etel.
BRATISLAVA. V praxi sa nájdu špekulanti a obchodníci s ojazdenými autami, ktorí dovezú legálne staršie auto na Slovensko, absolvujú kontrolu originality a potom omladia auto, aby zarobili a oklamali kupujúceho. Presne takúto skúsenosť má Viktor z Piešťan, ktorý si kúpil ojazdené vozidlo Volvo V40.
Auto malo podľa kúpnej zmluvy najazdených 155 000 kilometrov, čo ale nebola pravda. „Pomocou stránky kontroly originality (www.ko.sk) som odhalil, že na mojom aute bolo manipulované s počítadlom kilometrov," upozorňuje na svoju skúsenosť Viktor.
Stiahli kilometre aj roky
Na protokole z kontroly , ktorá bola robená 26.8.2008 malo jeho auto najazdených 218600 kilometrov, keď samotnú kontrolu dal urobiť predchádzajúci majiteľ Volva.
Nakoľko pán Viktor kupoval od neho auto už prihlásené na Slovensku, nemusel ísť na kontrolu originality a nepozrel si ani informácie o aute, aby porovnal, čo sa s Volvom za pár mesiacov udialo. "Kúpil som auto, ale už so 155000 kilometrami, čo je aj uvedené v kúpnej zmluve“, tvrdí oklamaný majiteľ ojazdeného vozidla, ktorý si na stránke kontroly originality v čase kúpy neoveril informácie.
Neskoro, ale predsa zistil tri podvody na aute: stáčanie kilometrov, „omladzovanie“ vozidla a zatajenie opráv. To všetko stihol predchádzajúci majiteľ urobiť za štyri mesiace od kontroly originality. "Síce vozidlo má teraz už len malú hodnotu, ale z princípu sa chcem dovolať spravodlivosti, a taktiež, aby neboli podvedení ďalší zákazníci pánom, od ktorého som kúpil vozidlo, nakoľko kšeftuje s ojazdenými autami“, hovorí Viktor, ktorý je jednoznačne za to, aby si každý záujemca pred kúpou dovezeného vozidla skontroloval, v akom stave bolo auto dovezené a s akými najazdenými kilometrami. Napríklad jeho brat dodatočne zistil stáčané kilometre na svojom vozidle.
Porovnajte si auto na internete
Stáčanie kilometrov na vozidle ostáva na Slovensku na rozdiel od Nemecka alebo iných krajín aj naďalej beztrestné a pokiaľ tento neduh zistí kupujúci až po kúpe, nedovolá sa spravodlivosti.
Hoci verejnosť sa vždy povinnostiam ako sú napríklad kontroly originality, bráni a poslanci neodhlasovali povinnosť kontroly ojazdeninám už prihláseným na Slovensku, kontrola originality pomáha preveriť auto ešte pred kúpou.
Na stránke www.ko.sk v sekcii „overenie vozidla“ stačí do vyhľadávača zadať buď VIN číslo, evidenčné číslo vozidla, číslo odborného posudku kontroly originality alebo kontrolnej nálepky.
Nekúpte auto v exekúcii
Na stránke kontroly originality www.ko.sk si môžete od augusta minulého roka overiť, či sa na vozidlo v čase vykonanej kontroly nevzťahovala exekučná blokácia, aby kupujúci nenaletel na „výhodnú“ ponuku a po čase neprišiel o vozidlo, ktoré by mu zabavil exekútor.
Počet exekúcii v ostatných rokoch vzrástol a majitelia v exekúcii sa rýchlo snažia predať vozidlo. Ku kúpe automobilu často dochádza ešte pred prepisom a problémom bolo, že kupujúci si stav vozidla v evidencii nemal ako overiť. Potom kupujúci až na dopravnom inšpektoráte zistil, že bol oklamaný.
Čoraz častejšie sa vyskytli aj prípady, kedy síce k prepisu došlo, ale vozidlo bolo s odstupom času aj tak exekútorom zabavené. Bolo to spôsobené tým, že exekučné prírazy boli doručované policajtom v papierovej forme a následne zaznamenané do evidencie vozidiel.
Práve toto oneskorenie využívali podvodníci na to, aby čo najrýchlejšie speňažili vozidlo, ktoré spadá pod exekúciu. Nešťastní kupujúci tak prišli nielen o auto, ale aj o peniaze, za ktoré ho kúpili.
Overenie exekučnej blokácie je už súčasťou kontroly originality vozidla a výsledok overenia je automaticky zapísaný aj do odborného posudku o kontrole originality vozidla.
Autor: ms, rch