SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Sedemnásťroční sa o vodičský preukaz netrhajú

Sedemnásťroční nechcú jazdiť pod dozorom rodičov, hovorí jeden majiteľ autoškoly.

Na mladých treba dávať pozor.Na mladých treba dávať pozor. (Zdroj: ARCHÍV SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Získať v sedemnástich rokoch vodičský preukaz môže vyzerať pre tínedžera lákavo, no veľa ich túto novú možnosť od novembra nevyužilo.

Vtedy novela zákona znížila vek pre mladých vodičov o jeden rok, a tak ste už na ceste mohli stretnúť veľmi mladých šoférov.

Musel ich však sprevádzať spolujazdec s vodičským oprávnením, ako to požaduje zákon. A taká spoločnosť už taká lákavá nie je, keďže väčšinou sú to rodičia.

Rodičia brzdia

Majiteľ autoškoly zo Zvolena Milan Poliak hovorí, že od novembra mal v kurze len jedného sedemnásťročného záujemcu o vodičský preukaz. Predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday je aj majiteľom prešovskej autoškoly Sabia a jeho odhad je vyšší.

Tvrdí, že „do pätnásť percent nových žiakov je takých, ktorí majú ambíciu získať vodičské oprávnenie skôr ako v osemnástich rokoch“. Cena za vodičský kurz sa pohybuje okolo 400 až 450 eur.

Majiteľ martinskej autoškoly AGM Marián Gubiš vysvetľuje nižší záujem nechuťou sedemnásťročných šoférovať auto pod dozorom spolujazdca, ktorým je zväčša rodič. „Rodičia ich viac kritizujú ako v autoškole, sú nároční na ich výkony,“ hovorí Gubiš.

Patronát rodiča pri začínajúcom vodičovi však majitelia autoškôl oceňujú a súhlasí s nimi aj dopravný analytik Jozef Drahovský a polícia.

„Je veľký predpoklad, že nehody, ktoré boli, keď sa chceli ukázať kamarátom, ako rýchlo vedia jazdiť, už nebudú, lebo toto všetko si ešte odskúšajú s rodičmi.“

Pre mladého vodiča bude totiž dozor spolujazdca povinný až na dva roky, počas ktorých majú zbierať šoférske skúsenosti.

Sú nezrelí

Polícia štatistiku nehodovosti podľa veku vodičov nerobí, takže nie je známe, či a koľko nehôd mladíci s novým oprávnením spôsobili.

Gubiš si myslí, že sedemnásťroční záujemcovia o vodičský sú v porovnaní so staršími nezodpovednejší, horšie chápu dopravnú problematiku a sú menej úspešní pri testoch a skúškach.

Sčasti s ním súhlasí aj Buday, ktorý hovorí, že určité percento mladých berie vodičský preukaz v sedemnástich „ako darček od rodičov, ktorý by sa mal zaradiť medzi iné hračky“.

Väčšina majiteľov autoškôl aj dopravný analytik však vítajú možnosť posunutia získania vodičského preukazu o rok. Gubiš by naopak hranicu vydávania posunul na devätnásť až dvadsať rokov.

ico

Autoškoly si pochvaľujú vodičáky pre 17-ročných

Podľa niektorých inštruktorov sú neplnoletí záujemcovia flexibilnejší ako starší.

Mladí ľudia do 18 rokov už tvoria približne tretinu záujemcov o získanie vodičského preukazu. Možnosť získať vodičský preukaz v sedemnástich rokoch majú od novembra minulého roku.

Oslovené autoškoly považujú za pozitívum možnosť udeľovať vodičské preukazy 17-ročným. Podľa nich je lepšie, keď začnú mladí ľudia jazdiť skôr, získajú tak skúsenosti.

"Pracuje sa s nimi dobre, dajú si povedať a poslúchajú," hovorí Pavel Hlina z autoškoly Prima. Podľa niektorých inštruktorov sú dokonca flexibilnejší, než starší žiaci autoškôl.

Mladším môže autoškola trvať dlhšie

Autoškoly sa stretli aj s tým, že niektorí mladí záujemcovia o vodičský preukaz majú veľa starostí v škole, v dôsledku čoho im trvá kurz dlhšie. Často teda získajú oprávnenie, až keď dosiahnu vek 18 rokov.

"Niektorí dokonca mesiac pred dovŕšením plnoletosti radšej počkajú, aby sa vyhli povinnosti jazdiť aspoň tri mesiace s dozorom," povedal Mikuláš Čajda z autoškoly AS TREND.

Zákon prikazuje, aby vodiči do dovŕšenia veku 18 rokov jazdili so spolujazdcom, ktorý má vodičské oprávnenie skupiny B najmenej desať rokov. Musí byť zapísaný do evidencie a je povinný mať pri sebe vodičský preukaz a dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa alkoholu a ostatných návykových látok.

SITA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 463
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 346
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 294
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 247
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 807
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 403
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 677
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  2. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  3. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  4. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  5. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  6. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 344
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 246
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 112
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 055
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 890
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 789
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 173
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 746
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu