BRATISLAVA. Polícia sa chystá na testovaciu prevádzku technického riešenia objektívnej zodpovednosti. Ako povedal policajný viceprezident Ľubomír Ábel, testovacia prevádzka zahŕňa zber dát a ich vyhodnocovanie.
Otestujú, či budú mať použiteľné dôkazy
„Vďaka týmto dátam chceme zisťovať, či technika, ktorú už používame, je vhodná pre účel objektívnej zodpovednosti. Polícia chce zberom dát a ich vyhodnocovaním posudzovať odstraňovanie nepresností pri prenose údajov,“ povedal.
Podľa Ábela nejde len o to, aby polícia „zachytila“ nejaké vozidlo, s ktorým bol spáchaný správny delikt, ale o to, aby fotodokumentácia respektíve videozáznam o jeho spáchaní bol riadne čitateľný a použiteľný ako dôkaz.
„Musí totiž obsahovať čas, dátum, miesto spáchania a čitateľne rozlíšenú tabuľku s evidenčným číslom vozidla,“ uviedol s tým, že jedným z prvkov testovacej prevádzky bude aj merač rýchlosti, ktorý sa nachádza na 103. kilometri na diaľnici D1.
Polícia nechce zbytočne drahú techniku
Polícia má záujem hľadať podľa Ábela čo najlacnejšie riešenie.
„Máme záujem na šetrení finančných prostriedkov. Vo všeobecnosti je ale známe, že najlacnejšie veci nebývajú tie najlepšie. Chceme zavádzať dobré a plne funkčné veci s nízkymi prevádzkovými nákladmi a dlhou životnosťou,“ konštatoval.
Objektívna zodpovednosť by mala platiť od 1. júla. Podľa Ábela sa ale pre vodičov od tohto dátumu zatiaľ nič nezmení.
„Chceme plnoautomatizovaný funkčný systém, ktorý uvoľní pracovný čas policajtov minutý pri písaní administratívno-správnych povinností pri riešení priestupkov v prospech času stráveného v priamom výkone,“ uviedol policajný viceprezident.
Podľa Ábela máme zákon, ktorý je platný tri mesiace a bude účinný o mesiac.
„Chceme, aby sme dôsledne zaviedli do praxe jeho plnoautomatizované riešenie, aby sme policajtov dostali z administratívy do ulíc, tak ako som povedal. Iné riešenie nebude šikovné,“ zdôraznil.
Podobný systém, ako bude zavedený na Slovensku už funguje v susednej Maďarskej republike. „V Maďarsku bol prijatý zákon o objektívnej zodpovednosti v apríli 2008. Jeho plnoautomatický režim bol spustený po viac ako dva a pol roku. V iných krajinách to trvalo ešte dlhšie,“ upozornil Ábel.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk