BRATISLAVA. Plynulosť dopravy na výpadovkách z miest by sa podľa ministra vnútra za Smer Roberta Kaliňáka zlepšila, keby po nich mohli autá jazdiť rýchlejšie. Verí, že by na nich klesol aj počet dopravných nehôd.
O zámere zvýšiť najvyššiu povolenú rýchlosť až na 80 kilometrov za hodinu Kaliňák hovoril minulý týždeň počas online diskusie na portáli aktualne.sk.
Dopravní analytici nápad vítajú. Niektorí by na výpadovkách zvýšili rýchlosť až na 90 kilometrov za hodinu.
Vyberú vhodné úseky
Výpadovky
Návrh ministra
- zvýšiť rýchlosť na niektorých výpadovkách na 80 kilometrov za hodinu,
- nie v zastavanej časti obce, výpadovka tiež musí byť bez chodcov a cyklistov,
- vhodné cesty chce hľadať auditom v spolupráci s dopravnými inžiniermi.
„Je mnoho úsekov, kde je rýchlosť 50, hoci by mohla byť vyššia,“ hovorí Kaliňák. Týka sa to podľa neho najmä okrajových častí miest a obcí, ktoré sú síce ešte v intraviláne, ale už tam nie sú domy.
„Na úsekoch, kde naozaj nedochádza k akejkoľvek kolízii s chodcami alebo cyklistami, je možné, aby sa rýchlosť upravila o 10, 20, 30 kilometrov maximálne - to znamená do tých 80 kilometrov za hodinu,“ tvrdí.
Ako príklad opodstatneného zvýšenia rýchlosti spomenul cestu okolo bratislavskej zoo.
Rýchlosť nechce zvýšiť paušálne na všetkých výpadovkách. Vhodné úseky má ukázať audit v spolupráci s dopravnými inžiniermi.
Analytici súhlasia
„Posúvajú sa tabule začiatkov a koncov obcí a päťdesiatka, ktorá bola zavedená, aby chránila chodcov, je v tomto prípade kontraproduktívna,“ súhlasí dopravný analytik Jozef Drahovský. „Výpadovky sú už bez chodcov a zbytočne obmedzujú rýchlosť vozidiel.“
S osemdesiatkou na takýchto úsekoch súhlasí aj Tomáš Novotný z portálu natankuj.sme.sk. Na výpadovkách je taká rýchlosť bežná aj v Európe. Drahovský by na niektorých úsekoch, ktoré boli donedávna mimo obce, zvýšil rýchlosť až na 90 kilometrov za hodinu.
Za zvýšenie rýchlosti je aj výkonný podpredseda ZMOS Milan Muška. Okrem výpadoviek by zvýšil rýchlosť aj na menej frekventovaných častiach obcí a v noci na 60 kilometrov za hodinu.
Nízku rýchlosť kritizujú aj vodiči, ktorým sa nepáči, že polícia na výpadovkách často meria a vyberá pokuty.
„Naším zámerom nie je vyberať blokové pokuty, ale pozitívne ovplyvniť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, najmä znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách,“ tvrdí hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.
Policajtov sa zastáva aj Drahovský. Nezriedka podľa neho sami navrhnú, aby sa povolená rýchlosť zvýšila.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk