SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Prečítajte si všetko o pokutách pre držiteľov áut

Od 1. júla bude za priestupok neznámeho vodiča zodpovedný držiteľ vozidla. V pošte si tak môžete nájsť nečakanú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Technické systémy sa ale zatiaľ iba testujú. Napriek tomu budú policajti sporadicky využívať objektívnu zodpovednosť prostredníctvom dostupnej techniky.

Úlohou objektívnej zodpovednosti, ako sa v skratke nazýva nový spôsob udeľovania pokút, je zabezpečiť, aby sa zvýšilo rešpektovanie dopravných predpisov vodičmi a teda aj bezpečnosť na cestách.

Presuňte sa na

1) ZOZNAM PRAVIDIEL, ktorých porušenie možno potrestať objektívnou zodpovednosťou

2) PREHĽAD POKÚT v rámci objektívnej zodpovednosti

Proti korupcii a výhovorkám

Vodiči sa už nebudú môcť vyhovárať po priestupku na to, že nešoférovali. Ak ich policajti nechytili priamo pri čine, často bolo nemožné vodičovi dokázať, že porušil dopravné pravidlá. To bol aj dôvod, prečo policajti nepoužívali automatické merače rýchlosti alebo kamery na križovatkách.

Objektívna zodpovednosť tiež pomôže znížiť riziko korupcie pri udeľovaní pokút. Celý systém bude nastavený tak, že k spracovaniu dopravných priestupkov a k pokutám sa nikto nedostane.

Automatika zabezpečí nielen zaznamenanie porušenia predpisu. Na základe evidenčného čísla určí, komu patrí vozidlo a komu poslať pokutu poštou. Podobne, ako to robia mobilní operátori alebo banky, aj polícia bez zásahu človeka vygeneruje výzvu na zaplatenie pokuty so šekom a fotkou priestupku a automaticky ju pošle v obálke držiteľovi vozidla.

Nebude dôležité, kto je držiteľom vozidla. Pokute sa nebude môcť vyhnúť ani policajt, vojak, sudca či poslanec parlamentu.

Objektívna zodpovednosť nie je pripravená

Objektívnej zodpovednosti sa zatiaľ obávať veľmi nemusíte. Technické riešenie ešte nie je pripravené.

Systém objektívnej zodpovednosti by sa dal rozdeliť na dve časti – zaznamenávanie priestupkov a spracovanie získaných informácií. Polícia sa sústredí na druhú časť. Prvá by sa podľa polície mala obstarať na kľúč. Obe časti sa však zatiaľ iba testujú. Aj ich prepojenie.

Polícia nepozná ani dátum spustenia objektívnej zodpovednosti do ostrej prevádzky. Stane sa tak vraj vtedy, keď bude policajné databázy budú bezchybne priraďovať správnych držiteľov vozidiel k priestupkom spáchaným ich vozidlami.

Ani konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary, kamery či iné zariadenia, zatiaľ neurčili. Policajti ich ale chcú v tuneloch, na mostoch, na diaľničných privádzačoch, na obchvatoch miest, na nehodových úsekoch a na zložitejších križovatkách.

Všetko bude podľa polície závisieť aj od počtu technických zariadení, ktoré budú k dispozícii. Prednostne budú umiestňované tam, kde treba najviac upevniť disciplínu účastníkov cestnej premávky.

Pokuta v obálke vám prísť môže

Polícia napriek všetkému bude sporadicky využívať princíp objektívnej zodpovednosti.

Bude to fungovať napríklad takto: Policajný prezident najprv rozhodne o mieste a čase, kde sa bude merať rýchlosť podľa princípov objektívnej zodpovednosti.

Policajti budú v určený čas a na určenom mieste merať rýchlosť a zaznamenávať všetky porušenia predpisov. Bez toho, aby vodičov zastavovali.

Následne sa policajti presunú do kancelárií, kde videozáznamy spracujú. Ak zistia priestupok, držiteľovi vozidla príde obálka s pokutovým šekom.

Priestupky v objektívnej zodpovednosti

Zákon určuje, ktoré priestupky môžu byť vyriešené pomocou objektívnej zodpovednosti. Držiteľ vozidla tak bude zodpovedná za to, aby vodič dodržiaval nasledovné dopravné pravidlá:

  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Pokuta príde držiteľovi vozidla poštou

O výške pokút nebudú rozhodovať policajti. Sadzobník je priamo v zákone. Najnižšia pokuta 15 eur bude hroziť držiteľovi auta, ktoré v obci prekročí rýchlosť o šesť až desať kilometrov za hodinu.

Až 798 eur zaplatia tí, ktorých auto prekročí rýchlosť o viac ako 70 kilometrov za hodinu v obci, o 75 mimo obce, alebo prekročí povolenú hmotnosť auta o viac ako 35 percent.

Ak dostanete po 1. júli domov obálku s pokutou, vo výzve bude napísané nielen to, do kedy treba zaplatiť akú pokutu a za čo, ale aj možnosť znížiť si výšku pokuty. Ak zaplatíte pokutu do 15 dní od jej uloženia, stačí, ak uhradíte dve tretiny z pokuty. Bude sa to vnímať, akoby ste zaplatili celú pokutu.

V prípade, že v rámci jedného záznamu systém zistí, že ste porušili viac predpisov, výšku pokuty určí podľa najprísnejšie postihnuteľného porušenia.

Policajti vám, ako držiteľovi vozidla, budú môcť uložiť pokutu až do dvoch rokov od spáchania priestupku a platiť sa bude na určený bankový účet.

Prehľad pokút určených držiteľom vozidiel:

Prekročenie rýchlosti pokuta v obci pokuta mimo obce
od 6 do 10 km/h 15 € -
od 11 do 15 km/h 39 € 30 €
od 16 do 20 km/h 66 € 42 €
od 21 do 25 km/h 96 € 66 €
od 26 do 30 km/h 141 € 99 €
od 31 do 35 km/h 201 € 162 €
od 36 do 40 km/h 270 € 201 €
od 41 do 45 km/h 342 € 270 €
od 46 do 50 km/h 402 € 342 €
od 51 do 55 km/h 471 € 402 €
od 56 do 60 km/h 540 € 471 €
od 61 do 65 km/h 600 € 540 €
od 66 do 70 km/h 699 € 600 €
o viac ako 70 km/h 798 € 699 €
o viac ako 75 km/h - 798 €
Ďalšie priestupky
porušenie zákazu predchádzania 249 €
porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 €
zakázaný prejazd cez železničné priecestie 300 €
zastavenie alebo státie na železničnom priecestí, v podjazde či v tuneli 198 €
zastavenie alebo státie pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené 198 €
iné zakázané zastavenie alebo státie 78 €
zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy 99 €
nezastavenie vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ 300 €
prekročenie hmotnosti do 10 % 99 €
prekročenie hmotnosti nad 10% do 15% 231 €
prekročenie hmotnosti nad 15% do 20% 342 €
prekročenie hmotnosti nad 20% do 25% 450 €
prekročenie hmotnosti nad 25% do 30% 570 €
prekročenie hmotnosti nad 30% do 35% 681 €
prekročenie hmotnosti o viac ako 35% 798 €

Ako sa vyhnúť pokute

Pokute sa ako držiteľ vozidla budete môcť vyhnúť v nasledovných prípadoch:

  • nebudú vedieť zistiť držiteľa vozidla,
  • držiteľ vozidla má diplomatickú imunitu,
  • porušenie pravidiel cestnej premávky bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené,
  • uplynuli 2 roky od spáchania priestupku,
  • v čase, keď sa stal priestupok, bolo vozidlo alebo tabuľka s evidenčným číslom ukradnutá,
  • polícia zistila skutočného páchateľa priestupku pred začatím konania o správnom delikte držiteľa vozidla,
  • ide o vozidlá polície, vojska, alebo SIS.

Potom stačí podať odpor proti rozkazu zaplatiť pokutu. Treba ho ale poslať do 15 dní.

Ak ale odpor podáte neodôvodnene, budete musieť zaplatiť navyše 30 eur ako trovy spojené s prejednaním správneho deliktu.

Po tom, čo držiteľ vozidla zaplatí pokutu, bude mať nárok vymáhať ju od vodiča. Ak zostane pokuta v rodine, nikto nebude asi nič vymáhať. Ak ste ale auto požičali, vo väčšine prípadov bude pravdepodobne o nároku na náhradu pokuty rozhodovať súd. Máloktorý vodič bude totiž ochotný dobrovoľne preplatiť pokutu držiteľovi vozidla.

Čo v prípade, ak

- radar nezachytí presne evidenčné číslo vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti?

Policajti "odložia udalosť", pretože sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom.

- ak je držiteľom vozidla právnická osoba (firma)?

Objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku (ako držiteľovi vozidla), píše sa na stránkach ministerstva vnútra. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade odpočítateľnou položkou základu dane.

- ak má držiteľ vozidlo na leasing?

Zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel iba ako vlastník vozidla. Držiteľom vozidla je človek alebo firma zapísaná do osvedčenia o evidencii vlastníkom vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 680
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 598
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 736
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 958
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 255
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 095
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 580
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


14 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  2. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  3. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  4. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  5. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  6. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  7. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  8. Stano Kočiš: A riekol majster
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 54 799
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 857
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 118
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 646
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 231
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 886
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 150
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu