Na zjazde z diaľnice nie je bezpečné sa ponáhlať

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa tam v rovnakom čase objavil aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zjazd z Prístavného mosta v smere do Petržalky je niekedy mimoriadne nebezpečný. Stačí aby sa v rovnakom čase na ňom objavili vodiči, ktorí dodržiavajú predpisy a aspoň jeden, ktorý sa ponáhľa.

ivan_zyx: Ide o známy úsek v Bratislave - po Prístavnom moste z mesta, za ním zjazd z diaľnice do Petržalky. Za týmto zjazdom je odbočka vľavo na Dolnozemskú. Ďalej sa na dvojpruhový zjazd z diaľnice pripájajú z dvoch strán príjazdy z mosta Apollo a Dolnozemskej a uprostred pruhov je plná čiara. Potom pokračuje Einsteinova a je tu 70-ka.

01.jpg

Problémom tohto úseku je, že je tu 50-ka (značka Koniec diaľnice je hore hneď na zjazde).

Odhadom tak 95% vodičov si asi myslí, že je tam 70-ka alebo 90-ka a ide rýchlosťou 90 km/h.

Ak aj prekročíte povolenú rýchlosť napríklad o 15 km/h a idete 65 km/h, stále ste tŕňom v oku a narážate na klasické prejavy (blikanie atď.). Pravidelne tam tiež vidieť prechádzanie cez plnú čiaru a kolízne situácie (našťastie asi bez častých nehôd) pri pripájaní sa áut.

Koho zodpovednosťou je, aby toto permanentné porušovanie pravidiel riešili. Človek je tu vo veľmi nepríjemnej situácii, pretože buď poruší rýchlosť a riskuje dnes už nie malé pokuty, alebo ak predpisy dodrží, stáva sa doslova prekážkou a okrem vyhrážok riskuje aj skutočnú kolíziu. Ako sa teda zachovať?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Problém, na ktorý upozornil Ivan, sme niekoľkokrát zažili aj my. Skutočne sa na uvedenom úseku jazdí výrazne rýchlejšie, ako povolenou 50-kou a autá neraz prechádzajú plnú čiaru bez toho, aby na to mali zákonný dôvod. Okrem toho, v úseku sú aj značky Zákaz predchádzania.

Plná čiar a zákaz predchádzania

Plná čiara medzi jazdnými pruhmi zvyčajne zakazuje vodičom prejsť z jedného pruhu do druhého, ak chcú predísť pomalšie vozidlo.

"Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Predchádzanie tam zakazuje aj dopravná značka Zákaz predchádzania.

V zákone sa uvádza, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. Treba si ale uvedomiť, že vozidlo nepredchádza ani mimo obce, ak ide rýchlejšie vo svojom jazdnom pruhu ako vozidlo v inom pruhu, ak sa nezaradí do jazdného pruhu pred pomalšie vozidlo. Preto tam má značka zmysel a jej ignorovanie znamená porušenie dopravných pravidiel.

Prekračovanie povolenej rýchlosti

Dopravná značka ukončujúca diaľnicu prikazuje vodičom jazdiť najviac takou rýchlosťou, ktorá je povolená zákonom. V tomto prípade smiete ísť hneď po zjazde z diaľnice najviac 50-kou. Spomaľovať pritom musíte už na diaľnici, v opačnom prípade sa vám bez prudkého brzdenia nepodarí dodržať dopravné pravidlá.

Niektorí by mohli namietať, že na diaľnici v obci je určená minimálna povolená rýchlosť 65 km/h. Ako ju dodržať, keď hneď za značkou musíte ísť 50-kou a pritom v momente spomaliť o 15 km/h sa nedá?

Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti uvádza, že minimálna rýchlosť jazdy na diaľnici alebo rýchlostnej ceste "sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky".

50 km/h má význam

Mnohí vodiči, ktorí na spomínanom úseku jazdia prirýchlo, argumentujú, že je tam zbytočné spomaľovať. Veď na diaľnici sa smie ísť 90-kou a na Einsteinovej 70-kou. Krátky úsek, kde je povolená rýchlosť 50 km/h je podľa nich zbytočné obmedzovanie najvyššej povolenej rýchlosti.

Na mieste, kde sa musí jazdiť najviac 50-kou, sa pripája niekoľko ciest, zároveň sa tam odbočuje na jeden z hlavných ťahov Petržalky. V podstate ide o niekoľko križovatiek nasledujúcich v krátkom slede za sebou.

Tí, ktorí rozhodli, že rýchlejšie ako 50 km/h sa na danom mieste nesmie ísť, tak spravili pre zvýšenie bezpečnosti vodičov aj pasažierov. Úsek je frekventovaný a čím rýchlejšie pôjdete, tým menej času budete mať na reagovanie na nepredvídané situácie.

Stačí aj drobná chyba menej skúseného vodiča a nehode sa nevyhnete. Okrem toho, následky prípadnej kolízie sa so zvyšujúcou sa rýchlosťou zväčšujú oveľa viac.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 455
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 968
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 088
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 771
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 419
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 538
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 512
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 349
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 333
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 999

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.