SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Automatické pokuty za dopravné priestupky budú neskôr

Policajti sa pripravujú na testovanie objektívnej zodpovednosti. Naplno ju zavedú, až keď bude bezchybná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Od 1. júla bude účinná novela zákona o cestnej premávke, ktorá do praxe zavádza inštitút objektívnej zodpovednosti. Od tohto dátumu budú môcť byť za vybrané dopravné priestupky zodpovední aj držitelia vozidla.

Polícia nebude inštalovať radary

Systém objektívnej zodpovednosti by sa dal rozdeliť na dve časti – zaznamenávanie priestupkov a spracovanie získaných informácií. Polícia sa sústredí na druhú časť. Prvá by sa podľa Milana Hamara, riaditeľ dopravnej polície, mala obstarať na kľúč.

„Polícia nemôže riešiť to, koľko má byť počítačov, káblov, akú majú mať prenosovú kapacitu. My vieme povedať, čo potrebujeme pre väčšiu bezpečnosť na cestách a tento systém bude fungovať viac-menej nezávisle od policajného zboru,“ vysvetlil šéf dopravákov.

Policajti sa podľa Hamara pripravujú na testovaciu prevádzku. „Mohla by začať v najbližších dňoch.“ Budú testovať komunikáciu medzi automatickými zariadeniami zisťujúcimi dopravné priestupky a policajnými evidenciami. Celý systém chcú nastaviť tak, aby sa ani raz nestalo, že pokutu za priestupok odošlú nesprávnemu človeku.

Do testovania objektívnej zodpovednosti sa môžu zapojiť viacerí

info
Priestupky
... za ktoré platí
držiteľ vozidla
Porušenia nasledovných dopravných predpisov sú zaradené do objektívnej zodpovednosti:
  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Systém objektívnej zodpovednosti by mal byť podľa polície nastavený tak, aby bol otvorený pre akékoľvek zariadenie zaznamenávajúce priestupky, nech je od akéhokoľvek výrobcu.

Policajti majú už dnes k dispozícii dáta od viacerých spoločností.

Výskumný ústav dopravný v Žiline testuje zariadenia určené na úsekové meranie rýchlosti a systémy zachytávajúce prejazd na červenú. Polícia bude spolupracovať aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá jej poskytne údaje zo svojich radarov umiestnených na diaľnici D1.

Do testovania sa podľa Hamara môžu zapojiť aj ďalší, ktorí by si chceli odskúšať svoje zariadenia použiteľné na zber dát pre systém objektívnej zodpovednosti. Dôležité je, aby dokázali identifikovať priestupok a zaznamenať evidenčné číslo vozidla, miesto a čas priestupku.

Termín ostrej prevádzky nie je známy

Dnes ešte nie je zrejmé, kedy bude automatický systém objektívnej zodpovednosti v ostrej prevádzke.

„Ide o technické riešenie, ktoré na Slovensku nemáme vyskúšané. Ale s určitosťou môžem povedať, že môžeme uvažovať o jeho zavedení až vtedy, keď bude nulová chybovosť celého systému. Od zberu dát až po rozkaz s výzvou na zaplatenie pokuty, šekom, fotkou a vyhotovením obálky so správnou adresou,“ zdôraznil Hamar.

Nulová chybovosť podľa polície neznamená dokonalosť systému. Môže sa totiž stať, že z objektívnych príčin napríklad kamera nezachytí evidenčné číslo vodiča. Novela zákona na to myslí a pre takéto prípady určila, že sa odložia a nikto nebude za priestupok potrestaný.

Prečítajte si viac o objektívnej zodpovednosti

V Maďarsku zavádzali objektívnu zodpovednosť niekoľko rokov

Systém objektívnej zodpovednosti budú na Slovensku zavádzať postupne. Prvé priestupky, ktoré bude systém zaznamenávať, budú prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti a prejazd na červenú.

„Najjednoduchšie by bolo zaviesť monitorovanie nesprávneho parkovania, určite jednoduchšie ako zaviesť úsekové meranie rýchlosti alebo prejazd na červenú. Ale toto sú tie porušenia pravidiel cestnej premávky, v dôsledku ktorých sa stávajú dopravné nehody s najzávažnejšími následkami. Logicky sa im venujeme ako prvým v poradí,“ vysvetlil riaditeľ dopravnej polície.

Neskôr sa bude testovať a zavádzať do praxe aj zisťovanie ďalších priestupkov zaradených do objektívnej zodpovednosti.

V Maďarsku testovali radary, kamery a iné zariadenia už počas prijímania legislatívy. „Napriek tomu im trvalo takmer 3 roky od účinnosti zákona, kým celý systém spustili do ostrej prevádzky,“ upozornil Hamar.

Šéf dopravákov dodal, že kým Maďarom trvalo niekoľko rokov, aby sa od myšlienky prepracovali k zákonu, nám stačil rok.

Presné miesta radarov nepozná ešte ani polícia

Ani konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary, kamery či iné zariadenia, zatiaľ neurčili. Policajti ich ale chcú v tuneloch, na mostoch, na diaľničných privádzačoch, na obchvatoch miest, na nehodových úsekoch a na zložitejších križovatkách.

„Všetko bude závisieť aj od počtu technických zariadení, ktoré budú k dispozícii. Prednostne budú umiestňované tam, kde treba najviac upevniť disciplínu účastníkov cestnej premávky,“ doplnil Hamar.

Spolupráca s Národným systémom dopravných informácií

So zavádzaním objektívnej zodpovednosti a plánmi na vytvorenie Národného systému dopravných informácií (NSDI) sa ukazuje možnosť, ako môže štát ušetriť.

NSDI je systém, ktorý umožní efektívne riadiť cestnú premávku tak, aby vodiči sa dostali čo najskôr do cieľa napriek problémom na cestách. Napríklad by mal vodičom zabezpečiť alternatívne trasy s čo najmenším zdržaním. Na to sú ale potrebné informácie okamžité informácie z ciest.

Zariadenia na meranie rýchlosti alebo na zisťovanie prejazdu áut na červenú by mali vedieť zisťovať aj intenzitu a hustotu cestnej premávky. Takisto vedia veľmi rýchlo zistiť funkčnosti dopravných zariadení.

„Tieto systémy by mali byť kompatibilné, nemali by byť uzatvorené. Ak tu nájdeme prienik, bude znamenať vyššiu informačnú hodnotu pre vodiča a aj nižšie náklady pre obstarávateľa jedného či druhého systému,“ uviedol na záver Hamar.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 607
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 639
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 517
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 853
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 407
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 229
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 564
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 448
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 059
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 801
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Vo svete píšu o nepresných testoch aj o výzve prezidentky

Únia sa môže Slovenskom inšpirovať, ak sa projekt podarí.

Testovanie v obci Štiavnické Bane.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L