SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Z pravého pruhu vás nesmie rýchlejšie auto vytlačiť

Každý by chcel byť čo najskôr v cieli. Túto túžbu si niektorí vodiči zamieňajú za právo. A ak niekto ide pomalšie, robia mu na ceste zle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír: "Čo má urobiť vodič osobného auta na diaľnici (mimo a aj v obci), ak ide v pravom jazdnom pruhu, napríklad 85 km/h, a dobehne ho kamión (idúci 90 km/h)? Je povinný pustiť ho, alebo nie?

Poruší vodič osobného auta nejaký zákon, ak ide pomalšie ako kamión a tým ho blokuje? Môže sa vodič kamiónu dožadovať blikaním, trúbením alebo "tlačením očami" uvoľneniu pravého pruhu? "

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Rýchla jazda je vo vodičoch zakorenená

Ak ide vodič pomalšie, ako vozidlo za ním, neporušuje žiadne predpisy.

Väčšina vodičov si zvykla jazdiť iba najvyššou povolenou rýchlosťou. Je to pochopiteľné, keďže takmer pre každého je podstatné byť v cieli čo najskôr.

Nie je výnimočné, ak vás niektorí šoféri začnú presviedčať, že najvyššia povolená rýchlosť na danom úseku je tá jediná správna. Neraz pritom dodajú, že ísť o trochu rýchlejšie je v poriadku. Veď to, že vám dajú policajti pokutu za to, že ste šli o 10 km/h rýchlejšie, než ste mali, je nepravdepodobné.

V prípade, že sa pred takýmito vodičmi objaví šofér, ktorý ide pomalšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, už ho považujú za prekážku svojich pretekárskych potrieb. Na vlastnej koži sme dokonca zažili, že aj jazda najvyššou povolenou rýchlosťou je pre niektorých rýchlo jazdiacich dôvodom na hnev.

Kedy kto porušuje dopravné pravidlá

Dopravné pravidlá povoľujú jazdiť najviac najvyššími dovolenými rýchlosťami. V niektorých prípadoch obmedzujú aj najnižšiu povolenú rýchlosť.

Ak jazdíte v pravom jazdnom pruhu v osobnom aute a idete pomalšie, nikto vás za to nesmie trestať. Môže to byť pre iných frustrujúce, ale jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, nie povinnosť.

Pomalšie jazdiaci vodič však napriek tomu môže porušiť predpisy, ak jazdí až tak pomaly, že sa to dá chápať ako obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Aj vtedy však rýchlejší môžu využiť len zákonné možnosti, ako sa dostať pred pomalšie vozidlo.

Trúbenie či tlačenie sa na pomalšie vozidlo môžu policajti považovať za agresívnu jazdu a porušenie dopravných pravidiel.

Problémom by za istých okolností mohla byť aj pomalá jazda v ľavom jazdnom pruhu (viac sa dočítate v článku Rýchlejšiemu treba uhnúť, nie však pirátovi).

Zrýchliť alebo nepodľahnúť

Vladimír nebol povinný "vyhnúť sa" kamiónu do ľavého pruhu. Ak by tak spravil mimo obce, porušil by predpisy.

Kamionisti, ktorí by chceli predbiehať pomalšie autá na diaľnici, majú smolu. Ak ich vozidlo či jazdná súprava má viac ako 7,5 tony, nesmú na diaľnici predchádzať iné vozidlá. Ani v obci, ani mimo nej. Za porušenie tohto pravidla im hrozí pokuta do výšky 100 eur.

Pre kamionistu je "výhodnejšie" psychicky tlačiť na pomalšieho vodiča, aby sa mu vyhol. Ak pomalší vodič ustúpi, kamionista vyhral dvakrát - neriskuje pokutu a môže ísť rýchlejšie.

Ako sa vtedy brániť? Napríklad zrýchliť až na najvyššiu povolenú rýchlosť. Tu si ale treba uvedomiť, že "vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Druhá možnosť je vydržať a nepodľahnúť nátlaku. Rýchlejšieho vodiča to raz prestane baviť a zmieri sa s nižšou rýchlosťou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 690
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 134
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 159
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 734
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 683
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 024
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 021
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


13 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  2. Jana Melišová: Ten, kto koná dobro pre dobro
  3. Miroslav Lukáč: Užitočný idiot /terminus technicus/ sa stáva nedostatkovým tovarom.
  4. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?
  5. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  6. Vladimír Krátky: Fico sa zrejme účelovo nechal od veľvyslancov prefackať .
  7. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  8. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 656
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 256
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 677
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 959
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 826
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu