SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka
reklama

Cez hranice sa bude jazdiť rýchlejšie, ak dovolia Rakúšania

Aj keď Slovensko je v schengenskom priestore už päť rokov, dodnes viaceré hraničné priechody vyzerajú, akoby sa hranice mali znovu uzavrieť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj keď Slovensko vstúpilo do schengenského priestoru už pred piatimi rokmi, dodnes viaceré hraničné priechody vyzerajú, akoby sa hranice mali znovu uzavrieť. Platí to aj pre priechod do Rakúska Jarovce - Kittsee.

„Dosť často používam starý hraničný prechod do Rakúska Jarovce - Kittsee. Rakúska strana už dávno zrušila kontrolné stanovište. Na našej strane stále stojí opustená colnica s obmedzením rýchlosti na 20 kilometrov za hodinu v smere do Kittsee. Pri prejazde tejto bývalej colnice smerom do Jaroviec je už 60-tka. Nie je to šikana a príležitostné inkasné stredisko dopravnej polície?“ pýta sa Jozef.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Obmedzenie pre údržbu

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík hovorí, že v úseku hraničného priechodu Jarovce - Kittsee je maximálna povolená rýchlosť 30 kilometrov za hodinu. „Znížená rýchlosť v tomto úseku je z dôvodu otáčania vozidiel údržby NDS a našej partnerskej organizácie v Rakúsku. Zákony v Rakúskej republike pri takýchto otáčaniach vozidiel údržby vyžadujú zníženie rýchlosti." NDS podľa neho nemôže požiadavku ignorovať.

Najvyššiu povolenú rýchlosť na danom úseku budú môcť podľa hovorcu NDS upraviť, až keď to povolia naše ministerstvo dopravy, policajné prezídium a rakúske ministerstvá.

„NDS sa v spolupráci s partnerskou organizáciou v Rakúsku – spoločnosťou Asfinag aktívne týmto problémom zaoberá a po vzájomných rokovaniach hľadá rakúska strana vhodné technické riešenie pre bezpečné otáčanie vozidiel údržby,“ povedal Jánošík.

Vlastník colnice nie je známy

Čitateľ sa tiež pýtal, prečo je na hraničnom priechode stále colnica.

Nevyužívané budovy je možné ponúkať na predaj, informovala hovorkyňa generálneho riaditeľa Colného riaditeľstva SR Miroslava Slemenská. „Colné riaditeľstvo ako správca nehnuteľného majetku, ktorý je vo vlastníctve štátu ponúka k odpredaju nehnuteľnosti v takých prípadoch, ak už tieto viac nebudú slúžiť potrebám Colnej správy a generálny riaditeľ Colného riaditeľstva ich vyhlási za trvalo prebytočné."

Podobne to je aj s colným prístreškom na priechode Jarovce – Kittsee. „Prístrešok bol v roku 2004 odovzdaný ako prebytočná stavba realizátorovi stavby, ktorým bola Slovenská správa ciest,“ informovala hovorkyňa generálneho riaditeľa Colného riaditeľstva Miroslava Slemenská.

Od Slovenskej správy ciest sme chceli vedieť, ako stavbu využíva a či ju neplánuje odstrániť. Hovorkyňa Iveta Fedorová povedala, že SSC nevlastní žiadne colné budovy v Jarovciach. „SSC v minulosti preberala z colníc len prejazdné úseky ciest cez colné priestory, nie budovy. O colných priestoroch v Jarovciach nemáme žiadnu vedomosť."

Na priechode buďte opatrní

Pri prechode cez bývalý colný hraničný priechod buďte pozorní a opatrní. Slemenská upozornila, že tam okrem iného kontrolujú tovar, napríklad špeciálnym röntgenom. „V colnom pohraničnom pásme sa vykonáva colný dohľad vo zvýšenej miere, najmä sa zisťuje, či tovar vrátane dopravných prostriedkov prestúpil alebo prestúpi colnú hranicu v súlade s colnými predpismi“.

Hoci vodičov po vstupe do krajiny v schengenskom priestore na hranici nekontrolujú colníci, colná správa pracuje naďalej a kontroluje určitý druh tovaru za určitých podmienok. S tým súvisí aj prispôsobenie rýchlosti jazdy.

Aj kvalita vozoviek zohráva úlohu. „Po otvorení hraníc sa kontrola vozidiel už nevykonáva v takom rozsahu ako v minulosti. Avšak stavebno-technické riešenie komunikácií zostalo v pôvodnom stave, alebo len s malými zmenami,“ vysvetlila Slemenská.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  3. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  4. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  6. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  7. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  8. Prišli na to, že odpad je cenný
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 845
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 038
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 5 918
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 5 043
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 332
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 224
  7. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 2 812
  8. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 2 656
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Škopec Antal: Voľby sú oslavou demokracie. Tie slovenské môžu byť jej pohrebom
  2. Rastislav Puchala: A prečo sa nepochváliť?
  3. Martin Sústrik: Voliť veľké, či malé strany? (II.)
  4. Radko Mačuha: "Keď padne zvon ďaleko od kostola."
  5. Anton Kovalčík: Ruské voľby v roku 2004. Boršč a abraka-dabra.
  6. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  7. Stop alibizmu: Za pomenovanie Učiteľky: „Pi...a ...ebnuta.“, jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  8. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 825
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 24 808
  3. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 19 854
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 10 914
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 491
  6. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 9 102
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 329
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 261
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu