SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Na zjazde z diaľnice nie je bezpečné sa ponáhlať

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa tam v rovnakom čase objavil aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa v rovnakom čase na ňom objavili vodiči, ktorí dodržiavajú predpisy a aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

ivan_zyx: Ide o známy úsek v Bratislave - po Prístavnom moste z mesta, za ním zjazd z diaľnice do Petržalky. Za týmto zjazdom je odbočka vľavo na Dolnozemskú. Ďalej sa na dvojpruhový zjazd z diaľnice pripájajú z dvoch strán príjazdy z mosta Apollo a Dolnozemskej a uprostred pruhov je plná čiara. Potom pokračuje Einsteinova a je tu 70-ka.

01.jpg

Problémom tohto úseku je, že je tu 50-ka (značka Koniec diaľnice je hore hneď na zjazde).

Odhadom tak 95% vodičov si asi myslí, že je tam 70-ka alebo 90-ka a ide rýchlosťou 90 km/h.

Ak aj prekročíte povolenú rýchlosť napríklad o 15 km/h a idete 65 km/h, stále ste tŕňom v oku a narážate na klasické prejavy (blikanie atď.). Pravidelne tam tiež vidieť prechádzanie cez plnú čiaru a kolízne situácie (našťastie asi bez častých nehôd) pri pripájaní sa áut.

Koho zodpovednosťou je, aby toto permanentné porušovanie pravidiel riešili. Človek je tu vo veľmi nepríjemnej situácii, pretože buď poruší rýchlosť a riskuje dnes už nie malé pokuty, alebo ak predpisy dodrží, stáva sa doslova prekážkou a okrem vyhrážok riskuje aj skutočnú kolíziu. Ako sa teda zachovať?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Problém, na ktorý upozornil Ivan, sme niekoľkokrát zažili aj my. Skutočne sa na uvedenom úseku jazdí výrazne rýchlejšie, ako povolenou 50-kou a autá neraz prechádzajú plnú čiaru bez toho, aby na to mali zákonný dôvod. Okrem toho, v úseku sú aj značky Zákaz predchádzania.

Plná čiar a zákaz predchádzania

Plná čiara medzi jazdnými pruhmi zvyčajne zakazuje vodičom prejsť z jedného pruhu do druhého, ak chcú predísť pomalšie vozidlo.

"Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Predchádzanie tam zakazuje aj dopravná značka Zákaz predchádzania.

V zákone sa uvádza, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. Treba si ale uvedomiť, že vozidlo nepredchádza ani mimo obce, ak ide rýchlejšie vo svojom jazdnom pruhu ako vozidlo v inom pruhu, ak sa nezaradí do jazdného pruhu pred pomalšie vozidlo. Preto tam má značka zmysel a jej ignorovanie znamená porušenie dopravných pravidiel.

Prekračovanie povolenej rýchlosti

Dopravná značka ukončujúca diaľnicu prikazuje vodičom jazdiť najviac takou rýchlosťou, ktorá je povolená zákonom. V tomto prípade smiete ísť hneď po zjazde z diaľnice najviac 50-kou. Spomaľovať pritom musíte už na diaľnici, v opačnom prípade sa vám bez prudkého brzdenia nepodarí dodržať dopravné pravidlá.

Niektorí by mohli namietať, že na diaľnici v obci je určená minimálna povolená rýchlosť 65 km/h. Ako ju dodržať, keď hneď za značkou musíte ísť 50-kou a pritom v momente spomaliť o 15 km/h sa nedá?

Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti uvádza, že minimálna rýchlosť jazdy na diaľnici alebo rýchlostnej ceste "sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky".

50 km/h má význam

Mnohí vodiči, ktorí na spomínanom úseku jazdia prirýchlo, argumentujú, že je tam zbytočné spomaľovať. Veď na diaľnici sa smie ísť 90-kou a na Einsteinovej 70-kou. Krátky úsek, kde je povolená rýchlosť 50 km/h je podľa nich zbytočné obmedzovanie najvyššej povolenej rýchlosti.

Na mieste, kde sa musí jazdiť najviac 50-kou, sa pripája niekoľko ciest, zároveň sa tam odbočuje na jeden z hlavných ťahov Petržalky. V podstate ide o niekoľko križovatiek nasledujúcich v krátkom slede za sebou.

Tí, ktorí rozhodli, že rýchlejšie ako 50 km/h sa na danom mieste nesmie ísť, tak spravili pre zvýšenie bezpečnosti vodičov aj pasažierov. Úsek je frekventovaný a čím rýchlejšie pôjdete, tým menej času budete mať na reagovanie na nepredvídané situácie.

Stačí aj drobná chyba menej skúseného vodiča a nehode sa nevyhnete. Okrem toho, následky prípadnej kolízie sa so zvyšujúcou sa rýchlosťou zväčšujú oveľa viac.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  3. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  4. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  5. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  9. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  1. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 402
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 14 837
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 881
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 487
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 946
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 514
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 273
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 136
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 5 957
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 890
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Ak by sa robili ďalšie kompromisy, Krajčí je ochotný odstúpiť (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Matovič vyhral na celej čiare

Čo si premiér odmakal, dostal Pellegrini zadarmo.

Peter Tkačenko

Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení? (otázky a odpovede)

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Komentár Petra Schutza

Antisystémový recidivista Pellegrini

Matovič je najväčší problém súčasnosti, no demokraciu neohrozuje.

Peter Schutz