SME

Sedemnásťroční sa o vodičský preukaz netrhajú

Sedemnásťroční nechcú jazdiť pod dozorom rodičov, hovorí jeden majiteľ autoškoly.

Na mladých treba dávať pozor.Na mladých treba dávať pozor. (Zdroj: ARCHÍV SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Získať v sedemnástich rokoch vodičský preukaz môže vyzerať pre tínedžera lákavo, no veľa ich túto novú možnosť od novembra nevyužilo.

Vtedy novela zákona znížila vek pre mladých vodičov o jeden rok, a tak ste už na ceste mohli stretnúť veľmi mladých šoférov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Musel ich však sprevádzať spolujazdec s vodičským oprávnením, ako to požaduje zákon. A taká spoločnosť už taká lákavá nie je, keďže väčšinou sú to rodičia.

Autoškoly si 17-ročných žiakov pochvaľujú

Rodičia brzdia

Majiteľ autoškoly zo Zvolena Milan Poliak hovorí, že od novembra mal v kurze len jedného sedemnásťročného záujemcu o vodičský preukaz. Predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday je aj majiteľom prešovskej autoškoly Sabia a jeho odhad je vyšší.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že „do pätnásť percent nových žiakov je takých, ktorí majú ambíciu získať vodičské oprávnenie skôr ako v osemnástich rokoch“. Cena za vodičský kurz sa pohybuje okolo 400 až 450 eur.

Majiteľ martinskej autoškoly AGM Marián Gubiš vysvetľuje nižší záujem nechuťou sedemnásťročných šoférovať auto pod dozorom spolujazdca, ktorým je zväčša rodič. „Rodičia ich viac kritizujú ako v autoškole, sú nároční na ich výkony,“ hovorí Gubiš.

Patronát rodiča pri začínajúcom vodičovi však majitelia autoškôl oceňujú a súhlasí s nimi aj dopravný analytik Jozef Drahovský a polícia.

„Je veľký predpoklad, že nehody, ktoré boli, keď sa chceli ukázať kamarátom, ako rýchlo vedia jazdiť, už nebudú, lebo toto všetko si ešte odskúšajú s rodičmi.“

Pre mladého vodiča bude totiž dozor spolujazdca povinný až na dva roky, počas ktorých majú zbierať šoférske skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Sú nezrelí

Polícia štatistiku nehodovosti podľa veku vodičov nerobí, takže nie je známe, či a koľko nehôd mladíci s novým oprávnením spôsobili.

Gubiš si myslí, že sedemnásťroční záujemcovia o vodičský sú v porovnaní so staršími nezodpovednejší, horšie chápu dopravnú problematiku a sú menej úspešní pri testoch a skúškach.

Sčasti s ním súhlasí aj Buday, ktorý hovorí, že určité percento mladých berie vodičský preukaz v sedemnástich „ako darček od rodičov, ktorý by sa mal zaradiť medzi iné hračky“.

Väčšina majiteľov autoškôl aj dopravný analytik však vítajú možnosť posunutia získania vodičského preukazu o rok. Gubiš by naopak hranicu vydávania posunul na devätnásť až dvadsať rokov.

Autoškoly si pochvaľujú vodičáky pre 17-ročných

Podľa niektorých inštruktorov sú neplnoletí záujemcovia flexibilnejší ako starší.

SkryťVypnúť reklamu

Mladí ľudia do 18 rokov už tvoria približne tretinu záujemcov o získanie vodičského preukazu. Možnosť získať vodičský preukaz v sedemnástich rokoch majú od novembra minulého roku.

Oslovené autoškoly považujú za pozitívum možnosť udeľovať vodičské preukazy 17-ročným. Podľa nich je lepšie, keď začnú mladí ľudia jazdiť skôr, získajú tak skúsenosti.

"Pracuje sa s nimi dobre, dajú si povedať a poslúchajú," hovorí Pavel Hlina z autoškoly Prima. Podľa niektorých inštruktorov sú dokonca flexibilnejší, než starší žiaci autoškôl.

Mladším môže autoškola trvať dlhšie

Autoškoly sa stretli aj s tým, že niektorí mladí záujemcovia o vodičský preukaz majú veľa starostí v škole, v dôsledku čoho im trvá kurz dlhšie. Často teda získajú oprávnenie, až keď dosiahnu vek 18 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Niektorí dokonca mesiac pred dovŕšením plnoletosti radšej počkajú, aby sa vyhli povinnosti jazdiť aspoň tri mesiace s dozorom," povedal Mikuláš Čajda z autoškoly AS TREND.

Zákon prikazuje, aby vodiči do dovŕšenia veku 18 rokov jazdili so spolujazdcom, ktorý má vodičské oprávnenie skupiny B najmenej desať rokov. Musí byť zapísaný do evidencie a je povinný mať pri sebe vodičský preukaz a dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa alkoholu a ostatných návykových látok.

SITA

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Pracoval na konzervatívnych Filipínach. V rešpekte k inakosti nás predbehli
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 828
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 998
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 312
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 546
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 121
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 000
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 721
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 436
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Ako ľavicoví radikáli v Egypte cez držku dostali!
  2. Ján Lopušek: List štyrom predsedom 2 – Argumenty
  3. Dávid Polák: Ak je v Izraeli apartheid, tak je aj na Slovensku
  4. Elena Antalová: Socializmus "vyrobil" z ľudí živé mŕtvoly
  5. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Poľsko.
  6. Viktor Pamula: Joe the First
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Ján Valchár: Izraelská Salámího metóda (nazdravie Okenou!)
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 63 278
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 320
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 225
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 249
  5. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 11 283
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 971
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 10 091
  8. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 7 828
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu