SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Predbiehal odbočujúce auto a takmer sa zrazili

Predchádzanie je rizikom. Preto je v pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú. Stačí niečo z toho ignorovať a nehode sa nevyhnete.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predchádzanie iného vozidla je rizikový manéver. Preto je v pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú. Stačí niečo z toho ignorovať a nehode sa nevyhnete.

Peter: "Nedávno som mimo obce predbiehal dve vozidlá idúce za sebou. Nebola medzi nimi dostatočná vzdialenosť na to, aby som sa v prípade núdze medzi ne zaradil.

V momente, keď som už predbiehal a bol som na úrovni druhého vozidla, prvé vozidlo zaplo smerovku a začalo obchádzať cyklistu idúceho po pravej strane vozovky. Našťastie sa včas zaradilo naspäť do svojho pruhu a spomalilo. Podľa mojich vedomostí by v prípade zrážky bol vinný vodič prvého vozidla. Je to tak?

Podobná situácia nastala na druhý deň v obci. Predbiehal som tri veľmi pomalé vozidlá idúce za sebou. Takisto medzi nimi nebola dodržaná žiadna väčšia vzdialenosť na zaradenie sa. V momente, keď som už bol takmer na úrovni druhého vozidla, vodič prvého vozidla začal bez skontrolovania ľavého pruhu rázne odbočovať s už skôr zapnutou smerovkou na miesto mimo cesty (vjazd do dvora) na ľavej strane cesty.

K zrážke opäť nedošlo, ale mali sme "na mále". Ako je to v tomto prípade?

Vôbec som si nebol istý, kto je v tejto situácii v práve. Je možné, že vodič prvého vozidla zapol smerovku už skôr, ale vozidlá za ním spomaľovali len plynule, teda bez brzdenia. V rýchlosti som si preto nevšimol ich spomaľovanie a takisto som nevidel, že prvé vozidlo bude odbočovať vľavo."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autá v kolóne často nedodržiavajú medzi sebou dostatočne veľké medzery, aby sa do nich mohli zaradiť prípadné predbiehajúce autá. Pri veľkom množstve áut na cestách sa to však nedá vždy objektívne zabezpečiť.

Predpisy preto určujú aj to, aby ten, kto predbieha, predbiehal len vtedy, ak má dostatočný rozhľad na bezpečné predchádzanie.

Autá nesmú ohroziť predbiehajúce vozidlo

V prvej situácii, o ktorej napísal Peter, porušil vodič prvého vozidla predpisy. V čase, keď ho iné vozidlo predchádzalo, začal predchádzať aj on. V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

Vodič prvého vozidla si s veľkou pravdepodobnosťou nevšimol, že ho predbieha iné vozidlo. Stáva sa to najmä tým, ktorí sa zabúdajú pozrieť do spätného zrkadla. Správnou reakciou na cyklistu pred autom malo byť pribrzdiť a spomaliť.

V prípade havárie by bol s najväčšou pravdepodobnosťou určený ako vinník vodič prvého auta. Bránil Petrovi v predchádzaní.

Jeden nesmel predbiehať, druhý odbočovať

Ak vodič prvého vozidla zapol smerovky až v čase, keď už Peter predbiehal, Peter nespôsobil kolíznu situáciu. Podobne ako v prvom Petrovom prípade.

Peter však podotkol, že si nie je celkom istý, kedy vodič prvého vozidla kolóny zapol smerovky. Už keď začínal predbiehať, mohli smerovky prvého vozidla blikať doľava. Vtedy vodič nesmie predbiehať vozidlá zľava. Peter však nesmel ani sprava, keďže medzi odbočujúcim vozidlom a Petrom boli ešte autá idúce rovno a tie sa sprava predchádzať nesmú.

Peter však pre autá idúce rovno nemusel vidieť smerovky odbočujúceho vozidla. Stačí, aby autá pred ním sa držali pri stredovej čiare alebo odbočujúce vozidlo vľavo pri nej nebolo. V takejto situácii však vodič nesmie predbiehať autá, pretože nemusí mať spomínaný dostatočný rozhľad na bezpečné predbiehanie.

Po začatí predbiehania, kedy už bolo zrejmé, že Peter porušil aspoň jeden dopravný predpis, mu autá v kolóne objektívne nemohli nechať priestor, aby sa zaradil späť medzi autá. Predpisy predpokladajú, že autá v takejto situácii predbiehať nebudú.

V čase predbiehania tak Petrovi zostávalo iba dostať sa pred prvé vozidlo. Jeho vodič však takisto porušil predpisy: odbočoval vľavo a ohrozil pritom vodiča idúceho za ním. Aj v tomto prípade sa vodič prvého vozidla asi nepozeral do spätného zrkadla. Mal začať odbočovať, až keď ho Peter predíde.

Predbiehať je nebezpečné

Predchádzanie iného vozidla je manéver, ktorý patrí medzi rizikové. Preto je v dopravných pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú.

Niekedy je lepšie oželieť pár sekúnd času a znížiť tak riziko havárie. Dúfať, že sa pri predchádzaní nemôže nič stať, sa vodičovi môže vypomstiť.

ico

Pravidlá predchádzania

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,

c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,

e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

h) pri jazde cez železničné priecestie,

i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,

j) na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 647
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 930
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 788
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 841
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


7 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


1 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


11 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 716
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 296
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 352
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 052
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 942
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 984
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu