BRATISLAVA. Od prvého novembra 2012 vstúpi do platnosti nová povinnosť výrobcov značiť pneumatiky štandardným štítkom, ktorý má zákazníka informovať o vplyve pneumatík na spotrebu pohonných hmôt, priľnavosť za mokra a hlučnosť.
Parameter na štítku je súčasťou európskej byrokracie a donútil výrobcov analyzovať pri vývoji novej pneumatiky viac ako 50 kritérií.
Štítok sa v princípe podobá existujúcim energetickým štítkom na práčkach, chladničkách alebo iných elektrospotrebičoch.
Písmeno "A" označuje najvyššiu známku výkonu vo svojej kategórii. Časť štítku informujúca o priľnavosti na mokrom povrchu poskytne spotrebiteľom informáciu o tom, ako dobre pneumatika brzdí na mokrej vozovke. Vplyv na spotrebu pohonných hmôt sa meria na základe úrovne valivého odporu pneumatiky.
Hlučnosť je vyjadrená v decibeloch, spoločne s jednou, dvoma alebo tromi zvukovými vlnami, pričom jedna vlnka znamená najtichšiu pneumatiku a tri vlnky najhlučnejšiu.
Postupne ešte pred začiatkom povinnosti opúšťajú továrne prvé série plášťov s novým označením. Napríklad koncern Goodyear Dunlop spustil výrobu pneumatík Goodyear EfficientGrip AA edition a Dunlop Sport BluResponse AA.
Autor: rch