Prvá jazda: Elektrické Porsche priťahuje aj bez zvuku

Pre niekoho nepredstaviteľná vec a pre iných výzva. Športové auto s elektrickým pohonom dokáže fascinovať tichou silou aj bez rachotu plochého šesťvalca. K reálnemu nástupu mu veľa chýba.

Reálna dostupnosť športových elektromobilov je ešte vzdialená, ale už teraz je jasné, že prípadný nástup elektriky neuberie fascináciu z pohybu. Tiež nám pri prvej jazde napadlo, že doba elektrická nemusí znamenať koniec tradičnej koncepcie Porsche. Naš(Zdroj: František Král)

BRATISLAVA. Siemens dotiahol na Slovensko prvé plne elektrické Porsche postavené ešte na báze modelu Carrera 997 Targa. Autorom prototypu eRUF Roadster je úpravárenská firma Ruf, ktorá postavila špeciál pripravený na pripojenie do inteligentnej elektrickej siete.

Ide o novú víziu spojenia elektromobilov a elektrickej siete s tým, že elektromobily môžu dodávať elektrinu do siete, ak ju momentálne nepotrebujú.

Aby mohla inteligentná sieť fungovať, Porsche eRUF Roadster musí byť pripojené na rýchlonabíjaciu stanicu, kde sa dokáže nabiť do pol hodiny na plnú kapacitu.

To mu vystačí na približne 150 kilometrov. Dynamické parametre zatiaľ nekopírujú benzínové modely, pretože rýchlosť elektromobilu je približne 220 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h sedem sekúnd. Siemens AG a RUF Automobile GmbH postavili prototyp s odhadovanou cenou okolo 200 000 €. Auto vyrobené v roku 2010 sme mali možnosť aspoň chvíľu šoférovať a užiť si tichý rozbeh.

Prudko rekuperuje

Trochu prekvapil silný brzdný účinok pri rekuperácii energie, ktorá nastáva po pustení plynového pedála. Brzdný účinok generátora je tak silný, že bežne v meste môžete regulovať rýchlosť bez použitia brzdového pedála.

Podľa autorov je v tom zámer čo najlepšie využiť prebytočnú kinetickú energiu a zároveň šetriť klasické brzdy. Tie sú potrebné len na úplné zastavenie alebo výrazný brzdný účinok, pretože rekuperácia nefunguje pod 20 kilometrov za hodinu.

Posed za volantom, karoséria a podvozok zodpovedajú vysokému štandardu Porsche. Všetko sa však deje bez tradičného chrapotu spaľovacieho motora. Hoci vieme na autách oceniť krásny zvuk motora, elektromobil opäť potvrdil, že človeka fascinuje rýchlosť a zrýchlenie, čo tento elektromobil za istých okolností ponúka a stačí mu na to jeden motor.

Namiesto šesťvalca elektromotor

Jednomotorová koncepcia pozostáva z centrálneho alternátora (asynchrónny), ktorý odovzdáva v spojení s vysoko výkonnou Li-ion batériou výkon 180 kW. Okrem toho bol vyvinutý nový elektrický vysoko výkonný rozvod pohonu.

Srdcom tohto systému je permanentne budený synchrónny motor s maximálnym výkonom 125 kW pri menovitom napätí 700 V, ktorý spája s kolesami dvojstupňová prevodovka. Koncepcia s dvomi motormi na zadnej náprave s elektronickým diferenciálom vraj ponúka nové možnosti v oblasti jazdnej dynamiky.

Okrem toho novo vyvinuté koncepcie pohonu umožňujú používať menič aj na nabíjanie batérie vozidla s výkonom až do 22 kW. O pripojenie auta na inteligentnú sieť sa stará ComBox.

Aby batérie ponúkali vždy optimálnu funkciu, majú dvojplášťové modulárne skrine zásobníkov energie na umiestnenie Li-ion buniek. Tieto bunky môžu byť chladené alebo ohrievané kvapalinou.

Už rokmi overený systém manažmentu batérií (BMS) sleduje teplotu a napätie a zabezpečuje kompenzáciu nabíjania medzi jednotlivými bunkami. Systém batérií pre vozidlá so stredovým motorom vyvinula firma Gaia.

Parametre Porsche eRUF Roadster

Základná konštrukcia Porsche 997 Carrera
Elektromotor Siemens
Výkon 125 kW
Krútiaci moment 238 Nm
Maximálne otáčky 12 000 ot./min.
Menovité napätie 700 V
Hmotnosť motora 53 kg
Prevodovka dvojstupňová Porsche
Batérie Lítium-iónové (29 kWh)
Dojazd približne 150 km
Najvyššia rýchlosť 220 km/h
zrýchlenie z 0 na 100 km/h asi 7 sekúnd
Nabíjací výkon do 7 kW (230 V, 400 V, 16 A)
Celková hmotnosť 1750 kg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 925
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 196
  3. Od septembra opäť po starom 4 102
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 082
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 835
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 709
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 477
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 282
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 123
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 093

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

KULTÚRA

Rytmus bude nadávať, orchester hrať

Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy.

Blog Roberta Redhammera

Vráťme školstvu racionalitu

Dnes je 240. výročie vydania nariadenia o reorganizácii školstva na našom území.

Neprehliadnite tiež

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.