SME

Renault dôstojne oživil slávu Alpine Berlinette

Pred polstoročím mal na Parížskom autosalóne premiéru Alpin Berlinette A 110. Vozidlo vyvinuté z Alpine A108 malo motor a zadné svetlá z Renaultu 8 a cieľ vyhrávať rely. To sa mu od uvedenia v 1962 do roku 1975 aj darilo.

Od svojho historického námetu sa Alpine A110-50 líši tvarom svetiel, k zemi predĺženou karosériou a aerodynamickým tvarovaním, ktoré prechádza od predných svetiel cez strešnú aj bočné plutvy a zbieha sa do stredu zadnej časti a nastaviteľného zadného krídOd svojho historického námetu sa Alpine A110-50 líši tvarom svetiel, k zemi predĺženou karosériou a aerodynamickým tvarovaním, ktoré prechádza od predných svetiel cez strešnú aj bočné plutvy a zbieha sa do stredu zadnej časti a nastaviteľného zadného kríd (Zdroj: Renault)

Bude nový koncept Renault Alpine A110-50 rovnako úspešný ?

BRATISLAVA. Renault rád spomína na svoje športové úspechy a v súčasnosti z nich ťaží uvádzaním športových modelov, aby zviditeľnil skutočnosť, že má na čom stavať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Presne na to je koncept Renault Alpine A110-50, vyrobený z nových materiálov, teda karbónových vlákien ale v modrom odtieni, ktorý nadväzuje na pôvodnú farbu Berlinette.

Koncept postavili na platforme Mégane Trophy s rovnakou dĺžku rázvoru (2 625 mm) a mierne širšími nápravami až 1 680 mm vpredu a 1 690 mm vzadu.

SkryťVypnúť reklamu

Oživili spomienku

Od svojho historického námetu sa Alpine A110-50 líši tvarom svetiel, k zemi predĺženou karosériou a aerodynamickým tvarovaním, ktoré prechádza od predných svetiel cez strešnú aj bočné plutvy a zbieha sa do stredu zadnej časti a nastaviteľného zadného krídla. To zabezpečuje dve tretiny celkového prítlaku.

Na pôvodnú Berlinette odkazujú ďalšie predné svetlá tvaru polovičných kupol so žltým LED osvetlením. Zadné okno odhaľuje motor Renault V4Y 3,5 l 24-ventil V6 s výkonom 400 k. Výkon je prenášaný na kolesá cez poloautomatickú 6 stupňovú sekvenčnú prevodovku s dvojkotúčovou spojkou.

Do interiéru sa vchádza cez dvere vyklápajúce sa dohora. Čiernemu interiéru dominuje prehľadná palubná doska a volant vybavený farebným displejom s technológiou ako má Formula Renault 3.5. Karbónové prahy dverí, ozdobné šitie na vodičovej sedačke a modré bezpečnostné pásy už len dotvárajú atmosféru.

SkryťVypnúť reklamu

Má chuť jazdiť bokom

Koncept ctí tú najlepšiu koncepciu v uložení motora medzi nápravami a rozložení hmotnosti 48:52 v prospech prednej nápravy. Talent na driftovanie vychádza z pohonu zadných kolies, navyše pretáčavý šmyk možno korigovať plynom a brzdou.

Aby mal vodič dokonalú spätnú väzbu, v aute nie sú namontované prvky ABS, kontrola trakcie alebo ESP. Veľké 21-palcové kolesá s jednou centrálnou maticou majú obuté cestné pneumatiky Michelin, takže auto je bez slickov.

Tlmiče Sachs sú montované priamo na dolné závesy s možnosťami nastavenia odklonu a svetlej výšky. Vpredu sú oceľové disky veľké 356 mm spomaľované šesťpiestovými strmeňmi. Vzadu sú disky veľké v priemere 330 mm, zatiaľ čo strmene sú iba štvorpiestové.

Alpinka vyhrávala

Prvé víťazstvo pre A110 Berlinette na Rallye des Lions v roku 1963 získal José Rosinski. Prvý francúzsky titul Rally Championship získal v roku 1968 Jean-Claude Andruet za celkové skóre zo štyroch víťazstiev v sezóne.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1970 bola Berlinette 1600 bola homologizovaná pre skupinu 4 a v nasledujúcom roku na nej Ove Andersson vyhral Rallye Monte-Carlo. Objemy a výkony súťažných motorov neustále rástli, preto pôvodný motor s objemom 1,6 litra nahradil o 0,2 litra objemnejší štvorvalec.

Svoj zenit naplnila Berlinette v sezóne 1973, kedy Alpine získal titul World Rally Championship a Jean-Luc Thérier sedlajúci Berlinette bol korunovaný za francúzskeho šampióna. V ďalších rokoch ešte dokázala zasvietiť na čele pretekov ale jej hviezda pomaly zhasla.

Základné parametre

Motor Renault V4Y – 6 valcov – 24 ventilov – 3,498cc
Vŕtanie x zdvih 95.5mm x 81.4mm
Výkon 400k pri otáčkach 7,200 za minútu
Krútiaci moment 422Nm pri otáčkach 6,200 za minútu
Pohon zadné kolesá
Prevodovka šesť rýchlosti + spiatočka - sekvenčná
Diferenciál smaosvorný
Spojka kovová keramická dvojkotúčová spojka - 184mm
Predné brzdy ventilované kotúče, 356 mm, 6 piestikové Racing AP
Zadné brzdy kotúčové , 330 mm, 4 piestikové AP Racing
Pneumatiky Michelin 245-35 x 21 (predné) a 265-35 x 21 (zadné)
Dĺžka / šírka / výška 4,330mm / 1,961mm / 1,230mm
Rozchod kolies 1,680mm / 1,690mm
Palivová nádrž 30 litrov
Hmotnosť auta 880kg

Autor: kch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 848
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 203
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 672
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 399
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 735
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 568
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  2. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  3. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  4. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  5. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  7. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  8. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 281
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 123
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 863
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 358
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 712
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 466
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 802
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 461
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu