SME

Prvá jazda: Elektrické Porsche priťahuje aj bez zvuku

Pre niekoho nepredstaviteľná vec a pre iných výzva. Športové auto s elektrickým pohonom dokáže fascinovať tichou silou aj bez rachotu plochého šesťvalca. K reálnemu nástupu mu veľa chýba.

Reálna dostupnosť športových elektromobilov je ešte vzdialená, ale už teraz je jasné, že prípadný nástup elektriky neuberie fascináciu z pohybu. Tiež nám pri prvej jazde napadlo, že doba elektrická nemusí znamenať koniec tradičnej koncepcie Porsche. NašReálna dostupnosť športových elektromobilov je ešte vzdialená, ale už teraz je jasné, že prípadný nástup elektriky neuberie fascináciu z pohybu. Tiež nám pri prvej jazde napadlo, že doba elektrická nemusí znamenať koniec tradičnej koncepcie Porsche. Naš (Zdroj: František Král)

BRATISLAVA. Siemens dotiahol na Slovensko prvé plne elektrické Porsche postavené ešte na báze modelu Carrera 997 Targa. Autorom prototypu eRUF Roadster je úpravárenská firma Ruf, ktorá postavila špeciál pripravený na pripojenie do inteligentnej elektrickej siete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o novú víziu spojenia elektromobilov a elektrickej siete s tým, že elektromobily môžu dodávať elektrinu do siete, ak ju momentálne nepotrebujú.

Aby mohla inteligentná sieť fungovať, Porsche eRUF Roadster musí byť pripojené na rýchlonabíjaciu stanicu, kde sa dokáže nabiť do pol hodiny na plnú kapacitu.

SkryťVypnúť reklamu

To mu vystačí na približne 150 kilometrov. Dynamické parametre zatiaľ nekopírujú benzínové modely, pretože rýchlosť elektromobilu je približne 220 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h sedem sekúnd. Siemens AG a RUF Automobile GmbH postavili prototyp s odhadovanou cenou okolo 200 000 €. Auto vyrobené v roku 2010 sme mali možnosť aspoň chvíľu šoférovať a užiť si tichý rozbeh.

Prudko rekuperuje

Trochu prekvapil silný brzdný účinok pri rekuperácii energie, ktorá nastáva po pustení plynového pedála. Brzdný účinok generátora je tak silný, že bežne v meste môžete regulovať rýchlosť bez použitia brzdového pedála.

Podľa autorov je v tom zámer čo najlepšie využiť prebytočnú kinetickú energiu a zároveň šetriť klasické brzdy. Tie sú potrebné len na úplné zastavenie alebo výrazný brzdný účinok, pretože rekuperácia nefunguje pod 20 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Posed za volantom, karoséria a podvozok zodpovedajú vysokému štandardu Porsche. Všetko sa však deje bez tradičného chrapotu spaľovacieho motora. Hoci vieme na autách oceniť krásny zvuk motora, elektromobil opäť potvrdil, že človeka fascinuje rýchlosť a zrýchlenie, čo tento elektromobil za istých okolností ponúka a stačí mu na to jeden motor.

Namiesto šesťvalca elektromotor

Jednomotorová koncepcia pozostáva z centrálneho alternátora (asynchrónny), ktorý odovzdáva v spojení s vysoko výkonnou Li-ion batériou výkon 180 kW. Okrem toho bol vyvinutý nový elektrický vysoko výkonný rozvod pohonu.

Srdcom tohto systému je permanentne budený synchrónny motor s maximálnym výkonom 125 kW pri menovitom napätí 700 V, ktorý spája s kolesami dvojstupňová prevodovka. Koncepcia s dvomi motormi na zadnej náprave s elektronickým diferenciálom vraj ponúka nové možnosti v oblasti jazdnej dynamiky.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho novo vyvinuté koncepcie pohonu umožňujú používať menič aj na nabíjanie batérie vozidla s výkonom až do 22 kW. O pripojenie auta na inteligentnú sieť sa stará ComBox.

Aby batérie ponúkali vždy optimálnu funkciu, majú dvojplášťové modulárne skrine zásobníkov energie na umiestnenie Li-ion buniek. Tieto bunky môžu byť chladené alebo ohrievané kvapalinou.

Už rokmi overený systém manažmentu batérií (BMS) sleduje teplotu a napätie a zabezpečuje kompenzáciu nabíjania medzi jednotlivými bunkami. Systém batérií pre vozidlá so stredovým motorom vyvinula firma Gaia.

Parametre Porsche eRUF Roadster

Základná konštrukcia Porsche 997 Carrera
Elektromotor Siemens
Výkon 125 kW
Krútiaci moment 238 Nm
Maximálne otáčky 12 000 ot./min.
Menovité napätie 700 V
Hmotnosť motora 53 kg
Prevodovka dvojstupňová Porsche
Batérie Lítium-iónové (29 kWh)
Dojazd približne 150 km
Najvyššia rýchlosť 220 km/h
zrýchlenie z 0 na 100 km/h asi 7 sekúnd
Nabíjací výkon do 7 kW (230 V, 400 V, 16 A)
Celková hmotnosť 1750 kg

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 282
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 465
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 198
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 766
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 715
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 681
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 936
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 33 964
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 828
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 409
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 827
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 400
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 114
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 312
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 292
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu