Napriek tomu budú môcť držitelia vozidiel dostať pokutu za dopravný priestupok spáchaný ich vozidlom už začiatkom júla. A to aj napriek tomu, že vozidlo šoféroval niekto iný. Umožnila to novela zákona o cestnej premávke, ktorá zavádza do praxe inštitút objektívnej zodpovednosti.
Objektívna zodpovednosť je efektívna, keď je automatická
Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že princíp objektívnej zodpovednosti má zmysel predovšetkým s použitím automatických systémov. Tie bez zásahu človeka zaznamenajú dopravný priestupok a držiteľovi vozidla odošlú šek s pokutou.
Policajti potom nemusia tráviť toľko času administratívou, ktorá súvisí s dokumentovaním a dokazovaním priestupku.
Keďže ale Slovensko nebude k 1. júlu na plnoautomatickú objektívnu zodpovednosť pripravené, policajti ju sporadicky budú využívať v takzvanom poloautomatickom režime.
Nebudú zastavovať vodičov na ceste
„Prezident policajného zboru môže vydať pokyn, na základe ktorého budú policajti kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel formou objektívnej zodpovednosti. Policajný prezident určí nielen čas ale aj miesto, kde sa má takouto formou využiť objektívna zodpovednosť,“ informoval Ľubomír Ábel, policajný viceprezident.
Bude to fungovať napríklad takto: Policajný prezident najprv rozhodne o mieste a čase, kde sa bude merať rýchlosť podľa princípov objektívnej zodpovednosti.
Policajti budú v určený čas a na určenom mieste merať rýchlosť a zaznamenávať všetky porušenia predpisov. Bez toho, aby vodičov zastavovali.
Následne sa policajti presunú do kancelárií, kde videozáznamy spracujú. Ak zistia priestupok, držiteľovi vozidla príde obálka s pokutovým šekom.
Prečítajte si aj:
Prekročil rýchlosť a sťažoval si na spôsob policajného merania
Administratívna záťaž pre radových policajtov
Ako nám vysvetlil Ábel, policajti budú tento spôsob využívať po dôkladnom zvážení. V konečnom dôsledku to pre nich môže znamenať zahltenie administratívnou prácou.
Aj keď ich bude nárazovo na cestách viac a stihnú zaznamenať viac priestupkov, budú potrebovať aj viac času na spracovanie videozáznamov. Vtedy ale budú chýbať na cestách.
Pritom nebudú môcť kancelársku časť svojej práce „odfláknuť“.
„Každý videozáznam má pridelené svoje číslo. Nemožno ho obísť,“ upozornil Ábel.
Miesta poloautomatickej objektívnej zodpovednosti
Ábel predpokladá, že s takýmto spôsobom využitia objektívnej zodpovednosti sa stretnete najmä na obchvatoch, na diaľniciach, na vjazdoch do tunelov, či na vjazdoch na mosty diaľničných úsekov.
„Je tam obtiažne zastaviť vozidlo, pretože šírka krajníc a absencia odstavných plôch toto neumožňujú. Pritom riskuje haváriu nielen policajt ale aj posádka zastaveného vozidla.“
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk