SME

Chýbajúce značky nútia ísť po diaľnici 80-kou

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov.

(Zdroj: Michal Trško)

Na diaľnici D1medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov. Obmedzenie môžu zrušiť len modré značky, ktoré tam však nie sú.

Na začiatku väčšiny výjazdov z diaľnice D1, či už na iné cesty alebo na odpočívadlá, je najvyššia povolená rýchlosť v pravom pruhu obmedzená na 80 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď je značka, ktorá obmedzí rýchlosť, pred výjazdom na inú cestu, jej platnosť sa končí hneď za výjazdom. Každá križovatka, a tou je aj výjazd z diaľnice na inú cestu, ruší platnosť väčšiny dopravných značení. Výjazd na odpočívadlo však križovatkou nie je a obmedzenie rýchlosti platí aj za ním.

SkryťVypnúť reklamu
01.jpg
Rýchlostné obmedzenie pred odpočívadlom Zeleneč.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Výjazdy a vjazdy sú prikrátke

Na diaľnici obmedzili rýchlosť pre pravý pruh dopravnou značkou, ktorá sa oficiálne nazýva Obmedzenie v jazdných pruhoch.

Mnohí vodiči kritizujú už samotné obmedzenie rýchlosti v pravom pruhu na 80 km/h, aj keby malo platiť na krátkom úseku výjazdu z diaľnici či vjazdu na ňu. Jazdia tam rýchlejšie alebo sa v rozpore s predpismi preradia do stredného jazdného pruhu.

"Sú technické normy, ktoré hovoria, aká má byť dĺžka spomaľovacieho a zrýchľovacieho pruhu na diaľnici. Tým, že celá D1-ka medzi Bratislavou a Trnavou je provizórna, budovali sa tam kratšie spomaľovacie a zrýchľovacie pruhy. Nerobili sa na normovú rýchlosť 130 km/h, ale len na 80 km/h," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ktorá značka čo ruší

"Značka Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) končí platnosť predchádzajúcej značky č. B 31a s iným údajom na značke, ak nie je skôr skončená inak," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Klasická značka s číslom uprostred a červeným okrajom teda ruší platnosť predchádzajúcej okrúhlej značky, ktorá obmedzila rýchlosť, na značku Obmedzenie v jazdných pruhoch však nemá žiadny vplyv.

Značka Najvyššia dovolená rýchlosť s číslom 110 je zvyčajne za každým odpočívadlom či vjazdom na diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Drvivá väčšina motoristov ju vníma ako značku, ktorá ruší rýchlosť 80 km/hod v pravom jazdnom pruhu. Podľa predpisov to tak však nie je.

"Platnosť obmedzenia v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov, a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej alebo príkazovej značky," píše sa vo vyhláške.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže rýchlosť 80 km/h nič neruší, aj na miestach, kde ďalšia značka určuje najvyššiu povolenú rýchlosť 110 km/h, smie ísť vodič oficiálne najviac 80-kou v pravom jazdnom pruhu.

02.jpg
Za vjazdom na Zeleneč je 110-ka, ale 80-ku nič nezrušilo.
Foto: Michal Trško

Chýbajú modré značky

Ak by vodiči mali dôsledne dodržiavať dopravné predpisy, za odpočívadlom Triblavina by v pravom pruhu mali jazdiť predpísanou rýchlosťou 80 km/h až po výjazd na Senec. Aj za odpočívadlom Zeleneč musí ísť v pravom jazdnom pruhu najviac 80 km/h niekoľko kilometrov, až po výjazd Voderady.

V oboch prípadoch chýba modrá obdĺžniková značka s tromi zvislými šípkami vedľa seba bez symbolu dopravného obmedzenia.

Török potvrdil, že úmyslom NDS nebolo obmedzovať rýchlosť na 80 km/h v niekoľkokilometrových úsekoch a sľúbil, že dá situáciu preveriť.

03.jpg
Ani za výjazdom zo Zelenča sa 80-ka nekončí, napriek značke v kríkoch.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 709
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 334
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 086
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 475
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu