SME
Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky

Automatické pokuty za dopravné priestupky budú neskôr

Policajti sa pripravujú na testovanie objektívnej zodpovednosti. Naplno ju zavedú, až keď bude bezchybná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Od 1. júla bude účinná novela zákona o cestnej premávke, ktorá do praxe zavádza inštitút objektívnej zodpovednosti. Od tohto dátumu budú môcť byť za vybrané dopravné priestupky zodpovední aj držitelia vozidla.

Polícia nebude inštalovať radary

Systém objektívnej zodpovednosti by sa dal rozdeliť na dve časti – zaznamenávanie priestupkov a spracovanie získaných informácií. Polícia sa sústredí na druhú časť. Prvá by sa podľa Milana Hamara, riaditeľ dopravnej polície, mala obstarať na kľúč.

„Polícia nemôže riešiť to, koľko má byť počítačov, káblov, akú majú mať prenosovú kapacitu. My vieme povedať, čo potrebujeme pre väčšiu bezpečnosť na cestách a tento systém bude fungovať viac-menej nezávisle od policajného zboru,“ vysvetlil šéf dopravákov.

Policajti sa podľa Hamara pripravujú na testovaciu prevádzku. „Mohla by začať v najbližších dňoch.“ Budú testovať komunikáciu medzi automatickými zariadeniami zisťujúcimi dopravné priestupky a policajnými evidenciami. Celý systém chcú nastaviť tak, aby sa ani raz nestalo, že pokutu za priestupok odošlú nesprávnemu človeku.

Do testovania objektívnej zodpovednosti sa môžu zapojiť viacerí

info
Priestupky
... za ktoré platí
držiteľ vozidla
Porušenia nasledovných dopravných predpisov sú zaradené do objektívnej zodpovednosti:
  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Systém objektívnej zodpovednosti by mal byť podľa polície nastavený tak, aby bol otvorený pre akékoľvek zariadenie zaznamenávajúce priestupky, nech je od akéhokoľvek výrobcu.

Policajti majú už dnes k dispozícii dáta od viacerých spoločností.

Výskumný ústav dopravný v Žiline testuje zariadenia určené na úsekové meranie rýchlosti a systémy zachytávajúce prejazd na červenú. Polícia bude spolupracovať aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá jej poskytne údaje zo svojich radarov umiestnených na diaľnici D1.

Do testovania sa podľa Hamara môžu zapojiť aj ďalší, ktorí by si chceli odskúšať svoje zariadenia použiteľné na zber dát pre systém objektívnej zodpovednosti. Dôležité je, aby dokázali identifikovať priestupok a zaznamenať evidenčné číslo vozidla, miesto a čas priestupku.

Termín ostrej prevádzky nie je známy

Dnes ešte nie je zrejmé, kedy bude automatický systém objektívnej zodpovednosti v ostrej prevádzke.

„Ide o technické riešenie, ktoré na Slovensku nemáme vyskúšané. Ale s určitosťou môžem povedať, že môžeme uvažovať o jeho zavedení až vtedy, keď bude nulová chybovosť celého systému. Od zberu dát až po rozkaz s výzvou na zaplatenie pokuty, šekom, fotkou a vyhotovením obálky so správnou adresou,“ zdôraznil Hamar.

Nulová chybovosť podľa polície neznamená dokonalosť systému. Môže sa totiž stať, že z objektívnych príčin napríklad kamera nezachytí evidenčné číslo vodiča. Novela zákona na to myslí a pre takéto prípady určila, že sa odložia a nikto nebude za priestupok potrestaný.

Prečítajte si viac o objektívnej zodpovednosti

V Maďarsku zavádzali objektívnu zodpovednosť niekoľko rokov

Systém objektívnej zodpovednosti budú na Slovensku zavádzať postupne. Prvé priestupky, ktoré bude systém zaznamenávať, budú prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti a prejazd na červenú.

„Najjednoduchšie by bolo zaviesť monitorovanie nesprávneho parkovania, určite jednoduchšie ako zaviesť úsekové meranie rýchlosti alebo prejazd na červenú. Ale toto sú tie porušenia pravidiel cestnej premávky, v dôsledku ktorých sa stávajú dopravné nehody s najzávažnejšími následkami. Logicky sa im venujeme ako prvým v poradí,“ vysvetlil riaditeľ dopravnej polície.

Neskôr sa bude testovať a zavádzať do praxe aj zisťovanie ďalších priestupkov zaradených do objektívnej zodpovednosti.

V Maďarsku testovali radary, kamery a iné zariadenia už počas prijímania legislatívy. „Napriek tomu im trvalo takmer 3 roky od účinnosti zákona, kým celý systém spustili do ostrej prevádzky,“ upozornil Hamar.

Šéf dopravákov dodal, že kým Maďarom trvalo niekoľko rokov, aby sa od myšlienky prepracovali k zákonu, nám stačil rok.

Presné miesta radarov nepozná ešte ani polícia

Ani konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary, kamery či iné zariadenia, zatiaľ neurčili. Policajti ich ale chcú v tuneloch, na mostoch, na diaľničných privádzačoch, na obchvatoch miest, na nehodových úsekoch a na zložitejších križovatkách.

„Všetko bude závisieť aj od počtu technických zariadení, ktoré budú k dispozícii. Prednostne budú umiestňované tam, kde treba najviac upevniť disciplínu účastníkov cestnej premávky,“ doplnil Hamar.

Spolupráca s Národným systémom dopravných informácií

So zavádzaním objektívnej zodpovednosti a plánmi na vytvorenie Národného systému dopravných informácií (NSDI) sa ukazuje možnosť, ako môže štát ušetriť.

NSDI je systém, ktorý umožní efektívne riadiť cestnú premávku tak, aby vodiči sa dostali čo najskôr do cieľa napriek problémom na cestách. Napríklad by mal vodičom zabezpečiť alternatívne trasy s čo najmenším zdržaním. Na to sú ale potrebné informácie okamžité informácie z ciest.

Zariadenia na meranie rýchlosti alebo na zisťovanie prejazdu áut na červenú by mali vedieť zisťovať aj intenzitu a hustotu cestnej premávky. Takisto vedia veľmi rýchlo zistiť funkčnosti dopravných zariadení.

„Tieto systémy by mali byť kompatibilné, nemali by byť uzatvorené. Ak tu nájdeme prienik, bude znamenať vyššiu informačnú hodnotu pre vodiča a aj nižšie náklady pre obstarávateľa jedného či druhého systému,“ uviedol na záver Hamar.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  2. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  3. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  4. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  5. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  6. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  2. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  3. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  4. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  5. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  6. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  7. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  8. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 25 819
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 22 259
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 235
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 616
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 372
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 013
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 849
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 837
  9. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 698
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 689
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovensko sa zrejme nevyhne vyhosteniu ruských diplomatov.

7 h

Čo sa udialo v českých Vrběticích.

3 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Spring Electric

Pri mestskom jazdení sľubuje dojazd 305 kilometrov.

11 h
Kia Stonic a Kia Rio

Najväčší rozdiel je vo vnímanej hodnote auta.

19 h
Upravený Defender, ktorý v sobotu povezie truhlu princa Philipa.

Auto si princ vybral už v roku 2003.

16. apr
Mercedes-Benz EQS

Dojazd sľubuje až 770 kilometrov na jedno nabitie.

16. apr