Chýbajúce značky nútia ísť po diaľnici 80-kou

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov.

(Zdroj: Michal Trško)

Na diaľnici D1medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov. Obmedzenie môžu zrušiť len modré značky, ktoré tam však nie sú.

Na začiatku väčšiny výjazdov z diaľnice D1, či už na iné cesty alebo na odpočívadlá, je najvyššia povolená rýchlosť v pravom pruhu obmedzená na 80 km/h.

Keď je značka, ktorá obmedzí rýchlosť, pred výjazdom na inú cestu, jej platnosť sa končí hneď za výjazdom. Každá križovatka, a tou je aj výjazd z diaľnice na inú cestu, ruší platnosť väčšiny dopravných značení. Výjazd na odpočívadlo však križovatkou nie je a obmedzenie rýchlosti platí aj za ním.

01.jpg
Rýchlostné obmedzenie pred odpočívadlom Zeleneč.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Výjazdy a vjazdy sú prikrátke

Na diaľnici obmedzili rýchlosť pre pravý pruh dopravnou značkou, ktorá sa oficiálne nazýva Obmedzenie v jazdných pruhoch.

Mnohí vodiči kritizujú už samotné obmedzenie rýchlosti v pravom pruhu na 80 km/h, aj keby malo platiť na krátkom úseku výjazdu z diaľnici či vjazdu na ňu. Jazdia tam rýchlejšie alebo sa v rozpore s predpismi preradia do stredného jazdného pruhu.

"Sú technické normy, ktoré hovoria, aká má byť dĺžka spomaľovacieho a zrýchľovacieho pruhu na diaľnici. Tým, že celá D1-ka medzi Bratislavou a Trnavou je provizórna, budovali sa tam kratšie spomaľovacie a zrýchľovacie pruhy. Nerobili sa na normovú rýchlosť 130 km/h, ale len na 80 km/h," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ktorá značka čo ruší

"Značka Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) končí platnosť predchádzajúcej značky č. B 31a s iným údajom na značke, ak nie je skôr skončená inak," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Klasická značka s číslom uprostred a červeným okrajom teda ruší platnosť predchádzajúcej okrúhlej značky, ktorá obmedzila rýchlosť, na značku Obmedzenie v jazdných pruhoch však nemá žiadny vplyv.

Značka Najvyššia dovolená rýchlosť s číslom 110 je zvyčajne za každým odpočívadlom či vjazdom na diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Drvivá väčšina motoristov ju vníma ako značku, ktorá ruší rýchlosť 80 km/hod v pravom jazdnom pruhu. Podľa predpisov to tak však nie je.

"Platnosť obmedzenia v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov, a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej alebo príkazovej značky," píše sa vo vyhláške.

Keďže rýchlosť 80 km/h nič neruší, aj na miestach, kde ďalšia značka určuje najvyššiu povolenú rýchlosť 110 km/h, smie ísť vodič oficiálne najviac 80-kou v pravom jazdnom pruhu.

02.jpg
Za vjazdom na Zeleneč je 110-ka, ale 80-ku nič nezrušilo.
Foto: Michal Trško

Chýbajú modré značky

Ak by vodiči mali dôsledne dodržiavať dopravné predpisy, za odpočívadlom Triblavina by v pravom pruhu mali jazdiť predpísanou rýchlosťou 80 km/h až po výjazd na Senec. Aj za odpočívadlom Zeleneč musí ísť v pravom jazdnom pruhu najviac 80 km/h niekoľko kilometrov, až po výjazd Voderady.

V oboch prípadoch chýba modrá obdĺžniková značka s tromi zvislými šípkami vedľa seba bez symbolu dopravného obmedzenia.

Török potvrdil, že úmyslom NDS nebolo obmedzovať rýchlosť na 80 km/h v niekoľkokilometrových úsekoch a sľúbil, že dá situáciu preveriť.

03.jpg
Ani za výjazdom zo Zelenča sa 80-ka nekončí, napriek značke v kríkoch.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Vysoká hra o súdne trovy
  2. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  3. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  4. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  5. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Ako na refinancovanie hypotéky
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 903
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 540
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 5 239
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 979
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 441
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 433
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 382
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 781
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 560
  10. Splnený sen 1 490

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOŠICE KORZÁR

Polícia o akcii Shark: Štát ukrátili o takmer 28 miliónov eur

Fingovali vysoké náklady na reklamu.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.