SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Na zjazde z diaľnice nie je bezpečné sa ponáhlať

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa tam v rovnakom čase objavil aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa v rovnakom čase na ňom objavili vodiči, ktorí dodržiavajú predpisy a aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

ivan_zyx: Ide o známy úsek v Bratislave - po Prístavnom moste z mesta, za ním zjazd z diaľnice do Petržalky. Za týmto zjazdom je odbočka vľavo na Dolnozemskú. Ďalej sa na dvojpruhový zjazd z diaľnice pripájajú z dvoch strán príjazdy z mosta Apollo a Dolnozemskej a uprostred pruhov je plná čiara. Potom pokračuje Einsteinova a je tu 70-ka.

01.jpg

Problémom tohto úseku je, že je tu 50-ka (značka Koniec diaľnice je hore hneď na zjazde).

Odhadom tak 95% vodičov si asi myslí, že je tam 70-ka alebo 90-ka a ide rýchlosťou 90 km/h.

Ak aj prekročíte povolenú rýchlosť napríklad o 15 km/h a idete 65 km/h, stále ste tŕňom v oku a narážate na klasické prejavy (blikanie atď.). Pravidelne tam tiež vidieť prechádzanie cez plnú čiaru a kolízne situácie (našťastie asi bez častých nehôd) pri pripájaní sa áut.

Koho zodpovednosťou je, aby toto permanentné porušovanie pravidiel riešili. Človek je tu vo veľmi nepríjemnej situácii, pretože buď poruší rýchlosť a riskuje dnes už nie malé pokuty, alebo ak predpisy dodrží, stáva sa doslova prekážkou a okrem vyhrážok riskuje aj skutočnú kolíziu. Ako sa teda zachovať?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Problém, na ktorý upozornil Ivan, sme niekoľkokrát zažili aj my. Skutočne sa na uvedenom úseku jazdí výrazne rýchlejšie, ako povolenou 50-kou a autá neraz prechádzajú plnú čiaru bez toho, aby na to mali zákonný dôvod. Okrem toho, v úseku sú aj značky Zákaz predchádzania.

Plná čiar a zákaz predchádzania

Plná čiara medzi jazdnými pruhmi zvyčajne zakazuje vodičom prejsť z jedného pruhu do druhého, ak chcú predísť pomalšie vozidlo.

"Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Predchádzanie tam zakazuje aj dopravná značka Zákaz predchádzania.

V zákone sa uvádza, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. Treba si ale uvedomiť, že vozidlo nepredchádza ani mimo obce, ak ide rýchlejšie vo svojom jazdnom pruhu ako vozidlo v inom pruhu, ak sa nezaradí do jazdného pruhu pred pomalšie vozidlo. Preto tam má značka zmysel a jej ignorovanie znamená porušenie dopravných pravidiel.

Prekračovanie povolenej rýchlosti

Dopravná značka ukončujúca diaľnicu prikazuje vodičom jazdiť najviac takou rýchlosťou, ktorá je povolená zákonom. V tomto prípade smiete ísť hneď po zjazde z diaľnice najviac 50-kou. Spomaľovať pritom musíte už na diaľnici, v opačnom prípade sa vám bez prudkého brzdenia nepodarí dodržať dopravné pravidlá.

Niektorí by mohli namietať, že na diaľnici v obci je určená minimálna povolená rýchlosť 65 km/h. Ako ju dodržať, keď hneď za značkou musíte ísť 50-kou a pritom v momente spomaliť o 15 km/h sa nedá?

Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti uvádza, že minimálna rýchlosť jazdy na diaľnici alebo rýchlostnej ceste "sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky".

50 km/h má význam

Mnohí vodiči, ktorí na spomínanom úseku jazdia prirýchlo, argumentujú, že je tam zbytočné spomaľovať. Veď na diaľnici sa smie ísť 90-kou a na Einsteinovej 70-kou. Krátky úsek, kde je povolená rýchlosť 50 km/h je podľa nich zbytočné obmedzovanie najvyššej povolenej rýchlosti.

Na mieste, kde sa musí jazdiť najviac 50-kou, sa pripája niekoľko ciest, zároveň sa tam odbočuje na jeden z hlavných ťahov Petržalky. V podstate ide o niekoľko križovatiek nasledujúcich v krátkom slede za sebou.

Tí, ktorí rozhodli, že rýchlejšie ako 50 km/h sa na danom mieste nesmie ísť, tak spravili pre zvýšenie bezpečnosti vodičov aj pasažierov. Úsek je frekventovaný a čím rýchlejšie pôjdete, tým menej času budete mať na reagovanie na nepredvídané situácie.

Stačí aj drobná chyba menej skúseného vodiča a nehode sa nevyhnete. Okrem toho, následky prípadnej kolízie sa so zvyšujúcou sa rýchlosťou zväčšujú oveľa viac.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  6. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  10. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 532
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 405
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 177
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 856
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 559
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 270
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 773
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 114
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 907
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 598
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Ako prežiť druhú vlnu (píše Samo Marec)

Čo môže robiť neveľmi dobrý škrabák?

Ilustračné foto

Armáda predstavila základný plán celoplošného testovania

Ministerstvo obrany identifikovalo päťtisíc odberných miest.

Testovanie obyvateľov na Covid-19 v odberovom centre v Košiciach.

Trnku potrestali iba symbolicky, môže sa dostať aj k ušlému platu

Čižnár pre svojho predchodcu pôvodne žiadal stratu funkcie.

Bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka s ochranným rúškom počas ústneho pojednávania pred disciplinárnou komisiou Generálnej prokuratúry SR v Bratislave.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.