Predbiehal odbočujúce auto a takmer sa zrazili

Predchádzanie je rizikom. Preto je v pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú. Stačí niečo z toho ignorovať a nehode sa nevyhnete.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predchádzanie iného vozidla je rizikový manéver. Preto je v pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú. Stačí niečo z toho ignorovať a nehode sa nevyhnete.

Peter: "Nedávno som mimo obce predbiehal dve vozidlá idúce za sebou. Nebola medzi nimi dostatočná vzdialenosť na to, aby som sa v prípade núdze medzi ne zaradil.

V momente, keď som už predbiehal a bol som na úrovni druhého vozidla, prvé vozidlo zaplo smerovku a začalo obchádzať cyklistu idúceho po pravej strane vozovky. Našťastie sa včas zaradilo naspäť do svojho pruhu a spomalilo. Podľa mojich vedomostí by v prípade zrážky bol vinný vodič prvého vozidla. Je to tak?

Podobná situácia nastala na druhý deň v obci. Predbiehal som tri veľmi pomalé vozidlá idúce za sebou. Takisto medzi nimi nebola dodržaná žiadna väčšia vzdialenosť na zaradenie sa. V momente, keď som už bol takmer na úrovni druhého vozidla, vodič prvého vozidla začal bez skontrolovania ľavého pruhu rázne odbočovať s už skôr zapnutou smerovkou na miesto mimo cesty (vjazd do dvora) na ľavej strane cesty.

K zrážke opäť nedošlo, ale mali sme "na mále". Ako je to v tomto prípade?

Vôbec som si nebol istý, kto je v tejto situácii v práve. Je možné, že vodič prvého vozidla zapol smerovku už skôr, ale vozidlá za ním spomaľovali len plynule, teda bez brzdenia. V rýchlosti som si preto nevšimol ich spomaľovanie a takisto som nevidel, že prvé vozidlo bude odbočovať vľavo."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autá v kolóne často nedodržiavajú medzi sebou dostatočne veľké medzery, aby sa do nich mohli zaradiť prípadné predbiehajúce autá. Pri veľkom množstve áut na cestách sa to však nedá vždy objektívne zabezpečiť.

Predpisy preto určujú aj to, aby ten, kto predbieha, predbiehal len vtedy, ak má dostatočný rozhľad na bezpečné predchádzanie.

Autá nesmú ohroziť predbiehajúce vozidlo

V prvej situácii, o ktorej napísal Peter, porušil vodič prvého vozidla predpisy. V čase, keď ho iné vozidlo predchádzalo, začal predchádzať aj on. V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

Vodič prvého vozidla si s veľkou pravdepodobnosťou nevšimol, že ho predbieha iné vozidlo. Stáva sa to najmä tým, ktorí sa zabúdajú pozrieť do spätného zrkadla. Správnou reakciou na cyklistu pred autom malo byť pribrzdiť a spomaliť.

V prípade havárie by bol s najväčšou pravdepodobnosťou určený ako vinník vodič prvého auta. Bránil Petrovi v predchádzaní.

Jeden nesmel predbiehať, druhý odbočovať

Ak vodič prvého vozidla zapol smerovky až v čase, keď už Peter predbiehal, Peter nespôsobil kolíznu situáciu. Podobne ako v prvom Petrovom prípade.

Peter však podotkol, že si nie je celkom istý, kedy vodič prvého vozidla kolóny zapol smerovky. Už keď začínal predbiehať, mohli smerovky prvého vozidla blikať doľava. Vtedy vodič nesmie predbiehať vozidlá zľava. Peter však nesmel ani sprava, keďže medzi odbočujúcim vozidlom a Petrom boli ešte autá idúce rovno a tie sa sprava predchádzať nesmú.

Peter však pre autá idúce rovno nemusel vidieť smerovky odbočujúceho vozidla. Stačí, aby autá pred ním sa držali pri stredovej čiare alebo odbočujúce vozidlo vľavo pri nej nebolo. V takejto situácii však vodič nesmie predbiehať autá, pretože nemusí mať spomínaný dostatočný rozhľad na bezpečné predbiehanie.

Po začatí predbiehania, kedy už bolo zrejmé, že Peter porušil aspoň jeden dopravný predpis, mu autá v kolóne objektívne nemohli nechať priestor, aby sa zaradil späť medzi autá. Predpisy predpokladajú, že autá v takejto situácii predbiehať nebudú.

V čase predbiehania tak Petrovi zostávalo iba dostať sa pred prvé vozidlo. Jeho vodič však takisto porušil predpisy: odbočoval vľavo a ohrozil pritom vodiča idúceho za ním. Aj v tomto prípade sa vodič prvého vozidla asi nepozeral do spätného zrkadla. Mal začať odbočovať, až keď ho Peter predíde.

Predbiehať je nebezpečné

Predchádzanie iného vozidla je manéver, ktorý patrí medzi rizikové. Preto je v dopravných pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú.

Niekedy je lepšie oželieť pár sekúnd času a znížiť tak riziko havárie. Dúfať, že sa pri predchádzaní nemôže nič stať, sa vodičovi môže vypomstiť.

ico

Pravidlá predchádzania

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,

c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,

e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

h) pri jazde cez železničné priecestie,

i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,

j) na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  2. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  3. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 4 735
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 300
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 475
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 334
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 010
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 333
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 1 948
  8. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 947
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 801
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 561

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková: Kiskov výber ma prekvapil, nečakala som to

Poslankyňa za Smer Jana Laššáková tvrdí, že Maďarič na sneme strany hovoril čiastočne aj z jej srdca.

EKONOMIKA

Šramko: Zásadná reforma? Naposledy pred piatimi rokmi

Vláda v rozpočte vytvára rezervy v stovkách miliónov eur.

ŠPORT

Froome mal počas Vuelty pozitívny dopingový test, hrozí mu aj odobranie titulu

Brit je štvornásobným víťazom Tour de France.

Neprehliadnite tiež

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.