Prvá jazda: Elektrické Porsche priťahuje aj bez zvuku

Pre niekoho nepredstaviteľná vec a pre iných výzva. Športové auto s elektrickým pohonom dokáže fascinovať tichou silou aj bez rachotu plochého šesťvalca. K reálnemu nástupu mu veľa chýba.

Reálna dostupnosť športových elektromobilov je ešte vzdialená, ale už teraz je jasné, že prípadný nástup elektriky neuberie fascináciu z pohybu. Tiež nám pri prvej jazde napadlo, že doba elektrická nemusí znamenať koniec tradičnej koncepcie Porsche. Naš(Zdroj: František Král)

BRATISLAVA. Siemens dotiahol na Slovensko prvé plne elektrické Porsche postavené ešte na báze modelu Carrera 997 Targa. Autorom prototypu eRUF Roadster je úpravárenská firma Ruf, ktorá postavila špeciál pripravený na pripojenie do inteligentnej elektrickej siete.

Ide o novú víziu spojenia elektromobilov a elektrickej siete s tým, že elektromobily môžu dodávať elektrinu do siete, ak ju momentálne nepotrebujú.

Aby mohla inteligentná sieť fungovať, Porsche eRUF Roadster musí byť pripojené na rýchlonabíjaciu stanicu, kde sa dokáže nabiť do pol hodiny na plnú kapacitu.

To mu vystačí na približne 150 kilometrov. Dynamické parametre zatiaľ nekopírujú benzínové modely, pretože rýchlosť elektromobilu je približne 220 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h sedem sekúnd. Siemens AG a RUF Automobile GmbH postavili prototyp s odhadovanou cenou okolo 200 000 €. Auto vyrobené v roku 2010 sme mali možnosť aspoň chvíľu šoférovať a užiť si tichý rozbeh.

Prudko rekuperuje

Trochu prekvapil silný brzdný účinok pri rekuperácii energie, ktorá nastáva po pustení plynového pedála. Brzdný účinok generátora je tak silný, že bežne v meste môžete regulovať rýchlosť bez použitia brzdového pedála.

Podľa autorov je v tom zámer čo najlepšie využiť prebytočnú kinetickú energiu a zároveň šetriť klasické brzdy. Tie sú potrebné len na úplné zastavenie alebo výrazný brzdný účinok, pretože rekuperácia nefunguje pod 20 kilometrov za hodinu.

Posed za volantom, karoséria a podvozok zodpovedajú vysokému štandardu Porsche. Všetko sa však deje bez tradičného chrapotu spaľovacieho motora. Hoci vieme na autách oceniť krásny zvuk motora, elektromobil opäť potvrdil, že človeka fascinuje rýchlosť a zrýchlenie, čo tento elektromobil za istých okolností ponúka a stačí mu na to jeden motor.

Namiesto šesťvalca elektromotor

Jednomotorová koncepcia pozostáva z centrálneho alternátora (asynchrónny), ktorý odovzdáva v spojení s vysoko výkonnou Li-ion batériou výkon 180 kW. Okrem toho bol vyvinutý nový elektrický vysoko výkonný rozvod pohonu.

Srdcom tohto systému je permanentne budený synchrónny motor s maximálnym výkonom 125 kW pri menovitom napätí 700 V, ktorý spája s kolesami dvojstupňová prevodovka. Koncepcia s dvomi motormi na zadnej náprave s elektronickým diferenciálom vraj ponúka nové možnosti v oblasti jazdnej dynamiky.

Okrem toho novo vyvinuté koncepcie pohonu umožňujú používať menič aj na nabíjanie batérie vozidla s výkonom až do 22 kW. O pripojenie auta na inteligentnú sieť sa stará ComBox.

Aby batérie ponúkali vždy optimálnu funkciu, majú dvojplášťové modulárne skrine zásobníkov energie na umiestnenie Li-ion buniek. Tieto bunky môžu byť chladené alebo ohrievané kvapalinou.

Už rokmi overený systém manažmentu batérií (BMS) sleduje teplotu a napätie a zabezpečuje kompenzáciu nabíjania medzi jednotlivými bunkami. Systém batérií pre vozidlá so stredovým motorom vyvinula firma Gaia.

Parametre Porsche eRUF Roadster

Základná konštrukcia Porsche 997 Carrera
Elektromotor Siemens
Výkon 125 kW
Krútiaci moment 238 Nm
Maximálne otáčky 12 000 ot./min.
Menovité napätie 700 V
Hmotnosť motora 53 kg
Prevodovka dvojstupňová Porsche
Batérie Lítium-iónové (29 kWh)
Dojazd približne 150 km
Najvyššia rýchlosť 220 km/h
zrýchlenie z 0 na 100 km/h asi 7 sekúnd
Nabíjací výkon do 7 kW (230 V, 400 V, 16 A)
Celková hmotnosť 1750 kg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 975
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 155
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 717
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 412
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 312
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 166
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 151
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.