Aj keď Slovensko vstúpilo do schengenského priestoru už pred piatimi rokmi, dodnes viaceré hraničné priechody vyzerajú, akoby sa hranice mali znovu uzavrieť. Platí to aj pre priechod do Rakúska Jarovce - Kittsee.
„Dosť často používam starý hraničný prechod do Rakúska Jarovce - Kittsee. Rakúska strana už dávno zrušila kontrolné stanovište. Na našej strane stále stojí opustená colnica s obmedzením rýchlosti na 20 kilometrov za hodinu v smere do Kittsee. Pri prejazde tejto bývalej colnice smerom do Jaroviec je už 60-tka. Nie je to šikana a príležitostné inkasné stredisko dopravnej polície?“ pýta sa Jozef.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Obmedzenie pre údržbu
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík hovorí, že v úseku hraničného priechodu Jarovce - Kittsee je maximálna povolená rýchlosť 30 kilometrov za hodinu. „Znížená rýchlosť v tomto úseku je z dôvodu otáčania vozidiel údržby NDS a našej partnerskej organizácie v Rakúsku. Zákony v Rakúskej republike pri takýchto otáčaniach vozidiel údržby vyžadujú zníženie rýchlosti." NDS podľa neho nemôže požiadavku ignorovať.
Najvyššiu povolenú rýchlosť na danom úseku budú môcť podľa hovorcu NDS upraviť, až keď to povolia naše ministerstvo dopravy, policajné prezídium a rakúske ministerstvá.
„NDS sa v spolupráci s partnerskou organizáciou v Rakúsku – spoločnosťou Asfinag aktívne týmto problémom zaoberá a po vzájomných rokovaniach hľadá rakúska strana vhodné technické riešenie pre bezpečné otáčanie vozidiel údržby,“ povedal Jánošík.
Vlastník colnice nie je známy
Čitateľ sa tiež pýtal, prečo je na hraničnom priechode stále colnica.
Nevyužívané budovy je možné ponúkať na predaj, informovala hovorkyňa generálneho riaditeľa Colného riaditeľstva SR Miroslava Slemenská. „Colné riaditeľstvo ako správca nehnuteľného majetku, ktorý je vo vlastníctve štátu ponúka k odpredaju nehnuteľnosti v takých prípadoch, ak už tieto viac nebudú slúžiť potrebám Colnej správy a generálny riaditeľ Colného riaditeľstva ich vyhlási za trvalo prebytočné."
Podobne to je aj s colným prístreškom na priechode Jarovce – Kittsee. „Prístrešok bol v roku 2004 odovzdaný ako prebytočná stavba realizátorovi stavby, ktorým bola Slovenská správa ciest,“ informovala hovorkyňa generálneho riaditeľa Colného riaditeľstva Miroslava Slemenská.
Od Slovenskej správy ciest sme chceli vedieť, ako stavbu využíva a či ju neplánuje odstrániť. Hovorkyňa Iveta Fedorová povedala, že SSC nevlastní žiadne colné budovy v Jarovciach. „SSC v minulosti preberala z colníc len prejazdné úseky ciest cez colné priestory, nie budovy. O colných priestoroch v Jarovciach nemáme žiadnu vedomosť."
Prečítajte si aj:
Zákaz zastavenia platí aj pre chodník
Na priechode buďte opatrní
Pri prechode cez bývalý colný hraničný priechod buďte pozorní a opatrní. Slemenská upozornila, že tam okrem iného kontrolujú tovar, napríklad špeciálnym röntgenom. „V colnom pohraničnom pásme sa vykonáva colný dohľad vo zvýšenej miere, najmä sa zisťuje, či tovar vrátane dopravných prostriedkov prestúpil alebo prestúpi colnú hranicu v súlade s colnými predpismi“.
Hoci vodičov po vstupe do krajiny v schengenskom priestore na hranici nekontrolujú colníci, colná správa pracuje naďalej a kontroluje určitý druh tovaru za určitých podmienok. S tým súvisí aj prispôsobenie rýchlosti jazdy.
Aj kvalita vozoviek zohráva úlohu. „Po otvorení hraníc sa kontrola vozidiel už nevykonáva v takom rozsahu ako v minulosti. Avšak stavebno-technické riešenie komunikácií zostalo v pôvodnom stave, alebo len s malými zmenami,“ vysvetlila Slemenská.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk