Prečítajte si všetko o pokutách pre držiteľov áut

Od 1. júla bude za priestupok neznámeho vodiča zodpovedný držiteľ vozidla. V pošte si tak môžete nájsť nečakanú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Technické systémy sa ale zatiaľ iba testujú. Napriek tomu budú policajti sporadicky využívať objektívnu zodpovednosť prostredníctvom dostupnej techniky.

Úlohou objektívnej zodpovednosti, ako sa v skratke nazýva nový spôsob udeľovania pokút, je zabezpečiť, aby sa zvýšilo rešpektovanie dopravných predpisov vodičmi a teda aj bezpečnosť na cestách.

Presuňte sa na

1) ZOZNAM PRAVIDIEL, ktorých porušenie možno potrestať objektívnou zodpovednosťou

2) PREHĽAD POKÚT v rámci objektívnej zodpovednosti

Proti korupcii a výhovorkám

Vodiči sa už nebudú môcť vyhovárať po priestupku na to, že nešoférovali. Ak ich policajti nechytili priamo pri čine, často bolo nemožné vodičovi dokázať, že porušil dopravné pravidlá. To bol aj dôvod, prečo policajti nepoužívali automatické merače rýchlosti alebo kamery na križovatkách.

Objektívna zodpovednosť tiež pomôže znížiť riziko korupcie pri udeľovaní pokút. Celý systém bude nastavený tak, že k spracovaniu dopravných priestupkov a k pokutám sa nikto nedostane.

Automatika zabezpečí nielen zaznamenanie porušenia predpisu. Na základe evidenčného čísla určí, komu patrí vozidlo a komu poslať pokutu poštou. Podobne, ako to robia mobilní operátori alebo banky, aj polícia bez zásahu človeka vygeneruje výzvu na zaplatenie pokuty so šekom a fotkou priestupku a automaticky ju pošle v obálke držiteľovi vozidla.

Nebude dôležité, kto je držiteľom vozidla. Pokute sa nebude môcť vyhnúť ani policajt, vojak, sudca či poslanec parlamentu.

Objektívna zodpovednosť nie je pripravená

Objektívnej zodpovednosti sa zatiaľ obávať veľmi nemusíte. Technické riešenie ešte nie je pripravené.

Systém objektívnej zodpovednosti by sa dal rozdeliť na dve časti – zaznamenávanie priestupkov a spracovanie získaných informácií. Polícia sa sústredí na druhú časť. Prvá by sa podľa polície mala obstarať na kľúč. Obe časti sa však zatiaľ iba testujú. Aj ich prepojenie.

Polícia nepozná ani dátum spustenia objektívnej zodpovednosti do ostrej prevádzky. Stane sa tak vraj vtedy, keď bude policajné databázy budú bezchybne priraďovať správnych držiteľov vozidiel k priestupkom spáchaným ich vozidlami.

Ani konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary, kamery či iné zariadenia, zatiaľ neurčili. Policajti ich ale chcú v tuneloch, na mostoch, na diaľničných privádzačoch, na obchvatoch miest, na nehodových úsekoch a na zložitejších križovatkách.

Všetko bude podľa polície závisieť aj od počtu technických zariadení, ktoré budú k dispozícii. Prednostne budú umiestňované tam, kde treba najviac upevniť disciplínu účastníkov cestnej premávky.

Pokuta v obálke vám prísť môže

Polícia napriek všetkému bude sporadicky využívať princíp objektívnej zodpovednosti.

Bude to fungovať napríklad takto: Policajný prezident najprv rozhodne o mieste a čase, kde sa bude merať rýchlosť podľa princípov objektívnej zodpovednosti.

Policajti budú v určený čas a na určenom mieste merať rýchlosť a zaznamenávať všetky porušenia predpisov. Bez toho, aby vodičov zastavovali.

Následne sa policajti presunú do kancelárií, kde videozáznamy spracujú. Ak zistia priestupok, držiteľovi vozidla príde obálka s pokutovým šekom.

Priestupky v objektívnej zodpovednosti

Zákon určuje, ktoré priestupky môžu byť vyriešené pomocou objektívnej zodpovednosti. Držiteľ vozidla tak bude zodpovedná za to, aby vodič dodržiaval nasledovné dopravné pravidlá:

  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Pokuta príde držiteľovi vozidla poštou

O výške pokút nebudú rozhodovať policajti. Sadzobník je priamo v zákone. Najnižšia pokuta 15 eur bude hroziť držiteľovi auta, ktoré v obci prekročí rýchlosť o šesť až desať kilometrov za hodinu.

Až 798 eur zaplatia tí, ktorých auto prekročí rýchlosť o viac ako 70 kilometrov za hodinu v obci, o 75 mimo obce, alebo prekročí povolenú hmotnosť auta o viac ako 35 percent.

Ak dostanete po 1. júli domov obálku s pokutou, vo výzve bude napísané nielen to, do kedy treba zaplatiť akú pokutu a za čo, ale aj možnosť znížiť si výšku pokuty. Ak zaplatíte pokutu do 15 dní od jej uloženia, stačí, ak uhradíte dve tretiny z pokuty. Bude sa to vnímať, akoby ste zaplatili celú pokutu.

V prípade, že v rámci jedného záznamu systém zistí, že ste porušili viac predpisov, výšku pokuty určí podľa najprísnejšie postihnuteľného porušenia.

Policajti vám, ako držiteľovi vozidla, budú môcť uložiť pokutu až do dvoch rokov od spáchania priestupku a platiť sa bude na určený bankový účet.

Prehľad pokút určených držiteľom vozidiel:

Prekročenie rýchlosti pokuta v obci pokuta mimo obce
od 6 do 10 km/h 15 € -
od 11 do 15 km/h 39 € 30 €
od 16 do 20 km/h 66 € 42 €
od 21 do 25 km/h 96 € 66 €
od 26 do 30 km/h 141 € 99 €
od 31 do 35 km/h 201 € 162 €
od 36 do 40 km/h 270 € 201 €
od 41 do 45 km/h 342 € 270 €
od 46 do 50 km/h 402 € 342 €
od 51 do 55 km/h 471 € 402 €
od 56 do 60 km/h 540 € 471 €
od 61 do 65 km/h 600 € 540 €
od 66 do 70 km/h 699 € 600 €
o viac ako 70 km/h 798 € 699 €
o viac ako 75 km/h - 798 €
Ďalšie priestupky
porušenie zákazu predchádzania 249 €
porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 €
zakázaný prejazd cez železničné priecestie 300 €
zastavenie alebo státie na železničnom priecestí, v podjazde či v tuneli 198 €
zastavenie alebo státie pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené 198 €
iné zakázané zastavenie alebo státie 78 €
zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy 99 €
nezastavenie vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ 300 €
prekročenie hmotnosti do 10 % 99 €
prekročenie hmotnosti nad 10% do 15% 231 €
prekročenie hmotnosti nad 15% do 20% 342 €
prekročenie hmotnosti nad 20% do 25% 450 €
prekročenie hmotnosti nad 25% do 30% 570 €
prekročenie hmotnosti nad 30% do 35% 681 €
prekročenie hmotnosti o viac ako 35% 798 €

Ako sa vyhnúť pokute

Pokute sa ako držiteľ vozidla budete môcť vyhnúť v nasledovných prípadoch:

  • nebudú vedieť zistiť držiteľa vozidla,
  • držiteľ vozidla má diplomatickú imunitu,
  • porušenie pravidiel cestnej premávky bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené,
  • uplynuli 2 roky od spáchania priestupku,
  • v čase, keď sa stal priestupok, bolo vozidlo alebo tabuľka s evidenčným číslom ukradnutá,
  • polícia zistila skutočného páchateľa priestupku pred začatím konania o správnom delikte držiteľa vozidla,
  • ide o vozidlá polície, vojska, alebo SIS.

Potom stačí podať odpor proti rozkazu zaplatiť pokutu. Treba ho ale poslať do 15 dní.

Ak ale odpor podáte neodôvodnene, budete musieť zaplatiť navyše 30 eur ako trovy spojené s prejednaním správneho deliktu.

Po tom, čo držiteľ vozidla zaplatí pokutu, bude mať nárok vymáhať ju od vodiča. Ak zostane pokuta v rodine, nikto nebude asi nič vymáhať. Ak ste ale auto požičali, vo väčšine prípadov bude pravdepodobne o nároku na náhradu pokuty rozhodovať súd. Máloktorý vodič bude totiž ochotný dobrovoľne preplatiť pokutu držiteľovi vozidla.

Čo v prípade, ak

- radar nezachytí presne evidenčné číslo vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti?

Policajti "odložia udalosť", pretože sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom.

- ak je držiteľom vozidla právnická osoba (firma)?

Objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku (ako držiteľovi vozidla), píše sa na stránkach ministerstva vnútra. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade odpočítateľnou položkou základu dane.

- ak má držiteľ vozidlo na leasing?

Zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel iba ako vlastník vozidla. Držiteľom vozidla je človek alebo firma zapísaná do osvedčenia o evidencii vlastníkom vozidla.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.