SME

Automatické pokuty za dopravné priestupky budú neskôr

Policajti sa pripravujú na testovanie objektívnej zodpovednosti. Naplno ju zavedú, až keď bude bezchybná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Od 1. júla bude účinná novela zákona o cestnej premávke, ktorá do praxe zavádza inštitút objektívnej zodpovednosti. Od tohto dátumu budú môcť byť za vybrané dopravné priestupky zodpovední aj držitelia vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Polícia nebude inštalovať radary

Systém objektívnej zodpovednosti by sa dal rozdeliť na dve časti – zaznamenávanie priestupkov a spracovanie získaných informácií. Polícia sa sústredí na druhú časť. Prvá by sa podľa Milana Hamara, riaditeľ dopravnej polície, mala obstarať na kľúč.

„Polícia nemôže riešiť to, koľko má byť počítačov, káblov, akú majú mať prenosovú kapacitu. My vieme povedať, čo potrebujeme pre väčšiu bezpečnosť na cestách a tento systém bude fungovať viac-menej nezávisle od policajného zboru,“ vysvetlil šéf dopravákov.

SkryťVypnúť reklamu

Policajti sa podľa Hamara pripravujú na testovaciu prevádzku. „Mohla by začať v najbližších dňoch.“ Budú testovať komunikáciu medzi automatickými zariadeniami zisťujúcimi dopravné priestupky a policajnými evidenciami. Celý systém chcú nastaviť tak, aby sa ani raz nestalo, že pokutu za priestupok odošlú nesprávnemu človeku.

Do testovania objektívnej zodpovednosti sa môžu zapojiť viacerí

Priestupky

... za ktoré platí
držiteľ vozidla

Porušenia nasledovných dopravných predpisov sú zaradené do objektívnej zodpovednosti:
rýchlosť jazdy, zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie, zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie, prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, zákaz zastavenia alebo státia , zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy , príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde , alebo signálu so znamením Stoj (semafory), hmotnosti vozidla

SkryťVypnúť reklamu

Systém objektívnej zodpovednosti by mal byť podľa polície nastavený tak, aby bol otvorený pre akékoľvek zariadenie zaznamenávajúce priestupky, nech je od akéhokoľvek výrobcu.

Policajti majú už dnes k dispozícii dáta od viacerých spoločností.

Výskumný ústav dopravný v Žiline testuje zariadenia určené na úsekové meranie rýchlosti a systémy zachytávajúce prejazd na červenú. Polícia bude spolupracovať aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá jej poskytne údaje zo svojich radarov umiestnených na diaľnici D1.

Do testovania sa podľa Hamara môžu zapojiť aj ďalší, ktorí by si chceli odskúšať svoje zariadenia použiteľné na zber dát pre systém objektívnej zodpovednosti. Dôležité je, aby dokázali identifikovať priestupok a zaznamenať evidenčné číslo vozidla, miesto a čas priestupku.

SkryťVypnúť reklamu

Termín ostrej prevádzky nie je známy

Dnes ešte nie je zrejmé, kedy bude automatický systém objektívnej zodpovednosti v ostrej prevádzke.

„Ide o technické riešenie, ktoré na Slovensku nemáme vyskúšané. Ale s určitosťou môžem povedať, že môžeme uvažovať o jeho zavedení až vtedy, keď bude nulová chybovosť celého systému. Od zberu dát až po rozkaz s výzvou na zaplatenie pokuty, šekom, fotkou a vyhotovením obálky so správnou adresou,“ zdôraznil Hamar.

Nulová chybovosť podľa polície neznamená dokonalosť systému. Môže sa totiž stať, že z objektívnych príčin napríklad kamera nezachytí evidenčné číslo vodiča. Novela zákona na to myslí a pre takéto prípady určila, že sa odložia a nikto nebude za priestupok potrestaný.

Prečítajte si viac o objektívnej zodpovednosti

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Maďarsku zavádzali objektívnu zodpovednosť niekoľko rokov

Systém objektívnej zodpovednosti budú na Slovensku zavádzať postupne. Prvé priestupky, ktoré bude systém zaznamenávať, budú prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti a prejazd na červenú.

„Najjednoduchšie by bolo zaviesť monitorovanie nesprávneho parkovania, určite jednoduchšie ako zaviesť úsekové meranie rýchlosti alebo prejazd na červenú. Ale toto sú tie porušenia pravidiel cestnej premávky, v dôsledku ktorých sa stávajú dopravné nehody s najzávažnejšími následkami. Logicky sa im venujeme ako prvým v poradí,“ vysvetlil riaditeľ dopravnej polície.

Neskôr sa bude testovať a zavádzať do praxe aj zisťovanie ďalších priestupkov zaradených do objektívnej zodpovednosti.

V Maďarsku testovali radary, kamery a iné zariadenia už počas prijímania legislatívy. „Napriek tomu im trvalo takmer 3 roky od účinnosti zákona, kým celý systém spustili do ostrej prevádzky,“ upozornil Hamar.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šéf dopravákov dodal, že kým Maďarom trvalo niekoľko rokov, aby sa od myšlienky prepracovali k zákonu, nám stačil rok.

Presné miesta radarov nepozná ešte ani polícia

Ani konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary, kamery či iné zariadenia, zatiaľ neurčili. Policajti ich ale chcú v tuneloch, na mostoch, na diaľničných privádzačoch, na obchvatoch miest, na nehodových úsekoch a na zložitejších križovatkách.

„Všetko bude závisieť aj od počtu technických zariadení, ktoré budú k dispozícii. Prednostne budú umiestňované tam, kde treba najviac upevniť disciplínu účastníkov cestnej premávky,“ doplnil Hamar.

Prečítajte si aj:
Pred policajtmi predbiehal 160-kou

Spolupráca s Národným systémom dopravných informácií

So zavádzaním objektívnej zodpovednosti a plánmi na vytvorenie Národného systému dopravných informácií (NSDI) sa ukazuje možnosť, ako môže štát ušetriť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

NSDI je systém, ktorý umožní efektívne riadiť cestnú premávku tak, aby vodiči sa dostali čo najskôr do cieľa napriek problémom na cestách. Napríklad by mal vodičom zabezpečiť alternatívne trasy s čo najmenším zdržaním. Na to sú ale potrebné informácie okamžité informácie z ciest.

Zariadenia na meranie rýchlosti alebo na zisťovanie prejazdu áut na červenú by mali vedieť zisťovať aj intenzitu a hustotu cestnej premávky. Takisto vedia veľmi rýchlo zistiť funkčnosti dopravných zariadení.

„Tieto systémy by mali byť kompatibilné, nemali by byť uzatvorené. Ak tu nájdeme prienik, bude znamenať vyššiu informačnú hodnotu pre vodiča a aj nižšie náklady pre obstarávateľa jedného či druhého systému,“ uviedol na záver Hamar.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 64 347
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 9 909
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 513
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 338
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 871
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 089
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 568
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 848
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prehliadka na Deň víťazstva v roku 2023.

Fico pôjde do Moskvy ako jediný líder zo štátov Únie.


9
Očkovanie proti Covidu-19 vakcínou od spoločnosti Pfizer.

Na Ficovu vyhrážku súdom farmaceutická firma nereagovala.


3

Minister reagoval na kritiku.


TASR 1
Fotografia zo šiesteho zápasu.

Sledujte online prenos.


1
reklama
SkryťZatvoriť reklamu