SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Chýbajúce značky nútia ísť po diaľnici 80-kou

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov.

(Zdroj: Michal Trško)

Na diaľnici D1medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov. Obmedzenie môžu zrušiť len modré značky, ktoré tam však nie sú.

Na začiatku väčšiny výjazdov z diaľnice D1, či už na iné cesty alebo na odpočívadlá, je najvyššia povolená rýchlosť v pravom pruhu obmedzená na 80 km/h.

Keď je značka, ktorá obmedzí rýchlosť, pred výjazdom na inú cestu, jej platnosť sa končí hneď za výjazdom. Každá križovatka, a tou je aj výjazd z diaľnice na inú cestu, ruší platnosť väčšiny dopravných značení. Výjazd na odpočívadlo však križovatkou nie je a obmedzenie rýchlosti platí aj za ním.

01.jpg
Rýchlostné obmedzenie pred odpočívadlom Zeleneč.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Výjazdy a vjazdy sú prikrátke

Na diaľnici obmedzili rýchlosť pre pravý pruh dopravnou značkou, ktorá sa oficiálne nazýva Obmedzenie v jazdných pruhoch.

Mnohí vodiči kritizujú už samotné obmedzenie rýchlosti v pravom pruhu na 80 km/h, aj keby malo platiť na krátkom úseku výjazdu z diaľnici či vjazdu na ňu. Jazdia tam rýchlejšie alebo sa v rozpore s predpismi preradia do stredného jazdného pruhu.

"Sú technické normy, ktoré hovoria, aká má byť dĺžka spomaľovacieho a zrýchľovacieho pruhu na diaľnici. Tým, že celá D1-ka medzi Bratislavou a Trnavou je provizórna, budovali sa tam kratšie spomaľovacie a zrýchľovacie pruhy. Nerobili sa na normovú rýchlosť 130 km/h, ale len na 80 km/h," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ktorá značka čo ruší

"Značka Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) končí platnosť predchádzajúcej značky č. B 31a s iným údajom na značke, ak nie je skôr skončená inak," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Klasická značka s číslom uprostred a červeným okrajom teda ruší platnosť predchádzajúcej okrúhlej značky, ktorá obmedzila rýchlosť, na značku Obmedzenie v jazdných pruhoch však nemá žiadny vplyv.

Značka Najvyššia dovolená rýchlosť s číslom 110 je zvyčajne za každým odpočívadlom či vjazdom na diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Drvivá väčšina motoristov ju vníma ako značku, ktorá ruší rýchlosť 80 km/hod v pravom jazdnom pruhu. Podľa predpisov to tak však nie je.

"Platnosť obmedzenia v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov, a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej alebo príkazovej značky," píše sa vo vyhláške.

Keďže rýchlosť 80 km/h nič neruší, aj na miestach, kde ďalšia značka určuje najvyššiu povolenú rýchlosť 110 km/h, smie ísť vodič oficiálne najviac 80-kou v pravom jazdnom pruhu.

02.jpg
Za vjazdom na Zeleneč je 110-ka, ale 80-ku nič nezrušilo.
Foto: Michal Trško

Chýbajú modré značky

Ak by vodiči mali dôsledne dodržiavať dopravné predpisy, za odpočívadlom Triblavina by v pravom pruhu mali jazdiť predpísanou rýchlosťou 80 km/h až po výjazd na Senec. Aj za odpočívadlom Zeleneč musí ísť v pravom jazdnom pruhu najviac 80 km/h niekoľko kilometrov, až po výjazd Voderady.

V oboch prípadoch chýba modrá obdĺžniková značka s tromi zvislými šípkami vedľa seba bez symbolu dopravného obmedzenia.

Török potvrdil, že úmyslom NDS nebolo obmedzovať rýchlosť na 80 km/h v niekoľkokilometrových úsekoch a sľúbil, že dá situáciu preveriť.

03.jpg
Ani za výjazdom zo Zelenča sa 80-ka nekončí, napriek značke v kríkoch.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 370
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 646
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 629
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 909
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 4 413
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 506
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 058
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 987
  9. Crème de la crème po slovensky 2 816
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 793
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 502 obetí.


a 5 ďalší 10 h
Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


13 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Pri hybride ponúka aj pohon všetkých kolies.


2 h
Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


23 h
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún