Na zjazde z diaľnice nie je bezpečné sa ponáhlať

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa tam v rovnakom čase objavil aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa v rovnakom čase na ňom objavili vodiči, ktorí dodržiavajú predpisy a aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

ivan_zyx: Ide o známy úsek v Bratislave - po Prístavnom moste z mesta, za ním zjazd z diaľnice do Petržalky. Za týmto zjazdom je odbočka vľavo na Dolnozemskú. Ďalej sa na dvojpruhový zjazd z diaľnice pripájajú z dvoch strán príjazdy z mosta Apollo a Dolnozemskej a uprostred pruhov je plná čiara. Potom pokračuje Einsteinova a je tu 70-ka.

01.jpg

Problémom tohto úseku je, že je tu 50-ka (značka Koniec diaľnice je hore hneď na zjazde).

Odhadom tak 95% vodičov si asi myslí, že je tam 70-ka alebo 90-ka a ide rýchlosťou 90 km/h.

Ak aj prekročíte povolenú rýchlosť napríklad o 15 km/h a idete 65 km/h, stále ste tŕňom v oku a narážate na klasické prejavy (blikanie atď.). Pravidelne tam tiež vidieť prechádzanie cez plnú čiaru a kolízne situácie (našťastie asi bez častých nehôd) pri pripájaní sa áut.

Koho zodpovednosťou je, aby toto permanentné porušovanie pravidiel riešili. Človek je tu vo veľmi nepríjemnej situácii, pretože buď poruší rýchlosť a riskuje dnes už nie malé pokuty, alebo ak predpisy dodrží, stáva sa doslova prekážkou a okrem vyhrážok riskuje aj skutočnú kolíziu. Ako sa teda zachovať?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Problém, na ktorý upozornil Ivan, sme niekoľkokrát zažili aj my. Skutočne sa na uvedenom úseku jazdí výrazne rýchlejšie, ako povolenou 50-kou a autá neraz prechádzajú plnú čiaru bez toho, aby na to mali zákonný dôvod. Okrem toho, v úseku sú aj značky Zákaz predchádzania.

Plná čiar a zákaz predchádzania

Plná čiara medzi jazdnými pruhmi zvyčajne zakazuje vodičom prejsť z jedného pruhu do druhého, ak chcú predísť pomalšie vozidlo.

"Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Predchádzanie tam zakazuje aj dopravná značka Zákaz predchádzania.

V zákone sa uvádza, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. Treba si ale uvedomiť, že vozidlo nepredchádza ani mimo obce, ak ide rýchlejšie vo svojom jazdnom pruhu ako vozidlo v inom pruhu, ak sa nezaradí do jazdného pruhu pred pomalšie vozidlo. Preto tam má značka zmysel a jej ignorovanie znamená porušenie dopravných pravidiel.

Prekračovanie povolenej rýchlosti

Dopravná značka ukončujúca diaľnicu prikazuje vodičom jazdiť najviac takou rýchlosťou, ktorá je povolená zákonom. V tomto prípade smiete ísť hneď po zjazde z diaľnice najviac 50-kou. Spomaľovať pritom musíte už na diaľnici, v opačnom prípade sa vám bez prudkého brzdenia nepodarí dodržať dopravné pravidlá.

Niektorí by mohli namietať, že na diaľnici v obci je určená minimálna povolená rýchlosť 65 km/h. Ako ju dodržať, keď hneď za značkou musíte ísť 50-kou a pritom v momente spomaliť o 15 km/h sa nedá?

Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti uvádza, že minimálna rýchlosť jazdy na diaľnici alebo rýchlostnej ceste "sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky".

50 km/h má význam

Mnohí vodiči, ktorí na spomínanom úseku jazdia prirýchlo, argumentujú, že je tam zbytočné spomaľovať. Veď na diaľnici sa smie ísť 90-kou a na Einsteinovej 70-kou. Krátky úsek, kde je povolená rýchlosť 50 km/h je podľa nich zbytočné obmedzovanie najvyššej povolenej rýchlosti.

Na mieste, kde sa musí jazdiť najviac 50-kou, sa pripája niekoľko ciest, zároveň sa tam odbočuje na jeden z hlavných ťahov Petržalky. V podstate ide o niekoľko križovatiek nasledujúcich v krátkom slede za sebou.

Tí, ktorí rozhodli, že rýchlejšie ako 50 km/h sa na danom mieste nesmie ísť, tak spravili pre zvýšenie bezpečnosti vodičov aj pasažierov. Úsek je frekventovaný a čím rýchlejšie pôjdete, tým menej času budete mať na reagovanie na nepredvídané situácie.

Stačí aj drobná chyba menej skúseného vodiča a nehode sa nevyhnete. Okrem toho, následky prípadnej kolízie sa so zvyšujúcou sa rýchlosťou zväčšujú oveľa viac.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 478
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 294
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 967
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 121
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 549
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 444
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 361
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 246
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 095
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 079

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

Peugeot prehodnotil plány, v Trnave chce vyrábať inovatívny model

PSA tu vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.