SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Chýbajúce značky nútia ísť po diaľnici 80-kou

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov.

(Zdroj: Michal Trško)

Na diaľnici D1medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov. Obmedzenie môžu zrušiť len modré značky, ktoré tam však nie sú.

Na začiatku väčšiny výjazdov z diaľnice D1, či už na iné cesty alebo na odpočívadlá, je najvyššia povolená rýchlosť v pravom pruhu obmedzená na 80 km/h.

Keď je značka, ktorá obmedzí rýchlosť, pred výjazdom na inú cestu, jej platnosť sa končí hneď za výjazdom. Každá križovatka, a tou je aj výjazd z diaľnice na inú cestu, ruší platnosť väčšiny dopravných značení. Výjazd na odpočívadlo však križovatkou nie je a obmedzenie rýchlosti platí aj za ním.

01.jpg
Rýchlostné obmedzenie pred odpočívadlom Zeleneč.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Výjazdy a vjazdy sú prikrátke

Na diaľnici obmedzili rýchlosť pre pravý pruh dopravnou značkou, ktorá sa oficiálne nazýva Obmedzenie v jazdných pruhoch.

Mnohí vodiči kritizujú už samotné obmedzenie rýchlosti v pravom pruhu na 80 km/h, aj keby malo platiť na krátkom úseku výjazdu z diaľnici či vjazdu na ňu. Jazdia tam rýchlejšie alebo sa v rozpore s predpismi preradia do stredného jazdného pruhu.

"Sú technické normy, ktoré hovoria, aká má byť dĺžka spomaľovacieho a zrýchľovacieho pruhu na diaľnici. Tým, že celá D1-ka medzi Bratislavou a Trnavou je provizórna, budovali sa tam kratšie spomaľovacie a zrýchľovacie pruhy. Nerobili sa na normovú rýchlosť 130 km/h, ale len na 80 km/h," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ktorá značka čo ruší

"Značka Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) končí platnosť predchádzajúcej značky č. B 31a s iným údajom na značke, ak nie je skôr skončená inak," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Klasická značka s číslom uprostred a červeným okrajom teda ruší platnosť predchádzajúcej okrúhlej značky, ktorá obmedzila rýchlosť, na značku Obmedzenie v jazdných pruhoch však nemá žiadny vplyv.

Značka Najvyššia dovolená rýchlosť s číslom 110 je zvyčajne za každým odpočívadlom či vjazdom na diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Drvivá väčšina motoristov ju vníma ako značku, ktorá ruší rýchlosť 80 km/hod v pravom jazdnom pruhu. Podľa predpisov to tak však nie je.

"Platnosť obmedzenia v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov, a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej alebo príkazovej značky," píše sa vo vyhláške.

Keďže rýchlosť 80 km/h nič neruší, aj na miestach, kde ďalšia značka určuje najvyššiu povolenú rýchlosť 110 km/h, smie ísť vodič oficiálne najviac 80-kou v pravom jazdnom pruhu.

02.jpg
Za vjazdom na Zeleneč je 110-ka, ale 80-ku nič nezrušilo.
Foto: Michal Trško

Chýbajú modré značky

Ak by vodiči mali dôsledne dodržiavať dopravné predpisy, za odpočívadlom Triblavina by v pravom pruhu mali jazdiť predpísanou rýchlosťou 80 km/h až po výjazd na Senec. Aj za odpočívadlom Zeleneč musí ísť v pravom jazdnom pruhu najviac 80 km/h niekoľko kilometrov, až po výjazd Voderady.

V oboch prípadoch chýba modrá obdĺžniková značka s tromi zvislými šípkami vedľa seba bez symbolu dopravného obmedzenia.

Török potvrdil, že úmyslom NDS nebolo obmedzovať rýchlosť na 80 km/h v niekoľkokilometrových úsekoch a sľúbil, že dá situáciu preveriť.

03.jpg
Ani za výjazdom zo Zelenča sa 80-ka nekončí, napriek značke v kríkoch.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 689
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 804
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 803
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 4 036
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 748
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 678
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 840
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 281
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 950
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 493
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 639
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 630
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 548
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 362
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu