SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Elektrické Porsche priťahuje aj bez zvuku

Pre niekoho nepredstaviteľná vec a pre iných výzva. Športové auto s elektrickým pohonom dokáže fascinovať tichou silou aj bez rachotu plochého šesťvalca. K reálnemu nástupu mu veľa chýba.

Reálna dostupnosť športových elektromobilov je ešte vzdialená, ale už teraz je jasné, že prípadný nástup elektriky neuberie fascináciu z pohybu. Tiež nám pri prvej jazde napadlo, že doba elektrická nemusí znamenať koniec tradičnej koncepcie Porsche. NašReálna dostupnosť športových elektromobilov je ešte vzdialená, ale už teraz je jasné, že prípadný nástup elektriky neuberie fascináciu z pohybu. Tiež nám pri prvej jazde napadlo, že doba elektrická nemusí znamenať koniec tradičnej koncepcie Porsche. Naš (Zdroj: František Král)

BRATISLAVA. Siemens dotiahol na Slovensko prvé plne elektrické Porsche postavené ešte na báze modelu Carrera 997 Targa. Autorom prototypu eRUF Roadster je úpravárenská firma Ruf, ktorá postavila špeciál pripravený na pripojenie do inteligentnej elektrickej siete.

Ide o novú víziu spojenia elektromobilov a elektrickej siete s tým, že elektromobily môžu dodávať elektrinu do siete, ak ju momentálne nepotrebujú.

Aby mohla inteligentná sieť fungovať, Porsche eRUF Roadster musí byť pripojené na rýchlonabíjaciu stanicu, kde sa dokáže nabiť do pol hodiny na plnú kapacitu.

To mu vystačí na približne 150 kilometrov. Dynamické parametre zatiaľ nekopírujú benzínové modely, pretože rýchlosť elektromobilu je približne 220 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h sedem sekúnd. Siemens AG a RUF Automobile GmbH postavili prototyp s odhadovanou cenou okolo 200 000 €. Auto vyrobené v roku 2010 sme mali možnosť aspoň chvíľu šoférovať a užiť si tichý rozbeh.

Prudko rekuperuje

Trochu prekvapil silný brzdný účinok pri rekuperácii energie, ktorá nastáva po pustení plynového pedála. Brzdný účinok generátora je tak silný, že bežne v meste môžete regulovať rýchlosť bez použitia brzdového pedála.

Podľa autorov je v tom zámer čo najlepšie využiť prebytočnú kinetickú energiu a zároveň šetriť klasické brzdy. Tie sú potrebné len na úplné zastavenie alebo výrazný brzdný účinok, pretože rekuperácia nefunguje pod 20 kilometrov za hodinu.

Posed za volantom, karoséria a podvozok zodpovedajú vysokému štandardu Porsche. Všetko sa však deje bez tradičného chrapotu spaľovacieho motora. Hoci vieme na autách oceniť krásny zvuk motora, elektromobil opäť potvrdil, že človeka fascinuje rýchlosť a zrýchlenie, čo tento elektromobil za istých okolností ponúka a stačí mu na to jeden motor.

Namiesto šesťvalca elektromotor

Jednomotorová koncepcia pozostáva z centrálneho alternátora (asynchrónny), ktorý odovzdáva v spojení s vysoko výkonnou Li-ion batériou výkon 180 kW. Okrem toho bol vyvinutý nový elektrický vysoko výkonný rozvod pohonu.

Srdcom tohto systému je permanentne budený synchrónny motor s maximálnym výkonom 125 kW pri menovitom napätí 700 V, ktorý spája s kolesami dvojstupňová prevodovka. Koncepcia s dvomi motormi na zadnej náprave s elektronickým diferenciálom vraj ponúka nové možnosti v oblasti jazdnej dynamiky.

Okrem toho novo vyvinuté koncepcie pohonu umožňujú používať menič aj na nabíjanie batérie vozidla s výkonom až do 22 kW. O pripojenie auta na inteligentnú sieť sa stará ComBox.

Aby batérie ponúkali vždy optimálnu funkciu, majú dvojplášťové modulárne skrine zásobníkov energie na umiestnenie Li-ion buniek. Tieto bunky môžu byť chladené alebo ohrievané kvapalinou.

Už rokmi overený systém manažmentu batérií (BMS) sleduje teplotu a napätie a zabezpečuje kompenzáciu nabíjania medzi jednotlivými bunkami. Systém batérií pre vozidlá so stredovým motorom vyvinula firma Gaia.

Parametre Porsche eRUF Roadster

Základná konštrukcia Porsche 997 Carrera
Elektromotor Siemens
Výkon 125 kW
Krútiaci moment 238 Nm
Maximálne otáčky 12 000 ot./min.
Menovité napätie 700 V
Hmotnosť motora 53 kg
Prevodovka dvojstupňová Porsche
Batérie Lítium-iónové (29 kWh)
Dojazd približne 150 km
Najvyššia rýchlosť 220 km/h
zrýchlenie z 0 na 100 km/h asi 7 sekúnd
Nabíjací výkon do 7 kW (230 V, 400 V, 16 A)
Celková hmotnosť 1750 kg
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 991
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 007
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 617
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 061
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 059
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 745
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 503
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 368
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 295
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 158
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

11 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

6 h

Neprehliadnite tiež

Proti ľadu neodporúčame horúcu vodu ani stierače.

10 h
Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

18 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

26. jan
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan