SME

Z pravého pruhu vás nesmie rýchlejšie auto vytlačiť

Každý by chcel byť čo najskôr v cieli. Túto túžbu si niektorí vodiči zamieňajú za právo. A ak niekto ide pomalšie, robia mu na ceste zle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír: "Čo má urobiť vodič osobného auta na diaľnici (mimo a aj v obci), ak ide v pravom jazdnom pruhu, napríklad 85 km/h, a dobehne ho kamión (idúci 90 km/h)? Je povinný pustiť ho, alebo nie?

Poruší vodič osobného auta nejaký zákon, ak ide pomalšie ako kamión a tým ho blokuje? Môže sa vodič kamiónu dožadovať blikaním, trúbením alebo "tlačením očami" uvoľneniu pravého pruhu? "

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Rýchla jazda je vo vodičoch zakorenená

Ak ide vodič pomalšie, ako vozidlo za ním, neporušuje žiadne predpisy.

Väčšina vodičov si zvykla jazdiť iba najvyššou povolenou rýchlosťou. Je to pochopiteľné, keďže takmer pre každého je podstatné byť v cieli čo najskôr.

Nie je výnimočné, ak vás niektorí šoféri začnú presviedčať, že najvyššia povolená rýchlosť na danom úseku je tá jediná správna. Neraz pritom dodajú, že ísť o trochu rýchlejšie je v poriadku. Veď to, že vám dajú policajti pokutu za to, že ste šli o 10 km/h rýchlejšie, než ste mali, je nepravdepodobné.

V prípade, že sa pred takýmito vodičmi objaví šofér, ktorý ide pomalšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, už ho považujú za prekážku svojich pretekárskych potrieb. Na vlastnej koži sme dokonca zažili, že aj jazda najvyššou povolenou rýchlosťou je pre niektorých rýchlo jazdiacich dôvodom na hnev.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy kto porušuje dopravné pravidlá

Dopravné pravidlá povoľujú jazdiť najviac najvyššími dovolenými rýchlosťami. V niektorých prípadoch obmedzujú aj najnižšiu povolenú rýchlosť.

Ak jazdíte v pravom jazdnom pruhu v osobnom aute a idete pomalšie, nikto vás za to nesmie trestať. Môže to byť pre iných frustrujúce, ale jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, nie povinnosť.

Pomalšie jazdiaci vodič však napriek tomu môže porušiť predpisy, ak jazdí až tak pomaly, že sa to dá chápať ako obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Aj vtedy však rýchlejší môžu využiť len zákonné možnosti, ako sa dostať pred pomalšie vozidlo.

Trúbenie či tlačenie sa na pomalšie vozidlo môžu policajti považovať za agresívnu jazdu a porušenie dopravných pravidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom by za istých okolností mohla byť aj pomalá jazda v ľavom jazdnom pruhu (viac sa dočítate v článku Rýchlejšiemu treba uhnúť, nie však pirátovi).

Zrýchliť alebo nepodľahnúť

Vladimír nebol povinný "vyhnúť sa" kamiónu do ľavého pruhu. Ak by tak spravil mimo obce, porušil by predpisy.

Kamionisti, ktorí by chceli predbiehať pomalšie autá na diaľnici, majú smolu. Ak ich vozidlo či jazdná súprava má viac ako 7,5 tony, nesmú na diaľnici predchádzať iné vozidlá. Ani v obci, ani mimo nej. Za porušenie tohto pravidla im hrozí pokuta do výšky 100 eur.

Pre kamionistu je "výhodnejšie" psychicky tlačiť na pomalšieho vodiča, aby sa mu vyhol. Ak pomalší vodič ustúpi, kamionista vyhral dvakrát - neriskuje pokutu a môže ísť rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa vtedy brániť? Napríklad zrýchliť až na najvyššiu povolenú rýchlosť. Tu si ale treba uvedomiť, že "vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Druhá možnosť je vydržať a nepodľahnúť nátlaku. Rýchlejšieho vodiča to raz prestane baviť a zmieri sa s nižšou rýchlosťou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  2. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  3. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  4. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  5. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  8. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 426
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 663
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 588
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 857
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 273
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 811
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu