SME

Sedemnásťroční sa o vodičský preukaz netrhajú

Sedemnásťroční nechcú jazdiť pod dozorom rodičov, hovorí jeden majiteľ autoškoly.

Na mladých treba dávať pozor.Na mladých treba dávať pozor. (Zdroj: ARCHÍV SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Získať v sedemnástich rokoch vodičský preukaz môže vyzerať pre tínedžera lákavo, no veľa ich túto novú možnosť od novembra nevyužilo.

Vtedy novela zákona znížila vek pre mladých vodičov o jeden rok, a tak ste už na ceste mohli stretnúť veľmi mladých šoférov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Musel ich však sprevádzať spolujazdec s vodičským oprávnením, ako to požaduje zákon. A taká spoločnosť už taká lákavá nie je, keďže väčšinou sú to rodičia.

Autoškoly si 17-ročných žiakov pochvaľujú

Rodičia brzdia

Majiteľ autoškoly zo Zvolena Milan Poliak hovorí, že od novembra mal v kurze len jedného sedemnásťročného záujemcu o vodičský preukaz. Predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday je aj majiteľom prešovskej autoškoly Sabia a jeho odhad je vyšší.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že „do pätnásť percent nových žiakov je takých, ktorí majú ambíciu získať vodičské oprávnenie skôr ako v osemnástich rokoch“. Cena za vodičský kurz sa pohybuje okolo 400 až 450 eur.

Majiteľ martinskej autoškoly AGM Marián Gubiš vysvetľuje nižší záujem nechuťou sedemnásťročných šoférovať auto pod dozorom spolujazdca, ktorým je zväčša rodič. „Rodičia ich viac kritizujú ako v autoškole, sú nároční na ich výkony,“ hovorí Gubiš.

Patronát rodiča pri začínajúcom vodičovi však majitelia autoškôl oceňujú a súhlasí s nimi aj dopravný analytik Jozef Drahovský a polícia.

„Je veľký predpoklad, že nehody, ktoré boli, keď sa chceli ukázať kamarátom, ako rýchlo vedia jazdiť, už nebudú, lebo toto všetko si ešte odskúšajú s rodičmi.“

Pre mladého vodiča bude totiž dozor spolujazdca povinný až na dva roky, počas ktorých majú zbierať šoférske skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Sú nezrelí

Polícia štatistiku nehodovosti podľa veku vodičov nerobí, takže nie je známe, či a koľko nehôd mladíci s novým oprávnením spôsobili.

Gubiš si myslí, že sedemnásťroční záujemcovia o vodičský sú v porovnaní so staršími nezodpovednejší, horšie chápu dopravnú problematiku a sú menej úspešní pri testoch a skúškach.

Sčasti s ním súhlasí aj Buday, ktorý hovorí, že určité percento mladých berie vodičský preukaz v sedemnástich „ako darček od rodičov, ktorý by sa mal zaradiť medzi iné hračky“.

Väčšina majiteľov autoškôl aj dopravný analytik však vítajú možnosť posunutia získania vodičského preukazu o rok. Gubiš by naopak hranicu vydávania posunul na devätnásť až dvadsať rokov.

Autoškoly si pochvaľujú vodičáky pre 17-ročných

Podľa niektorých inštruktorov sú neplnoletí záujemcovia flexibilnejší ako starší.

SkryťVypnúť reklamu

Mladí ľudia do 18 rokov už tvoria približne tretinu záujemcov o získanie vodičského preukazu. Možnosť získať vodičský preukaz v sedemnástich rokoch majú od novembra minulého roku.

Oslovené autoškoly považujú za pozitívum možnosť udeľovať vodičské preukazy 17-ročným. Podľa nich je lepšie, keď začnú mladí ľudia jazdiť skôr, získajú tak skúsenosti.

"Pracuje sa s nimi dobre, dajú si povedať a poslúchajú," hovorí Pavel Hlina z autoškoly Prima. Podľa niektorých inštruktorov sú dokonca flexibilnejší, než starší žiaci autoškôl.

Mladším môže autoškola trvať dlhšie

Autoškoly sa stretli aj s tým, že niektorí mladí záujemcovia o vodičský preukaz majú veľa starostí v škole, v dôsledku čoho im trvá kurz dlhšie. Často teda získajú oprávnenie, až keď dosiahnu vek 18 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Niektorí dokonca mesiac pred dovŕšením plnoletosti radšej počkajú, aby sa vyhli povinnosti jazdiť aspoň tri mesiace s dozorom," povedal Mikuláš Čajda z autoškoly AS TREND.

Zákon prikazuje, aby vodiči do dovŕšenia veku 18 rokov jazdili so spolujazdcom, ktorý má vodičské oprávnenie skupiny B najmenej desať rokov. Musí byť zapísaný do evidencie a je povinný mať pri sebe vodičský preukaz a dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa alkoholu a ostatných návykových látok.

SITA

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 694
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 426
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 099
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 774
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 637
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 616
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 010
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 481
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 721
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 388
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 341
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 090
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 508
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu