Sedemnásťroční sa o vodičský preukaz netrhajú

Sedemnásťroční nechcú jazdiť pod dozorom rodičov, hovorí jeden majiteľ autoškoly.

Na mladých treba dávať pozor.(Zdroj: ARCHÍV SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Získať v sedemnástich rokoch vodičský preukaz môže vyzerať pre tínedžera lákavo, no veľa ich túto novú možnosť od novembra nevyužilo.

Vtedy novela zákona znížila vek pre mladých vodičov o jeden rok, a tak ste už na ceste mohli stretnúť veľmi mladých šoférov.

Musel ich však sprevádzať spolujazdec s vodičským oprávnením, ako to požaduje zákon. A taká spoločnosť už taká lákavá nie je, keďže väčšinou sú to rodičia.

Rodičia brzdia

Majiteľ autoškoly zo Zvolena Milan Poliak hovorí, že od novembra mal v kurze len jedného sedemnásťročného záujemcu o vodičský preukaz. Predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday je aj majiteľom prešovskej autoškoly Sabia a jeho odhad je vyšší.

Tvrdí, že „do pätnásť percent nových žiakov je takých, ktorí majú ambíciu získať vodičské oprávnenie skôr ako v osemnástich rokoch“. Cena za vodičský kurz sa pohybuje okolo 400 až 450 eur.

Majiteľ martinskej autoškoly AGM Marián Gubiš vysvetľuje nižší záujem nechuťou sedemnásťročných šoférovať auto pod dozorom spolujazdca, ktorým je zväčša rodič. „Rodičia ich viac kritizujú ako v autoškole, sú nároční na ich výkony,“ hovorí Gubiš.

Patronát rodiča pri začínajúcom vodičovi však majitelia autoškôl oceňujú a súhlasí s nimi aj dopravný analytik Jozef Drahovský a polícia.

„Je veľký predpoklad, že nehody, ktoré boli, keď sa chceli ukázať kamarátom, ako rýchlo vedia jazdiť, už nebudú, lebo toto všetko si ešte odskúšajú s rodičmi.“

Pre mladého vodiča bude totiž dozor spolujazdca povinný až na dva roky, počas ktorých majú zbierať šoférske skúsenosti.

Sú nezrelí

Polícia štatistiku nehodovosti podľa veku vodičov nerobí, takže nie je známe, či a koľko nehôd mladíci s novým oprávnením spôsobili.

Gubiš si myslí, že sedemnásťroční záujemcovia o vodičský sú v porovnaní so staršími nezodpovednejší, horšie chápu dopravnú problematiku a sú menej úspešní pri testoch a skúškach.

Sčasti s ním súhlasí aj Buday, ktorý hovorí, že určité percento mladých berie vodičský preukaz v sedemnástich „ako darček od rodičov, ktorý by sa mal zaradiť medzi iné hračky“.

Väčšina majiteľov autoškôl aj dopravný analytik však vítajú možnosť posunutia získania vodičského preukazu o rok. Gubiš by naopak hranicu vydávania posunul na devätnásť až dvadsať rokov.

ico

Autoškoly si pochvaľujú vodičáky pre 17-ročných

Podľa niektorých inštruktorov sú neplnoletí záujemcovia flexibilnejší ako starší.

Mladí ľudia do 18 rokov už tvoria približne tretinu záujemcov o získanie vodičského preukazu. Možnosť získať vodičský preukaz v sedemnástich rokoch majú od novembra minulého roku.

Oslovené autoškoly považujú za pozitívum možnosť udeľovať vodičské preukazy 17-ročným. Podľa nich je lepšie, keď začnú mladí ľudia jazdiť skôr, získajú tak skúsenosti.

"Pracuje sa s nimi dobre, dajú si povedať a poslúchajú," hovorí Pavel Hlina z autoškoly Prima. Podľa niektorých inštruktorov sú dokonca flexibilnejší, než starší žiaci autoškôl.

Mladším môže autoškola trvať dlhšie

Autoškoly sa stretli aj s tým, že niektorí mladí záujemcovia o vodičský preukaz majú veľa starostí v škole, v dôsledku čoho im trvá kurz dlhšie. Často teda získajú oprávnenie, až keď dosiahnu vek 18 rokov.

"Niektorí dokonca mesiac pred dovŕšením plnoletosti radšej počkajú, aby sa vyhli povinnosti jazdiť aspoň tri mesiace s dozorom," povedal Mikuláš Čajda z autoškoly AS TREND.

Zákon prikazuje, aby vodiči do dovŕšenia veku 18 rokov jazdili so spolujazdcom, ktorý má vodičské oprávnenie skupiny B najmenej desať rokov. Musí byť zapísaný do evidencie a je povinný mať pri sebe vodičský preukaz a dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa alkoholu a ostatných návykových látok.

SITA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 101
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 677
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 973
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 309
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 012
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 455
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 128
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 548
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 734
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 528