BRATISLAVA. Siemens dotiahol na Slovensko prvé plne elektrické Porsche postavené ešte na báze modelu Carrera 997 Targa. Autorom prototypu eRUF Roadster je úpravárenská firma Ruf, ktorá postavila špeciál pripravený na pripojenie do inteligentnej elektrickej siete.
Ide o novú víziu spojenia elektromobilov a elektrickej siete s tým, že elektromobily môžu dodávať elektrinu do siete, ak ju momentálne nepotrebujú.
Aby mohla inteligentná sieť fungovať, Porsche eRUF Roadster musí byť pripojené na rýchlonabíjaciu stanicu, kde sa dokáže nabiť do pol hodiny na plnú kapacitu.
To mu vystačí na približne 150 kilometrov. Dynamické parametre zatiaľ nekopírujú benzínové modely, pretože rýchlosť elektromobilu je približne 220 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h sedem sekúnd. Siemens AG a RUF Automobile GmbH postavili prototyp s odhadovanou cenou okolo 200 000 €. Auto vyrobené v roku 2010 sme mali možnosť aspoň chvíľu šoférovať a užiť si tichý rozbeh.
Prudko rekuperuje
Trochu prekvapil silný brzdný účinok pri rekuperácii energie, ktorá nastáva po pustení plynového pedála. Brzdný účinok generátora je tak silný, že bežne v meste môžete regulovať rýchlosť bez použitia brzdového pedála.
Podľa autorov je v tom zámer čo najlepšie využiť prebytočnú kinetickú energiu a zároveň šetriť klasické brzdy. Tie sú potrebné len na úplné zastavenie alebo výrazný brzdný účinok, pretože rekuperácia nefunguje pod 20 kilometrov za hodinu.
Posed za volantom, karoséria a podvozok zodpovedajú vysokému štandardu Porsche. Všetko sa však deje bez tradičného chrapotu spaľovacieho motora. Hoci vieme na autách oceniť krásny zvuk motora, elektromobil opäť potvrdil, že človeka fascinuje rýchlosť a zrýchlenie, čo tento elektromobil za istých okolností ponúka a stačí mu na to jeden motor.
Namiesto šesťvalca elektromotor
Jednomotorová koncepcia pozostáva z centrálneho alternátora (asynchrónny), ktorý odovzdáva v spojení s vysoko výkonnou Li-ion batériou výkon 180 kW. Okrem toho bol vyvinutý nový elektrický vysoko výkonný rozvod pohonu.
Srdcom tohto systému je permanentne budený synchrónny motor s maximálnym výkonom 125 kW pri menovitom napätí 700 V, ktorý spája s kolesami dvojstupňová prevodovka. Koncepcia s dvomi motormi na zadnej náprave s elektronickým diferenciálom vraj ponúka nové možnosti v oblasti jazdnej dynamiky.
Okrem toho novo vyvinuté koncepcie pohonu umožňujú používať menič aj na nabíjanie batérie vozidla s výkonom až do 22 kW. O pripojenie auta na inteligentnú sieť sa stará ComBox.
Aby batérie ponúkali vždy optimálnu funkciu, majú dvojplášťové modulárne skrine zásobníkov energie na umiestnenie Li-ion buniek. Tieto bunky môžu byť chladené alebo ohrievané kvapalinou.
Už rokmi overený systém manažmentu batérií (BMS) sleduje teplotu a napätie a zabezpečuje kompenzáciu nabíjania medzi jednotlivými bunkami. Systém batérií pre vozidlá so stredovým motorom vyvinula firma Gaia.
Parametre Porsche eRUF Roadster
Základná konštrukcia | Porsche 997 Carrera |
Elektromotor | Siemens |
Výkon | 125 kW |
Krútiaci moment | 238 Nm |
Maximálne otáčky | 12 000 ot./min. |
Menovité napätie | 700 V |
Hmotnosť motora | 53 kg |
Prevodovka | dvojstupňová Porsche |
Batérie | Lítium-iónové (29 kWh) |
Dojazd | približne 150 km |
Najvyššia rýchlosť | 220 km/h |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h | asi 7 sekúnd |
Nabíjací výkon | do 7 kW (230 V, 400 V, 16 A) |
Celková hmotnosť | 1750 kg |
Autor: rch