Automatické pokuty za dopravné priestupky budú neskôr

Policajti sa pripravujú na testovanie objektívnej zodpovednosti. Naplno ju zavedú, až keď bude bezchybná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Od 1. júla bude účinná novela zákona o cestnej premávke, ktorá do praxe zavádza inštitút objektívnej zodpovednosti. Od tohto dátumu budú môcť byť za vybrané dopravné priestupky zodpovední aj držitelia vozidla.

Polícia nebude inštalovať radary

Systém objektívnej zodpovednosti by sa dal rozdeliť na dve časti – zaznamenávanie priestupkov a spracovanie získaných informácií. Polícia sa sústredí na druhú časť. Prvá by sa podľa Milana Hamara, riaditeľ dopravnej polície, mala obstarať na kľúč.

„Polícia nemôže riešiť to, koľko má byť počítačov, káblov, akú majú mať prenosovú kapacitu. My vieme povedať, čo potrebujeme pre väčšiu bezpečnosť na cestách a tento systém bude fungovať viac-menej nezávisle od policajného zboru,“ vysvetlil šéf dopravákov.

Policajti sa podľa Hamara pripravujú na testovaciu prevádzku. „Mohla by začať v najbližších dňoch.“ Budú testovať komunikáciu medzi automatickými zariadeniami zisťujúcimi dopravné priestupky a policajnými evidenciami. Celý systém chcú nastaviť tak, aby sa ani raz nestalo, že pokutu za priestupok odošlú nesprávnemu človeku.

Do testovania objektívnej zodpovednosti sa môžu zapojiť viacerí

info
Priestupky
... za ktoré platí
držiteľ vozidla
Porušenia nasledovných dopravných predpisov sú zaradené do objektívnej zodpovednosti:
  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Systém objektívnej zodpovednosti by mal byť podľa polície nastavený tak, aby bol otvorený pre akékoľvek zariadenie zaznamenávajúce priestupky, nech je od akéhokoľvek výrobcu.

Policajti majú už dnes k dispozícii dáta od viacerých spoločností.

Výskumný ústav dopravný v Žiline testuje zariadenia určené na úsekové meranie rýchlosti a systémy zachytávajúce prejazd na červenú. Polícia bude spolupracovať aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá jej poskytne údaje zo svojich radarov umiestnených na diaľnici D1.

Do testovania sa podľa Hamara môžu zapojiť aj ďalší, ktorí by si chceli odskúšať svoje zariadenia použiteľné na zber dát pre systém objektívnej zodpovednosti. Dôležité je, aby dokázali identifikovať priestupok a zaznamenať evidenčné číslo vozidla, miesto a čas priestupku.

Termín ostrej prevádzky nie je známy

Dnes ešte nie je zrejmé, kedy bude automatický systém objektívnej zodpovednosti v ostrej prevádzke.

„Ide o technické riešenie, ktoré na Slovensku nemáme vyskúšané. Ale s určitosťou môžem povedať, že môžeme uvažovať o jeho zavedení až vtedy, keď bude nulová chybovosť celého systému. Od zberu dát až po rozkaz s výzvou na zaplatenie pokuty, šekom, fotkou a vyhotovením obálky so správnou adresou,“ zdôraznil Hamar.

Nulová chybovosť podľa polície neznamená dokonalosť systému. Môže sa totiž stať, že z objektívnych príčin napríklad kamera nezachytí evidenčné číslo vodiča. Novela zákona na to myslí a pre takéto prípady určila, že sa odložia a nikto nebude za priestupok potrestaný.

Prečítajte si viac o objektívnej zodpovednosti

V Maďarsku zavádzali objektívnu zodpovednosť niekoľko rokov

Systém objektívnej zodpovednosti budú na Slovensku zavádzať postupne. Prvé priestupky, ktoré bude systém zaznamenávať, budú prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti a prejazd na červenú.

„Najjednoduchšie by bolo zaviesť monitorovanie nesprávneho parkovania, určite jednoduchšie ako zaviesť úsekové meranie rýchlosti alebo prejazd na červenú. Ale toto sú tie porušenia pravidiel cestnej premávky, v dôsledku ktorých sa stávajú dopravné nehody s najzávažnejšími následkami. Logicky sa im venujeme ako prvým v poradí,“ vysvetlil riaditeľ dopravnej polície.

Neskôr sa bude testovať a zavádzať do praxe aj zisťovanie ďalších priestupkov zaradených do objektívnej zodpovednosti.

V Maďarsku testovali radary, kamery a iné zariadenia už počas prijímania legislatívy. „Napriek tomu im trvalo takmer 3 roky od účinnosti zákona, kým celý systém spustili do ostrej prevádzky,“ upozornil Hamar.

Šéf dopravákov dodal, že kým Maďarom trvalo niekoľko rokov, aby sa od myšlienky prepracovali k zákonu, nám stačil rok.

Presné miesta radarov nepozná ešte ani polícia

Ani konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary, kamery či iné zariadenia, zatiaľ neurčili. Policajti ich ale chcú v tuneloch, na mostoch, na diaľničných privádzačoch, na obchvatoch miest, na nehodových úsekoch a na zložitejších križovatkách.

„Všetko bude závisieť aj od počtu technických zariadení, ktoré budú k dispozícii. Prednostne budú umiestňované tam, kde treba najviac upevniť disciplínu účastníkov cestnej premávky,“ doplnil Hamar.

Spolupráca s Národným systémom dopravných informácií

So zavádzaním objektívnej zodpovednosti a plánmi na vytvorenie Národného systému dopravných informácií (NSDI) sa ukazuje možnosť, ako môže štát ušetriť.

NSDI je systém, ktorý umožní efektívne riadiť cestnú premávku tak, aby vodiči sa dostali čo najskôr do cieľa napriek problémom na cestách. Napríklad by mal vodičom zabezpečiť alternatívne trasy s čo najmenším zdržaním. Na to sú ale potrebné informácie okamžité informácie z ciest.

Zariadenia na meranie rýchlosti alebo na zisťovanie prejazdu áut na červenú by mali vedieť zisťovať aj intenzitu a hustotu cestnej premávky. Takisto vedia veľmi rýchlo zistiť funkčnosti dopravných zariadení.

„Tieto systémy by mali byť kompatibilné, nemali by byť uzatvorené. Ak tu nájdeme prienik, bude znamenať vyššiu informačnú hodnotu pre vodiča a aj nižšie náklady pre obstarávateľa jedného či druhého systému,“ uviedol na záver Hamar.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 219
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 299
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 877
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 791
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 456
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 846

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.