SME

Predbiehal odbočujúce auto a takmer sa zrazili

Predchádzanie je rizikom. Preto je v pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú. Stačí niečo z toho ignorovať a nehode sa nevyhnete.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predchádzanie iného vozidla je rizikový manéver. Preto je v pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú. Stačí niečo z toho ignorovať a nehode sa nevyhnete.

Peter: "Nedávno som mimo obce predbiehal dve vozidlá idúce za sebou. Nebola medzi nimi dostatočná vzdialenosť na to, aby som sa v prípade núdze medzi ne zaradil.

V momente, keď som už predbiehal a bol som na úrovni druhého vozidla, prvé vozidlo zaplo smerovku a začalo obchádzať cyklistu idúceho po pravej strane vozovky. Našťastie sa včas zaradilo naspäť do svojho pruhu a spomalilo. Podľa mojich vedomostí by v prípade zrážky bol vinný vodič prvého vozidla. Je to tak?

Podobná situácia nastala na druhý deň v obci. Predbiehal som tri veľmi pomalé vozidlá idúce za sebou. Takisto medzi nimi nebola dodržaná žiadna väčšia vzdialenosť na zaradenie sa. V momente, keď som už bol takmer na úrovni druhého vozidla, vodič prvého vozidla začal bez skontrolovania ľavého pruhu rázne odbočovať s už skôr zapnutou smerovkou na miesto mimo cesty (vjazd do dvora) na ľavej strane cesty.

K zrážke opäť nedošlo, ale mali sme "na mále". Ako je to v tomto prípade?

Vôbec som si nebol istý, kto je v tejto situácii v práve. Je možné, že vodič prvého vozidla zapol smerovku už skôr, ale vozidlá za ním spomaľovali len plynule, teda bez brzdenia. V rýchlosti som si preto nevšimol ich spomaľovanie a takisto som nevidel, že prvé vozidlo bude odbočovať vľavo."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autá v kolóne často nedodržiavajú medzi sebou dostatočne veľké medzery, aby sa do nich mohli zaradiť prípadné predbiehajúce autá. Pri veľkom množstve áut na cestách sa to však nedá vždy objektívne zabezpečiť.

Predpisy preto určujú aj to, aby ten, kto predbieha, predbiehal len vtedy, ak má dostatočný rozhľad na bezpečné predchádzanie.

Autá nesmú ohroziť predbiehajúce vozidlo

V prvej situácii, o ktorej napísal Peter, porušil vodič prvého vozidla predpisy. V čase, keď ho iné vozidlo predchádzalo, začal predchádzať aj on. V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič prvého vozidla si s veľkou pravdepodobnosťou nevšimol, že ho predbieha iné vozidlo. Stáva sa to najmä tým, ktorí sa zabúdajú pozrieť do spätného zrkadla. Správnou reakciou na cyklistu pred autom malo byť pribrzdiť a spomaliť.

V prípade havárie by bol s najväčšou pravdepodobnosťou určený ako vinník vodič prvého auta. Bránil Petrovi v predchádzaní.

Jeden nesmel predbiehať, druhý odbočovať

Ak vodič prvého vozidla zapol smerovky až v čase, keď už Peter predbiehal, Peter nespôsobil kolíznu situáciu. Podobne ako v prvom Petrovom prípade.

Peter však podotkol, že si nie je celkom istý, kedy vodič prvého vozidla kolóny zapol smerovky. Už keď začínal predbiehať, mohli smerovky prvého vozidla blikať doľava. Vtedy vodič nesmie predbiehať vozidlá zľava. Peter však nesmel ani sprava, keďže medzi odbočujúcim vozidlom a Petrom boli ešte autá idúce rovno a tie sa sprava predchádzať nesmú.

SkryťVypnúť reklamu

Peter však pre autá idúce rovno nemusel vidieť smerovky odbočujúceho vozidla. Stačí, aby autá pred ním sa držali pri stredovej čiare alebo odbočujúce vozidlo vľavo pri nej nebolo. V takejto situácii však vodič nesmie predbiehať autá, pretože nemusí mať spomínaný dostatočný rozhľad na bezpečné predbiehanie.

Po začatí predbiehania, kedy už bolo zrejmé, že Peter porušil aspoň jeden dopravný predpis, mu autá v kolóne objektívne nemohli nechať priestor, aby sa zaradil späť medzi autá. Predpisy predpokladajú, že autá v takejto situácii predbiehať nebudú.

V čase predbiehania tak Petrovi zostávalo iba dostať sa pred prvé vozidlo. Jeho vodič však takisto porušil predpisy: odbočoval vľavo a ohrozil pritom vodiča idúceho za ním. Aj v tomto prípade sa vodič prvého vozidla asi nepozeral do spätného zrkadla. Mal začať odbočovať, až keď ho Peter predíde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predbiehať je nebezpečné

Predchádzanie iného vozidla je manéver, ktorý patrí medzi rizikové. Preto je v dopravných pravidlách súbor obmedzení, ktoré predbiehanie limitujú.

Niekedy je lepšie oželieť pár sekúnd času a znížiť tak riziko havárie. Dúfať, že sa pri predchádzaní nemôže nič stať, sa vodičovi môže vypomstiť.

Pravidlá predchádzania

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,

c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,

f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

h) pri jazde cez železničné priecestie,

i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,

j) na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  2. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  3. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  4. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  5. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  6. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  7. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  8. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 332
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 714
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 854
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 911
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 565
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 590
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 906
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 870
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu