SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Kaliňák chce zrýchliť výpadovky

Na výpadovkách, kde nie sú chodci ani cyklisti, nie je obmedzenie rýchlosti na 50 kilometrov za hodinu opodstatnené, tvrdia aj analytici.

Rýchlosť v mestách je niekedy obmedzená až príliš, hovorí minister vnútra aj odborníci. Vodiči sa sťažujú tiež.Rýchlosť v mestách je niekedy obmedzená až príliš, hovorí minister vnútra aj odborníci. Vodiči sa sťažujú tiež. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Plynulosť dopravy na výpadovkách z miest by sa podľa ministra vnútra za Smer Roberta Kaliňáka zlepšila, keby po nich mohli autá jazdiť rýchlejšie. Verí, že by na nich klesol aj počet dopravných nehôd.

O zámere zvýšiť najvyššiu povolenú rýchlosť až na 80 kilometrov za hodinu Kaliňák hovoril minulý týždeň počas online diskusie na portáli aktualne.sk.

Dopravní analytici nápad vítajú. Niektorí by na výpadovkách zvýšili rýchlosť až na 90 kilometrov za hodinu.

Vyberú vhodné úseky

info
Výpadovky
Návrh ministra
  • zvýšiť rýchlosť na niektorých výpadovkách na 80 kilometrov za hodinu,
  • nie v zastavanej časti obce, výpadovka tiež musí byť bez chodcov a cyklistov,
  • vhodné cesty chce hľadať auditom v spolupráci s dopravnými inžiniermi.

„Je mnoho úsekov, kde je rýchlosť 50, hoci by mohla byť vyššia,“ hovorí Kaliňák. Týka sa to podľa neho najmä okrajových častí miest a obcí, ktoré sú síce ešte v intraviláne, ale už tam nie sú domy.

„Na úsekoch, kde naozaj nedochádza k akejkoľvek kolízii s chodcami alebo cyklistami, je možné, aby sa rýchlosť upravila o 10, 20, 30 kilometrov maximálne - to znamená do tých 80 kilometrov za hodinu,“ tvrdí.

Ako príklad opodstatneného zvýšenia rýchlosti spomenul cestu okolo bratislavskej zoo.

Rýchlosť nechce zvýšiť paušálne na všetkých výpadovkách. Vhodné úseky má ukázať audit v spolupráci s dopravnými inžiniermi.

Analytici súhlasia

„Posúvajú sa tabule začiatkov a koncov obcí a päťdesiatka, ktorá bola zavedená, aby chránila chodcov, je v tomto prípade kontraproduktívna,“ súhlasí dopravný analytik Jozef Drahovský. „Výpadovky sú už bez chodcov a zbytočne obmedzujú rýchlosť vozidiel.“

S osemdesiatkou na takýchto úsekoch súhlasí aj Tomáš Novotný z portálu natankuj.sme.sk. Na výpadovkách je taká rýchlosť bežná aj v Európe. Drahovský by na niektorých úsekoch, ktoré boli donedávna mimo obce, zvýšil rýchlosť až na 90 kilometrov za hodinu.

Za zvýšenie rýchlosti je aj výkonný podpredseda ZMOS Milan Muška. Okrem výpadoviek by zvýšil rýchlosť aj na menej frekventovaných častiach obcí a v noci na 60 kilometrov za hodinu.

Nízku rýchlosť kritizujú aj vodiči, ktorým sa nepáči, že polícia na výpadovkách často meria a vyberá pokuty.

„Naším zámerom nie je vyberať blokové pokuty, ale pozitívne ovplyvniť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, najmä znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách,“ tvrdí hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Policajtov sa zastáva aj Drahovský. Nezriedka podľa neho sami navrhnú, aby sa povolená rýchlosť zvýšila.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 626
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 663
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 275
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 124
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 892
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 522
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 454
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 764
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 2 555
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 477
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: 613 a 363
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  3. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  4. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  7. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  8. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 390
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 524
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 972
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 977
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 432
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 450
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 183
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 179
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu