SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Z pravého pruhu vás nesmie rýchlejšie auto vytlačiť

Každý by chcel byť čo najskôr v cieli. Túto túžbu si niektorí vodiči zamieňajú za právo. A ak niekto ide pomalšie, robia mu na ceste zle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír: "Čo má urobiť vodič osobného auta na diaľnici (mimo a aj v obci), ak ide v pravom jazdnom pruhu, napríklad 85 km/h, a dobehne ho kamión (idúci 90 km/h)? Je povinný pustiť ho, alebo nie?

Poruší vodič osobného auta nejaký zákon, ak ide pomalšie ako kamión a tým ho blokuje? Môže sa vodič kamiónu dožadovať blikaním, trúbením alebo "tlačením očami" uvoľneniu pravého pruhu? "

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Rýchla jazda je vo vodičoch zakorenená

Ak ide vodič pomalšie, ako vozidlo za ním, neporušuje žiadne predpisy.

Väčšina vodičov si zvykla jazdiť iba najvyššou povolenou rýchlosťou. Je to pochopiteľné, keďže takmer pre každého je podstatné byť v cieli čo najskôr.

Nie je výnimočné, ak vás niektorí šoféri začnú presviedčať, že najvyššia povolená rýchlosť na danom úseku je tá jediná správna. Neraz pritom dodajú, že ísť o trochu rýchlejšie je v poriadku. Veď to, že vám dajú policajti pokutu za to, že ste šli o 10 km/h rýchlejšie, než ste mali, je nepravdepodobné.

V prípade, že sa pred takýmito vodičmi objaví šofér, ktorý ide pomalšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, už ho považujú za prekážku svojich pretekárskych potrieb. Na vlastnej koži sme dokonca zažili, že aj jazda najvyššou povolenou rýchlosťou je pre niektorých rýchlo jazdiacich dôvodom na hnev.

Kedy kto porušuje dopravné pravidlá

Dopravné pravidlá povoľujú jazdiť najviac najvyššími dovolenými rýchlosťami. V niektorých prípadoch obmedzujú aj najnižšiu povolenú rýchlosť.

Ak jazdíte v pravom jazdnom pruhu v osobnom aute a idete pomalšie, nikto vás za to nesmie trestať. Môže to byť pre iných frustrujúce, ale jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, nie povinnosť.

Pomalšie jazdiaci vodič však napriek tomu môže porušiť predpisy, ak jazdí až tak pomaly, že sa to dá chápať ako obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Aj vtedy však rýchlejší môžu využiť len zákonné možnosti, ako sa dostať pred pomalšie vozidlo.

Trúbenie či tlačenie sa na pomalšie vozidlo môžu policajti považovať za agresívnu jazdu a porušenie dopravných pravidiel.

Problémom by za istých okolností mohla byť aj pomalá jazda v ľavom jazdnom pruhu (viac sa dočítate v článku Rýchlejšiemu treba uhnúť, nie však pirátovi).

Zrýchliť alebo nepodľahnúť

Vladimír nebol povinný "vyhnúť sa" kamiónu do ľavého pruhu. Ak by tak spravil mimo obce, porušil by predpisy.

Kamionisti, ktorí by chceli predbiehať pomalšie autá na diaľnici, majú smolu. Ak ich vozidlo či jazdná súprava má viac ako 7,5 tony, nesmú na diaľnici predchádzať iné vozidlá. Ani v obci, ani mimo nej. Za porušenie tohto pravidla im hrozí pokuta do výšky 100 eur.

Pre kamionistu je "výhodnejšie" psychicky tlačiť na pomalšieho vodiča, aby sa mu vyhol. Ak pomalší vodič ustúpi, kamionista vyhral dvakrát - neriskuje pokutu a môže ísť rýchlejšie.

Ako sa vtedy brániť? Napríklad zrýchliť až na najvyššiu povolenú rýchlosť. Tu si ale treba uvedomiť, že "vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Druhá možnosť je vydržať a nepodľahnúť nátlaku. Rýchlejšieho vodiča to raz prestane baviť a zmieri sa s nižšou rýchlosťou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 683
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 542
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 003
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 435
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 955
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 217
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 785
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 443
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 359
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 4 990
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

23m
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy odhalili 1785 nových prípadov.

14 h

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan