu systém zistí, že ste porušili viac predpisov, výšku pokuty určí podľa najprísnejšie postihnuteľného porušenia.

Policajti vám, ako držiteľovi vozidla, budú môcť uložiť pokutu až do dvoch rokov od spáchania priestupku a platiť sa bude na určený bankový účet.

Prehľad pokút určených držiteľom vozidiel:

Prekročenie rýchlosti pokuta v obci pokuta mimo obce
od 6 do 10 km/h 15 € -
od 11 do 15 km/h 39 € 30 €
od 16 do 20 km/h 66 € 42 €
od 21 do 25 km/h 96 € 66 €
od 26 do 30 km/h 141 € 99 €
od 31 do 35 km/h 201 € 162 €
od 36 do 40 km/h 270 € 201 €
od 41 do 45 km/h 342 € 270 €
od 46 do 50 km/h 402 € 342 €
od 51 do 55 km/h 471 € 402 €
od 56 do 60 km/h 540 € 471 €
od 61 do 65 km/h 600 € 540 €
od 66 do 70 km/h 699 € 600 €
o viac ako 70 km/h 798 € 699 €
o viac ako 75 km/h - 798 €
Ďalšie priestupky
porušenie zákazu predchádzania 249 €
porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 €
zakázaný prejazd cez železničné priecestie 300 €
zastavenie alebo státie na železničnom priecestí, v podjazde či v tuneli 198 €
zastavenie alebo státie pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené 198 €
iné zakázané zastavenie alebo státie 78 €
zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy 99 €
nezastavenie vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ 300 €
prekročenie hmotnosti do 10 % 99 €
prekročenie hmotnosti nad 10% do 15% 231 €
prekročenie hmotnosti nad 15% do 20% 342 €
prekročenie hmotnosti nad 20% do 25% 450 €
prekročenie hmotnosti nad 25% do 30% 570 €
prekročenie hmotnosti nad 30% do 35% 681 €
prekročenie hmotnosti o viac ako 35% 798 €

Ako sa vyhnúť pokute

Pokute sa ako držiteľ vozidla budete môcť vyhnúť v nasledovných prípadoch:

  • nebudú vedieť zistiť držiteľa vozidla,
  • držiteľ vozidla má diplomatickú imunitu,
  • porušenie pravidiel cestnej premávky bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené,
  • uplynuli 2 roky od spáchania priestupku,
  • v čase, keď sa stal priestupok, bolo vozidlo alebo tabuľka s evidenčným číslom ukradnutá,
  • polícia zistila skutočného páchateľa priestupku pred začatím konania o správnom delikte držiteľa vozidla,
  • ide o vozidlá polície, vojska, alebo SIS.

Potom stačí podať odpor proti rozkazu zaplatiť pokutu. Treba ho ale poslať do 15 dní.

Ak ale odpor podáte neodôvodnene, budete musieť zaplatiť navyše 30 eur ako trovy spojené s prejednaním správneho deliktu.

Po tom, čo držiteľ vozidla zaplatí pokutu, bude mať nárok vymáhať ju od vodiča. Ak zostane pokuta v rodine, nikto nebude asi nič vymáhať. Ak ste ale auto požičali, vo väčšine prípadov bude pravdepodobne o nároku na náhradu pokuty rozhodovať súd. Máloktorý vodič bude totiž ochotný dobrovoľne preplatiť pokutu držiteľovi vozidla.

Čo v prípade, ak

- radar nezachytí presne evidenčné číslo vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti?

Policajti "odložia udalosť", pretože sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom.

- ak je držiteľom vozidla právnická osoba (firma)?

Objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku (ako držiteľovi vozidla), píše sa na stránkach ministerstva vnútra. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade odpočítateľnou položkou základu dane.

- ak má držiteľ vozidlo na leasing?

Zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel iba ako vlastník vozidla. Držiteľom vozidla je človek alebo firma zapísaná do osvedčenia o evidencii vlastníkom vozidla.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 622
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 667
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 194
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 511
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 847
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 525
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 192
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 771
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 738

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.