SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Pri simulácii brzdil rušeň až trinásťkrát dlhšie ako auto

Ukážkou chceli železničiari upozorniť vodičov, že vlak je vždy silnejší ako akékoľvek auto.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Železničiari v Tepličke nad Váhom pri Žiline porovnávali dĺžku brzdnej dráhy osobného auta a 72-tonového rušňa pri ich súbežnej jazde. Bolo to pri príležitosti Európskeho dňa bezpečnosti na železničných priecestiach.

„Pri rýchlosti 80 km/h boli rozdiely v brzdnej dráhe najvýraznejšie a je to naozaj najzávažnejšia ukážka, keď auto zabrzdilo na 18 metroch a rušeň až po 236 metroch,“ povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková.

Aj v momente, keď rušňovodič v blížiacom sa vlaku vidí auto na priecestí, je takmer nemožné s niekoľkotonovým kolosom aj po použití všetkých dostupných prostriedkov zastaviť vlak a zabrániť zrážke. Brzdná dráha vlaku môže byť až jeden kilometer v závislosti od jeho hmotnosti a rýchlosti.

Pri simulácii začali auto aj rušeň brzdiť naraz v mieste vyznačenom kužeľmi. Vodič auta stúpil na brzdy a prudko zabrzdil, rušňovodič spustil rýchločinné brzdenie.

„Samozrejme v prípade rušňa je toto brzdenie iné, neznamená, že ako pri aute, sa kolesá zablokujú, pretože kolesá u rušňa sa naďalej musia prevaľovať, aby nedošlo k prehriatiu a istým spôsobom k technickej poruche. Takže to je vlastne najzákladnejší dôvod, prečo je brzdná dráha toho vlaku, keď opomenieme samozrejme jeho obrovskú hmotnosť, taká dlhá,“ vysvetlila Pavliková.

Minulý rok sa na železničných priecestiach stalo 50 dopravných nehôd, pri ktorých 12 ľudí zomrelo a 14 sa ťažko zranilo. „Všetky tieto nehody boli spôsobené nedodržaním pravidiel cestnej premávky vodičmi motorových vozidiel,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Štefan Hlinka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 751
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 143
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 748
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 721
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 189
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 953
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 850
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 088
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 073
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 985
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Nehody, Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric