Z pravého pruhu vás nesmie rýchlejšie auto vytlačiť

Každý by chcel byť čo najskôr v cieli. Túto túžbu si niektorí vodiči zamieňajú za právo. A ak niekto ide pomalšie, robia mu na ceste zle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír: "Čo má urobiť vodič osobného auta na diaľnici (mimo a aj v obci), ak ide v pravom jazdnom pruhu, napríklad 85 km/h, a dobehne ho kamión (idúci 90 km/h)? Je povinný pustiť ho, alebo nie?

Poruší vodič osobného auta nejaký zákon, ak ide pomalšie ako kamión a tým ho blokuje? Môže sa vodič kamiónu dožadovať blikaním, trúbením alebo "tlačením očami" uvoľneniu pravého pruhu? "

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Rýchla jazda je vo vodičoch zakorenená

Ak ide vodič pomalšie, ako vozidlo za ním, neporušuje žiadne predpisy.

Väčšina vodičov si zvykla jazdiť iba najvyššou povolenou rýchlosťou. Je to pochopiteľné, keďže takmer pre každého je podstatné byť v cieli čo najskôr.

Nie je výnimočné, ak vás niektorí šoféri začnú presviedčať, že najvyššia povolená rýchlosť na danom úseku je tá jediná správna. Neraz pritom dodajú, že ísť o trochu rýchlejšie je v poriadku. Veď to, že vám dajú policajti pokutu za to, že ste šli o 10 km/h rýchlejšie, než ste mali, je nepravdepodobné.

V prípade, že sa pred takýmito vodičmi objaví šofér, ktorý ide pomalšie, ako najvyššou povolenou rýchlosťou, už ho považujú za prekážku svojich pretekárskych potrieb. Na vlastnej koži sme dokonca zažili, že aj jazda najvyššou povolenou rýchlosťou je pre niektorých rýchlo jazdiacich dôvodom na hnev.

Kedy kto porušuje dopravné pravidlá

Dopravné pravidlá povoľujú jazdiť najviac najvyššími dovolenými rýchlosťami. V niektorých prípadoch obmedzujú aj najnižšiu povolenú rýchlosť.

Ak jazdíte v pravom jazdnom pruhu v osobnom aute a idete pomalšie, nikto vás za to nesmie trestať. Môže to byť pre iných frustrujúce, ale jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť, nie povinnosť.

Pomalšie jazdiaci vodič však napriek tomu môže porušiť predpisy, ak jazdí až tak pomaly, že sa to dá chápať ako obmedzovanie plynulosti cestnej premávky. Aj vtedy však rýchlejší môžu využiť len zákonné možnosti, ako sa dostať pred pomalšie vozidlo.

Trúbenie či tlačenie sa na pomalšie vozidlo môžu policajti považovať za agresívnu jazdu a porušenie dopravných pravidiel.

Problémom by za istých okolností mohla byť aj pomalá jazda v ľavom jazdnom pruhu (viac sa dočítate v článku Rýchlejšiemu treba uhnúť, nie však pirátovi).

Zrýchliť alebo nepodľahnúť

Vladimír nebol povinný "vyhnúť sa" kamiónu do ľavého pruhu. Ak by tak spravil mimo obce, porušil by predpisy.

Kamionisti, ktorí by chceli predbiehať pomalšie autá na diaľnici, majú smolu. Ak ich vozidlo či jazdná súprava má viac ako 7,5 tony, nesmú na diaľnici predchádzať iné vozidlá. Ani v obci, ani mimo nej. Za porušenie tohto pravidla im hrozí pokuta do výšky 100 eur.

Pre kamionistu je "výhodnejšie" psychicky tlačiť na pomalšieho vodiča, aby sa mu vyhol. Ak pomalší vodič ustúpi, kamionista vyhral dvakrát - neriskuje pokutu a môže ísť rýchlejšie.

Ako sa vtedy brániť? Napríklad zrýchliť až na najvyššiu povolenú rýchlosť. Tu si ale treba uvedomiť, že "vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Druhá možnosť je vydržať a nepodľahnúť nátlaku. Rýchlejšieho vodiča to raz prestane baviť a zmieri sa s nižšou rýchlosťou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 783
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 628
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 434
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 619
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 338
  7. Kam do tepla v januári? 2 436
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 200
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 078
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 193

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.