BRATISLAVA, BREZNO. Mercedes nástupom nových modelov triedy A a B opustil tradičnú sendvičovú konštrukciu karosérie a oprel sa o klasickú koncepciu. V triede B však nestratil na vnútornom priestore a využiteľnosti auta. Skôr naopak, model B je pocitovo ešte priestrannejší, lebo má hlbšiu podlahu.
Daňou za veľký vnútorný priestor je možno menej atraktívny tvar karosérie. Navonok má B trieda všetky črty dnešných Mercedesov vrátane LED linky v predných svetlách a veľkého loga, ale výška karosérie mu uberá na elegancii.
Hoci sa B triede hovorí kompaktná, samotné auto je dĺžkou 4,36 metra a hlavne rázvorom náprav skoro 2,7 metra na hornej hranici nižšej strednej triedy.
To však platí o cene, pretože základná verzia stojí len o niečo málo ako 24 000 eur a keď sa pri výbere výbavy povolí uzda fantázii, môže B trieda stáť vyše 45 000 eur ako testované auto.
Napriek vyššej stavbe auta má šofér pocit za volantom ako v športovo ladenom kompaktnom aute. Tvorcom sa podarilo vzájomné zladenie polohy volantu a sedadla. Tam, kde bola predtým páka radenia, sú teraz pomerne slušné odkladacie priestory.
Urobili praktický Mercedes
Po absolvovaní dlhých ciest môžeme potvrdiť, že z daných vonkajších rozmerov sa asi nedá vyťažiť viac vnútorného priestoru. Samotný batožinový priestor s objemom 486 litrov po roletu má veľmi praktický vysoký tvar, nastaviteľnú výšku dna a pod ním ešte drobnosti, ktoré robia Mercedes tým, čím je.
Batožinový priestor s objemom 485 litrov je na päťdverový kompakt výborný. Páčil sa nám základný tvar, šírka aj nízka nakladacia hrana. Samotné dno kufra možno zdvíhať v rozmedzí pár centimetrov tak, aby bol v jednej rovine s nakladacou hranou a sklopenými operadlami.
Nájdete tu napríklad skladaciu plastovú bedničku na nákupy. Už len plast a vypracovanie detailov na tomto praktickom doplnku hovorí samé za seba o kvalite. Nastaviteľné dno je tiež veľmi robustné. Priestor a využiteľnosť stavia Mercedes B do úlohy naozaj praktického sluhu na každodenný rodinný život avšak pre vybranú rodinu.
Ak si už niekto môže dovoliť kúpiť Mercedes do rodiny s dvomi deťmi naozaj stojí za úvahu, či B nebude lepší sluha na každý deň ako sedan triedy C. Minimálne ženám, ktoré vidia v aute skôr praktický význam, bude B viac po chuti.
Najväčšie zmeny oproti predchodcovi
ešte vzdušnejší interiér
lepší posed vodiča
lepšia prevodovka, hoci nie dokonalá
viac asistenčných systémov
lepší výhľad von smerom dopredu
dynamicky ladený podvozok
viac odkladacích priestorov
viac miesta vzadu na dolnú časť nôh
Nesadli si ideálne
Kombinácia naftového motora a automatickej prevodovky k tomuto segmentu patrí, avšak od Mercedesu by sme čakali lepšie zladenie oboch. Naftový štvorvalec 200 CDI, čo je vlastne 1,8 litrový diesel, nepatrí medzi najtichšie a nová dvojspojková prevodovka 7G-DCT je pri pohýnaní prudká.
Jej prevody sú navrhnuté celkom dobre avšak paradoxne najlepšie radí len pri športovej jazde. Práve v meste sme od nej čakali viac. Podľa papierov však auto so 7G-DCT zrýchľuje lepšie a má nižšiu spotrebu ako s manuálnou prevodovkou.
Na danú triedu a najmä cenu auta by viac potešilo plniace hrdlo nádrže bez tradičného uzáveru, len s klapkou ako má už veľa konkurentov v danej triede.
Oproti manuálu má ešte jednu výhodu v podobe voľného stredového tunelu s množstvom dobrých odkladacích priestorov. Štart-stop systém by si mohol v niektorých krátkych momentoch pri otáčaní vypínanie motora odpustiť. Preto sme ECO režim dosť často vypínali.
Pre koho bude dobrý?
kompakt na každý deň
solventní klienti
mesto aj mimo mesta
plnohodnotné hlavné auto v rodine
postačí pre štvorčlennú rodinu
Zjednodušili ovládanie
Od prevodovky aj motora sme čakali trochu viac, pretože ostatok je na vysokej úrovni. Počnúc materiálmi a končiac kvalitou spracovania. Interiér je oproti minulej generácii o dva stupne lepší a poteší hlavne posed za volantom.
Nový navigačný systém ponúka prepracovanú grafiku a mimoriadne jednoduché ovládanie, a to všetko v slovenskom jazyku. Mercedes niekedy ukazuje kvality pod povrchom, ktoré cítiť z naladenia asistenčných systémov ako je DISTRONIC plus alebo stráženie mŕtveho uhla.
Na nohy je vzadu miesto aj pre urastených dospelých. Najmä priestor na chodidlá dovoľuje ľahké nastupovanie a zmenu polohy pri dlhom sedení.
Zámerne sme dlho testovali Distronic, ktorý akoby nemal slabé miesto a výborne reaguje na každú dopravnú situáciu. Bezpečnosť je na prvom mieste a za balíky tohto typu sa neoplatí šetriť. Ak sa dostanete raz do pozície, že budete konfigurovať výbavu, určite z nej vyhoďte 18 palcové disky a športové naladenie podvozka. Ušetríte veľké peniaze a budete mať auto nie na nemecké ale naše cesty.
Otočný ovládač navigácie neumiestnili najvhodnejšie, pretože sme ho nechcene rukou prepínali. Mal by byť viac vpravo.
Napriek nesporným kvalitám auta môžu pri pohľade na cenu dôjsť racionálne argumenty, pretože za danú cenu si možno kúpiť ešte priestrannejšie rodinné auto. Mercedes však dáva každým detailom najavo, ako si dáva na vývoji a práci záležať.
Navyše B trieda má teraz jednu pridanú hodnotu ku každodennému používaniu v meste: pohodlie na dlhých trasách. Za volantom je radosť hltať stovky kilometrov, lebo rozdiel oproti konkurentom sa ukrýva pod povrchom.
Menu navigácie poteší oko dobrou grafikou a intuitívnym ovládaním. Pri prechode hraníc navigácia zobrazí základné dopravné predpisy platné v danej krajine, vrátane povolených rýchlostí, výbavy vozidla, povinného svietenia a množstva tolerovaného alkoholu v dychu vodiča. Systém navyše komunikuje v slovenčine. Akurát rámik navigácie je ako na svätom obrázku od starej mamy.
Kupujem - Nekupujem
Veľmi ma potešil posed vodiča a priestorové podmienky v aute dlhom 4,36 metra, pretože je to praktický Mercedes s praktickým kufrom. Najmä batožinový priestor je veľmi slušný. Chcel by som však presvedčivejšiu kombináciu naftového motora a dvojspojkovej prevodovky. Preto nekupujem.
Rasťo Chvála
Mercedes-Benz B 200 CDI - základné údaje
Cena modelu od (eur)
23 880
Cena verzie od (eur)
29 850
Cena testovaného modelu (eur)
45 054
Motor
naftový štvorvalec 200 CDI
Objem (cm3)
1796
Výkon (kW(k))
100 (136)
Pri otáčkach (ot./min.)
3600 - 4400
Krútiaci moment (Nm)
300
Pri otáčkach (ot./min.)
1600 - 3000
Prevodovka
automatická, dvojspojková
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)
9,3
Maximálna rýchlosť (km/h)
210
Spotreba podľa výrobcu (l/100km)
4,4 -4,7
Spotreba v teste (l/100km)
5,9 - 6,2
Objem batožinového priestoru (l)
486
Dĺžka karosérie (mm)
4359
Rázvor náprav (mm)
2699